|
СЛОВНИК СИМВОЛІВ
ї
Їжі та харчування українців
символіка - це символіка традиційної
національної кухні.
З давніх-давен Україна славилася своєю багатою кухнею. Це зумовлено
високими смаковими якостями страв, різноманітністю використовуваних
продуктів та видів кулінарної обробки. Так, лише способів варіння
борщу налічується більше тридцяти, а до його складу входить близько
двадцяти найменувань продуктів.
В усьому світі добре відомі українські страви: борщі, пампушки,
галушки, вареники, коржі, калачі, гречаники, шпиговане сало, печеня,
буженина.
Українській кухні властиві різноманітні способи приготування смаження,
тушкування, варіння, печіння, запікання. Особливо смачні страви,
запечені в керамічних горщиках: печеня, вареники зі сметаною, тушкована
капуста, картопля з м'ясом та ін.
Регіональна символіка харчування українців позначена особливою самобутністю,
є залежною від етнографічного складу. Напр., у гірських районах
Карпат переважають страви із кукурудзяного борошна, грибів, молочних
продуктів: кулеша, чир, мамалига, банош, токан, бринза, будз. У
низинних районах готують страви з пшеничного борошна та різних овочів.
Велика увага в українській кулінарії приділяється смаковим якостям
страв, тому для приправи культивували кмин, цибулю, часник, хрін,
м'яту, перець, чебрець, петрушку, шпинат, пастернак.
Улюбленими напоями українців є кваси /хлібний, буряковий, яблучний,
березовий, калиновий, грушевий/, узвари із сушених і свіжих яблук,
груш, слив, вишень, медова сита, пиво. Здавна поширеними були варенуха,
паленка, спотикач, муселець, різноманітні настої й наливки із фруктів
та ягід /малинівка, тернівка, вишнівка, слив'янка, шипшинник, горобинівка
та ін./ /Українські народні страви. - К., 1992. - С. 4-6/.
Їжа
українців - це символ традицій, культури, етносу, якоюсь
мірою матеріального стану народу.
Українській системі харчування, як і системі харчування кожного
етносу, притаманні своєрідні звичаї, пов'язані з приготуванням повсякденних
ритуальних страв, харчові заборони, обмеження та переваги, певні
смакові стереотипи у меню повсякденних та обрядових трапез.
За всіх часів і в усіх народів було найбільшою святістю, коли лежав
на столі хліб. Його присутність народжувала поетів і мислителів,
сприяла появі пісень і дум, продовжувала родовід, і навпаки, коли
він зникав, приходило лихо. Народна мораль найбільше фольклорних
сюжетів пов'язувала з хлібом.
Борщ - одна з найпопулярніших страв. В Україні існувало три
види борщу: червоний, щавлевий або весняний і пісний.
Улюбленою стравою з вареного тіста з начинкою були вареники. /Див.
Вареники/.
Галушки були типовою для українців стравою /див. Галушки/.
Голубці в Україні дуже шанували. Сама назва цієї страви вказує
на її символічність. Живі голуби вважаються духовними істотами і
символами творчих сил при народженні світу, символом вогняної творчої
сили, живого вогню.
Голубці обгортають листками із капусти - це рослина, з якою український
народ здавна пов"язував найбільше забобонів і містичних значень,
а її ріст порівнювали до росту місяця, звідси символічне значення
голубців - образи творчого голуба і місяця /Сосенко К. Різдво-Коляда...
- С. 144-145/.
На святому вечорі перед Різдвом обов'язково повинна бути риба,
бо вважалося, що риба - одухотворена страва і чародійна. Вона ніби
з'єднує старосвітські часи з теперішніми, тобто була основним продуктом
харчування первісного господаря і сприяла нинішньому, віддавала
себе в жертву людям. Риба мала містичну місію вшановувати народження
дитяти у сім"ях Нового року в календарному циклі, приносити
йому щастя й долю. Зелені плоди, вирощені руками людини, були добром
з новоствореної землі, а риба - з первозданної, даної Богом.
Своєрідною "візиткою" українців у світі є сaло
- найпопулярніша м'ясна страва, найцінніший у традиційному харчуванні
продукт. Його вживали на полуденок і підвечірок із хлібом, огірками
й часником у скоромні дні, брали з собою в дорогу, ним засмажували
і затовкували борщ, капусняк, юшку. На смаженому салі робили яєчню,
шкварки надавали чудового присмаку кашам, галушкам, вареникам, млинцям
тощо. Достаток сала вважався у народі за справжній добробут: "Якби
мені паном бути, то я б сало їв і салом закушував". Сало символізувало
добробут і ментальність українців.
Капусняк - друга за значення після борщу рідка овочева страва.
Страви із капусти українці споживали цілий рік: квашену, сиру, тушковану,
смажену. Українці вважали капусту люнарним символом, її ріст має
велику схожість з ростом місяця - молодика, бо вона свої напівокруглені
листочки, ввігнуті всередину, звиває докупи й утворює повну, тверду,
круглу головку, наче місяць уповні у небі.
У поемі І.П.Котляревського "Енеїда" з енциклопедичною
точністю перераховуються українські страви, що споживали троянці
у гостях у Дідони, праведні у раю і т.д. Серед них, як одну з перших
страв, названо "свинячу голову до хріну" - ритуальну страву.
У слов'ян-язичників дикий кабан вважався священною твариною, його
приносили в жертву богам, починали з нього як ритуальної страви
трапезу. Поряд з дикою, такого ж символічного змісту набула й домашня
свиня, а також страви з домашньої птиці, зокрема індика. З вепром
був пов'язаний культ верховного бога Перуна, з домашньою птицею
- культ життєдайної, плодоносної матері-землі /Потапенко О.І., Кузьменко
В.І. Шкільний словник з українознавства. - С. 107/.
Дуже поширеними та улюбленими щоденними стравами українців є різноманітні
каші: гречана, ячна, манна, пшенична, гарбузова та ін. "Каша
- мати наша". У давнину званий обід на весіллі, хрестинах чи
у будь-яке свято називали кашею. Після розподілу короваю на весіллі
обов"язковими були борщ та каша, обрядові страви, що означали
кінець свята. На початку ХХ ст. особлива роль у родинних обрядах
належала пшоняній, пшеничній каші, що символізувала собою продовження
роду. А своєрідним символом бідності була ячна каша, про що свідчить
народне прислів"я: "Лихо наше - ячна каша: з'їв би й такої,
та нема ніякої".
У східних слов'ян був такий звичай: під час укладання мирного договору
противники варили кашу і їли її. Каша ставала символом союзу, без
неї мирний договір не міг набути сили. З тих часів, мабуть, дійшов
до нас вислів про дуже вперту людину: "З нею каші не звариш".
Cеред приправ, якими здоблювали страви, окремо слід виділити цибулю
та часник, що вважалися в народі чудодійними ліками, яким
приписувалася цілюща сила, бо "цибуля від семи недуг лікує",
а часник, як стверджує К.Сосенко, є символом місяця, зовнішня форма
його "білих зубців" нагадує серп місяця-молодика, а смакові
якості - палючу і пробуджуючу життєву енергію людей. Силу часнику
запозичено від внутрішньої сили місяця, що так само має вплив на
землю і все живе на ній. Через те часник кладуть у страви як символ
родючості і здоров'я. Його вважають містичною дезінфекцією проти
епідемічних недугів, а також носять за пазухою або за поясом як
амулет від нечистої сили: мавок, упирів, відьом. К.Сосенко писав:
"Палющі фосфоричні складники часнику нагадують вогонь, і то
живий - тривалий, бо у фантазії народу насінне ядерце часнику -
"зубець" - може бути постійним розсадником вогненної сили
в природі. Часник як присмак є стимулянсом сексуального гону...
І з цього огляду може бути символом плодовитості..., а на святвечірньому
столі як бажання "щасливого розмноження сім'ї".
Їжа українців і вся система харчування розподілялася на повсякденну,
ритуальну, святкову. Народ твердо дотримувався харчових обмежень,
заборон. Усі народні звичаї по-своєму відтворилися в своєрідних
стравах. В Україні говорили, що "Різдво гарне ковбасою, а Великдень
- крашанкою".
Слід відзначити незвичайну гостинність українського народу /"Пошли,
Боже, гостя, то й хазяїну добре", "Гість - на щастя",
"Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі"/.
Вважалося, що гість приносив у дім радість і щастя. Кожна господиня
мала справою честі нагодувати й напоїти гостей так, щоб вони лишилися
задоволеними. При цьому годилося припрошувати до кожної страви:
"Прошу покірно; чим багаті, тим раді, звиняйте". Поважали
гостей, які любили і вміли добре поїсти, і зневажали тих, котрі
їли мало й погано /"Такий з нього їдець, як горобець",
"Як хто їсть, так і робить"/. "Божими людьми"
вважали старців, жебраків, прочан, убогих, калік, що жили милостинею,
і не відпускали без подання: шматка хліба з цибулею і часником,
огірка, шматка сала чи жмені пшона. Не поділитися їжею, хлібом,
- символом достатку і дому - було великим гріхом /Українська минувшина.
- С. 99/.
У найбільш загальному значенні їжа і харчування українців становлять
символічний зміст України.
Л. Кожуховська.
[Словник
символів][Що таке символ?]
[A][Б][В][Г][Д][Е
Є][Ж][З][И][Й][І][Ї][К][Л][М][Н]
[О][П][Р][С][Т][УФ][Х][Ц][Ч][Ш][Щ][Ю][Я]
До розділу "Бібліотека"
|
|