|
Валько
КРАВЧЕНКО
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
УКРАЇНЕЦЬ З ЯВОРОВА НА ЧОЛІ
РОСІЙСЬКОЇ ЦЕРКВИ. СТЕФАН ЯВОРСЬКИЙ.
Стефан (до постригу - Семен) Яворський народився в 1658 р. в сучасній
Львівській області в містечку Яворові (нині - районний центр), від
назви якого, як гадають, походить його прізвище, в незаможній православній
шляхетській сім’ї. Дитинство пройшло в Ніжині, куди переселились
батьки. В 1673 р. його було віддано до Києво-Могилянського колегіуму,
де він досконало оволодів латиною і давньогрецькою мовою. Після
закінчення колегіуму юнак продовжив навчання в училищах Львова,
Любліна, Познані й Вільна. Отримав звання вчителя словесних наук
і філософії, а потім - магістра філософії і вільних мистецтв і теолога.
В 1690 р. прийняв чернечий постриг в Києво-Печерській Лаврі. Викладав
в Києво-Могилянській академії поетику, риторику, філософію й теологію.
В своєму курсі філософії популяризував ідеї Відродження. Писав вірші
українською, польською, латинською, старослов’янською та російською
мовами, за які був названий "лавроносним поетом"; вірші писав все
своє життя. В Києві прославився як блискучий проповідник, високий
рівень його красномовства визнавали навіть його ідейні супротивники.
На початку 1700 року, перебуваючи в Москві, С. Яворський виголосив
промову над труною боярина Шеїна. Серед присутніх був і Петро І.
Він оцінив талант Яворського і попрохав його прийняти пост митрополита
Рязанського і Муромського, а коли в тому ж році помер патріарх Адріан,
Петро І призначив досить молодого (42 роки) українського церковно-політичного
діяча, лавроносного поета й філософа, місцеблюстителем патріаршого
престолу.
В "Истории русской церкви", виданій Спасо-Преображенським Валаамським
монастирем в 1991 році, читаємо (ст.643): "Петр встретил слишком
мало сочувствия и содействия своим предначертаниям между архипастырями
своего времени, а потому должен был обратить взор на духовенство
южной России (тобто України) как более просвещенное и более способное.
Петр положил начало поставлению архиереев из малороссов - воспитанников
киевских, и первый выбор пал на того, кому вверено было управление
всей Русской церковью. Несмотря на то, что в Москве приняли Стефана
неласково, осыпали его бранью и клеветами".
С. Яворський активно включився в громадсько-політичне життя Росії.
Він пише численні проповіді, в яких підтримує окремі реформи Петра
І. В 1701 році цар віддав під його нагляд Московську слов’ яно-греко-латинську
академію, єдиний вищий учбовий заклад тодішньої Москви, вона була
відкрита в 1685 р. на базі Заіконоспаської школи С. Полоцького і
реорганізована в 1701 р. за наказом Петра І на зразок Києво-Могилянської
академії, і Яворський перший прийняв звання протектора академії.
Як оповідає цитована новітня "История русской церкви", "Стефан Яворський,
питомец школ киевской и львовской, внушил царю, что лучшим образцом
для устройства Академии Московской может быть Киевская и устроил
Академию Московскую по образцу Киевской". Там він реформував весь
учбовий процес, головним зробив вивчення латини - мови тодішньої
вченої Європи. При Академії він створив театр, до нас дійшли тексти
й програми вистав, і цілком вірогідно, що їх автором був Яворський.
Він взяв під свою опіку московську друкарню і видавав словники,
учбові посібники, свої книжки з риторики, а також свої вступні статті
і примітки до церковних книг, виступаючи, як редактор і навіть коректор.
Супротивники Яворського, серед яких був і випускник Києво-Могилянської
академії український церковний діяч Теофан Прокопович, звинувачували
його в зраді православної віри, називали його папістом, "українським
опозиціонером, що виступив проти петровських перетворень" . Ці звинувачення
не мали достатніх підстав, хоча, дійсно, європейська освіченість
українця Яворського зближала його з Заходом, і Стефан приймав не
всі реформи Петра І. В 1712 р. Яворський виголосив промову, в якій
обгрунтував своє невдоволення політикою Петра відносно церкви, монарші
й людські гріхи Петра І, і виявив прихильність до царевича Олексія,
якого він назвав "єдиною надією" Росії. Після цього йому було заборонено
виступати з публічними промовами. Заборона була скасована лише через
три роки. Виступи Яворського на захист православної церкви мали
позитивне значення в той період, коли боротьба за традиційну віру
була однією з ідеологічних форм боротьби українського народу проти
поневолення його шляхетською Польщею.
1718 р. Яворський написав полемічний трактат "Камінь віри", в якому
підтвердив свої попередні погляди. Цей трактат тоді ж в Європі було
перекладено на латину. Критикуючи громадські порядки в Росії, Яворський
показував моральну деградацію і духовне спустошення панівних кіл
держави. "Какое между нами растление, - писав він, - глянешь на
начальников - растление, глянешь на приказы - растление. Растление
происходит от главы, от начальников".
Реформи Петра І не принесли полегшення народу. Тривалі війни, великі
новобудови вимагали багато коштів, і весь тягар лягав на посполитий
люд. Підтримуючи розвиток морської справи в Росії, Яворський віддавав
перевагу торговельному флоту: "Флот морской есть куплю деющая комора
пребогатая и государству сокровище неистощимое". Місцеблюститель
патріаршого престолу звинувачував царя: "Кормчий виноват, егда его
же невежеством либо небрежением корабль не так плывет, о камень
разбивается".
1720 року Петро І зібрав під своєю орудою церковний собор і затвердив
на ньому створення Святішого Синоду як вищого керівництва російської
церкви. Сподівання Яворського на відновлення патріаршества не справдились.
Він був не згоден з підкоренням церкви державі, яке низводило духовенство
до становища чиновників цієї держави. Однак, незважаючи на критику
з боку Яворського і охолодження стосунків між ними в останні роки,
Петро І призначив саме його Президентом Святішого Синоду. Цю посаду
С. Яворський займав недовго, бо 24 листопада 1722 року помер, але,
як бачимо, до кінця свого життя наш краянин з Яворова був головою
російської православної церкви. До останнього подиху він мріяв повернутись
на Україну. В листі до Дмитра Туптала, який тоді також перебував
в Росії, Яворський скаржився на суєтність свого життя в Росії, писав,
що мріяв " ... вийти з цього Вавілону. Помолись, святителю Божий,
за звільнення полонених, серед котрих першим є я".
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
КИЇВСЬКІ МІСІОНЕРИ - РОСТОВСЬКІ СВЯТІ
ЯК УКРАЇНЕЦЬ ВИВИЩИВ МОСКВУ. МИТРОПОЛИТ
ПЕТРО.
КОРОТКИЙ СЛОВНИК ДІЯЧІВ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ XVII-XVIII
ст.
СИН КОЗАЦЬКОГО СОТНИКА - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
СВІТЛО З УКРАЇНИ. ТЕОФАН ПРОКОПОВИЧ
УКРАЇНЕЦЬ З ЯВОРОВА НА ЧОЛІ РОСІЙСЬКОЇ
ЦЕРКВИ. СТЕФАН ЯВОРСЬКИЙ.
УКРАЇНЦІ НА СЛУЖБІ РОСІЙСЬКОГО ФЛОТУ
ПРИЛУЦЬКИЙ КОЗАК ГОРЛЕНКО - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
"В КНЯЗЬЯ НЕ ПРЫГАЛ ИЗ ХОХЛОВ...".
ОЛЕКСАНДР БЕЗБОРОДЬКО.
УКРАЇНСЬКИЙ СЕЛЮК - ВИХОВАТЕЛЬ РОСIЙСЬКОГО
ЦАРЯ. АНДРІЙ САМБІРСЬКИЙ.
УКРАЇНСЬКІ ЛІКАРІ НА СЛУЖБІ В РОСІЙСЬКОМУ
ФЛОТІ
ХТО СТВОРИВ ТЕАТР В РОСIЇ
ЗВІДКИ ВЗЯЛАСЬ МУЗИКА В РОСІЇ
ХТО ЗДІЙСНИВ ПЕРШУ РОСІЙСЬКУ НАВКОЛОСВІТНЮ
ЕКСПЕДИЦІЮ?
БРАТИ БОГДАНОВИЧІ
УКРАЇНЕЦЬ - ВИХОВАТЕЛЬ ПУШКІНА.
В. Ф. МАЛИНОВСЬКИЙ
УКРАЇНСЬКЕ СЕЛО ВЕПРИК ПРОТИ РОСІЙСЬКОЇ
"СЛАВЫ СЕВАСТОПОЛЯ".
НЕСТОР АМБОДИК і ЛЕОНІД ДУХОВ.
ДІВЧИНА З ЛУБЕН -МУЗА ПУШКІНА. Г. КЕРН
"ХВІРТКА" НА МАЛАХОВОМУ ПАГОРБІ.
О. БУДИЩЕВ
ФОСФОРУЄ НОКТИЛЮКА...
УКРАЇНЦІ - РОСІЙСЬКІ СИМВОЛІСТИ
"ЧУДО РОССИИ".
СЕРГІЙ КОРОЛЬОВ
ДОДАТОК ДЛЯ ІНШИХ БРАТІВ
СВІТИЛЬНИК ХАЙ СВІТИТЬ. УКРАЇНА -
БІЛОРУСІЯ - МОСКОВІЯ
ПРОСВІТИТЕЛЬ СЕРБІЇ. М. КОЗАЧИНСЬКИЙ.
ПРОСВІТИТЕЛЬ РОСІЇ. М. СТАНКЕВИЧ
|
|