Просвіта Дзвін Севастополя Союз українок ТРЦ Бриз
На першу Галерея Вільна трибуна УКІЦ УГКЦ
Відгуки Бібліотека Пласт Смішного! Лінки

Алла КОВАЛЬ, Віктор КОПТІЛОВ
КРИЛАТІ СЛОВА В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРНІЙ МОВІ

Ц

Цариця Савська

Біблійна Перша книга царів розповідає, що цариця дуже багатого царства Шеви (цариця Савська) прийшла з дорогоцінними дарами до царя Соломона, щоб випробувати його мудрість, і переконалася, що він є наймудріша людина (10, 1-13)

З царицею Савською порівнюють прекрасних і величних жінок.

Вона підвелася з дивана, плавно пройшлася до вікна, знічев’я поглянула крізь скло шиби. Пропливла, як цариця Савська, знову опустилася на диван, заклала ногу за ногу, і стегна її окреслилися особливо виразно.
(В. М а н я к, І зійшов день)

 

Царівна Несміяна
Усмішка Несміяни

Героїня слов’янських казок, донька царя, яка ніколи не сміялася. Цар пообіцяв у винагороду тому, хто її розсмішить, півцарства й саму Несміяну як дружину. Але кожного, хто не зміг розсмішити царівну, чекала смертна кара...

«Несміяна»поема І. Муратова.

Усмішка Несміяни — щось дуже рідкісне й дороге.
Який же ти принадний, оплаканий світе!
Хоч оплаканий,
Та не снулий!
Кожна втіха твоя у сто крат дорожча,
Як усмішка Несміяни.
(В. Мисик, Гетьманівна)

 

Царство Моє не від світу цього

Цитата з Євангелія. Коли Пілат спитав Христа, за що саме його переслідують юдеї, Христос відповів: «Царство Моє не від світу цього. Якби воно було від цього світу, то слуги Мої воювали б, щоб не був Я виданий юдеям» (Іван, 18, 36).
У сучасній мові вислів уживають, коли йдеться про протиставлення матеріального і духовного.

Єпископ: Той викуп там, на небі. Наше царство не сього світу. Хай тіла вмирають, аби повік жили блаженні душі.
(Леся Українка, У катакомбах)

Противно до Максима був Іван характером не практик, а ідеаліст — «чоловік не від миру сього», як у гніві казала на нього Максимова Марта.
(Ю. С м о л и ч, Рік народження 1917)

 

Цербер

У грецькій міфології — триголовий пес, який охороняє вхід до підземного царства (про Цербера згадують у своїх творах грецький поет Гесіод, римський поет Вергілій та ін.).

У переносному значенні — лютий, невблаганний вартовий.

Але обернений наглядач одного дня щез з коридора... Скоро стало відомо, що він перевівся в інший коридор і є лютим цербером.
(І. Багряний, Сад Гетсиманський)

Кодак був сторожовим цербером над козацьким Дніпром: він закривав втікачам доступ до Низу, на запороги до Січі, а запорожцям — можливість вигрібатися на волость.
(П. П а н ч, Гомоніла Україна)

Кожного дня, під самим носом «гулагівських церберів», старанно приховані в музичному інструменті дрібні листи курсували з цегельні до театру і з театру на цегельню.
(Й. Гірняк, Спомини)

 

Циклоп. Циклопічна будівля

У грецькій міфології циклопи (кіклопи) — одноокі велетні, що населяли землю у давнину, будівники величних споруд (звідси вислів «циклопічні будівлі»).

У метафоричному значенні циклопічний — колосальний, велетенський.

Він нагромаджує циклопічні брили життя, перевертає, орудує ними, натхненно виводячи велетенську будову твору, ігноруючи дрібну щербину, що часто грає на злам гранітним блиском живої мови.
(О. К у н д з і ч, Деякі питання перекладу творів Л. М. Толстого)

Дощ не вгавав... Дівчина любила цю грізну, несамовиту стихію. Вона мовби зливалася з нею, почуваючи себе часткою цієї нестримної, циклопічної сили.
(С. Добровольський, Тече річка невеличка)

 

Цим побідиш!

У «Житті царя Костянтина» Є. Памфіла (III—IV ст. н. е.) розповідається, що римський імператор Костянтин Великий у 312 р. напередодні вирішальної битви побачив на небі хрест і грецький напис: «Сим знаменом побідиші». Пророцтво справдилося, і Костянтин після перемоги припинив переслідування християн і оголосив християнство державною релігією.

У переносному значенні — вираз твердої певності в успіхові розпочатої справи.

Товариші русини! Несіть слово його глибоко в народ свій і до сусідів. Цим побідите!
(М. Драгоманов, Телеграма учасникам Шевченківського вечора у Відні 5.ИІ.1883 р.)

 

«Цілий чоловік»

Вислів походить з поезії М. Вороного «Іванові Франкові. Відповідь на його Посланіє» (1902):

Моя девіза — йти за віком
І бути цілим чоловіком.

«Цілий чоловік», що живе повно, всіма сторонами людської непокаліченої натури — це ідеал нашого гуманіста, і він кожного благає бути «хоч хвилечку ним», отим цілим чоловіком.
(С. Єфремов, Історія українського письменства)

У творах, в яких розкривається душа й не треба було занадто оглядатися на статут соціалістичного реалізму, у Сенченка, як і в кожного справжнього письменника, що є «цілим чоловіком», чути присутність самого автора.
(І. Кошелівець, Розмови в дорозі до себе)

 

Цірцея

Гомер у X пісні «Одіссеї» розповідає, як чарівниця Цірцея (Кіркея) закохалася в Одіссея і, щоб затримати його на своєму острові, перетворила його супутників на свиней. Пробувши рік на острові Цірцеї, Одіссей визволяє своїх супутників і продовжує мандри.

У ширшому значенні — могутня лиха чарівниця.

Оскільки жінка типу матері Гракхів або Жанни д’Арк робить, як казав Б. Шоу, з овець — мужчин, то тип Андромахи, навпаки, робить з мужчин те, що робила з ними Цірцея...
(О. Т е л і г а, Якими нас прагнете?)

А час обідній. Ось і ресторан.
Щось на зразок преславного «Енея».
Там поваром — Цірцея, і од страв,
 і вин, і цін тих — можна стать свинею.
(І. Жиленко, Ярмарок Чудес)

 

Цітера

В античній міфології — острів кохання, володаркою якого вважалася Афродіта (Венера). У західноєвропейському малярстві XVIII ст. подорож на Цітеру й повернення з Цітери були поширеною темою (картини А. Ватто, Ж. Верне та ін.).

Єдина! Не ображу зором
Двійник Мадонни на землі.
Ось пурпуром Цітери — сором
І на щоках і на чолі.
(Є. Маланюк, Земна Мадонна)

 

Ціцерон

Римський оратор і політичний діяч (106—43 до н. е.). Його промови вважаються зразками публіцистики та ораторського мистецтва, через що його ім’я набуло узагальненого значення.

Я говорила, що велика французька революція страшенно
нагадує нашу, що... і т. д.
 — Ти говориш, як Ціцерон! — іронічно сказала вона.
(М. Хвильовий, Сентиментальна історія)

Історик наш любив метелики ловить
І часто в запалі, достойнім Ціцерона, —
Замісто розгортать нам хартії століть,
Провадив, як і де впіймав він махаона.
(М. Рильський, Мандрівка в молодість)

[ A ] [ Б ] [ В ] [ Г ] [ Ґ ] [ Д ] [ Е ] [ Є ] [ Ж ] [ З ] [ И ] [ Й ] [ І ] [ Ї ] [ К ] [ Л ] [ М ]
[ Н ] [ О ] [ П ] [ Р ] [ С ] [ Т ] [ У ] [ Ф ] [ Х ] [ Ц ] [ Ч ] [ Ш ] [ Щ ] [ Ю ] [ Я ]

Ідея та наповнення - Микола ВЛАДЗІМІРСЬКИЙ