Анатолій ПАСТЕРНАК
КОЗАЦЬКА МЕДИЦИНА
Світлої пам'яті лікаря-поета
На початку лютого 1999 року пішов від нас Анатолій
Пастернак. Пішов передчасно - у розквіті творчих задумів...
Свята людина. Інакше не скажеш про цього самовідданого, талановитого,
безкорисливого, невтомного лікаря. І поета. І журналіста. Історика.
Автора мудрих і дотепних афоризмів. І все це - в одній особі!
1954 року по закінченні навчання в Київському медичному інституті
за власним бажанням поїхав працювати до Північного Казахстану
- саме туди, де страждав у засланні Тарас Шевченко. Там Анатолій
не лише лікував, але й почав друкуватися в місцевій пресі як
поет і перекладач.
Згодом повернувся до Києва. І жив він, між іншим, поруч із будинком-музеєм
Тараса Шевченка біля Хрещатика. Доля? Так, можливо.
Потім переїхав до Боярки, мешканці якої його знали, поважали
і любили.
Майже півжиття працював на Київській станції переливання крові.
Лікар "широкого профілю", Анатолій Пастернак, крім
усього, був талановитим і натхненним фітотерапевтом, неповторним
знавцем цілющої поезії рослин.
Добре знав історію світову і, особливо, - історію України. Невтомно
вивчав способи народного лікування. В останні роки життя Анатолій
Пастернак працював над книгою "Козацька медицина".
Цю оригінальну роботу пропонуємо нашим читачам як згадку про
хорошу й талановиту людину.
Так, він не був істориком-професіоналом. Тому деякі його твердження
мають гіпотетичний характер. Втім, таке трапляється і з дипломованими
знавцями. Головне ж - він дуже любив свій народ і його історію.
Юрій Шанін,
професор Національного медичного університету, член Спілки письменників
України
Окремі глави цієї книги були опубліковані в
газеті "Валеологія"
Вступ
Скажемо одразу: сам термін "Козацька медицина"
- новий і викликає цілу низку запитань. Найпростіше - чи була
вона взагалі? Давайте підрахуємо: населення Козаччини сягало
(загалом) 150-200 тисяч чоловік. А інколи й більше. Поблизу,
під їхнім захистом, по селах-хуторах жили козацькі жінки та
діти. Це - ще близько 600-800 тисяч людей. Чи були вони всі
здорові? А коли ні, то хто ж їх, хворих, лікував? Відповідь
однозначна.
Опоненти скажуть: а чи варто виділяти козацьку медицину з української
народної?
Саме життя її відокремило. Бо українська народна медицина це:
а) лікування для всіх; б) органічно споріднена з медициною болгар,
сербів, поляків та інших слов'ян; в) цілительство переважно
рослинне і тривале.
Медицина козацька: перше - лікування професійне і, так би мовити,
термінове; друге - щільно пов'язане з подібним у інших вояків:
татар, турків, російських стрільців та ін. її рецепти і саме
мистецтво, досвід передавалися, мов думи бандуристів, з уст
в уста, із покоління в покоління. Медицина бездипломна, безступенева,
безкнижкова.
Нарешті, вона - цілком оригінальна, бо була медициною виживальною
для молодих і тому - допитливою до всього!
Коло часу замкнулось. І для нас вона зараз актуальна і конче
потрібна. Після трагедії на ЧАЕС, серед гинучих трав, дерев
перекручених, тварин заслаблих, стрімко дряхліючих людей медицина
козацька, так само, як і віра предків, здатна коли й не гарантійне
врятувати наш народ, то полегшити його порятунок.
А що ми, недолугі нащадки, робимо? Вирубаємо дерева - захисників
від радіації, винищуємо трави, заливаємо газони асфальтом, залишаючи
себе і дітей своїх без зелених легенів...
А колись підліток тікав на Січ. Ховався по ярах, руслах річок,
зарослих верболозом. Йшов лісами. Діставався до Великого Лугу,
де стрічався з травами-велетнями. Ковила сягала йому колін,
полин - пояса, тирса - вище голови. Ставали вони його друзями:
лікували потерті в дорозі ноги, рятували від лихоманок, просто
зміцнювали. Бо навряд чи взяли б у джури хворого чи кволого
хлопця.
Одужавши, відлежавшись, відгодувавшись (на вільних харчах),
потрапляв хлопець на іспит: частіше по малих осередках на чисельних
(понад 220) дніпрових островах, по засіках. Прийняли. Тепер
три роки йому в козачках ходити. А за три роки багато чого трапиться.
Повсякденному козацькому побутові розкоші й розслаблення аж
ніяк не притаманні були. І бої-рубки теж траплялися...
По крихітках, по дрібочках збирав автор матеріал для цієї книжки.
Збирання десь уподібнювалося до археологічних пошуків. Дещо
насмілився домислити, спираючись на власний досвід і розсуд.
Далі хай підуть молоді, ті, що за нами виростають.
Автор сподівається, що всі, хто до української історії не байдужий,
сприймуть прихильно його працю.
Анатолій Пастернак
Зміст
[ Вcтуп ] [ Віра
] [ Як Антей / Птахолюби ] [ Зачіска
] [ У вільну годину ] [ Чому
їли вовчатину / Хода та їзда ]
[ Купані в травах ] [ Лікувальна
одежа / Секрети довголіття кобзарів ] [ Який
тютюн курили запорожці? /
І з маком пироги ] [ Таємниці пластунів
] [ Зброя та ліки ] [ Ті,
що йдуть на південь ] [ Таємниці
"коральок" ]
[ Козачі ліки ] [ Каліграфічне
лікування (версія) ]