Анатолій ПАСТЕРНАК
КОЗАЦЬКА МЕДИЦИНА
Як Антей
Полюбляли вони під грушею чи під дубом, у густій
траві в затінку полежати. Або й поміж сосен, на сонечку, вдивляючись
у бездонне блакитне небо. Начебто ледарська звичка. Звідки?
Згадаймо еллінську легенду. Жив колись герой і напівбог Антей.
Батьком його був Посейдон, а мати - Гея, богиня Землі. Ніхто
не міг здолати Антея в боротьбі. Бо як починав знесилюватися,
припадав Антей до Землі, до материнських грудей. І сили відновлювалися,
ставав ще дужчим.
Зевс відкрив Гераклу таємницю непереможності Антея. І той, піднявши
сина Геї в повітря, задушив його.
Козаки теж віддавали перевагу спочинкові горілиць, розкинувшись
на землі. А в наш час іноді мати гукає синові: "Негайно
підіймись із землі, застудишся!"
Коло молодих козаків матусь турботливих і полоханих не було.
Але Ж не застуджувались! Найчастіше обирали рівну галявину,
аби розслаблене тіло рівномірно й щільно припадало до землі.
Тут бажано, щоб росли спориш, конюшина, грицики, лютик, різноманітні
дикі злаки, утворюючи енергетичну плямистість, "шахматку".
Адже всі трави енергетичні. Можете Пересвідчитись: проведіть
долонею в повітрі близько від них. Спориш холодний, бабка тепліша,
конюшина "гарячіша" від бабки. Серед бабок велика
- "темпераментніша" від малої чи ланцетолистяної.
Наслідок? Півгодини-година горілиць замінить ніч у затишному
ліжку.
Чи використовуємо козацький досвід відпочинку, відновлення сил?
Лише частково. Коли стоїмо вранці босоніж на конюшині й спориші.
Коли входимо голі до поясу у квітуючі жита-пшениці. Коли на
городі торкаємось обличчям до переплетень гороху в росі, до
стебел "кручених паничів" на балконах...
У великих містах Англії, Нідерландів, Бельгії, Італії, Німеччини
й інших європейських країн давно вже роблять галявинки-газони
з густою травою для відпочинку. Хочеш - сиди там, хочеш - лягай.
Полісмени й слова не скажуть. Проте смог, міський гамір і неминуче
забруднення роблять оті галявини менш ефективними, ніж лісові
й садові. Та для початку може й ми якось на них розживемось
по містах великих наших?
А далі - при спрямованій праці "зелених",
при підтримці їх народом можна зробити "луки спокою"
- із "зонами Антея" для всіх бажаючих. Перебування
там - справжня альтернатива морю ліків, розмаїттю хвороб. Зелена
профілактика замінить препарати з великою перевагою. Бо не даватиме
ускладнень.
Птахолюби
На Січі, на Хортиці, верболозу - море! А ще більше
дубів кремезних та лип старих, розлогах. Де дерева, там і птахи.
Не менш щедрий на крилатих мешканців і Дикий Степ. | Бігали
тут дрохви-дудаки (українські страуси). Виводили пташенят перепілки
й куріпки. А вже степових голубів, дроздів, славок, ластівок,
солов'їв годі й рахувати. Ще багатшими на крилатих були річки,
озера та плавні з гаями та густими лісами. Гуси, качки, лебеді,
чаплі, журавлі, кулики, навіть пелікани! Іноземці в оповідях
та оповідках одностайні: безліч видів!
У казках, піснях, думах козака часто порівнювали з птахом. А
далі - загадка: чому ж січовики мало полювали на птахів, мало
їх їли? Про це свідчить перелік страв і описи свят на Січі.
Чи їм стріл, куль бракувало? То ж могли - сильцями, сітками,
іншими пастками, як звірину ловили.
Трохи світла на отаку таїну проливає не менш дивна особливість
козацького побуту: ніколи не тримали пташок у неволі. Диво дивне:
тогочасні витончені поети Персії та гуманні королі Франції спокійно
і навіть із задоволенням дивляться на заґратованих "співців".
Більш того, змагалися, сперечалися, чиї в'язні кращі.
Козаки ж пішли всупереч звичаям. Надто сильно любили вони рух
та волю, щоб у іншого їх віднімати. Тому й майже не полювали
на птахів. Були вони козакам наче побратими. А побратима кривдити
гріх.
І не випадково запозичене з кримсько-татарських говірок "козак"
означає "вільна людина, мандрівник, шукач пригод".
Інша справа - лікування. Навесні козакам дуже допікав гідро-аденіт
- запалення потових залоз під пахвами. Наче дрібниця, але ні
шаблю міцно тримати, ні спати спокійно не дає.
Тоді знаходили на дубі гніздо хижака: орла, шуліки, сокола і
т.д. Тре-§| було взяти з гнізда яйце й носити під пахвою. І
напасть швидко зникла. А часто навіть у самому процесі роздобування
отих ліків (козак Дерся на високе дерево) дозрілий абсцес лопався.
А ні, то захист мобілізував стрес: адже орлиці не дуже привітно
зустрічали нападника. м Підупалим на ноги радили добути орлана-балабана
та поволеньки, за ТИЖдень-два його... сирим з'їсти. Слушно:
сам він їсть рибу, і тому м'ясо орланове на вітаміни А, Д, С
і Е дуже багате. Чимало в ньому калію, КАЛЬЦІЮ, фосфору. Певно,
мало приємне на смак. Але де ж ви бачили Смачні ліки?
Предки уникали називати у своїх рецептах породи птахів. Частіше
в рекомендаціях козачих лікарів читаємо: "візьми птаха
з лугу", "добудь Птаха болотного". Особливо -
коли йшлося про хвороби психічні та Нервові. Слід пригадати,
що вбивство сови чи пугача вважалося гріховною, нечистою справою.
Навіть засуджувалося церквою. А ось у козацьких рецептурних
прописах вони (м'ясо, пух, пір'я, кігті) - дуже популярні.
Крім того, за вбивство лебедя чи лелеки товариство могло навіть
Покарати на смерть. А для ліків проти пропасниці вони (ці птахи)
були потрібні. Ось звідки отой рецептурний шифр, зрозумілий
лише Обранцям.
Зміст
[ Вcтуп ] [ Віра
] [ Як Антей / Птахолюби ] [ Зачіска
] [ У вільну годину ] [ Чому
їли вовчатину / Хода та їзда ]
[ Купані в травах ] [ Лікувальна
одежа / Секрети довголіття кобзарів ] [ Який
тютюн курили запорожці? /
І з маком пироги ] [ Таємниці пластунів
] [ Зброя та ліки ] [ Ті,
що йдуть на південь ] [ Таємниці
"коральок" ]
[ Козачі ліки ] [ Каліграфічне
лікування (версія) ]