Григорій СКОВОРОДА
БАЙКИ ХАРКІВСЬКІ
Байка 27
БДЖОЛА ТА ШЕРШЕНЬ
— Скажи менi, Бджоло, чого
ти така дурна? Знаєш, що плоди твой працi не так тобi, як людям
кориснй тобi навiть часто шкодять, приносячи замiсть винагороди
смерть, одначє не перестаєш у дурнотi своїй тягати мед. Багато
у вас голiв, але всi безмозкi. Очевидно, ви до нестями закоханi
в мед.
— Ти поважний дурень, пане раднику, — вiдповiла
Бджола. — Медом любить поласувати i Ведмiдь, а Шершень теж хитро
його достає. I ми могли б по-злодiйському здобувати, як часом
наша братiя й робить, коли б ми лише їсти любили. Але нам незрiвнянно
бiльшу радiсть дає збирати мед, анiж його споживати. До цього
ми народженi й будемо такi, доки не помремо. Без того жити, навiть
купаючись у медовi, для нас люта смерть.
С и л а.
Шершень — це образ людей, котрi живуть крадiжкою
чужого i народженi на те, щоб їсти, пити i таке iнше. А бджола
— герб мудрого чоловiка, який у спорiдненiй працi трудиться. Багато
Шершнiв без пуття кажуть: нащо цей, до прикладу, студент учився,
коли це не дає багатства? Кажуть це, не уважаючи на слова Сираха:
"Веселе серце — життя для людини" — i не тямлячи, що спорiднена
праця для нього найсолодший бенкет. Гляньте на життя блаженної
натури й навчiться. Спитайте вашого мисливського пса: коли йому
веселiше?
— Тодi, — вiдповiсть вам, — коли жену зайця.
— А коли заєць смачнiший?
— Тодi,— вiдповiдає мисливець,— коли поганяюсь
за ним.
Погляньте на кота, що сидить перед вами.
Коли вiн веселiший? Тодi, коли всю нiч бродить або сидить бiля
нiрки, хоча, зловивши мишу, й не їсть її. Залий бджолу медом,
чи не помре вона з туги в той час, коли може лiтати по квiтоносних
луках7 Що є болiснiше, нiж купатись у багатствi i смертельно мучитись
iз того, що не маєш спорiдненої працi? Немає гiршої муки,
як хворiти думками, а думками хворiєш, коли позбавлений спорiдненої
працi. І немає нiчого радiснiшого, анiж жити за призначенням.
Солодкi тодi труд тілесний, терпіння тiла i навiть смерть, бо
душа, володарка людини, насолоджується спорiдненою
собi працею. Треба чи так жити, а чи вмерти. Старий Катон41
з чого мудрий i щасливий? Не з багатства, анi з чину, лише з того,
що вiдповiдає своїй природi, як видно з Цицеронової книжечки "Про
старiсть". Ця думка — премилосердна мати премудра
проводирка. Ця преблага домобудiвниця
неситому дарує багато, а мало дає тому, хто задоволений
малим.
Але треба розiбратися, що то значить — жити
за призначенням. Це не закон тваринних членiв i похотi нашої,
але означає це блаженне єство, що зветься в богословiв трисонячне,
котре всякiй живiй iстотi й призначення i вiдповiднiсть приписує.
Про це єство сказав древнiй Епiкур таке: "Вдячнiсть моя блаженнiй
натурi за те, що потрiбне зробила неважким, а важке — непотрiбним”.
А оскiльки Бог не є нi чоловiчої, нi жiночої
статi, але все в нiм одразу, то мовить Павло: "Всяке є у всьому”.
Люб'язний приятелю!
1 2 3
4 5 6
7 8 9 10
11 12 13
14 15 16
17 18 19
20 21 22
23 24 25
26 27 28
29 30
Примітки