Анатолій ПАСТЕРНАК
КОЗАЦЬКА МЕДИЦИНА
Купані в травах
"Ми самотні в безмежжі.
Хай нам сняться степи".
Ліна Костенко
Острів і Славутич. Хитка очеретяна твердь і заводь.
Озерце та напівзатоплені луки. Коротше кажучи, без води Січ,
хоч мала, хоч велика - нікуди! Так само, як і купатися в травах.
Таємні вихиляси спокійного, поміркованого, урівноваженого українського
менталітету. Традиція від моди різниться. І коли звичай зберігся
Вдовж віків, коли й зараз на Івана Купала, та й після нього,
молодь залюбки купається в травах, для того мають бути досить
міцні практичні чинники.
Вода і трава у свідомості пращурів - не суперниці, а сестри,
улюблені доньки Матері-Землі. Одна з одною переплітаючись, одна
другу Доповнюючи, пестять вони та гартують, вирощують людей.
Козаків-хліборобів, жінок з діточками. Сивих чумаків та кобзарів
статечних. Гурт народний. Щоранку, мов у свято до церкви, сунув
загал на пашу, на Луки.
Якими ж були вони тоді - і Великий Луг, і луки з лучатами та
Луговинами? Що росло і хто жив там?
У книзі Жана Шерера "Літопис Малоросії або Історія Козаків
України", де ретельно перераховані птахи, звірі, риби,
дерева й чагарники України, про трави (окрім комишу та очерету)
- анічичирк! Військовий і дипломат, Ж. Шерер, подібно до інших
іноземців, що описували нашу землю, до трав ставився байдуже.
Тоді такі зверхники трав не бачили, в обличчя не знали.
Інакше ставлення було у степовиків: трави - то
захист від ворогів. Коли вони ховають людину цілком - чим не
ліс? Трави - харч коням та іншій худобині. До речі, суперечки
між Катериною Другою та козацькою старшиною й по травах пролягали.
Імператриця (німкеня, схильна до абсолютного порядку) дорікала:
занедбали, мовляв, Дике Поле та Південь України. Землю не орють,
житами-пшеницями не засівають. Козаки ж уперто стояли на своєму:
навіщо хапати вище голови? Хліба народові вистачає; шляхи для
продажу зерна перекриті султаном; а торгівля отим зерном з Європою
дає малий прибуток. То ж краще зберігати для нащадків плодючі
землі недоторканими...
Час довів правоту пращурів: навіть за мале полегшення умов торгівлі
саме лиш господарство "Асканія-Нова" Фальц-Фейнів
годувало пшеницею мало не пів-Європи. Ще й степ заповідний зберігало.
Бо все робилося розумно, пропорційно. Царицині ж скороспілі
поміщики лише виснажували землю, відкриваючи-торуючи шляхи посусі,
суховіям, сарані...
Проте повернемося до складу трав і сенсу купання в них. Степові
трави - то здебільшого були злакові: війники, мочула, м'ятлик,
степова тимофіївка, різновиддя численні овсеців та вівсюгів.
Усі вони квітували разом у травні-липні. До них додавалися вологолюбні
види: лукова шавлія, гірський клевер (конюшина), еспарцет пісковий,
прямий чистець, гірський порізник тощо. Ми перелічили зелених
аборигенів підзони лукових степів. Що ж до зони типових степів,
то їхнє "населення" становили дерноподібні злаки,
головним чином - типчак і ковила. А саме: ковила українська,
ковила-волосатка, ковила Лесінга. До них прилучалися проникаюча
та степуюча шавлії, вузьколистяна півонія, серповидна люцерна,
благородний деревій, Конотоп - клевер червоний та інші.
Ті степи починали квітувати ще раніше - із квітня. Незалежно
від складу різнотрав'я, пилок його у поєднанні з росою становив
своєрідні, неповторні стимулюючі ліки. Щось на зразок женьшеню,
маралового кореню або зеленого чаю.
А процедура козацьких зелених ванн досить проста:
після купання в річці чи озері голими, ще мокрими заходили в
хащі трав. Ішли повільно. Росяно-пилкова суміш нашаровувалась
на шкірі. Дещо подібне практикують зараз збирачі наркозілля.
Вони також голі заходять у квітучі індійські коноплі. Пошвендявши
там досхочу, вилазять. Пилок з тіла зіскрібають. Ото і є сировина
для наркотика. З неї готують анашу. Збирачі наркоманами не стають,
бо стикання їх з коноплями короткочасне. Козаки ж, навпаки,
мали на меті довгий контакт пилка зі тривалий. Тому висихали
остаточно вже в затінку. І тоді лише втрачався дуже повільно,
бо весь час зволожувався потом. Наслідки такого купання можемо
врахувати лише опосередковано. Жан писав: "Раніше, у давнину,
в Малоросії зовсім не було лікарів. Їх заступали старі жінки,
які так добре знали ботаніку та природу рослин, що лікували
всі хвороби простими засобами і з величезним успіхом" (ст.
69) Йому в унісон додає французький історик П'єр Шевальє "Козаки
міцні, спритні до всякої роботи, невтомні, сміливі і хоробрі".
свідчили історики польські, посли з Натикану, перські купці,
які письмові згадки про тодішню Україну. Так, католицький прелат
Ієн захоплюється гостротою зору січовиків, які за 100 кроків
пострілом з пістоля "свічку гасять". Якщо скласти
реєстр сучасних хвороб, з якими січовики навіть і не зналися,
досягнення тодішньої народної медицини стануть очевидними...
Нечутливість, несприйнятливість українців до хвороб народжувалася
попереднє загартування. А згодом, звичайно, - і генетичне. І
купання в травах тут посідало почесне місце. На жаль, зневага
до "селюцького відьмування" зробила чорну справу:
наукова медицина геть відмовилась від диких злаків, зокрема,
від ковили та війників. ...Окремі рецепти народної терапії ще
утримуються по селах, на регіональному рівні. Підіймається фітотерапія
й по містах. Варто об'єднати всю оту рецептуру, переоцінити,
ввести до практики лікування По-перше, для зцілення серцево-судинних,
легеневих хвороб, печінкових, По-друге, в ланці таких "не
важливих", як вегетоневрози, посилене потіння, заїкання,
а серед народних - наврочування. Дійсно, від них не помирають.
Але й не живуть повноцінно, з насолодою...
Найголовніше ж, якщо керуватися принципом гомеопатів
"подібне лікується подібним", - саме трав'яними купаннями
варто лікувати наркоманів і токсикоманів. То буде як спільний
дарунок січовиків і старого лікаря-фітотерапевта Майбутньому.
Зміст
[ Вcтуп ] [ Віра
] [ Як Антей / Птахолюби ] [ Зачіска
] [ У вільну годину ] [ Чому
їли вовчатину / Хода та їзда ]
[ Купані в травах ] [ Лікувальна
одежа / Секрети довголіття кобзарів ] [ Який
тютюн курили запорожці? /
І з маком пироги ] [ Таємниці пластунів
] [ Зброя та ліки ] [ Ті,
що йдуть на південь ] [ Таємниці
"коральок" ]
[ Козачі ліки ] [ Каліграфічне
лікування (версія) ]