|
Валько
КРАВЧЕНКО
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
УКРАЇНЕЦЬ - ВИХОВАТЕЛЬ ПУШКІНА.
В. Ф. МАЛИНОВСЬКИЙ
Коли громадськість святкує черговий ювілей О. С. Пушкіна, згадаймо
добрим словом його вихователя - українського патріота Василя Федоровича
Малиновського.
Російський поет в "Програмі автобіографії" серед осiб, що справили
на формування його особистості й світогляду найбільший вплив назвав
нашого краянина, що був директором Царськосільського ліцею.
Малиновський народився в 1765 році в сім’ї українського священика
в Ізюмському повіті Харківської губернії. В 1781 році він закінчив
гімназію Московського університету вступив на службу до архіву
колегії іноземних справ. Вільно володіючи кількома мовами,
європейськими, східними й давніми, він в 1789 році, за його виразом,
"випросився" на місце перекладача до російської місії в Лондоні
і пробув у Великій Британії більше двох років. 1791 року
він був відряджений на війну з Туреччиною і, знаючи турецьку мову,
взяв участь в мирному конгресі як секретар. Потім він був призначений
російським генеральним консулом в Молдавії й Валахії і пробув
в Яссах близько двох років /1801-1802/. Після цього служив в мінiстерстві
закордонних справ, а з 1811 року і до своєї смерті обіймав посаду
директора Царськосільського ліцею.
Попри всі заслуги Малиновського перед Росією, цар Олександр І
його не любив: осоружний українець мав погану звичку багато роздумувати
і до того ж видавав журнал. Дійсний статський радник (цивільний
генерал) Малиновський був з рiзночинців.
На відкритті Ліцею 19 жовтня 1811 року Малиновському довелось
читати промову, написану за нього директором департаменту народної
освіти, бо його власну забракували в Міністерстві за "зайві думки",
і це було неприємно і навіть гидко. Та Малиновський створив в
Ліцеї атмосферу волелюбства, "ліцейський спосіб навчання"
- систему виховання поступових державних діячів і письменників.
Він негативно ставився до керівництва російської православної
церкви і не допустив її впливу в Ліцеї. Він заохочував викладачів
грунтовно займатись наукою і друкувати свої твори. Ліцеїсти значну
частину свого дозвілля проводили в помешканні директора і його
дружини Софії Андріївни уродженої Самбірської. В невимушених розмовах
з ліцеїстами директор прищеплював їм свої ідеї. Ліцеїстів приваблювало
його відкрите, по-південному темнувате обличчя з благородними
рисами, розумне і приязне. Малиновський ненавидів муштру і пишався
тим, що його Ліцей був єдиним учбовим закладом Росії, де не існувало
тілесних покарань.
Пушкін любив Василя Федоровича за його людяність, м’ягкість, доброту
і батьківське піклування про учнів, за те, що він всю душу вкладував
в Ліцей.
Що і в якому обсязі засвоїв Пушкін з ідей Малиновського - це велике
і складне питання. Є припущення, що Малиновський був членом таємної
політичної організації "Друг Человечества", члени якої ставили
своєю метою звільнення кріпаків. Чи не знав про це Пушкін і чи
не тому він писав у своєму вірші "Деревня"
"Друг человечества печально замечает
Везде невежества убийственный позор ",
вкладаючи в ці рядки таємний, зрозумілий лише йому сенс.
Свої ідеї Малиновський сформулював у 1803 році. Головною працею
Малиновського є трактат про національне самовизначення як основу
незалежного політичного буття народів - "Роздуми про мир і війну".
Автор доводив, що згубними для людства є загарбницькi війни. В
розділі "Право народів" він обстоював ідею незалежного існування
і азійців, і африканців, але особливо його цікавила Європа. Малиновський
відзначав, що шляхом завоювань в Європі виникли володіння, що
складаються з народів "противних між собою". Малиновський звинувачує
правлячі в Європі династії в беззаконному деспотизмі (Романових
на ім’я він не називає, але це і так зрозуміло). У вислідку існування
цих династій історія, за словами мислителя, стає історією не народів,
якою вона має бути, а історією "панівних домів, безперервно воюючих
між собою". Особливо він засудив національне пригнічення народів
Центральної і Південно-Східної Європи. Вiн пише: "Благоденству
багатьох народiв заважають iмперiї". На його думку Франція повинна
відмовитись від своїх завоювань. Отже, й Росія повинна відмовитись
від України, дати їй волю.
Він наполягав на визнанні за кожним народом Європи його "природних
прав" на національну територію, полiтичну незалежність і "власне
управління". "Турки хай управляють турками",- пише Малиновський.
І так хочеться продовжити: "а росіяни - росіянами". Він обстоює
національну незалежність кожного народу з формою
правління за власним вибором. Народи політично
і адміністративно розділені, як український народ, перебувають
на грані втрати своєї етнічної самосвідомості, - констатує автор.
Вони мають створити свої держави. Територія, населена одним народом,
має стати одиницею державності. Малиновський підносить "народ
в любові до себе, яка є надійнішою засадою власного про благоденство
піклування". Що це, як не окреслення сучасного українського нацiоналізму?
Малиновський називав головнi ознаки нації: єдність території,
мови, звичаїв, наявність національного самовизначення, економічні
зв’язки. Особливе значення надає він національнальній самосвідомості
й патріотизму. Головною ознакою нації за Малиновським є мова.
"Не можуть жителі землі інакше розділятися, як по своїй мові",
- пише він. Словянські мови мають схожість, але різниця між ними
в той час залишалась ще не вивченою і зараз вона ще вивчена недостатньо,
виходячи з засади рівності всіх народів. Малиновський відкидав
будь-яке припущення про перевагу одних народів над іншими, ідею
"старшого брата". Він передбачав виникнення "Загальноєвропейського
Союзу", але,за його проектом, цей Союз буде складатися не з тих
держав, які існували в його час, а з цілком нових політичних обєднань,
створених після здійснення прав кожного народу Європи на самовизначення.
Сьогодні ми є свдками й навіть учасниками втілення цієї ідеї українського
мислителя в життя. Вже є незалежна Україна, відокремилась від
Чехії Словаччина, розділилась колишня багатонаціональна Югославія
і кожний її народ створив власну державу. Тобто восторжествував
той сепаратизм, який є звинуваченням і прокляттям у вустах деяких
політиків вчорашнього дня. Малиновський же вважав, що народи мають
"право відділення народного", - тобто сепаратизму, якщо вживати
це іноземне слово. І нині Європа будує новий союз не на основі
підкорення одних народів іншими, як це було раніше, а на основі
рівності незалежних держав. В Європі постає спілка "вільних держав",
як казав Малиновський, що не зачіпає суверенітету кожної.
Трактат В. Малиновського був опублікований в Петербурзі в 1803
році майже анонімно, за підписом "В. М.". Проте філософ надсилав
його друзям і навіть начальству, а ставши директором Царськосільського
ліцею, він знайомив з ним своїх учнів у себе вдома. Була
відома оточенню Малиновського і його "Записка про звільнення рабів"-
проект скасування кріпацтва в Росії.
Проповідуючи свої ідеї ліцеїстам, творець "європейської утопії"
Малиновський, безперечно розумів, якому ризику він піддає себе
й свою родину. Йому було дуже нелегко служити, "не прислужуючись".
Мабуть, трагічність цієї ситуації скоротила його дні. Він помер
23 березня 1814 року на 49-му році життя від "нервової лихоманки"
і був похований в родинному склепі біля своєї дружини, яка пішла
з життя за два роки до нього.
Пушкін разом з іншими ліцеїстами був на похованні Малиновського
в Петербурзі. На цвин-тарі, коли опускали труну в землю, Пушкін
підійшов до сина В.Ф. Малиновського Івана, щоб його втішити, і
вони мовби дали клятву на вічну дружбу. Старший син Василя Федоровича
Іван вчився в тому ж Ліцеї і мав прізвисько "Козак". Він був серед
найближчих друзів Пушкіна, його "приятель задушевний", як назвав
його поет в одному з віршів. Це був один з українців в оточенні
Пушкіна. В подальшому вони зустрічались щорічно, зокрема, у день
заснування Ліцею 19 жовтня.
Іван Васильович Малиновський після закінчення Ліцею вступив до
війська і дослужився до полковника. Вийшовши у відставку в 1825
році, він поселився в маєтку свого діда по матері українського
просвітителя А. О. Самбірського в Ізюмському повіті на Слобожанщині.
Дев’ять років був предводителем ізюмського дворянства, "стояв
за бідних і гризся з багатіями і з урядовцями", за висловом сучасника.
Пушкін, помираючи, сказав: "Який жаль, що нема тепер тут ні Пущіна,
ні Малиновського, мені б легше було помирати".
Харківський поміщик І. В. Малиновський неодноразово бував у Криму.
1857 р. він відвідав Севастопіль і був зворушений його руїнами.
Звідси через Бахчисарай і Симферопіль поїхав додому. Він помер
у 1873 році. Інші діти Василя Федоровича Малиновського і його
брати також добре прислужились Україні і принесли користь Росії.
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
КИЇВСЬКІ МІСІОНЕРИ - РОСТОВСЬКІ СВЯТІ
ЯК УКРАЇНЕЦЬ ВИВИЩИВ МОСКВУ. МИТРОПОЛИТ
ПЕТРО.
КОРОТКИЙ СЛОВНИК УКРАЇНСЬКИХ ДІЯЧІВ,
ЩО ЗРОБИЛИ ВНЕСОК В ПРОСВІТЛЕННЯ РОСІЇ У XVII-XVIII в.в.
СИН КОЗАЦЬКОГО СОТНИКА - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
СВІТЛО З УКРАЇНИ. ТЕОФАН ПРОКОПОВИЧ
УКРАЇНЕЦЬ З ЯВОРОВА НА ЧОЛІ РОСІЙСЬКОЇ
ЦЕРКВИ. СТЕФАН ЯВОРСЬКИЙ.
УКРАЇНЦІ НА СЛУЖБІ РОСІЙСЬКОГО ФЛОТУ
ПРИЛУЦЬКИЙ КОЗАК ГОРЛЕНКО - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
"В КНЯЗЬЯ НЕ ПРЫГАЛ ИЗ ХОХЛОВ...".
ОЛЕКСАНДР БЕЗБОРОДЬКО.
УКРАЇНСЬКИЙ СЕЛЮК - ВИХОВАТЕЛЬ РОСIЙСЬКОГО
ЦАРЯ. АНДРІЙ САМБІРСЬКИЙ.
УКРАЇНСЬКІ ЛІКАРІ НА СЛУЖБІ В РОСІЙСЬКОМУ
ФЛОТІ
ХТО СТВОРИВ ТЕАТР В РОСIЇ
ЗВІДКИ ВЗЯЛАСЬ МУЗИКА В РОСІЇ
ХТО ЗДІЙСНИВ ПЕРШУ РОСІЙСЬКУ НАВКОЛОСВІТНЮ
ЕКСПЕДИЦІЮ?
БРАТИ БОГДАНОВИЧІ
УКРАЇНЕЦЬ - ВИХОВАТЕЛЬ ПУШКІНА.
В. Ф. МАЛИНОВСЬКИЙ
УКРАЇНСЬКЕ СЕЛО ВЕПРИК ПРОТИ РОСІЙСЬКОЇ
"СЛАВЫ СЕВАСТОПОЛЯ".
НЕСТОР АМБОДИК і ЛЕОНІД ДУХОВ.
ДІВЧИНА З ЛУБЕН -МУЗА ПУШКІНА. Г. КЕРН
"ХВІРТКА" НА МАЛАХОВОМУ ПАГОРБІ.
О. БУДИЩЕВ
ФОСФОРУЄ НОКТИЛЮКА...
УКРАЇНЦІ - РОСІЙСЬКІ СИМВОЛІСТИ
"ЧУДО РОССИИ".
СЕРГІЙ КОРОЛЬОВ
ДОДАТОК ДЛЯ ІНШИХ БРАТІВ
СВІТИЛЬНИК ХАЙ СВІТИТЬ. УКРАЇНА -
БІЛОРУСІЯ - МОСКОВІЯ
ПРОСВІТИТЕЛЬ СЕРБІЇ. М. КОЗАЧИНСЬКИЙ.
ПРОСВІТИТЕЛЬ РОСІЇ. М. СТАНКЕВИЧ
|
|