Iван Боднарук
МIЖ ДВОМА СВIТАМИ
Вибранi статтi про українських письменникiв
РЕЧНИК НОВОГО СЕЛА
П'ятирічка 1929 — 1934 років завдала страшний
удар українській літературі. В міру того, як закріплювалася совєтська
влада в Україні, методи винищування нашого народу ставали дедалі
більш вирафінованими. Сталін винищив мільйони селян у час "розкуркулення"
й "суцільної колективізації" розстрілами, вивозами і
штучним голодом, загнавши недобитків у примусові колгоспи. Тисячі
українських інтелігентів заслано або розстріляно. Спершу індивідуальне
винищування українських письменників перетворилося на групове
й масове. Стало ясним, що Москва хоче взагалі позбавити народ
його інтелігенції. Як пише Ю.Лавріненко, "тут ніщо не мало
ваги. Ані сухоти Є.Плужника, ані втеча з Києва, спочатку на Урал,
а потім далі до Середньої Азії Б.Антоненка — Давидовича, який
засудив був себе на добровільне вигнання, ані знезброєність притисненого
до стіни Косинки, ані відхід від літератури В.Підмогильного, ані
хвороба Тодося Осьмачки". М.Зеров дістав 10 років з конфіскатою
майна за те, що в грудні 1934 року, коли прочитав у пресі про
розстріл Косинки, Фальківського та інших письменників, сказав
у хаті Рильського: "Вшануймо загиблих!". Жахливий терор
створив нестерпну атмосферу, в якій люди намагалися стати найнепомітнішими,
розмовляючи, озиралися довкола, один одного боялися.
Вироком спеціяльної колегії найвищого суду в СССР, засуджено 18
грудня 1934 року до розстрілу й конфіскати майна таких українських
письменників, мистців і діячів культури: Гр.Косинку, Дм.Фальківського,
К.Буревія, Ол.Влизька, Івана й Тараса Крушельницьких, Романа Сказинського,
Мих.Лебединця, Романа Шевченка, Івана Терещенка, Анатолія Карабута,
Петра Сидорова, Гр.Скрипу-Козловського, Мих.Оксамита, Ол.Щербину,
Євгена Дмитрієва, Адама Богдановича, Ол.Лященка, Сергія Матяша,
Порфирія Бутузова, Івана Бутузова, Вол.П'ятницю, Якова Блаченка,
Домініка Полевого, Кост.Півненка, Л.Лукінова-Світозарова.
Коли в Совдепії прийшов до влади Хрущов, у процесі десталінізації,
чи пак боротьби з "культом особи", проголошено посмертну
"реабілітацію" низки знищених Москвою українських письменників
і поновлено в членстві Спілки Радянських Письменників України
деяких репресованих. Але на списку "реабілітованих"
знайшлися тільки деякі вищенаведені прізвища. Натомість зреабілітовано
й поміщено у Великій Совєтській Енциклопедії біографії Антонова-Овсєєнка,
Гамарника, Косіора, Постишева й Чубаря, з-поміж яких тільки останній
був українець. Всі інші москалі або поляки, що вславились боротьбою
проти українських незалежницьких змагань і ліквідували навіть
українських комуністичних діячів. Реабілітуючи таких катів нашого
народу, Москва підкреслила своє рішення продовжувати безоглядну
боротьбу з усіма проявами українського незалежництва в побутовій,
культурній і політичній ділянках.
Григорій Косинка-Стрілець, розстіляний большевиками 30 років тому,
виступає в підсовєтській українській літературі як речник нового
села і співець селянської революційної війни. Осьмачка, що був
разом з ним членом літературної групи Ланка-Марс (1924 — 1925),
каже про нього у своїх споминах, що той самотужки працював багато
над своєю літературною культурою. Його вчителями були Шевченко,
Франко, Коцюбинський, Васильченко й ранній Стефаник, а з чужих
письменників любив Косинка особливо Бодлера, Байрона, Гайне й
Гете. У своїх творах, де торкається наших визвольних змагань 1917
— 1921 років, він не ідеалізує своїх героїв, навіть тих, яким
симпатизує і зображує їх у стилі жорстокої правди і "брутального
реалізму". Розвиваючи драматизм у стилі Стефаника, Косинка
схоплює суттєві риси своїх постатей і явищ та заглядає глибоко
в душу людини.
Косинка брав безпосередню участь у селянських повстаннях і ця
тематика творить зміст його перших оповідань. В оповіданні "Темна
ніч" розказує, як селяни-повстанці розстрілюють большевицького
комісара. В оповіданні "Трикутний бій" описав письменник
події з 1919 року, коли в Києві дійшло до трикутнього бою між
галичанами, денікінцями й большевиками. До тих же часів відноситься
теж оповідання "В житах". В оповіданні "Голова
Ході" селянин оре землю і виорює череп забитого в роки селянської
війни китайця, який помагав московським комуністам завоювати Україну.
Байдужим поштовхом ноги селянин відкидає вбік череп
Ході. В найсильнішому своєму творі "Фавст" назвав Косинка
Фавстом ватажка селянського повстання проти большевиків. Збірку
оповідань "Серце", яка вже була надрукована, в останній
хвилині большевики сконфіскували.
Розпочав Косинка свою літературну працю дуже вдатно, видавши 1922
року збірку оповідань "На золотих богів". В "Темній
ночі" повстанці трактують перед стратою захопленого ворога,
як почесного гостя: "Пий, товаришу, бо далека дорога стелиться
перед тобою"... І пили, і сміялись, яж поки не вибухла гостра
ненависть, і повели "в темряву ночі невідомого чоловіка на
весілля смерти криваве". У творі "На золотих богів"
розказано саме про те "криваве весілля смерти", що заливає
цілу країну, залишаючи по собі "чорну руїну, политу сльозами,
як дощем". "Цілі вулиці викошено вогнем — косою. Чорні
повалені хати, щербаті повітки і — все віками дбане добро, а в
попелі тліє горе матері". "В хаті Штурми" маємо
таку картину хати на селі: "... здається, мов п'явки вп'ялися
в землю і стоять такі зажурені-зажурені та дощем — негодою прибиті",
а всередині "тиша і жах", вічне сподівання, що якийсь
новий обух від того твердого життя от-от звалиться тобі на голову.
Одне з найкращих оповідань письменника "Політика" малює
постать селянина — комуніста, який із патологічною послідовністю
відстоює "лінію партії", а що він сам — селянин, то
його лють звертається проти цього свого єства, і він топче ікони
власної хати — нестерпні і всемогучі, бо ж вони в його душі.
Деякі твори Косинки, наприклад "Фавст" і "Перевесла",
втратилися. З першого зберігся чорновик, хоч ідомо, що твір був
викінчений. Надруковано його щойно 1942 року поза межами СССР.
У творах Косинки, особливо ранніх, багато романтизму. Менше його
бачимо в пізніших творах письменника, а в останніх він зовсім
зникає. Оповідання Косинки написані в дусі українського імпресіонізму,
і в тому відношенні вони є продовженням імпресіоністичних новель
Стефаника й Васильченка.
Улюбленим мотивом Косинки є смерть. Вона часто виступає в його
оповіданнях. Приймає її Косинка, подібно як Стефаник, цілком твердо
й реально, як щось, що мусить прийти і в чим не треба церемонитись.
Далі треба відмітити мовно-стилістичний бік творів Косинки. Його
стилістичні засоби дуже яскраві, а мова образова. Ось кілька з
його метафор, епітетів та інших засобів: "заплаканий у росах
ранок", "вороними кіньми спинилось літо коло Гординої
могили", "пахли степом мої дитячі літа", "спотикаючись
стернею, побігли мої дитячі літа"... Мова Косинки
народня: інколи в ній стрічаємо вузько — місцеві слова. Деякі
постаті його творів уживають русизмів і жаргону. Письменник залюбки
прикрашує свої твори фольклорним матеріалом.
Як людина твердого національного світогляду й певних літературно
— мистецьких поглядів, Косинка нагадує нам Підмогильного, Антоненка-Давидовича
і Плужника. З тими письменниками він навіть працював у тих самих
літературних організаціях. Вплив Стефаника й Васильченка дуже
помітний у деяких творах Григорія Косинки. Його "Темна ніч"
нагадує Стефаникового "Злодія". Як у Стефаника селяни
напувають злодія перед розправою горілкою.
Вплив Васильченка помічаємо в таких творах Косинки, як "Темна
ніч", "Місячний сміх" і "Перед світом".
Під впливом Васильченка Косинка забарвлює свої оповідання романтичним
ліризмом і насичує їх фолкльорним матеріалом.
Як сказано вище, Косинка є продовжувачем традиції української
імпресіоністичної новелі. Але з другого боку він теж споріднений
із своїми сучасниками, наприклад, Хвильовим. Хоча має свій власний
стиль.
У зв'язку з загальним наступом на українську культуру під час
і після процесу СВУ1 большевицькі критики почали чимраз більше
шиканувати Косинку як "клясово — ворожого" письменника.
Цензурні умови і цькування не дали йому нормально жити й працювати.
В одному з листів до дружини він писав: "Адже цькування,
мислю я, повинні мати свої межі, а виходить, що ні, що я помиляюся".
Цензура раз-у-раз затримувала його твори, преса йому погрожувала.
Большевицький критик Піскун писав з приводу Косинчиної "Гармонії":
"Основне настановлення твору — довести, що большевизм для
України чуже й незрозуміле явище, що біднота не тільки не підтримала
большевиків, а навіть не чула про них..." Офіційна критика
безупину виступала проти Косинки, закидаючи йому "куркульську
ідеологію", "контрреволюцію", "бандитизм"
і "поверховість".
Але не дивлячись на матеріяльні злидні, Косинка не поніс своєї
душі на совєтський базар. Він лишився вірний своєму народові і
своїм переконанням та за них віддав своє життя. Своїх героїв він
представляв як активних і повних охоти до життя членів великого
народу.
"Наш клич", 11 березня 1965 р.
1...після процесу СВУ — процес СВУ — сфабрикована
радянськими спецслужбами політична справа, яка була направлена
на ліквідацію буцімто підпільної української організації Спілки
Визволення України. Судовий процес над членами СВУ завершився
репресіями над сотнями провідних українських інтелігентів в 1930
році.
До змісту Iван Боднарук МIЖ ДВОМА СВIТАМИ