Iван Боднарук
МIЖ ДВОМА СВIТАМИ
Вибранi статтi про українських письменникiв
ІДЕОЛОГ НОВОГО
УКРАЇНСЬКОГО СЕЛЯНСТВА
Улас Самчук розпочав свою письменницьку працю
в 1925 році у варшавському журналі під редакцією Вол.Островського.
Там помістив свої оповідання "На старих стежках". Але
вже раніш писав вірші й оповідання, які поміщував під псевдом
Данильченко в гімназійному журналику "Юнацтво" в Крем'янці.
Не забуваймо, що Самчук також визначний журналіст і публіцист.
Почав свою журналістичну працю при кінці 1938 року, працюючи кореспондентом
"Українського слова", куди висилав звідомлення про події
та визвольну боротьбу Карпатської України, а водночас був звітодавцем
командування Карпатської Січі. В Рівному в час німецької окупації
редагував газету "Волинь", видавцем якої був Степан
Скрипник і яка вже в перших тижнях мала 40 тисяч передплатників
із Східної України, Широку журналістичну працю вів Самчук на еміграції
в Німеччині, де 4 роки вів МУР, об'єднання українських письменників.
У Канаді став одним із ініціяторів і співтворців українського
тижневика "Наш Вік", де часто поміщував свої статті
на актуальні теми з нашого життя,
Повісті Самчука показують сильних людей, що вміють пробиватися
крізь життя своєю працею. Совєтський критик Юрій Мельничук у "Жовтні"
ч.6 з 1957 року назвав Самчука "письменником куркульства".
Може і є в тому трохи правди, бо герої Самчука цінять матеріяльні
добра, майно, приватну ініціятиву. Самчук навіть протиставить
комуністичному гаслу "Пролетарі всіх країн, єднайтеся!"
свій власний клич: "Кулаки всього світу, єднайтеся!"
("Кулак", ст.87), бо твердить, що не маса, але одиниця
є рушієм поступу людства.
В усіх творах Самчука живо й безпосередньо відтворена українська
дїйсність. Уся його творчість — це мистецький образ життя українського
народу в різні періоди останнього півсторіччя. Всі повісті Самчука
— це історія людей, що в найбільш несприятливих умовинах боряться
за лад і поступ. Самчук не виявив захоплення модерністичними напрямами.
Навпаки, в нього вже в перших його оповіданнях бачимо реалізм
і втечу від романтизму.
Темою перших оповідань Самчука була нещасна любов ("Розбита
богиня"), самітність і любовна трагедія людини в гаморі міста
("На двірці") або туга ("Собака у вікні",
"Сильвестер"). В оповіданні "Останній могікан"
показав автор історію смерти останнього поміщика, невдахи й зайвої
людини. Він умирає спаралізований, розлютившись за неслухняність
на свого лакея. В оповіданні "Моя осінь" показана марна
закоханість.
Найкращій твір Самчука, повість "Волинь" це апотеоза1
праці селянина. Вже в 30-их роках зараховано її до клясичних творів
нашої літератури, і навіть поляк Сільв.Прушинський писав про неї:
"Життя, що пульсує на сторінках повісті, захоплює нас".
Коли в 1 томі "Волині" село ще дрімає, то в 2 томі воно
вже пробуджене під впливом світової війни й революції, а в 3 томі
село вже діє, дає своїх власних провідників, які підвищують його
культуру й економічне життя. Щоб піднести розвиток України, треба
вийти за її межі. Володько пробує пробитися на схід, але розчаровується
і йде на захід здобувати широкий світ. Зате Матвій, його батько,
лишається при землі. Володько, як і його батько, не боїться життя
і чужини. Він знає, що пропадають тільки слабі, а перемагають
мужні й рішучі.
В повісті "Кулак" (1932) автор відходить від стилю хроніки,
хоч та повість має багато спільного з "Волинню". Адже
обидві повісті писав Самчук одночасно. В обидвох насвітлює автор
радянофільство в Західній Україні в 30-их роках серед молоді,
в обидвох малює сильних людей, людей поступу й праці, яким протиставить
пасивних і слабих. Поруч Лева Бойчука, промисловця, виступає в
повісті "кулак" маляр Павловський, що живе в Парижі
і здобуває там нагороди за свої картини. Створюючи ті постаті,
Самчук неначе ставить знак рівности між матеріяльними й духовними
здобутками. "Кулак" вийшов у Чернівцях у 1937 році.
Дія 1 тому трилогії "Ост" відбувається на хуторі Григора
Мороза біля Канева, над Дніпром, 2 тому — в різних місцевостях,
а 3 — тому в післявоєнній Німеччині. Починається в 1917 році,
а кінчається подіями 2 світової війни. Два брати Морози є виразниками
авторових ідей: Іван виступає за імперію та федерацію всіх слов'янських
республік, зате Андрій обороняє ідею самостійної України й каже
до брата: "Це наше хуторянство і привело до загибелі наш
славний рід. Доки ми тримали шаблю в руці, доти нас поважали...".
В 2 томі тієї трилогії показав Самчук, що люди, які робили революцію,
не здатні створити найпростіших життьових умовин для населення
краю. В тому томі автор розглядає творчу ролю української людини
в умовах СССР та насвітлює українсько-російський конфлікт в історичному
аспекті. Тут розказує Самчук про чорні роки тотального наступу
Москви на Україну, значить, тема та ж, що в "Раю" Барки
і в "Ротонді душогубців" Осьмачки. Але тоді, коли герої
Барки й Осьмачки — це жертви розбитого бурею корабля, Самчукові
герої виявляють сильний інстинкт самозбереження, відвагу, сприт
і охоту жити. Отже, показав тут Самчук українську людину з її
біологічною силою жити, виживати й організовувати своє життя.
Друга найкраща повість Самчука "Юність Василя Шеремети"
(1947) має риси автобіографічного матеріялу. Автор малює дорогу
Волинь і дає чудові картини Крем'янця та його околиць. Показує,
як формувалася молодість сучасного авторові покоління в умовинах
польської займанщини. В 1959 році появилася повість "Чого
не гоїть вогонь", де показав боротьбу УПА в час останньої
війни проти німців і большевиків. У повісті "Гори говорять"
показав автор відродження Закарпаття, в якому особисто брав активну
участь.
"П'ять по дванадцятій" — це цінні спогади Самчука з
війни, коли відбивали останні години для Третього Райху, а мільйони
втікачів стояли на роздоріжжі між Сходом і Заходом, дожидаючи
справедливого вирішення своєї долі. Це записки, які пригадують
нам ту тривогу, яка мучила українців не лише про своє власне спасіння,
але й тривога перед винищуванням усього, що називалося українським,
за яким полювала Москва, користаючи з довір'я своїх західних союзників.
В "Марії", що появилась в 1934 року, поруч головної
героїні, виступають два її чоловіки: Гнат і Корній, що є представниками
двох верств села: бідняків і багатих. Це теж образ волинського
села, але по другій стороні залізної занавіси. Важкий був життьовий
шлях Марії: молодість у наймах, любов і розлука з Корнієм, що
пішов до війська, осоружне подружжя з Гнатом, смерть дітей, розлучення,
життя з Корнієм, голод, зрада сина й голодова смерть сім'ї. Корній
по 7 роках у російській армії, вернувся здеморалізований, але
під впливом Маріїної любови і праці знову став доброю людиною
і зрісся з рідним грунтом. Став добрим хазяїном, побудував нову
хзату.
Останнім романом Самчука є "На твердій землі", твір
про людей, які врятувалися в час лихоліття народу й поселилися
в Канаді. Автор дає трагічний образ малярки Лени, дочки репресованого
харківського інженера, якого знищили большевики тільки тому, що
мав неросійське прізвище. Лену з матір'ю викинули на вулицю, і
вони були приречені на смерть. Але чудом дібралися до Одеси, де
випадково мати влаштувалася на працю кондуктора трамваю. В час
війни Лена вирвавлася з совєтського пекла на волю та спинилася
в Канаді. Цю повість присвятив Самчук сотим роковинам Канади та
75-літтю поселенню українців у тій країні, висловлюючи пошану
до її творчого й організаційного генія. Дія відбувається в 50-х
і 60-х роках у Канаді. Головний герой є неодружений харків'янин
Павло Данилів, який, відбувши однорічний контракт у Ванкувері,
влаштовується на працю в Торонто, де попадає в центр українського
життя і швидко акліматизується. Він бажає працювати, жити вигідно
й мати власний дім та родину. Це все він осягає і в цьому відношенні
нагадує промисловця Лева Бойчука в романі "Кулак" та
Івана Мороза в трилогії "Ост". Ці всі три постаті є
втіленням ідей і мрій Самчука, який бажає бачити своїх земляків
багатими, на провідних становищах. Він вірить у здібности українців,
в їх особисту ініціятиву, в їх творчу працю і вроджену життєздатність.
США, Iлiнойс,?
1 Апотеоза — апофеоз.
До змісту Iван Боднарук МIЖ ДВОМА СВIТАМИ