|
Валько
КРАВЧЕНКО
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
ПРОСВІТИТЕЛЬ РОСІЇ. М. СТАНКЕВИЧ
Це розповідь про родовід та оточення видатної і на жаль в наш
час призабутої історичної особистості Миколи Станкевича. Він виростав
серед українців, в краю, що був овіяний духом козацької волі: "Городок
уединенный острогожских казаков", як писав, побувавши там Кіндрат
Рилеєв, потопав в рясних садах, навкруги - неозорий степ, широкий
простір.
Дід його Іван серб з Далмації, в 1757 р. прийняв російське підданство.
Це був освічений і хоробрий офіцер. Він брав участь в кількох закордонних
походах російської армії, зокрема у взятті Берлiна. Потім він поселився
в невеликому повітовому містечку Острогозьку Воронізької губернії
і посів посаду комісара, до обов'язків якого входив розподіл земельних
ділянок серед нових поселенців. Він там одружився з місцевою українкою.
Їх син Володимир Іванович також служив в армії, був поручником.
В 1811 р. він вийшов у відставку і був призначений в тому ж Острогозькому
повіті ісправником, одружився з дочкою міського лікаря Катериною
Йосипівною. В ніч з 9 на 10 жовтня (з 27 на 28 вересня) 1813 р.
в його маєтку в селі Удеревці поряд з Острогозьким народився син
Микола.
З рідних найбільший вплив на Миколу мав його батько, людина пряма,
чесна і водночас делікатна. Микола успадкував зовнішність батька,
про якого сестра Миколи у спогадах писала: "Тип обличчя його був
не російський, мав схожість з типом малоросійським".
Микола вчився в Острогозькому повітовому училищі, в благородному
пансіоні у Воронежі, а влітку 1830 р. вступив до Московського університету.
З професорів університету найбільший вплив на нього справив Михайло
Трохимович Каченовський, син балаклавського грека Качоні і харків'янки-українки.
Він викладав історію і археологію і був засновником т.зв. скептичної
школи в російській історіографії, закликав переглянути російську
історію, критикував "Историю государства Российского" Карамзина.
Навколо Станкевича зібралось близько двох десятків студентів університету
і з них виник філософсько-літературний гурток. що був значним явищем
в історії російської культури. Це сталося взимку 1831-1832 р.р.
Метою гуртка було оволодіння німецькою філософією - від Канта, Фіхте
й Шеллінга до Гегеля. Володарем дум гуртківців був також німецький
письменник Гофман, про якого Станкевич писав: "Його фантастичне
природнє - воно здається якимось давнім сном. А там, де він говорить
про музику, про мистецтво - не одірвешся від нього!" Станкевич наймав
помешкання на Великій Дмитровці в будинку поряд з Благородними зборами-
зараз це т.зв. Будинок спілок з відомим колонним залом. Костянтин
Аксаков згадував: "В цьому гуртку виробився загальний погляд на
Росію - погляд головним чином негативний". За його словами, в гуртку
сильно нападали на казенний російський патріотизм, на брехню, "гаряче
бажали правди, щирості й істини". Гуртківці критикували офіційну
російську казенну ідеологію. Але Станкевич був противником насильницької
зміни державного устрою. 30-ті роки ХІХ ст. в Росії називали епохою
"громадського нездужання". Після поразки декабристів "людьми оволоділи
глибокий відчай і загальний смуток", - писав Герцен. Атмосфера німоти
і бездіяльність створила відчуття повної беззахисності від всевладдя,
паралізувала благородні пориви. Ці настрої знайшли відгук в поезії
Станкевича та поетів його гуртка.
Великий вплив на членів гуртка Станкевича мали твори Гоголя. В гуртку
панував його культ. Гуртківці чекали його нових творів, особливо
української тематики. Хоча більшість членів гуртка були росіяни,
але в гуртку можна зауважити значний український вплив. Передусім
це була особистість самого Станкевича, котрий деякі свої вірші підписував
В.Гірченко. Він часто їздив додому до Острогозька і Удеревки, де
підживлявся українським духом. 15 грудня 1835 р. він писав Бакуніну
з Москви:
"Друже Мішелю! Сьогодні я від'їжджаю до благославенного міста Острогозька...
з таким задоволенням. Мені так потрібно відпочити, віддатися цілком
самому собі".
А 7 січня 1836 р. він писав йому ж з Острогозька:"Тут розум, воля
і почуття".
Серед членів гуртка Станкевича були й українці. В травні 1833 р.
він писав: "До мене ходять Строєв, Красов, Почека..." Яків Почека
був знайомий також з Герценом, Лермонтовим. Він не став відомим
діячем. Зате інший українець - Осип Бодянський став видатним вченим-філософом,
збирачем і публікатором українських та російських літературних пам'яток,
засновником російського слов'янознавства. Він був сином сільського
священика з Лохвицького повіту на Полтавщині. Закінчив Переяслівську
духовну семінарію, і знав мови південних слов'ян. "Дивак Бода" став
професором слов'янських мов і літератур московського університету.
Василь Іванович Красов був найближчим приятелем Станкевича. Зараз
мало хто знає цього поета, а тоді його вірші переписували, заучували,
цитували. Станкевичу вони також подобались. Один його вірш нині
добре відомий як романс - "Я вновь пред тобою стою очарован и в
синие очи гляжу..."
Доля судила росіянинові Красову пізнати і полюбити Україну. Його
знайомий німецький поет Фрідріх Боденштедт, котрий три роки прожив
у Москві і займався перекладами творів російських письменників німецькою
мовою, писав в своїх спогадах про Красова: "Незабаром після закінчення
курсу він отримав місце домашнього вчителя в Малоросії, і тут, серед
народу, так багатого піснями, він отримав новий поштовх до поетичної
творчості". Це було в Чернігові.
Незабаром однак його було запрошено до Києва. В кінці вересня 1837
р. він обійняв посаду ад'юнкта (помічника професора) по кафедрі
російської словесності в Київському університеті. Лекції його були
"жваві й поетичні". Він взяв активну участь у виданні альманаху
"Киевлянин". На жаль, йому довелось залишити Київ. Він підготував
докторську дисертацію, але колеги його "завалили".
Красов подав заяву про звільнення і на початку 1840 р. повернувся
до Москви.Він продовжував писати вірші і згадував Україну.
У липні 1854 р. у 28-річному віці померла його дружина, а у вересні
помер і він сам, хворий на сухоти. В некролозі було написано: "Він
жив своєю працею і не залишив дітям нічого крім доброго імені і
благословення".
До ядра гуртка Станкевича входив також Іван Петрович Клюшніков.
Він приїхав до Москви з України, з Сумського повіту Харківської
губернії, де він народився на хуторі Криничному в 1811 р. Його батько
був поміщиком. Станкевич і Клюшніков разом вивчали Канта.Закінчивши
університет Клюшніков деякий час заробляв на хліб приватними уроками,
а потім влаштувався викладачем до Московського дворянського інституту.
Коли Красова і Клюшнікова не було в Москві, Станкевич писав: "Життя
не повне без Красова і Клюшнікова". Після смерті Станкевича Клюшников
залишив Москву і поселився в своєму невеликому спадковому маєтку
в Сумському повіті.
З видатних росіян до кружка Станкевича в кінці його існування входив
Тимофій Миколайович Грановський. Згодом він став професором загальної
історії Московського університету. До гуртка також входили майбутній
лідер російських слов'янофілів Костянтин Аксаков і майбутній видатний
художній і літературний критик, перекладач повістей Гофмана Василь
Петрович Боткін. Числився серед гуртківців і українофоб Бєлінський,
але Станкевич, Боткін, Аксаков та інші члени гуртка багато в чому
з ним не погоджувались. Входив до гуртка великий росіянин і щирий
друг України Михайло Бакунін. Всі його чотири сестри були чарівні.
Старша - Люба - була нареченою Станкевича, але вона хворіла на сухоти
і померла у серпні 1838 р. Станкевич також хворів на сухоти і власне
тому поїхав за кордон лікуватись. Pазом з тим його вабили німецькі
міста, де жили й творили великі німецькі філософи, міста овіяні
серпанком фантастичних повістей Гофмана. Станкевича кохала
ще одна сестра Бакуніна - Варвара, і коли вона довідалась, що йому
стало гірше, приїхала до нього до Італії, була біля нього до останніх
його днів. Bін помер в ніч на 7 липня (25 червня) 1840 р. Йому було
всього лише 27 літ.
АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА"
КИЇВСЬКІ МІСІОНЕРИ - РОСТОВСЬКІ СВЯТІ
ЯК УКРАЇНЕЦЬ ВИВИЩИВ МОСКВУ. МИТРОПОЛИТ
ПЕТРО.
КОРОТКИЙ СЛОВНИК ДІЯЧІВ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ XVII-XVIII
ст.
СИН КОЗАЦЬКОГО СОТНИКА - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
СВІТЛО З УКРАЇНИ. ТЕОФАН ПРОКОПОВИЧ
УКРАЇНЕЦЬ З ЯВОРОВА НА ЧОЛІ РОСІЙСЬКОЇ
ЦЕРКВИ. СТЕФАН ЯВОРСЬКИЙ.
УКРАЇНЦІ НА СЛУЖБІ РОСІЙСЬКОГО ФЛОТУ
ПРИЛУЦЬКИЙ КОЗАК ГОРЛЕНКО - РОСІЙСЬКИЙ
СВЯТИЙ
"В КНЯЗЬЯ НЕ ПРЫГАЛ ИЗ ХОХЛОВ...".
ОЛЕКСАНДР БЕЗБОРОДЬКО.
УКРАЇНСЬКИЙ СЕЛЮК - ВИХОВАТЕЛЬ РОСIЙСЬКОГО
ЦАРЯ. АНДРІЙ САМБІРСЬКИЙ.
УКРАЇНСЬКІ ЛІКАРІ НА СЛУЖБІ В РОСІЙСЬКОМУ
ФЛОТІ
ХТО СТВОРИВ ТЕАТР В РОСIЇ
ЗВІДКИ ВЗЯЛАСЬ МУЗИКА В РОСІЇ
ХТО ЗДІЙСНИВ ПЕРШУ РОСІЙСЬКУ НАВКОЛОСВІТНЮ
ЕКСПЕДИЦІЮ?
БРАТИ БОГДАНОВИЧІ
УКРАЇНЕЦЬ - ВИХОВАТЕЛЬ ПУШКІНА.
В. Ф. МАЛИНОВСЬКИЙ
УКРАЇНСЬКЕ СЕЛО ВЕПРИК ПРОТИ РОСІЙСЬКОЇ
"СЛАВЫ СЕВАСТОПОЛЯ".
НЕСТОР АМБОДИК і ЛЕОНІД ДУХОВ.
ДІВЧИНА З ЛУБЕН -МУЗА ПУШКІНА. Г. КЕРН
"ХВІРТКА" НА МАЛАХОВОМУ ПАГОРБІ.
О. БУДИЩЕВ
ФОСФОРУЄ НОКТИЛЮКА...
УКРАЇНЦІ - РОСІЙСЬКІ СИМВОЛІСТИ
"ЧУДО РОССИИ".
СЕРГІЙ КОРОЛЬОВ
ДОДАТОК ДЛЯ ІНШИХ БРАТІВ
СВІТИЛЬНИК ХАЙ СВІТИТЬ. УКРАЇНА -
БІЛОРУСІЯ - МОСКОВІЯ
ПРОСВІТИТЕЛЬ СЕРБІЇ. М. КОЗАЧИНСЬКИЙ.
ПРОСВІТИТЕЛЬ РОСІЇ. М. СТАНКЕВИЧ
|
|