Аннa Полiтковськa
Друга чеченська
ЧАСТИНА ПЕРША
ЧЕЧЕНСЬКИЙ 37-Й
Хеда й Іслам
Із сусідньої кімнати винесли маленьку красиву дівчинку
Хеду з таким же серйозним і пильним поглядом, як майже у всіх
нормальних чеченських дітей останнього десятиліття.
- Їй - одинадцять місяців, - сказала Хедина тітка, що колише її
на руках. - Вона народилася вже після того, як викрали Іслама.
Хеда прискіпливо оглядає скупчених у кімнаті похмурих людей і
починає плакати - як бабця, беззвучно. Але не через те, що майже
сирота: вона навряд чи це розуміє. Просто їй передався настрій.
Тут, далеко від тих місць, куди не ступає нога європейських правозахисників-туристів,
у будинку № 22 по вулиці Гагаріна чеченського селища Алхан-Юрт
Урус-Мартанівського району, ми говоримо про суцільну низку трагедій,
що спіткали велику родину Денієвих.
- До ворожок ходили. До ясновидця. Кажуть, живий він, - кажуть
Нурсет і Зара, сестри Іслама.
- І ви вірите?..
Знизують плечима, безпристрасно втупившись у підлогу, і байдуже
відповідають:
- А куди нам іще ходити? Все інше давно виходжено.
Перед заплаканою Хедою трусять брязкальцями. Але хіба до того
їй? Чеченські діти, народжені у війну, рідко реагують на брязкальця
як універсальний засіб розради дитячих сліз. Сльози в них не дитячі...
Родина Денієвих - одна з тисяч чеченських родин, що потрапили
в ситуацію, коли "ні миру, ні війни" - "ні тіла,
ні людини". Хоч кричи, хоч на стінку дерись, хоч листи пиши
президенту щодня... Іслама більше немає. Куди не зверталися -
ні слова про нього. У жодному списку заарештованих, затриманих
чи засуджених не значиться. Немає його. Начебто й не було. Начебто
не від нього Хеда. Начебто інопланетяни забрали.
При цьому юридично точно відомо й зафіксовано, як виглядали ті
"інопланетяни" для Іслама Денієва. Звичайно, як тут
водиться, - у "масках", камуфляжах, із "калашниковими",
і стояли на блокпосту селища Чорноріччя (мікрорайон Грозного),
повз яке 24 листопада 2000 року близько 11-ї години дня проїжджав
автомобіль, у якому троє друзів (Іслам Денієв, Хізир Ахмадов і
Саїд-Ахмет Сааєв) їхали на похорон у селище Мартан-Чу.
"Інопланетяни" машину зупинили, при свідках усіх із
неї висадили і повезли трьох друзів у невідомому напрямку. Тут
свідчення розбігаються: одні кажуть, на БТРі із замазаними номерами.
Інші - на такому ж "замазаному" "Уралі".
Далі, начебто, справа слідчих. Хто відвіз? Бойовики? Ваххабіти
з вотчини Бараєва, сусіднього з Алхан-Юртом селища Алхан-Кала,
для якого всі троє зниклих були лютими багаторічними ворогами?
Але чим тоді займалися охоронці Чорноріченського блокпоста? Серед
білого дня?.. Отже, федерали? Інакше звідки БТР і "Урал"?..
На жаль, відповідей на ці питання нема. Всі підрозділи, дислоковані
на території Чечні, до цього дня підтвердили свою непричетність.
Однак таким "підтвердженням" вірити не можна. Вони -
тільки слова, фікція юриспруденції. На кшталт:
- Ти викрав людей?
- Ні.
- Бачите? Він не винен.
Ніяких серйозних слідчих дій у справах про масові викрадення людей
у Чечні не провадилося. І не провадиться. За більше ніж рік після
зникнення Іслама Денієва і двох його товаришів сталося тільки
одне: 28 листопада 2000 року пастух з Наурського району - а це
чимала відстань від Чорноріччя - знайшов спаленою ту саму машину,
з якої висадили викрадених. І напередодні, 27-го, він же бачив,
як ця машина йшла в загальній армійській колоні з номерами 15-го
і 21-го реґіонів (Внутрішні війська) і вже була обвішана бронежилетами,
як звичайно роблять військові водії, рятуючись від залітних куль.
Під ту пору в машині ще сиділи двоє - бачив пастух. 28-го він
же знайшов два спотворених трупи біля обгорілого кістяка машини.
Але трупи так ніхто й не визнав. І де вони зараз - невідомо.
А от зниклих Іслама, Хізира і Саїд-Ахмета - нема. Десяток їхніх
напівсиріт тепер ходять по землі безбатченками, дружини-вдови
руками розводять, розкладаючи перед собою стоси паперів-відписок,
які нічого не означають і не пояснюють, якими можна розпалювати
багаття і вистачить надовго. "Ваше звернення про викрадення
невідомими особами... розглянуте і спрямоване..."
І під цією нісенітницею без єдиного факту чи навіть натяку на
пошуки, що ведуться, - усуціль підписи дуже серйозних вельмож.
Тут - і держрадники юстиції, і старші помічники Генерального прокурора
Росії, і заступники міністрів...
І що? Нічого.
- Сидимо з вечора до ранку, чекаємо федералів, які при-йдуть і
помстяться за те, що ми пишемо й шукаємо... - каже Альберт Денієв,
брат Іслама. - А від ранку до вечора тремтимо від страху, що це
станеться вдень. От і все наше життя.
Хеду вже винесли з кімнати, і тепер плачуть чоловіки Денієви.
Хоча плакати чоловікам тут узагалі не заведено.
Сержень-Юртівський дідусь Хоттабич
Абдурхман Іблуєв - симпатичний дідусь у веселій тюбетейці й з
бородою. Представляючись, він жартує: "Абдурахман. Ібн-Хаттабович.
Сержень-Юртівський дідусь Хоттабич". І сам же додає: "Жарт
злий, як на теперішні часи, може погано закінчитись, адже Хаттаб..."
Веселий дідусь розповідає підлу історію. Зранку 7 листопада його
розбудила дочка: "Щойно росіяни забрали Мілану й Есет!"
Мілана Бітіргірієва, племінниця дружини, й Есет Ях'яєва, сестра
дружини дідуся Хоттабича, напередодні приїхали відвідати Іблуєвих
у село Сержень-Юрт Шалінського району. А вночі з 6-го на 7-ме
почалася "зачистка". Жінок забрали прямо з постелі,
напівроздягненими, не глянувши навіть у паспорти, й відвезли на
"чеченському НЛО" - БТРі із замазаними грязюкою бортовими
номерами.
- Я відразу скочив у машину, - розповідає дідусь. - І в нашу адміністрацію.
Потім у СВМ - селищний відділ міліції. Потім - до коменданта,
до офіцерів. Просив: "Віддайте наших жінок".
У Чечні давно всі вивчили головне правило виживання під час "антитерористичної
операції": чим швидше почнеш шукати викрадених, тим більше
шансів повернути їх за викуп.
- Я почав шукати за кілька хвилин після викрадення! - продовжує
Хоттабич. - Їх ще не могли нікуди відвезти! Але всі військові
мені вже відповідали: "Немає їх у нас". Через годину
я поїхав у Шалі, у районну комендатуру, розмовляв із комендантом
Нахаєвим. Привіз паспорти родичок. Він мені сказав: "Почекай,
батьку, трохи, перевіримо їх документи й відпустимо". Отже,
Нахаєв знав, що жінки - у комендатурі?.. Довго я чекав, відчуваю,
щось не те, і знову - до Нахаєва. А він мені каже, "чесно"
дивлячись в очі: "Немає в нас ваших жінок".
Дідусь запанікував і засипав коменданта зустрічними питаннями:
що значить "нема" - вже вбили? Чи відвезли в інше місце?..
Але знову не одержав відповідей. У жодній із прокуратур, що діють
на території Чечні, ані в комендатурах, ані в міліціях. На цьому
й кінець історії. Щезли жінки. Були - і нема.
- Я своїх лаю, - доказує старий. - Чому не помітили, який номер
був у БТРа?
- А що з того, навіть якщо знаєш? - це Лариса Асхарова, красива
ставна жінка з тим же горем за плечима. Чи то дружина, чи вдова
- сама не знає, як представлятися, - Шарамі Асхарова, теж сержень-юртівця,
далекого родича Ширвані Басаєва, до якого Ширвані востаннє приїжджав,
- так говорять односельці - в 98-му. Так ось, федерали забрали
Шарамі 18 травня 2001 року, на світанку. За родинні зв'язки із
Ширвані. Не приховуючи, що за це.
- Відтоді - все, - плаче Лариса. - Я скрізь, де треба, залишила
свідчення про те, що бачила сама: чоловіка відвезли на БТРі №
224, слідом їхав БТР № 714 і військовий "Урал" № 7646
ВА. Я сама бігла тоді за військовою колоною до кінця села - далі
блокпоста мене просто не пропустили... Один БТР і "Урал"
поїхали в напрямку розташування Дивізії особливого призначення
ДОН-2 (Внутрішні війська МВС). Другий БТР - у 70-й артилерійський
полк. Але мої факти нікого не цікавили. Не було ніяких результатів,
розслідувань... Мені просто сказали, що федерали його не забирали.
Мовляв, утріться.
Що робити?
Ситуація, в яку потрапили Іблуєви, Асхарови і Денієви, - тривіальна
для Чечні. І в її невинятковості полягає найбільший її жах. Яке
б минуле в тебе не було - воював ти пліч-о-пліч із Масхадовим
чи проти нього, - ти не застрахований від стирання з лиця землі.
Тисячі (!) родин - у такій ситуації. Їм нема до кого звертатися
у владних структурах - їх ніхто не слухає.
Реальний перелік "інстанцій" на випадок викрадення
людини в Чечні скупий і неадекватний подіям - ви зараз це зрозумієте.
По-перше, ясновидці. (Не смійтеся - такі обставини).
По-друге, журналісти.
По-третє, правозахисники.
По-четверте, посередники, яких у Чечні хоч греблю гати і які найчастіше
шахраї, що беруть із нещасних гроші за крихти нічим не підтвердженої
інформації про те, де твій брат, чоловік, син, і з якими мати
справу - значить матеріально стимулювати работоргівельний бізнес.
Жодна з перелічених вище "інстанцій", природно, не є
в принципі серйозною чи ефективною. Кожна - просто випадковість,
заспокійлива "валер'янка". І не більше. Мізерний шанс,
що журналіст розчулить генералів, або генералів над генералами,
і так почнуться пошуки. Або - надія на диво. Або - самозаспокоєння,
що "оскільки заплатив, виходить, щось зробив".
Держава і влада, які влітку 99-го взяли на себе місію "звільнити
Чечню від бандитизму", ніяк не представлені перед лицем лиха
під генетично-кодовою назвою "37-й". Насамперед тому,
що влаштовують чеченський "37-й" - люди, що перебувають
на державній службі. Недосвідченому це може видатися наклепом,
але від того, що Путін по телевізору чеканить слова про наведення
порядку - порядку в Чечні все менше, а смертей усе більше. Прокуратури
придушені військовими і працюють, як водиться, рідко. Міліція
- сама учасниця "процесу". Нарешті, є в країні спеціальна
Комісія з розшуку зниклих безвісти при адміністрації президента.
Але Комісія працює тільки опосередковано, з Мос-кви, - що просто
смішно в пошукових справах у Чечні. Зберігши Комісію для красивої
звітності перед Заходом, її придушили грошима, щоби "не рипалась".
У 2001-му воєнному році фінансування пошукових відряджень було
повністю припинене, а всі гроші, раніше виділені на це, забрало
собі Міністерство оборони (одне з відомств, бійці якого, власне,
й викрадають тих, за чий "пошук" їм потім платять із
держбюджету). У 2002-му на тлі кричущих фактів і гострої необхідності
працювати фінансова трагедія Комісії повторилася.
Можна довго посипати попелом голову і філософствувати, що, мовляв,
виною всьому відсутність коштів, і були би гроші - ми були б чуйними
й добрими, і ставилися б до кожної людини, як до єдиної цінності,
і не було б у нас безвісти зниклих... На жаль, це знову "валер'янка"
і неправда. Річ у тім, що ми погано думаємо. У масі своїй,
ми зовсім не страждаємо від того, що діється в країні, що в нас
перманентні страти без суду і вже тисячі жертв "нового 37-го".
Ми заспокоюємо себе тим, що це наразі тільки чеченський 37-й
рік, і до нас не доберуться...
Даремно й легковажно: історія доводила це неодноразово. У країні
панує ідеологія ненависті до ближнього. От у чому наша справжня
біда. І саме тому щодня в кожному чеченському селі - обов'язкова
програма: похорон. І майже всі ті, кого ховають, - убиті, замучені,
підірвані, розтерзані люди. Однак і це тут вважається "не
найбільшим лихом".
Найбільше - коли від людини взагалі нічого не залишається.
Тривіальна післямова
...У кімнату входить старенька. Плаче, кличе: "Щойно прийшли
троє в масках і вбили Ахмада Ежиєва".
Дідуся, який на пенсії вже більше 20-ти років...
- За що вбили?
- Не знаю. Що в пенсіонера візьмеш?
- Хто вони були?
- Ніхто не знає. І одні, й інші приходять до нас у камуфляжі й
у масках... Гадаю, це були все-таки федерали. Російською перемовлялися.
Я знаю брата Ахмада, теж літнього вже Імрана Ежиєва, одного з
найактивніших біженських лідерів, правозахисника й борця. Родина
Імрана в Інгушетії, у таборі Яндирці - погано, убого, але не вбивають.
Імран весь час кликав Ахмада до себе з неспокійного Сержень-Юрта,
де під боком полк внутрішніх військ - це мені розповідав сам Імран.
Але Ахмад завжди відповідав: "Не піду. Кому потрібен старий?"
Виходить, і старий знадобився. У 2002 році, на третьому році війни.
Для звітності зі "знищення бойовиків". І де той генерал,
хоча б один, із якого здерли погони за таку "антитерористичну
операцію"?
Нині в Чечні всі прощаються, як назавжди. Так прийнято: виходячи
за поріг, треба попрощатися назавжди, побажавши один одному удачі.
Не здоров'я й щастя. Не любові й дружби. Ці мирні побажання -
дрібниця. Головне - удачі.
- Я хочу розуміти, чий я, - каже Ібрагім Умпашев, сільський староста
сусіднього із Сержень-Юртом селища Автури. - Я хочу знати правила
гри, а для цього мені їх хтось мусить пояснити. З ким нам треба
домовлятися, щоб зберегти наші життя? З бойовиками? З федералами?
У 2000 році ми хоча б жили... Кінець 2001 року став найстрашнішим
за весь час війни. Де уряд Ільясова? Де адміністрація Кадирова?
Ніхто не приїхав і не пояснив нам, що ж діється... Не сказав хоча
б: "Ми з вами, ми розділяємо вашу трагедію". Я розумію
це так: до нас ні в кого немає інтересу, влада нас кинула на пожирання
військовим і бойовикам. А ці дві сили об'єдналися між собою і
вважають нас третьосортним бидлом, що підлягає знищенню. 17 120
автуринців підлягають знищенню... От і вся нинішня війна...