|
СЛОВНИК СИМВОЛІВ
Л
Лавр
- див. Рослини культові.
Лада
- див. Язичницьких богів символіка.
Ластівка
- символ добра і зла; весни; відродження; щастя; матері, коханої
дівчини.
Образ ластівки - амбівалентний, вона символізувала водночас і добро,
і зло /А.Голан/. У Стародавній Греції ластівка присвячувалася Афродіті
- богині кохання, краси. У єгипетській міфології одна із головних
богинь Ісіда перетворювалась саме в ластівку.
У Чехії, Німеччині ластівку називали не інакше як "пташкою
Божої Матері", вважали великим гріхом вбити її чи розбити гніздо.
У монгольських, дагестанських переказах її вважали "великою
благодійницею роду людського". Подібні вірування побутували
і на Україні. Ластівку вважали "Божою пташкою", створеною
Господом із землі. "Благословив її Господь - вказував Г. Булашев
- за те, що коли "жиди" розпинали Христа, ластівки крали
у них цвяшки".
У народі вважали, що ластівки повертаються в рідні краї 1 березня
/за старим стилем - на Явдохи/. Дітей вчили: коли побачиш ластівку,
бери грудочку землі, кинь їй навздогін і промов: "На тобі,
ластівко, на гніздо!" Тоді швидко настане весна.
Ластівок, які прилітали із-за далекого моря, вважали посередниками
між життям і смертю /очевидно, ще завдяки чорно-білому забарвленню/,
чужими краями і своєю землею.
У веснянках образ ластівки символізував довгождану весну:
Пташок викликаю
З теплого краю.
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки.
Пасти корівоньки.
У фольклорі, літературі ластівка символізувала ніжну матір /"Як
ластівка з ластовенятами"/, щиросердну лагідну мову /"Щебече,
як ластівка"/, матусю:
Ти від лютої зими
Затуляла нас крильми.
Прихилялася тихим леготом,
Задивлялася білим лебедем
Дивом-казкою,
Юним соняхом, -
Сива ластівко,
Сиве сонечко.
/Б. Олійник/.
О. Потапенко.
Лебеді
материнства - див. Поезії символіка.
Лебідь
- символ богів; цнотливої наготи та незаплямованої білизни; повноти
задоволення бажань; відродження; самотності; смерті; краси, вірного
кохання; вродливої дівчини; щасливого дитинства.
Символіка лебедя досить складна. Червоний лебідь у світовій міфології
слугував символом сонця, чорний - злих сил. Проте найпоширенішим
є образ білосніжного /білого/ лебедя. За міфами, у нього перетворювався
Зевс, син Аполлона Кікн /вміщений потім, за міфами, у сізір'я Лебедя/.
Один із найголовніших божеств староіндійців Варуна /бог космічних
вод, справедливості/ також ставав лебедем. Подібні метаморфози характерні
для Лха - близнят-богів /ведійська міфологія/, Омі - /евенкійська/.
У євреїв лебідь вважався "нечистим" птахом /А. Голан/.
Сам Аполлон їздив на колісниці, запряженій лебедями. Священним птахом
- тотемом був він і в бурятів, якутів. Один із найголовніших язичницьких
богів Білобог, за повір'ями, міг перевтілюватися у білого лебедя,
тому волхви під страхом смертної кари забороняли полювання на нього.
Стародавній слов'янський фольклор знає прекрасні образи дів-лебедів.
Поширеними мотивами було перетворення лебідки-королівни у дівчину-красуню
і навпаки.
Давньоруський переказ знає могутню Білу лебідь, що володіла живою
водою, молодильними яблуками. Окрім того, праукраїнська легенда
про заснування Києва називає ще й сестру їхню Либідь.
Відгомін про дів-лебідок, Либідь - у численних топонімічних назвах.
Напр., річка Либідь у Києві, с. Лебедівка біля Вишгорода, а поруч
урочище Лебедине. Українці з любов'ю і ніжністю ставилися до цих
гордих і світлоносних птахів. Словник Б. Грінченка фіксує, зокрема,
такі форми: лебеденя, лебедя, лебедин, лебедина /лебідь - самка/,
лебедіти, лебедочка, лебедонько, лебеденяточко.
Цікаво, що лебідь символізував і козака, чоловіка взагалі /"Де
йшла дівка за яриною, де ярина лелії, за нею іде козаченько, як
лебідь біліє" /П. Чубинський/, віщуна /"Пусти мене, моя
мати, У гай погуляти, Біленької лебедини За долю спитати"/Н.тв./.
У фольклорі, літературі лебідь символізує чисте, вірне кохання,
відродження. Напр.: "Десь об груди землі розбиваються лебеді,
Щоб училися вірності люди у них" /Є. Летюк/. Або: " Я
з останнього морозу від крила твого воскресну як не лебедем - хоч
сивим журавлем" /Б. Олійник/.
У В. Симоненка (до речі, він назвав свою збірку досить символічно
- "Лебеді материнства") є образ світлого дитинства:
Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,
Опустіться, тихі зорі, синові під вії.
Професор І. Заянчковський називає ще один хвилюючий символ лебедя.
У 1961 р. на острів Хонсю прилетіли "радянські лебеді".
Один із птахів не зміг полетіти восени із зграєю. Місцеві школяри
з любов'ю доглядали за довірливим і гарним птахом. Через три роки
він трагічно загинув. І тоді батьки і діти острова вирішили увічнити
пам'ять про птаха. На зібрані ними кошти збудували пам'ятник: на
високому постаменті стояв білосніжний лебідь із піднятими у небо
крилами. Цей пам'ятник - глибокий і хвилюючий символ людської доброти,
злагоди і милосердя.
О. Потапенко.
Лелека
/бусол, бузько, чорногуз, гайстер/ - символ богині Зорі; символ
поваги до батьків; символ мандрівників; сімейного благополуччя,
щастя; батьківщини; любові до рідної землі, України.
В італійській міфології лелека був присвячений Юноні - покровительці
дівчат, шлюбу, сім'ї та породіль. Вірменський міфології відомий
персонаж Арагіл /лелека/. Він був священним птахом Сонця, захисником
полів. Коли гинув, його хоронили, як людину! /Мифологический словарь.
- М., 1991. - С.54/.
Староукраїнське повір'я про священність лелек походить ще з доби
трипільців /IV -II тис. до н.е./. На думку С.Плачинди, давньоукраїнські
племена пеласгів /"лелек"/ переселилися з прадавньої України
- Оріани на "нові землі" /Італію, Грецію, Македонію та
ін./. О.П. Знойко вважав: назва лелека походить від назви племені
лелегів, у яких "тотемом був цей священний птах". "Гайстер,
- підкреслював дослідник, - є символом, головної, найулюбленішої
богині східних слов'ян - Вечірньої /і Вранішньої/ Зорі. Назва птаха
гайстер давньогрецькою означає "зоря-зірка". Головна богиня
космічної релігії Русі … освячувала й птаха з назвою зірка /див.
Зоря/ /Знойка О.П. Міфи Київської землі… К., 1989. - С. 114/.
На Україні до лелек ставилися як до священих птахів. Двір, де є
гніздо лелеки, - писав Г.Булашев, - вважається щасливим… Не тільки
розорити гніздо лелек - великий гріх, а навіть полохати їх. За розорення
гнізда лелека мстить тим, що приносить вогняну головешку й підпалює
хату… Таке ставлення до лелеки… пояснюється, з одного боку, тим,
що він знищує різних гадів, а з другого - лелека і ластівка є радісними
вісниками наближення весни. /Булашев Г. Український народ… - С.
367/. На думку митрополита Іларіона, лелека був символом "праці
й прив'язаності". На Україні ніколи не називали птахів і звірів
людськими іменами. Однак для лелек робили виняток: "Антоне,
принеси тепло". Якщо на хаті звив гніздо лелека, то в родині
має бути лад. Саме ці чорно-білі красені приносили, за повір'ям,
до оселі немовлят. Тобто лелека був символом продовження роду. У
фольклорі, літературі лелека символізує любов до рідної землі, тугу
за батьківщиною. Не випадково ліричний герой однієї із пісень просить:
"Візьміть мене, лелеченьки, на свої крилята".
Я. Потапенко.
Липа
- див. Ботанічна символіка.
Лихо
- див. Добро і Зло.
Лілія
/біла/ - символ цноти, чистоти, непорочної краси; у Біблії лілія
- емблема краси таємного нареченого і нареченої в глибокому взаємному
коханні; ознака витонченого смаку, розкоші, вишуканості; багатства;
надії на достаток; благовоління; поваги. Водночас вона - символ
смерті, відданості, помсти покійника, квітка Пресвятої Діви.
Греки приписували їй божественне походження із краплин молока матері
богів - Юнони, що годувала маленького Геркулеса. Лілія була відома
давнім персам, навіть їхня столиця називалася Суза, тобто "місто
лілій". Тому і в гербі її як символ непорочної краси містилось
кілька цих квітів. Красу лілії розхвалює сам Господь і ставить її
вище всього прекрасного одягу Соломона. "Погляньте на польові
лілеї, як зростають вони, - не працюють ані прядуть. А Я вам кажу,
що й сам Соломон у всій славі не вдягався отак, як одна із них".
/Євангеліє від св.Матвія 6.28-29/. З красою лілій порівнюється краса
таємного нареченого і нареченої в глибокому взаємному коханні. "Я
- саранська троянда, я долинна лілія! Як лілія між тереном, так
подруга між дівами! /Пісня над піснями 2.12/.
М. Золотницький у книзі "Квіти в легендах і переказах"
пише, що на святі у центрі була троянда, але біла лілея все одно
правила за ознаку витонченого смаку, розкоші, вишуканості, багатства.
Саме тому римляни мали лілію за символ надії на достаток, і зображення
її карбувалося на римських монетах як очікування народом блага.
Крім того греки й римляни вбачали у ній символ непорочності, тому
й увінчували молодих вінками з лілій та пшеничного колосся за ознаку
чистого повного достатку життя, якого їм бажають.
Лілія зустрічається як емблема королів, невід'ємний елемент прапорів,
гербів. У гербі Людовика IХ Святого вона була разом з маргариткою.
Три лілії були зображені на його прапорах під час хрестових походів.
Вони означали: співчуття, правосуддя, милосердя, три доброчесності
царствування цього "найдобрішого короля". Хоч пізніше
вона стала тавром каторжан.
Квітку дуже любили в усій Європі, а у Франції вона вважалася виразом
найвищого благовоління й поваги. На всіх католицьких землях її вважали
квіткою Пресвятої Діви, внаслідок чого зображення Божої Матері тут
постійно прикрашають гірляндами з лілій.
У Німеччині її називали квіткою смерті. Щоразу той із братів, хто
мав померти, нібито знаходив за три дні до смерті на своєму стільці
у церкві білу лілію. Вона у німців, як і надгробна троянда, - свідчення
то відданості, то помсти покійника. За народним повір'ям, її ніколи
не садять на могилі, вона сама виростає тут під впливом якоїсь невидимої
сили і з'являється переважно на могилах самогубців та людей, що
загинули насильницькою смертю. Якщо вона виростає на могилі вбитого,
- це ознака невідворотної помсти, а якщо на могилі грішника - то
прощення й спокутування ним гріхів.
В. Куйбіда.
Лісовик
- див. Демонології української символіка.
"Людина
і зброя" - див. Прози символіка.
[Словник
символів][Що таке символ?]
[A][Б][В][Г][Д][Е
Є][Ж][З][И][Й][І][Ї][К][Л][М][Н]
[О][П][Р][С][Т][УФ][Х][Ц][Ч][Ш][Щ][Ю][Я]
До розділу "Бібліотека"
|
|