Анатолій ПАСТЕРНАК
КОЗАЦЬКА МЕДИЦИНА
Зачіска
Вінець тіла - голова, корона голови - зачіска".
Жартівлива приказка хова за посмішкою мудрість.
Первісні племена віддавали перевагу татуїровці. Не лише прикрасі
тіла, але й родовій ознаці (адже пашпортів не було). Згодом,
побачивши вже в собі людину, стали звертати увагу на зачіску.
Козаки завжди відчували себе активною частиною народу українського.
Часто перебуваючи у ворожому оточенні агресивних і жорстоких
сусідів, прагнули кожною рисою характеру та побуту підкреслити
власну самобутність, особистість, повсякденну готовність відстоювати
волю та віру із зброєю в руках. Чи не надто висока термінологія
для зачіски? Подивимось.
По-перше, дуже скептично вони оцінювали "вихиляси
на голові", оті штучні локони й перуки-буклі, що їх так
шанували й пестили аристократи Європи. Григорія Потьомкіна,
царського фаворита, жартома дошкуляли: прізвисько йому було
"Грицько Нечеса". За ту саму перуку. А дніпрові лицарі
вважали (і небезпідставно), що чуже волосся на голові розводить
воші та іншу капость, не дає вчасно митись і вільно дихати.
Навіть певні були, що шляхта польська пишною перукою прикриває
брудну голову.
До певної міри зачіски козацькі - протест проти пишноти й зайвості.
Вони прості: голена голова, оселедець чи "під горщик".
Голена голова будь-якої пори року, а особливо - навесні та влітку.
Перевага цієї найпоширенішої зачіски - повна функціональна доцільність,
гігієнічність. І простота: потрібна лише бритва, можна обійтися
без гребінця й ножиць, зайве й люстерко.
А ще голена голова - тонка практика. При нападах татар чи турків,
у боях по містах турецьких голів козацьких од ворожих часто
не відрізнити: скільки в місті козаків - порахувати важко. Отже,
брита голова - ще й тактичний засіб.
А крім того, ще й гігієнічно-лікувальний. Чому гігієнічний -
зрозуміло: легко щоденно голову мити, нема де паразитам сховатися.
Але - лікувальний?
По-перше, дублена, загоріла шкіра голови ставала препоною всіляким
грибкам-лишаям. А коли на ній зрідка гнояки висипали, їх дуже
легко, доступно було зводити мазями.
"Тренована" вітром і сонячним променям відкрита голова
- профілактика теплових ударів. Адже козаки постійно працювали
під сонцем, а перегрівань, ударів, зомлівань не траплялось.
Зараз частина підлітків так голови голять. Роблять це на зразок
західних рок-гуртків. Чи - як Фантомас! Дивно й гірко, що при
цьому забуті їхні пращури, козаки-попередники.
А запозичена зачіска-оселедець у тюркських народів. Батько-татарин
навесні усім дітям своїм голови вибривав. Але одній (частіше
- дівчині) пасмо волосся посередині лишав. Символ цей означав
"улюблена донька", згодом - і "улюблений син".
Полюбляли "оселедці" й старі, статечні козаки. Сенс
і зміст - такий самий: "улюбленець долі", "улюбленець
Бога". Щасливчик? А хіба не так, коли після сили-силенної
пригод-походів ти залишився живий і здоровий!
Згодом дозволялася така зачіска й козакам середнього віку, і
навіть молодим (коли заслужив!) Переважна більшість запорожців
були вправними плавцями. Але сказати, що всі, - то буде перебільшенням.
Коли невдаха падав за борт на глибині, оселедець ставав йому
рятівним кругом.
Нарешті, зачіска "під горщик". Зараз вона у декого
стає ознакою національної свідомості в молодіжному русі. А в
давні часи визначала джуру, козачка, загалом юнь і свідчила
про... невизначеність, пошуки. Адже й Січі були можливі "варіанти":
окрім козаків, можна було податися в Щурсаки, в служки монастирські,
стати братчиками, вченими чи панотцями.
Певно, були серед прихильників зачіски "під горщик"
і холостяки дозріли. Вони прагнули в отакий спосіб утримати
молодість...
Проте, краса пожертв вимагає: де волосся - там і його хвороби.
Де зачіска - там і догляд за нею. Повний реєстр вживаних зусиль
важко відтворити сьогодні. Проте відомо: аби волосся не сіклося,
не випадало, до напоїв додавали відвари трав яглиці, півонії
степової та похиленої, полину половецького, коренів лопуха,
кропиви, першоцвіту.
Часто-густо посивіння волосся та облисіння спостерігалися після
стресів, говорячи по-сучасному (загибелі побратима, смерті коня,
важкої втечі з полону тощо). Тоді баби відливали козаку переполох,
відпоювали його відваром суміші звіробою з деревієм.
Періодично волосся промивали відварами-настоями
волоського горіха (брали зелену оболонку плодів), ромашок, полинів,
листя ліщини й верболозу.
На Січі добре знали й про взаємозв'язок між станом зачіски та
чоловічої потенції. Тому постійно їли хрін, часник, цибулю.
У двох останніх віддавали перевагу зеленому пір'ю вільно ростучих
дикунів.
РЕЦЕПТАР
по розділу "Зачіска"
1) Полин таврійський - 15 г полин половецький
- 15 г полин гіркий - 15 г вода - від 500 г до 600 г. Відварюють,
настоюють, додають у напої. Не вживати при хворобах печінки!
2) Півонія степова, півонія вузько листяна, півонія
похила - клубені їдять по 3-5 г щоденно. Відвар трави, зібраної
до квітування (15 г півонії - 200 г води), п'ють, додаючи до
медовухи.
3) Звіробій плямистий, звіробій діркуватий - 20
г деревій звичайний, трава - 10 г вода - 300 г. Заливають окропом
траву, настоюють 4 години у духовці. П'ють дрібними ковточками
за день. При стресах, переполосі.
4) Кропива жалка, кропива блискуча, кропива смугаста,
кропива дводомна - по 10 г кожної, вода - 500 г.
Відварюють на маленькому вогні, щоб залишилися дві третини розчину.
Настоюють, проціджують.. Додають по 2 ст. ложки відвару на кухоль
(400 г) медвяних настоїв.
5) Цибуля синьо-блакитна, цибуля ведмежа, черемша,
цибуля кругла, цибуля лісова - дикий часник, листя, цибулини,
особливо навесні та перед походами. Одночасно зміцнювали чуприну.
6) Часничниця лікарська. Стручки їли свіжими або
в борщі замість перцю. Листя (жменя) на склянку води заварювали.
Ним обмивали бороду та голову після гоління.
Зміст
[ Вcтуп ] [ Віра
] [ Як Антей / Птахолюби ] [ Зачіска
] [ У вільну годину ] [ Чому
їли вовчатину / Хода та їзда ]
[ Купані в травах ] [ Лікувальна
одежа / Секрети довголіття кобзарів ] [ Який
тютюн курили запорожці? /
І з маком пироги ] [ Таємниці пластунів
] [ Зброя та ліки ] [ Ті,
що йдуть на південь ] [ Таємниці
"коральок" ]
[ Козачі ліки ] [ Каліграфічне
лікування (версія) ]