|
Валько
КРАВЧЕНКО
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
СВІТИЛЬНИК ХАЙ СВІТИТЬ.
УКРАЇНА - БІЛОРУСІЯ - МОСКОВІЯ
Російська шовіністична пропаганда веде шалений наступ з метою
загнати колишні совєцькі республіки до нового "союзу". Щодо України
й Білорусі, то це робиться під гаслом єдності слов’янських народів-"братів",
хоча за своїм походженням російський народ не є слов’янським,
оскільки складався в основному з фіноугорських і тюркських племен.
Давні білоруси - це були передусім балтійські слов’яни і вони
не були споріднені з московитами. Назви "білоруси" не було, вона
з’явилась зовсім недавно. Білоруси з ХІІІ століття входили до
складу Великого князівства Литовського. Звали їх тоді литвинами.
В часи Київської Русі, ще до монгольської навали, чимало земель,
що входять нині до складу Білоруської республіки, були населені
давніми українцями або змішаним українсько-білоруським людом.
За приклад можна взяти Турово-Пінське князівство, яке знаходилось
на півдні нинішньої Білорусії, в землі дреговичів, чия назва походила
від давнього слова "дрегва" - болото. Це слов’янське плем’я жило
між ріками Прип’яттю і Західною Двиною, з центром в княжому місті
Турові. Воно було приєднане до Київської держави в Х ст. Згодом
дреговичі увійшли до складу українського народу. Ще в етнографічному
атласі, складеному в 1860-х роках, показано, що в Пінському повіті
Мінської губернії переважна частина населення - українці. Звідти
походив давньоукраїнський письменник і проповідник єпіскоп міста
Турова на Прип'яті Кирило Туровський (близько 1130-не пізніше
1182 р.), автор урочистих "Слів", повчань і молитовних канонів,
майстер красномовства. Білоруський нарід сформувався на трьох
землях Київської Русі - Турово-Пінській, ..... та Смоленській.
Коли татаро-монгольське панування для України й Білорусії пішло
в минуле, а російське ще не було встановлене, в Білорусії з’явилось
чимало громадських діячів, які виступали за співробітництво й
дружбу білоруського народу з українським.
Білоруський поет шляхтич Микола Гусовський в 1523 році видав в
Кракові на латині поему "Пісня про вигляд, дикість зубра і полювання
на нього"(в 1894 р. була перевидана в Кракові, в 1855 р. - Петербурзі
і в 1981 р. - в Мінську), написану в 1518-1522 р.р. в Римі під
час перебування там у складі польсько-литовської місії. В цій
знаменитій книзі оспівується і білоруська земля, а також військове
співробітництво наших двох народів - перемога над турками під
Теребовлею 2 липня 1534 року.
Білоруський поет Матвій Стрийковський в 1582 році надрукував в
Кролевці (Кенігсберзі) "Хроніку польську, литовську, жмудську
і всієї Руси", написану віршем та прозою. В ній автор висвітлив
події білоруської та української історії. В поезіях, написаних
польської мовою, автор оспівав спільні діяння литовсько-білоруського,
українського та польського народів.
Хресним батьком Богдана Хмельницького був житомирський староста,
білорусько-литовський магнат князь Богдан Сангушко. Він дав новонародженому
своє ім'я. За деякими даними, саме він дав матері Богдана гроші
на викуп його з турецької неволі. У війську Богдана Хмельницького
були також білоруси.
Українсько-білоруський поет й культурний діяч другої половини
XVI ст. білорус за походженням шляхтич Андрій Римша (бл.1550-1595)
писав твори староукраїнською мовою. Вони були видруковані в Острозі,
де він працював в школі.
В 1628 - 1631 р.р. ректорську посаду в Київській братській школі
займав Хома Ієвлевич родом з Могильова.
Український вчений Йосиф Кононович-Горбацький, котрий першим почав
викладати після створення Києво-Могилянської колегії в ній риторику
(1635 - 1636) і філософію (1639 - 1642), а в 1642 - 1645 р.р.
був ректором колегії, а потім ігуменом Києво-Печерського монастиря,
закінчив свій життєвий шлях у сані білоруського єпископа (1653р.).
Уроженець Вітебщини, вихідець із старовинного білоруського шляхетського
роду Сильвестр Косів після навчання у Віленській братській школі
і католицьких академіях Любліна й Замостя в 1631 р. прибув до
Львова. Там він познайомився з архімандритом Петром Могилою, котрий
запросив його до Києва на викладацьку роботу до Києво-братської
колегії, що пізніше стала академією. В 1635 р. С.Косів повернувся
на батьківщину, де обійняв посаду голови Білоруської кафедри з
титулом єпископа Мстиславського, Оршанського і Могильовського.
Залишившись у складі "Могилянського атенею", тобто наукового гуртка
київського митрополита Петра Могили, Сильвестр Косів упорядкував
збірку "Патерикон, або Життя святих печерських отців" - вибірковий
переклад на церковнословянську та польську мови давньоукраїнського
Печерського патерика. Коли на початку 1647 р. П.Могила помер С.Косів
знову прибув на Україну і очолив київську митрополичу кафедру.
Митрополит Сильвестр Косів не взяв участі в Переяславській раді,
відмовився від зустрічі з московськими послами і не відповів на
їх запрошення прибути до Москви, а потім надіслав московському
цареві вимогу підтвердити споконвічні права української церкви
та її ієрархів. В історію України він увійшов під іменем "Воюючий
святитель".
Зараз, коли в Білорусії чимало людей виступають не лише за союз,
а й навіть за об’єднання з Росією, а деякі готові відмовитись
від незалежності своєї країн, варто згадати той час, коли багато
культурних і громадських діячів Білорусії звертали свої погляди
до України. Найчастіше то були ті, хто отримав освіту в Києво-Могилянській
академії. Поряд з ними було чимало українців - вихованців цієї
академії, котрі служили в Білорусії. Приймаючи чернецтво, вони
направлялись єпископами або настоятелями православних монастирів
у Білорусію.
Михайло Козачинський, випускник Києво-Могилянської академії, працював
в Сербії як український просвітитель, а завершив свій життєвий
шлях в сані архімандрита в білоруському місті Слуцьку(нині - Мінська
область).
Данило Туптало ще до призначення його ростовським митрополитом
і до оголошення святим Димитрієм Ростовським виїздив до Білорусії.
Іоанникій Галятовський, якого багато хто вважав найосвіченішою
людиною на Україні в XVII ст., закінчивши навчання в Києво-Могилянській
колегії, прийняв чернецтво і згодом був призначений ігуменом Куп’ятицького
монастиря недалеко від Мінська. Пізніше він став ректором Києво-Могилянської
академії.
Видатний український вчений-філолог, письменник-полеміст і громадський
діяч Мелетій Смотрицький, син українського письменника і педагога
Герасима Смотрицького, першого ректора Острозької школи (перша
пол. XVI ст. - 1594 р.), походив з села Смотрича нинішньої Хмельницької
області(нар. бл. 1512 р.). Вчився в школі батька й за кордоном.
У Вільні постригся в ченці, викладав. Писав українською і польською
мовами. В своїх творах "Тренос, тобто плач"(1610 р.) та інших
він виступав на захист свого українського і білоруського народів,
їх культури і права на самостійний розвиток. В цій книзі він створив
персоніфікований образ Матері-України, що тужить-плаче за своїми
невдячними дітьми, які покинули, зрадили її віру, мову, громадянство
- "Горе мені бідній, горе нещасній, з усіх боків пограбованій".
В книзі подано поіменний список українських магнатів, що стали
зрадниками. В 1620 році він був висвячений на єпископа вітебського
і мстиславського. В 1627 р. він переходить до Берестейської православно
- католицької унії, пише низку трактатів, в яких пояснює
цей свій крок і оповідає, якої користі для українського і білоруського
народів він чекає від унії. Складена Мелетієм Смотрицьким "Граматика
Словенська"(вийшла з друку 1619 р. на Україні) майже півтора століття
була єдиним підручником граматики на Україні, в Білорусії й в
Росії. Останні роки свого життя Мелетій Смотрицький провів у Дерманському
монастирі на Волині, де й помер в 1633 р..
Значною популярністю на Україні користувався "Буквар" С. Соболя,
білоруса, котрий почав свою друкарську діяльність в Києві за підтримкою
І. Борецького, а потім повернувся на батьківщину, де зявляються
інші букварі, серед яких відомі були Лексикон Памви Беринди та
Єпіфанія Славинецького.
Особливе місце серед вихідців з Києво-Могилянської академії, котрі
працювали в Білорусії, належить Г. Кониському.
Поет-драматург, філософ і православний богослов, уродженець міста
Ніжина Георгій Кониський(1717- 1795) походив з української козацької
старшини.
Представники роду Кониських займали в полковому правлінні керівні
посади. Батько Георгія (Григорія) Йосип Іванович Кониський був
значковим товарищем, потім - ніжинським бургомістром.
В 1728 році 11-річний Григорій вступив до Києво-Могилянської академії.
В 1744 році він постригся в ченці, і в 1745 почав читати в академії
курс поетики, а 1749 р. курс- філософії і читав його чотири роки.
Два роки у нього вчився Г. Сковорода. В 1751-1755 р.р. він був
ректором Академії. Одночасно він був архімандритом братського
монастиря.
Восени 1754 в Могильові помер голова Білоруської православної
церкви, і на його місце був призначений Г. Кониський, висвячений
на білоруського єпископа. В 1755 р. він приїхав до Могильова,
де тоді знаходилась єдина в Польщі (Білорусь входила до її складу)
православна єпархія.
В Білорусії він розгорнув активну діяльність, що тривала 40 років.
Незважаючи, на загрозу збройної розправи, він їздить по містах
і селах краю з проповідями. Про це з нагоди виходу в Росії творів
Кониського писав Пушкін:
" Георгий есть один из самых памятных мужей минувшего столетия.
Жизнь его принадлежит истории. В 1759 году Георгий, презирая опасности,
ему угрожающие, поехал обозревать свою епархию. Миссионеры возмутили
в Орше шляхту и жолнеров. Они с воплем ворвались в церковь, где
Георгий священствовал. Преосвящений едва успел спастись от их
сабель. Ночью в Могилёве буйные молодые люди вломились в ворота,
перебили окна, ранили нескольких монахов, семинаристов и слуг,
но, к счастью, не нашли Георгия, скрывавшегося в подвалах своего
дома". Пушкін назвав Кониського великим архієпископом Білорусі
і великим істориком України.
Хоча польські магнати хотіли викорінити в Польщі православ’я,
в країні були закони, що захищали права українців і білорусів.
Г. Кониський зібрав їх і видав в 1767 р. в Варшаві під назвою
"Права і свободи жителям". Він викривав злочинців і хабарников,
духовних і світських, котрі "олтарі святі на печери розбійників
перетворили; волає пограбований, а грабіжник танцює. Священики
- німі пси, що не можуть гавкати, люблять дрімати і не мають думок.
Смерть і поховання кому сльози і горе приносять, а їм - зазіхання
на останню корову й вівцю". Ніби це сказано в наш час на адресу
севастопольської т.зв. "служби ритуальних послуг". Кониський викривав
злочинність в судах, виступав за вибірність суддів, за утвердження
законності в державі. В 1757 р. він відкрив в Могильові училище,
яке хотів зробити оплотом просвіти для всіх білорусів. Він писав
навчальні посібники для шкіл, видавав праці визначних українських
вчених - Т. Прокоповича та ін. В філософії він стояв на позиціях
деїзму: Бог створив світ і, давши йому закони розвитку, більше
в цей розвиток не втручається. Людині надана можливість пізнати
світ і закони його розвитку і пізнати себе як частину цього світу,
як частину природи. Ця ідея знайшла пізніше розвиток в українській
філософії у Г. Сковороди. Кониський твердив, що в світі нема явищ,
які не можна пізнати - якщо щось ми не можемо пояснити, воно неодмінно
буде пояснене в майбутньому. Мета людського життя - щастя. В чому
ж воно? "Сенс людського життя не в тому, щоб чекати насолоди в
потойбічному світі. Людина має шукати щастя в цьому смертному
житті". Щастя не в задоволенні телесних потреб - це зводить людину
до рівня тварини. Щастя людини Кониський вбачає в специфічно людській
діяльністі - праці розуму, творчості. При цьому особисте щастя
людини він бачить в тісному звязку з благом спільноти, до якої
людина належить, - її нації. Найкращі поривання людини, за Кониським,
-"відданість Вітчизні".
Помер Г. Кониський в Могильові в 77-річному віці в 1795 р. На
його надгробку в соборі вибита епітафія, складена їм самим незадовго
до смерті:
Колиска - Ніжин, Київ - мій учитель,
Я в тридцять вісім років названий: Святитель.
Георгій іменем, я із Кониських дому,
Коню подібний був я поштовому.
Білоруси завжди памятатимуть українця Георгія Кониського, бо він
був рішучим противником національного і релігійного гноблення
білорусів.
В своїх промовах, проповідях і зверненнях він захищав право білорусів
розмовляти і писати рідною мовою, дотримуватись національних звичаїв
і традицій.
Чи не найкраще вплив України на Білорусію і, що
йшло далі, вплив їх обох на Московщину в ХVII- ХVIII століттях
видно на прикладі особи видатного білоруського і українського
вченого, письменника і громадського діяча Симеона Полоцького,
котрий був вихований на Україні і став просвітителем Москви, першим
поетом і драматургом, першим професійним письменником Росії.
Самійло Омелянович Петровский - Ситнианович, в чернечому
пострижені Симеон, що в Москві дістав прозвище Полоцький за назвою
його рідного міста, народився 1629 р. в грудні. З 1637 р. вступив
до Києво-Могилянської академії, тобто з семи років білоруський
хлопчик виховувався в українському дусі на протязі 14 років -
закінчив академію 1651 чи 1652 р. Далі він вчився у Віленський
польській єзуїтській колегії, але її не закінчив, бо 1654 р. до
Вільна вступили російські війська і почали руйнувати католицькі
церкви. Студент Самійло втік, повернувся до рідного Полоцька,
але й туди увійшли російські війська. В 1656 р. він прийняв чернецтво
в полоцькому Богоявленському монастирі і став дидаскалом (вчителем)
в братській школі в рідному місті.
Літературну діяльність він розпочав в Києві і писав все життя.
Поетична спадщина його дуже велика - принаймні 50 тисяч віршів.
Він писав щодня, "римотворення" було улюбленним його заняттям.
Силабічний вірш його сформувався під впливом української, а також
польської поезії. Своїм поетичним творам Полоцький надавав великого
освітнього і виховного значення. Сенс людського життя він бачив
у можливості займатися улюбленною справою. Свої поезії він незадовго
до смерті об’єднав у дві великі збірки, і вони були видані невдовзі
після смерті автора в Москві - це були перші збірки віршів у Росії.
Вперше С. Полоцький прибув до Москви в січні 1660 р. на церковний
собор, після чого повернувся додому. В липні 1663 р. він знов
приїхав до Москви, поселився " в обителі всемилостивого Спаса,
що за іконним рядом" на Нікольській вулиці, поблизу Кремля і відкрив
в цьому монастирі латинську службу для молодих службовців канцелярії
царя. Та учнів він мав обмаль,бо в Москві мало було бажаючих вчитися.
Незадовго до того, в 1653 р. професор Києво-Могилянської
академії Єпіфаній Славинецький заснував в Москві греко-латинську
школу. З дебатів між цими двома вихованцями України, які почали
виступати з проповідями, розпочались в Москві філософські дискусії.
У 1667 році цар Олексій Михайлович запросив Симеона Полоцького
стати вихователем його дітей - Олексія, Федора, Софії та Петра.
У зв’язку з війнами, які вела Росія, С. Полоцький висловив побажання,
"да Россия славу расширяет не мечом токмо, но и через книги".
Надто войовничого царя він порівнював з розбійником. Причину воєн
він бачив в прагненні присвоїти чужі багатства, даровані Богом
різним народам. Він це засуджував, разом з тим він твердив, що
Бог забороняє не всякі війни - кожний народ мусить захищати свою
землю.
Малого Петра, майбутнього царя, С. Полоцький вчив писати вірші.
Коли в 1676 році помер цар Олексій Михайлович і царем став учень
С. Полоцького 15-річний Федір, Полоцький використав свій вплив
на нього для розвитку освіти в Московщині, а поширення освіти
він вважав головною справою свого життя. В 1678 році, за підтримкою
Федора, Симеон Полоцький заснував в Кремлі так звану горішню друкарню,
в якій надрукував буквар для малого Петра, низку перекладних книжок
і свої власні, першою з яких був "Псалтир римований". П’єси Симеона
Полоцького можна вважати початком російської драматургії, а першим
російським драматургом - білоруса Симеона. Далі цю справу продовжив
в Росії українець Теофан Прокопович.
С. Полоцький не забував України. В "Слові к православному і христоіменитому
запорізькому воїнству" він прославляв запорізьких козаків - захисників
рідної землі і визволителів своїх братів з полону. 25 липня 1680
р. С. Полоцький помер. Його заповіт залишився нам: "Світильник
хай світить".
Після його смерті, в тому ж році, на церковному соборі в Москві
книжки Симеона Полоцького були піддані анафемі, і його твори було
заборонено навіть згадувати як єретичні. Так російська православна
церква віддячила білоруському просвітителю Московщини, основоположникові
російської поезії й драми, чий грунтовий вплив на російську культуру
визнавався ще в дореволюційній Росії. Однак, незважаючи на анафему,
твори С. Полоцького зберігалися в бібліотеках Троїце-Сергіївої
лаври, Оптиної пустині, Кирилова та ін. монастирів. Подібних прикладів
співробітництва наших двох народів і їх впливу на Росію можна
привести безліч. Згадаймо, що під час другої світової війни з
Українською Повстанською Армією співробітничала Білоруська Крайова
оборона. Нині національно-демократичні сили України підтримують
боротьбу Народного фронту Білорусії за незалежність своєї країни
і за демократію в ній. В Севастополі памятники українцю М. М.
Миклусі-Маклаю і білорусу О. О. Ковалевському стоять поряд. Будемо
сподіватися, що й в подальшому наші два народи будуть завжди разом,
як побратими, як рівні, без "старшого" брата.
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
КИЇВСЬКІ МІСІОНЕРИ - РОСТОВСЬКІ СВЯТІ
ЯК УКРАЇНЕЦЬ ВИВИЩИВ МОСКВУ. МИТРОПОЛИТ
ПЕТРО.
КОРОТКИЙ СЛОВНИК ДІЯЧІВ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ XVII-XVIII
ст.
СИН КОЗАЦЬКОГО СОТНИКА - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
СВІТЛО З УКРАЇНИ. ТЕОФАН ПРОКОПОВИЧ
УКРАЇНЕЦЬ З ЯВОРОВА НА ЧОЛІ РОСІЙСЬКОЇ
ЦЕРКВИ. СТЕФАН ЯВОРСЬКИЙ.
УКРАЇНЦІ НА СЛУЖБІ РОСІЙСЬКОГО ФЛОТУ
ПРИЛУЦЬКИЙ КОЗАК ГОРЛЕНКО - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
"В КНЯЗЬЯ НЕ ПРЫГАЛ ИЗ ХОХЛОВ...".
ОЛЕКСАНДР БЕЗБОРОДЬКО.
УКРАЇНСЬКИЙ СЕЛЮК - ВИХОВАТЕЛЬ РОСIЙСЬКОГО
ЦАРЯ. АНДРІЙ САМБІРСЬКИЙ.
УКРАЇНСЬКІ ЛІКАРІ НА СЛУЖБІ В РОСІЙСЬКОМУ
ФЛОТІ
ХТО СТВОРИВ ТЕАТР В РОСIЇ
ЗВІДКИ ВЗЯЛАСЬ МУЗИКА В РОСІЇ
ХТО ЗДІЙСНИВ ПЕРШУ РОСІЙСЬКУ НАВКОЛОСВІТНЮ
ЕКСПЕДИЦІЮ?
БРАТИ БОГДАНОВИЧІ
УКРАЇНЕЦЬ - ВИХОВАТЕЛЬ ПУШКІНА.
В. Ф. МАЛИНОВСЬКИЙ
УКРАЇНСЬКЕ СЕЛО ВЕПРИК ПРОТИ РОСІЙСЬКОЇ
"СЛАВЫ СЕВАСТОПОЛЯ".
НЕСТОР АМБОДИК і ЛЕОНІД ДУХОВ.
ДІВЧИНА З ЛУБЕН -МУЗА ПУШКІНА. Г. КЕРН
"ХВІРТКА" НА МАЛАХОВОМУ ПАГОРБІ.
О. БУДИЩЕВ
ФОСФОРУЄ НОКТИЛЮКА...
УКРАЇНЦІ - РОСІЙСЬКІ СИМВОЛІСТИ
"ЧУДО РОССИИ".
СЕРГІЙ КОРОЛЬОВ
ДОДАТОК ДЛЯ ІНШИХ БРАТІВ
СВІТИЛЬНИК ХАЙ СВІТИТЬ. УКРАЇНА -
БІЛОРУСІЯ - МОСКОВІЯ
ПРОСВІТИТЕЛЬ СЕРБІЇ. М. КОЗАЧИНСЬКИЙ.
ПРОСВІТИТЕЛЬ РОСІЇ. М. СТАНКЕВИЧ
|
|