5. Міф третій:
про «исконнорусскость» Криму,
або як півострів «подлинному
хозяину» повернули
Он до сих пор н е и с к у п л е н,
этот г р е х перед людьми и землей,
начало которому было положено
в далеком XVIII веке...
Валерій ВОЗГРІН
Oстаннім часом деякі російські діячі
(а надто ті, що мешкають у Криму) та ЗМІ посилено
експлуатують термін «исконно русский», маючи на
оці Крим і особливо Севастополь. За визначенням
«Словаря русского языка» ([107], стор. 678), термін
«исконный» означає «существующий с незапамятных
времен, всегда». З незапам’ятних часів існує,
наприклад, Київ, бо відомо, що місто існувало
задовго до того, як з’явилися перші літописні
згадки про нього. У той же час, якщо виходити
з обумовленого внутрішнього змісту цього
терміну, навряд чи правочинно вживати його
як щодо назви «Россия», оскільки добре відомо,
коли (1714 року) і як вона виникла (цікава деталь:
на відміну від стародавньої назви «Русь»,
щодо походження якої існує більше десятка різних
версій, сперечатися щодо походження назви «Росія»
нікому й на думку не спадало, оскільки ця вигадана
для створеної Петром І на підвалинах Московського
царства імперії назва була введена відповідним
указом), так і щодо більш розширеної назви «Русское
(в розумінні — «Российское», але аж ніяк не «Руське»)
госу-дарство», бо коли навіть прийняти на віру
притягнуте Горбачовим за вуха визначення
«тысячелетняя держава», то й це ніяк не
відповідатиме ознаці «с незапамятных времен»,
позаяк із літописних джерел достеменно відомо,
як Московське князівство переростало у Російську
державу, а також — як і коли сформу-вались і це
князівство, і сама Москва.
Неважко довести, що ще менш правоспроможним є
вживання цього епітету щодо Криму, бо зовсім не
з незапам’ятних часів, а в 1783 році Крим насильницьки
включили до складу Російської імперії, попередньо,
в 1778 році, депортувавши з рідної кримської землі
понад 31 тисячу ([108], стор. 62) християн — греків
та вірмен, котрі заселили півострів задовго до
приходу татар, вклали у розвиток цього краю труд
багатьох поколінь. От саме про них (між тим, задовго
до грецької колонізації півострова, на початку
І тисячоліття перед Р. Х. його вже населяли перші
литописні аборигени — таври, які частково збереглися
аж до XV ст.) і можна сказати, що Крим — то «исконно»
ї х н я земля.
Те «добровільне» термінове відселення
християн із Криму супроводжувалося чи не такими
ж актами насилля над православним людом, як згодом
і приєднання «нечестивих» татар. Уявлення про
те, яким насправді «благом» для нещасних
«единоверцев», інтереси котрих нібито захищали
російські вояки, обернулася примусова депортація,
дає бодай одне невеличке свідчення з праці професора
імператорського університету святого Володимира
Ю. Кулаковського: «Трагедия разгрома векового
уклада жизни исконного крымского греческого населения,
ужас разорения, слезы и вопли женщин и детей...»
([109], стор. 134—135). До речі, у першому — 1906
року — виданні цього нарису автор прямо
вказував на «веротерпимость татар и м и
р н ы й характер их сношений с соседними
христианами». Окремі подробиці цієї вельми трагічної
для населення півострова акції наведені, зокрема,
у статтях А. Свідзинського [110] та П. Мазура
[111]. Між тим, згадана насильницька депортація
кримського населення цим далеко не вичерпалась:
у «кримської трагедії», як зазначає П. Мазур,
«був і другий (за наказом Гітлера в роки війни
були знищені караїми, цигани та євреї), і третій
акт», коли «Постановою Державного Комітету Оборони
від 11 травня 1944 року з Криму були вислані татари,
вірмени, болгари, греки — третина населення Криму!
— 228543 особи»21, а перед війною за вказівкою
«вождя всіх народів» «в адміністративному порядку,
без суду і слідства, вислані греки і турки».
Тут би, здавалося, і зупинитись
«сердобольной защитнице» усіх пригнічених, адже
після пріснопам’ятної депортації християн татарам
більше не було кого «утискати» в Криму. Та де
там! Доля самих християнських підданих з Криму
взагалі менш за все турбувала Росію — лише власні
інтереси завжди були «аль-фою» та «омегою» імперської
політики. В декларації Катерини II від 8 квітня
1783 року про «приєднання» Криму мовиться: «Преобразование
Крыма в независимую (від Туреччини за Кючук-Кайнарджійським
«миром» 1774 року, але не від Росії! — М. Л.)
область не принесло спокойствия России...» Ось,
власне, про чий спокій так щиро денно і нощно
пеклася прихильниця справедливості — про
власний. А просторікування щодо знедолених
у татарській «неволі» нещасних християн — то крокодилячі
сльози про людське око, а точніше — з метою створення
з а ч і п к и для виведення на сцену головного
козиря у цій брудній грі — російської армії.
Це ж стосується й Севастополя, заснованого
в 1783 році на місці татарського Ахтіяра (за
іншими джерелами ця назва звучить дещо інакше:
Ак-Яр) та стародавнього Корсуня, а зовсім
не «и з в е ч н о живущего по русским традициям»,
як голослівно стверджує Г. Поженян у своїй
скандальновідомій статті «Севастополь — город
вопросов без ответов» [112], надрукованій
спочатку у московському часописі, а згодом і у
«Крымских известиях». Курултай кримсько-татарського
народу навіть зробив «спеціальну заяву з
приводу появи в газеті Верховної Ради Криму» цього
«провокаційного матеріалу» [113].
Тут доречно буде зазначити, що пріснопам’ятна
«История СССР», а рівною мірою — «історії» окремих
республік і регіонів насправді є не історією в
загальновизнаному розумінні, а, за чиїмось влучним
визначенням, лише сильно заміфологізованою москвоцентричною
в е р с і є ю її викладу, оскільки те, що висувається,
приміром, як «взяття Казані», чи неодноразові
«присмирення Новгорода», чи «скорення Сибіру»,
чи те ж «приєднання Криму», з точки зору корінних
мешканців Казані чи Новгорода, Сибіру, а чи того
ж Криму кваліфікувалось би зовсім інакше. Ось
як пише про імперську традицію висвітлення історії
Криму (та хіба тільки Криму?) відомий вчений,
доктор історичних наук Валерій Возгрін, автор
нещодавно видрукуваної у московсь-кому видавництві
«Мысль» «первой, — як наголошує видавець, — в
нашей стране» книги [114], в котрій на широкому
фактажному тлі простежується доля кримських
татар як нації: «Д о л г русского человека и коренного
крымчанина — показать отнюдь не приукрашенную,
но освобожденную от мно-голетних напластований
лжи, грязи и гнусных д о м ы с л о в картину
исторического развития крымского народа».
На жаль, т а к е розуміння обов’язку притаманне
небагатьом, оскільки й нині ще чимало фахівців
— і не лише російських — дивляться на н
а ш у історію через специфічні м о с к о
в с ь к і окуляри...
А й справді, якщо відкинути розповсюджуваний
м і ф про «розквіт» Криму після здійснення суворовської
акції (це, до речі, не поодинокий випадок очолювання
відомим полководцем «акцій» по придушенню народних
заворушень, наприклад, він же втопив у крові повстання
поляків 1794 р. проти російського гніту, за що
був милостиво обласканий самодержицею), то яким
насправді б у в до і яким с
т а в Крим після пріснопам’ятного «приєднання»?
Впродовж багатьох віків мирно уживалися тут представники
різних віросповідань. Досить сказати, що у двох
медресе готували священнослужителів для п’яти
різних конфесій, серед них — християн та іудеїв
(до речі, поряд з Україною, ханство було другою
державою у Європі, де усіх дітей віком від 6 до
15 років охоплювали о б о в’ я з к о в и м навчанням).
Очолював на той час Кримську державу
незалежний та незговірливий хан Девлет-Гірей,
для усунення якого від влади, підкреслює
В. Возгрін ([114], стор. 265), «Россия пустила
в ход многократно проверенное средство —
подкуп». В 1777 році на кримський ханський
престол зійшов проросійськи орієнтований хан
Шагін-Гірей, котрий своїм указом зрівняв у правах
християн з магометанами. Та вже незабаром самодержиця
Катерина заявила про нестерпні утиски християн
у Криму, що невідворотно призвело до горезвісної
акції «приєднання». Між іншим, Шагін-Гірей був
одружений на росіянці — чим не красномовна
риса до портрету «утискувача» християн?
Новий хан повернув Росії всіх уярмлених
військовополонених християн, нещадно винищував
прихильників легкої наживи, котрі грабували українські
поселення, і взагалі, як наголошує Б. Вольфсон
([108], стор. 61—62), «проводил русофильскую политику».
Та дарма, бо ніщо вже не може порятувати ягняти,
коли вовк їсти хоче! Отож невдовзі й з’явилася
пріснопам’ятна декларація. На думку В. Возгріна
([114], стор. 269), «более всего в этой удивительной
декларации... поражает даже не лицемерие — этой
чертой Екатерина II с л а в и л а с ь все годы
своего царствования... ставит в тупик редкая
л ж и в о с т ь этого документа», оскільки,
як далі пояснює історик, «никто, а менее
всего крымчане, просили царицу «заботиться» о
них».
На відміну від істориків, котрі, на думку В. Возгріна,
висловлюють свою думку «вполне четко, с полной
искренностью», таких, наприклад, як відомий дослідник
історії Російської імперії Сергій Бахрушин, котрий
акцію «приєднання» прямо і «точно харак-теризует
как «а н н е к с и ю» ([115], стор. 57), а
згаданий Б. Вольфсон ([108], стор. 65) — «з а
х в а т о м» Криму, тобто називають речі
саме своїми іменами, є й такі, наголошує В. Возгрін,
які «этим к а ч е с т в о м не могут похвалиться»
і готові виправдати будь-які дії «властей
предержащих». Так, наприклад, П. Надинський іменує
цю акцію не просто «присоединением», а «воссоединением»
([116], стор. 59). Ба більше — якщо вірити тому
ж Надинському, то «воссоединение Крыма с Россией
не было захватом ч у ж о й земли. Крым — исконно
русская земля, с которой русский народ (то все
ж таки — руський чи російський? Бо далеко не все
те, що т о д і дійсно було «руським», автоматично
може вважатися тепер «російським»22. — М. Л.)
и его предки — восточные славяне с колыбели своей
исторической жизни были всегда тесно связаны...
Крымские земли входили в состав Киевской Руси».
Більше того, на думку цього реформатора
від історії, тільки після «возз’єднання» нарешті
було досягнуте справжнє торжество справедливості,
позаяк «крымский полуостров был возвращен
п о д л и н н о м у хозяину — русскому
н а р о д у» ([132], стор. 92—93). Що й казати
— наче камінь з душі спав! Та все ж цікаво:
а що, власне, мав від цього у ті часи сам
«справжній володар» Криму, тобто російський народ?...
Чим неймовірніша брехня, тим легше
у неї вірять — такий парадокс людської психіки,
і ті, кому належить, чудово про це знають. А от
до такого високопрофесійного фахівця, як
В. Возгрін, це якось «не доходить» і він, дещо
ніяковіючи за професійні «вихиляси» згаданого
автора, пробує бодай якось їх пояснити, припускаючи,
наприклад, що «очевидно, речь идет о Тмутаракани,
возможно, и о скифах, которых данный автор считал
предками русских — неизвестно, тезис этот (зокрема,
твердження П. Надинського про те, що «никакой
колонизации» Криму взагалі не було, ба більше
— не могло й бути, позаяк то була, як твердить
він у своїй статті «Русские на Крымском полуострове»,
всього лиш «борьба русского народа за возвращение
своих и с к о н н ы х земель». — М.Л.)
никак не разъяснен». Та в цьому, на мою думку,
просто нема необхідності, адже для вчених подібного
гатунку головне зовсім не об’єктив-ність, їх справа,
якщо використати півнячу термінологію, прокукурікати,
а там — розвидніється від цього чи, навпаки, ще
дужче стужавіє темрява ночі — їх уже не обходить...
А ось ще один історик, котрий просто
перебуває у захваті від того, як у Криму,
чи то пак тепер уже Таврійській губернії, «на
почве русской цивилизации н а ч а л а [чом би
вже не заявити, що саме відтепер, тобто з моменту
анексії, тільки й розпочалася справжня історія
розвитку Криму? І просто не звертати уваги на
те, що «почва» ця й сама на той час була, м’яко
кажучи, не надто цивілізованою і що, за оцінкою
інших дослідників, наприклад, того ж Б. Вольфсона,
якраз п і с л я цього «хозяйство Крыма пришло
в упадок», а, скажімо, Леся Українка у циклі «Кримські
спогади» відзначала («Негода», 1891 р.), що
«...чудовий цей край богоданний / У неволі в чужих
п р о п а д а є». — М. Л.] развиваться
экономика и культура...», а саме: «разбивались
красивые парки, вырастали дворцы, увеличивались
площади под садами...» ([133], стор. 5). «Увы,
— засмучується чутливий до таких покручів В. Возгрін
(там же, стор. 280), — приходится признать,
что историка-марксиста в о с х и щ а ю т
такие плоды цивилизации, как прежде всего памятники
к о л о н и з а т о р с к о й субкультуры, воздвигнутые
на исконной земле о г р а б л е н н ы х
трудящихся». («Он до сих пор не искуплен,
этот г р е х перед людьми и землей, начало
которому было положено в далеком XVIII веке...»,
— напише пізніше Валерій Євгенович [134].
— М. Л.). Та для згаданих вже істориків-марксистів
якось само собою відходить у тінь те, що
«ц е н а этих действительно великолепных дворцов
— обнищание и физическая гибель десятков тысяч
к о р е н -н ы х жителей, согнанных со своих
клочков земли и обреченных на батрачество
или на эмиграцию на чужбину» ([114], стор. 280).
Такої ж думки дотримується й згаданий С. Бахрушин
([115, стор. 57), доводячи, що анексія «привела
не только к уничтожению политической независимости
татарского государства в Крыму, но и к беспощадному
разорению царизмом той красивой и яркой туземной
цивилизации, которая выросла на крымской почве
в результате разнообразных культурных влияний,
скрещивавшихся здесь». Згодом цю справу
успішно довершать більшовики...
Як чергове нашестя варварів оцінив цю акцію шанувальник
і знавець Криму, видатний російський поет Максиміліан
Волошин, додаючи, що «на сей раз это более
серьезно и продолжительно, поскольку эти
в а р в а р ы — русские, за их спинами не зыбкие,
текучие воды кочевого народа, а тяжелые фундаменты
Санкт-Петербургской империи» ([135], стор. 215).
В результаті небаченого плюндрування
благодатна кримська земля спустошувалася й безлюдніла
— різко зменшилася кількість корінного населення:
від близько 400 тисяч, як зазначає згаданий
П. Мазур (цю цифру потверджують і тогочасні
дослідники, наприклад, Тунманн ([136], стор. 12)),
напередодні насильницького приєднання до
менше, ніж 140 тисяч невдовзі по тому, а
на їх місце незабаром вже «спішно (і теж насильницьки)
переселялись селяни з Росії (те ж саме буде зроблено
і в Україні, коли штучно організованим голодомором
1932—33 р.р. московська влада «вивільнить» мільйони
місць в українських селах. — М. Л.)».
Непоправних втрат зазнала і культура ханства.
Ось лише одне свідчення іноземного самовидця,
яке наводить С. Бахрушин ([115], стор. 58): «Победители
опустошили страну, вырубили деревья, разломали
дома, разрушили святилища и общест-венные
здания туземцев, уничтожили водопроводы, ограбили
жителей, надругались над татарским богослужением,
выкинули из могил и побросали в навоз тела
их предков и обратили их гробницы в корыта
для свиней, уничтожили в с е памятники старины
[це не піддається людській логіці, та цілком відповідає
імперській: зникнуть пам’ятки «старины», поступово
зітреться і пам’ять поневолених народів про неї,
себто про власну історію («когда в Малороссии
исчезнут гетманы, нужно сделать все, чтобы с т
е р е т ь их время», прямо повеліла Катерина II
— док. т/с «Невідома Україна», ф. 64 — увільнивши
в 1764 р. «от гетманского чина» останнього гетьмана
України Кирила Розумовського і відновлюючи функціонування
горезвісної Мало-російської колегії, тобто, фактично
зліквідовуючи автономію України; останнім актом
руйнування Гетьманщини стане скасування в 1782
році 10 територіально-адміністративних одиниць
— полків і створення на їх місці Малоросійського
генерал-губернаторства), а якщо нема власної
історії, то нема й народу, а є самі лише «піддані»
імперії!23 — М.Л.]» і, врешті-решт, «установили
с в о е отвратительное крепостное п р а в о».
Чи не це самоприсвоєння собі права вершити долю
людей дало привід Герцену дійти гіркого висновку:
«Мы — р а б ы, потому, что наши праотцы продали
свое достоинство за н е ч е л о в е ч е
с к и е права...»?
Ось воно як! Замість оспівуваного тим же П. Надинським
звільнення російською армією якихось «рабів» [і
це при тому, що, як наголошує В. Возгрін
([114], стор. 279), «ни один серьезный специалист
ни одним словом не упоминает даже об отдельных
случаях рабской зависимости в Крыму в последние
века истории ханства, не говоря уже о системе
рабского труда...», а згаданий вже М. Волошин
саме «золотой век Гиреев» вважав за період
«вольного цветения» кримської землі, якого вона
не знавала ані до цього, ні після], насправді
сталося якраз п р о т и л е ж н е — вільні до
цього виробники Криму невдовзі саме й потрапили
до імперського рабства, ставши безправними кріпаками24.
Як примовляли у давнину наші предки — ось тобі,
бабусю, і Юріїв день!
Та й чи могло бути інакше? Чи міг
хоча й волелюбний та малочисельний народ
встояти супроти ненаситної імперії-вовчиці? Звичайно,
противився, як міг, але наявні сили опору
не йшли ні в яке порівняння з вишколеним для цієї
справи імперським механізмом упокорення. Тому
сталося те, що за цих умов неминуче мало статися
— опір було зламано, непокірних — упокорено.
Але якою ціною! «Умиротворение, — наголошує
Б. Вольфсон ([108], стор. 63), — произошло только
после и с т р е б л е н и я значительной части
татар». Та що таке кілька десятків тисяч життів
якихось там «тубільців» — власні інтереси імперії
над усе!25
Але й на цьому, як відомо, поневіряння
кримських татар не скінчилися. Незважаючи на те,
що, як наголошував герценівський «Колоколъ» [148],
«общее мнение всех знающих Крым еди-ногласно говорит
в пользу татар», зокрема про те, що народ цей
«тихий, покорный, не имеющий никаких предубеждений
против русского правительства, несмотря на все
угнетения; народ, никогда не думавший о переходе
к единоверцам (туркам. — М. Л.) и
далеко не изуверный», і що «во время самой
войны (мається на увазі Кримська війна 1853—56
рр. — М. Л.) он не изменял России,.. даже
в грабежах Керчи и т. п. он участвовал меньше
самих русских и никак не больше армян, греков,
евреев и прочих туземцев», все ж під час згаданої
війни союзного альянсу проти Росії розпочалось
таки «гонение на крымских татар». Ось як про ці
гоніння писав «Колоколъ» (там же): «По получении
известия о высадке союзников, таврический губернатор
послал чиновника Максимовича с сотнею казаков
для наблюдения за татарами в Евпаторийском уезде.
Максимович с казаками начал наказывать и грабить
во всех деревнях, казаки насиловали женщин, в
деревне Тшей засекли 7 человек и при этом
объявляли, что с приходом русских войск все татары
будут перерезаны».
Такі «злоупотребления властей,..
а также слухи о намерении правительства перевести
татар из Крыма» спричинилися до масового переселення
татар з Криму. «Чтобы понять всю преступность
правительственных распоряжений», зазначав
«Колоколъ», «заметим, что из 241 тысячи душ магометанского
населения Крыма — ушло 100 тысяч... Татары плакали,
расставаясь с Крымом, брали горсти земли
с отцовских могил и со словами: «мы 60 лет
ели русский хлеб, дай бог здоровья русскому царю!»
покидали родные берега». Та й тим, хто залишався
на ній, пізніше ще не раз доведеться оплакувати
змушене залишення батьківського краю.
Натомість були «высочайше одобрены
распоряжения... о переселении государственных
крестьян на владельческие земли в Крыму». Та коли
російське керівництво «вытеснило из Крыма преданное
ему татарское население с тем, чтобы заселять
в Крыму русских», тільки тоді «догадалось оно»,
що «русские — по свойству края, по недостатку
водопоев и т. п. — в Крым не пойдут». Чиновник
з особливих доручень Лошкарьов у конфіденційному
листі з Криму просив «обратить внимание на те
основания, которые побуждают его признать
несправедливым дурное мнение о татарах и считать
необходимым отклонение их переселения в Турцию»,
оскільки, на думку автора листа, таке «переселение
массами» здатне «погубить край». Саме так,
по суті, й сталося. Ось що, зокрема, писало у
вересні 1860 року таврійське дворянство
генерал-ад’ютантові П. Ланському (там же): «Вся
степная часть полуострова уже представляет вид
пустыни: села без жителей, поля не вспаханы, и
нет сомнения, что с будущею весною горная
часть, в которой движение татар относительно
к степной еще мало заметно, представит ту же
пустынную картину... Едва ли самая кровопролитная
война, общий голод или моровая язва могли
бы в столь короткое время обезлюдить край...»
Тепер декілька слів про перебіг
подій при встановленні в Криму радянської
влади та наступного переходу півострова до складу
РРФСР (а це зовсім не одне й те ж, як, можливо,
дехто думає). Задля максимальної стислості
викладу звернемося до т. зв. «БСЭ» ([149], стор.
311—317). «После февральской буржуазно-демократической
революции в Крыму пышным цветом расцвела
националистическая татарская контрреволюция.
25/III в Симферополе состоялся Первый всекрымский
мусульманский съезд, который... избрал мусульманский
исполнительный комитет и его председателя Челибиджана
Челибеева, сразу занявшего в националистическом
татарском движении роль вождя. Съезд вынес также
решение объявить н а р о д н ы м достоянием вакуфное
имущество (тобто таке, що юридично регулювалося
т. зв. вакуфним правом, яке було чинним
у багатьох мусульманських країнах і в мусульманських
регіонах царської Росії. — М. Л.). В июле организовалась
партия Милли-Фирка, которая объединила татарскую
буржуазию, помещиков, кулачество и... националистическую
интеллигенцию».
Окрім «этих татарских контрреволюционных
организаций» у Криму отиралося ще й чимало представників
«общероссийской монархической контрреволюции».
А от більшовицьким організаціям, що «вышли
из подполья летом 1917», поки що («в силу
предательской роли троцкистов», пояснює «БСЭ»
в 1937 році, ані найменше не ніяковіючи від того,
що т о д і Л. Троцький був одним із визнаних
соратників Леніна та чи не найдієвіших організаторів
«победного шествия» радянської влади. — М.
Л.) «не удалось стать во главе революционно
настроенных рабочих, солдат и матросов». Певно,
це були якісь, як казав знаменитий лісовий мудрець
Вінні-Пух, «неправильні» бджоли, чи то пак «революційно
налаштовані» робітники, солдати та матроси, оскільки
вони чомусь не бажали, аби їх революційний порив
очолили саме більшовики. Щоправда, «приезд балтийцев
(в 20-х числах травня «в Севастополь прибыла делегация
моряков» найбільш отруєного більшовицьким
дурманом Балтійського флоту, цього незамінного
— бодай попервах, заки не очуняли та не вибухнули
кронштадтським «заколотом» — кри-голаму
більшовицького режиму. А от моряків Чорноморського
флоту довести до такого ступеню одурманення новітнім
комунарам ніяк не вдавалося, тож і покликали на
поміч балтійців, розраховуючи — і небезпідставно
— що слову «братішок» вперті чорноморці повірять
більше, аніж лементуючим закликам штатних більшовицьких
пропагандистів. — М. Л.) ускорил процесс
полевения матросов-черноморцев и севастопольских
рабочих».
Але й супротивники теж не дрімали: «С 10/ХII по
13/ХII 1917 в Бахчисарае заседал крымско-татарский
парламент (Курултай)», який, зокрема, о б р а
в «крымско-татарское на-циональное правительство
— директорию из 5 лиц во главе... с Таврическим
муфтием Челибиджаном Челибеевым». Із зрозумілих
причин на розлогих обширах «БСЭ» не знайшлося
місця для повідомлення про те, що тоді ж Курултай
«проголосив в і д о к р е м л е н н я Криму від
Росії за формулою «Крим для кримчан»; водночас
створений уряд не ставив за мету розрив історичних,
економічних, культурних та інших зв’язків з Україною»
([87], стор. 39). Згодом, як побачимо далі, останнє,
тобто наявність цих зв’язків, ба більше — «спільність
економі-ки», не кажучи вже про «територіальну
близькість» України та Криму, визнає й саме московське
— як російське федеральне, так і союзне — керівництво.
Попри задеклароване більшовицькими
вождями одразу після жовтневого перевороту у зверненні
«Ко всем трудящимся мусульманам России и Востока»
(там згадані, зокрема й «татары... Крыма») п р
а в о «устраивать свою национальную жизнь свободно
и беспрепятственно» ([150], стор. 34—35),
«штаб революції» зовсім не влаштовував такий розвиток
подій. Та й взагалі більшовицьке керівництво аж
корчі хапали від того, що «меньшевики и эссеры
Крыма вошли в соглашение с Челибее-вым... и делили
власть с Курултаем». До того ж, «директория (не
плутати з українською, не менш ненависною для
комуно-більшовиків — її черга ще надійде! — М.
Л.) имела в своем распоряжении татарские
национальные воинские части — несколько эскадронов
конного татарского полка... На командных должностях
в этих воинских частях имелось много русских контрреволюционных
офицеров».
Тож згадані численні вороги революції,
ремствує «БСЭ», «использовали трудности («хозяйство
Крыма было разрушено. В городах ощущался резкий
недостаток продовольствия. Из-за недостатка угля,
нефти и дров электростанции в большинстве
городов бездействовали... Промышленность замерла.
Безработица душила рабочих») для подрывной
рабо-ты». Однак і тут всезнаюча «БСЭ» «забуває»
додати, що ці труднощі зовсім не завадили Раднаркому
Росії [«Предсовнаркома тов. Ленин» в телеграмі
від 14.III.1918 особисто наголошує ([55],
стор. 50), що необхідні «немедленная эвакуация
хлеба и металлов на восток, организация подрывных
групп, создание единого фронта обороны от Крыма
до Великороссии»] вже невдовзі вдатися до
брутального пограбування кримчан: за вказівкою
Кремля ([87], стор. 42) «протягом лютого—квітня
1918 р. з Криму, в основному до Москви та
Петрограда, було відвантажено 3,5 млн. пудів хліба».
А в останні дні березня і на початку квітня до
ненаситної РРФСР «майже щодня відправля-лося 150—200
вагонів пшениці», що, зрештою, й призвело до «великої
нестачі продуктів харчування, а відтак — до загрози
голоду в Криму. Відвернути її вже в 1919 р. вдалося
лише завдяки своєчасній допомозі України. До Криму
було відправлено 420 тис. пудів борошна, 109 вагонів
цукру, і проблема була розв’язана».
Та й «конференция ревкомов», що зібралася в Севастополі
29/I 1918 р., а затим оголосила себе з’їздом «и
избрала Таврический ЦИК в составе 7 большевиков
и 2 левых эсеров», прийняла, як наголошує «БСЭ»,
резолюції «в троцкистском духе», зокрема щодо
Брестського миру.
І навіть справжній «съезд советов»,
що відкрився 6/III в Сімферополі, «на первом своем
заседании по вопросу о Брестском мире...
принял резолюцию, аналогичную резолюции съезда
ревкомов». Щоправда, наступного дня тривожну для
більшовиків ситуацію (без німецької — фінансової
та військової — підтримки більшовицький режим
був приречений) вдалося виправити: з’їзд, певно,
схаменувшись, все ж таки «признал мир с Германией».
10/ІІІ з’їзд «избрал ЦИК Таврической губ. и Совнарком.
В ЦИК вошло 12 большевиков и 8 левых эсеров, в
Совнарком — 8 большевиков и 4 левых эсера (оця
незмінна кількісна перевага більшовиків
ще вилізе боком лівоесерівській меншості.
— М. Л.). 21/III ЦИК Таврической губернии
объявил Крым республикой Тавриды».
Однак, прозора хитрість із створенням
цього відверто промос-ковського державного утворення
[хоча офіційно ця радянська «республіка»
і не входила до складу РРФСР, та про її орієнтацію
красномовно свідчить те, ким і за чиєю вказівкою
вона була створена і хто її очолив ([87], стор.
40—41): «Рішення про її утворення було спричинене
прагненням в і д і р в а т и Крим від України.
З цією метою ЦК більшовицької партії у березні
1918 р. направив у Крим члена Петроградського
комітету РКП(б), члена Всеросійського ЦВК
А. Слуцького. А перед цим для зміцнення більшовицької
організації Таврійської губернії туди прислали
Ж. Міллера (учасника революції 1905 р. у Ризі)
і Ю. Гавена (латиша, члена Мінусинської Ради),
які, як легко бачити, були далекі від проблем
Криму... — як територіальних, так і національних.
Та, незважаючи на такі «дрібниці», Ж. Міллер і
Ю. Гавен за добре вже знайомим сценарієм», при
фінансовій підтримці РРФСР — «Петроград
вислав 49 млн. карбованців» — й проголосили
згадану вже Радянську Соціалістичну Респуб-ліку
Таврію (РСРТ)], як показали наступні події, «не
спрацювала». Так, у ноті кайзерівського уряду,
переданій 3 травня 1918 р. Наркоматові закордонних
справ Росії, зокрема, відзначалося ([151], стор.
519), що «Германское правительство не намерено
навязывать Крыму определенную форму правления...
Императорское правительство даст полную силу праву
на самоопределение, провозглашенное русским правительством,
и предполагает, что вопрос относительно Крыма,
который до сих пор принадлежал к Таврической губ.
(куди входили й українські землі. — М. Л.)
будет предметом русско-украинского договора».
Та, попри такі дрібниці, на загал
перебіг подій в РСРТ розвивався цілком за московським
сценарієм, стратегічна мета якого — вернути
Крим «під руку» Москви. Якби лиш не псували гру
все ті ж «татарские буржуазные националисты» та
підступні меншовики, які «широко пользовались
своей руководящей ролью во многих профсоюзах»
і «значительным влиянием в ряде местных советов».
А з якою метою «пользовались» «БСЭ» пояснює так:
«перекликаясь с контрреволюционной Украинской
центральной радой, меньшевики вели предательскую
агитацию, убеждая рабочих, что присоединение Крыма
к Украине принесет с собой «торжество демократии».
«Б р е х н я», — звично промовив би невмирущий
персонаж із захоплюючих кінопригод «невловимих»
і мав би цілковиту рацію, оскільки справжнє «торжество»,
безперечно, можливе лише за умови приєднання Криму
до РРФСР.
Та нічого в тих «буржуазних націоналістів»
не вигоріло: у квітні-травні 1918 року 52-й корпус
німецьких військ окупував Крим — відбулося чергове
«падение Советской власти». Згодом, в листопаді
1918 р., німці самі забралися з окупованих земель
(на думку «БСЭ», до цього призвели не лише
«революция в Гер-мании», а, звичайно ж,
і «энергичная работа большевистской подпольной
организации»). Їх замінили «деникинцы и войска
новых интервентов». Та вже «30/IV из Севастополя
ушли последние суда Антанты», і в місто увійшли
червоні частини. «6/V Крым был объявлен Советской
Социалистической республикой (окрім Керченського
півострова, де денікінці ще утрималися. — М.
Л.), в нем образовалось Временное рабоче-крестьянское
правительство, в состав которого» увійшов і Д.
І. Ульянов («брат В.И. Ленина», наголошує
«БСЭ»).
Та вже за пару тижнів денікінці,
оклигавшись, знов зайняли Крим, і вкотре, як бідкався
знаменитий Карабас-Барабас, «плака-ли мои денежки»
— навіть братан не допоміг. «Во всем Крыму начался
разгул деникинского белого террора». Щоправда,
всезнаюча «БСЭ» чомусь не наводить конкретних
характеристик цього «разгула» — лише загальні
фрази на кшталт «появились старорежимные чиновники;
помещики вернулись в свои имения», «трудовое крестьянство
было терроризировано карательными отрядами», «положение
рабочих р е з к о ухудшилось (вище наводилися
конкретні дані щодо нещадного пограбування Криму
кремлівською владою, що значною мірою й призвело
до різкого погіршення стану кримчан. — М. Л.)».
А от щодо дійсного розвою в Криму червоного терору,
то дослідники цього питання наводять більш
конкретні дані.
Вже від самого початку перемоги
жовтневого заколоту в Росії, наголошують
вони ([152], стор. 31—33), Крим «стал опытным
полигоном использования всех форм насилия...»
Автори виділяють кілька етапів «красного
террора» в Криму часів встановлення Радянської
влади, серед яких «заключительным аккордом...
прозвучали крымские события 1920—1921 гг., которые
рука вообще не поднимается квалифицировать вследствие
умопомрачительного их размаха (количество уничтоженных
в 1920—1921 гг. до сих пор не установлено...
но, без всякого сомнения, счет идет на десятки
тысяч человек...). Р е з ю м е: красный террор
в Крыму эволюционирует от стихийных самосудов
в 1918 г. через «легетимизацию» принципа «революционной
целесообразности» к делу партийно-государственной
важности в году 1920-м. Так закладывались
политическая и идейная о с н о в а тоталитарного
режима в СССР». І вже незабаром (1932—33 рр.)
саме ця «основа» доз-волить кремлівському режимові,
не вагаючись, піддати червоному теророві у с е
селянство України, жертви якого в десятки, сотні
разів (!!) перевищать навіть ті, кваліфікувати
які, дійсно, «не поднимается рука»...
Нарешті, торжествує «БСЭ», «в ноябре 1920 Крым
снова, и на этот раз окончательно стал советским».
Ось тут і стався справжній «разгул» червоного
терору...
І хоча трудящі Криму, як наголошує
«БСЭ», «р а д о с т н о приветствовали» відновлення
«рідної» влади, «крымревком, однако, совершил
целый ряд ошибок», так і не заявивши про намір
приєднатися до РРФСР — тож, як любитиме згодом
примовляти Й. Сталін, «в этом вопросе товарищей
надо поп-равить». І «поправили»: «благодаря вмешательству
ЦК ВКП(б) (згодом, шляхом такого ж «вмешательства»,
територіально обкарнають і Україну. — М. Л.)
с этими ошибками было покончено». І радикально
— у травні 1921 р., зазначає відомий правник
професор Володимир Буткевич [81], «Пленум
ЦК РКП(б) приймає рішення про створення Кримської
АРСР як складової частини частини РРФСР». Звичайно,
це була не національна автономія, а суто територіальна.
А оскільки допіру росіяни в Криму н і к о л и
не складали більшості, то більшовикам, як свого
часу й імперському центру, для формування бажаного
«національного» обличчя Криму довелося використовувати
різні, за висловом автора, «в и к р у т а с и
демографічної політики». Так, за переписом 1897
року, «лише українців у Таврійській губернії було
42,2 відсотка»; а якщо сюди ще додати «13 відсотків
кримських татар, 3,8 — євреїв, 2,8 — болгар, 5,4
— німців, представників інших народів», то стає
зрозумілим, що вести мову про найменшу перевагу
росіян в Криму нема жодних підстав, а тому вдаватися
до референдуму щодо «самовизначення» Криму для
подальшого «законного» приєднання півострова до
Росії більшовикам не було ніякого сенсу — результат
неважко було передбачити. Тому вводиться такий
чудернацький показник, як «кількість росіян та
українців» (до цього додумалися ще царські чиновники,
але більшовики дещо вдосконалили цей «викрутас»
— додали сюди ще й білорусів, хоч останніх «в
Криму проживало менше одного відсотка»).
Проведений під таким кутом зору перепис 1921 року
засвідчив в Криму «такий склад населення: росіян
та українців — 51,5 відсотка (інші дані вказують
на цю ж цифру, але стосовно росіян, українців
та білорусів), татар — 25,9 відсотка, євреїв —
6,86, німців — 5,88, греків — 3,31, болгар — 1,57,..
інших народностей — 3,31 [та – далеко куцому до
зайця – справжніми віртуозами демографічного крутійства
показали себе сучасні російські історики – у підготовленій
та виданій академічним московським Інститутом
історії СРСР монографії з історії Криму [152а]
вони, у повній відповідності з сумнозвісним сталінським
принципом «...нет и проблемы», взагалі відмовили
українцям у кримській «прописці» (стор. 49, 67).
Ось як виглядає, скажімо, «национальный состав
населения Крыма 1921 г., %» московського «розливу»
1988 року: «русские — 51,5; татары — 29,5; немцы
— 5,88; евреи — 6,86; греки — 3,31; болгары —
1,57; армяне — 1,67; поляки — 0,80; караимы —
0,77; эстонцы — 0,40; чехословаки — 0,20; прочие
— 1,14», а українців – наче вітром здуло! – М.Л.]».
Зрозуміло, що це аж ніяк не відображало реальної
картини щодо розселення представників трьох братніх
народів на півострові, однак дало змогу РРФСР
«узаконити» згадане рішення ЦК РКП(б), що і зробив
Ленін, який, як зазначає згадана «БСЭ», «18 октября
1921... подписал декрет об обра-зовании «Автономной
Крымской Советской Социалистической Республики»,
і теж, певна річ, «в составе РСФСР...»
І не знадобилося ніяких з’їздів, ані навіть
конференцій! А 30 червня 1945 р. Кримську АРСР
переведено в ранг о б л а с т і — аби взагалі
не рипалася зі своєю «автономністю»...
Отаке-то щастя принесла народам Криму сумнозвісна
російська, а затим і радянська (детальніше про
радянський період історії Криму поговоримо нижче)
анексія, але побрехеньки про міфічний «розквіт»
Криму після приєднання до Росії продовжують свою
переможну ходу. А «значить, — спитаємо разом
із Антуаном де Сент-Екзюпері, — комусь-то це потрібно?»
То — кому ж?..