Іван МОЗГОВИЙ
НАЦІОНАЛЬНИЙ І РЕЛІГІЙНИЙ
ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК У ДУХОВНОМУ РОЗВИТКУ
Однією з особливостей багатовікового культурно-історичного розвитку
нашого народу є взаємопов’язаність і взаємообумовленість цього
процесу релігійно-етнічними факторами. Пояснюється цей феномен
сукупністю етнографічних і географічних, соціальних і психологічних,
духовних і матеріальних обставин формування та еволюції української
нації.
Духовний клімат на теренах України з найдавніших часів визначало
природно-географічне розташування нашої землі. Фактично позбавлена
надійних гірських, річкових, пустельних і т. п. кордонів,
Україна завжди була відкритою для різноманітних зовнішніх
впливів, постаючи таким чином як грандіозний «полігон» на
межі Заходу й Сходу, де складалася синкретична і водночас
самобутня культура нашого народу.
Численні чужинські вторгнення на степовому півдні, необхідність
напруження зусиль для освоєння лісової зони на півночі і пов’язаність
із родючими землями лісостепового поясу сприяли поєднанню
в українській ментальності таких суперечливих рис, як войовничість
і миролюбність, гордість і терпимість, імпульсивність і витриманість.
До цього слід додати соціальну однорідність (у відомому смислі)
українського народу, відсутність крайніх виявів соціального
(а не національного) поневолення в рамках етносу, які створювали
підґрунтя для єдності дій насамперед в економічній галузі.
Все це, разом узяте, сприяло розвитку українського етносу
як хліборобської нації, вірування, звичаї і традиції якої
тісно переплелися з господарським циклом. В результаті релігія
поставала як фактор національного самозбереження (за умов
багатоетнічного оточення й іноземної агресії), як доповнення
практичної діяльності і як життєдайна сила, що пронизує всі
сфери життя суспільства. Ось чому український народ завжди
був народом релігійним, духовно багатим і висококультурним.
Це підтверджують писемні, фольклорні, етнографічні і матеріальні
пам’ятки, що сягають багатовікової давнини. Вищезазначені
риси нашої ментальності, хоч і в різних проявах, але цілком
реально присутні в епоху пізнього матріархату і в трипільську
добу, у період виникнення ранньослов’янських союзів і в Давньоруській
державі, за козацько-гетьманських часів і часів імперського
панування. Вони стали настільки характерними для нашої духовності,
що їх не зміг витравити навіть кривавий комуністичний режим.
А отже, саме релігія стала одним із суттєвих факторів духовного
відродження України в посттоталітарну епоху.
Такі факти дають підстави говорити про певні «богошукацькі»
тенденції в історії духовно-культурного розвитку України.
Так, уже аналіз дохристиянських («язичницьких») вірувань свідчить
про наявні процеси релігійного синкретизму, зародження і трансформації
ідеї єдиного Бога. На таку роль у різний час у слов’ян претендували
Род і Велес, Перун і Даждьбог. Не випадково фольклорно-етнографічні
набутки подають давню українську релігію як розвинуте єдинобожжя,
непрямими свідченнями чого є нинішні спроби представників
РУНВіри реставрувати сло-в’янський прамонотеїзм.
Надалі наявність монотеїстичної тенденції у вітчизняному язичництві
відзначають візантійський історик Прокопій Кесарійський (VI
ст.) і арабський мандрівник Ібн-Фадлан (Х ст.). Причому характерною
рисою нашого язичництва була відсутність віри в потойбічну
відплату і невизнання долі (фатуму), що зумовлювало прагматизм
світогляду і активну життєву позицію, які покликані були забезпечити
в посейбічному існуванні передумови для життя в потойбічному
світі.
Помітну роль у духовному освоєнні навколишньої дійсності відігравали
пантеїзм, одухотвореність і оживотвореність природи, любов
до «матері — землі рідної». Саме тому так багато уваги приділяє
наш фольклор божествам нижчого порядку, які, на їхню думку,
населяли і уособлювали природне середовище (русалки, мавки,
берегині, полівки, віли тощо).
Соціально й культурно обумовлена християнізація Русі змінила
всю піраміду ціннісних орієнтацій сло-в’ян (передусім з посейбічного
буття на потойбічне), проте не означала переривання спадкоємної
лінії в розвитку релігії. Новий релігійний комплекс постав
як органічна єдність хліборобського культу, що ґрунтувався
на політеїстичних уявленнях, і віровчення релігії одкровення,
котра виступала як заперечення і результат еволюції попередніх
духовних утворень в напрямку до світоглядного компендіуму.
Зрештою, київське християнство почало сприйматися як національна
модель світової релігії з відчутними нашаруваннями елементів
дохристиянських вірувань. Виявом такої тенденції стало втілення
національно-релігійної ідеї в станковому й монументальному
живописі, пам’ятках літератури й архітектури тощо.
Це засвідчують протилежні і водночас схожі шедеври вітчизняної
культури — «Слово про закон і благодать» і «Слово о полку
Ігоревім», які можна вважати прикладом відображення синтетичного
світогляду давніх києво-русичів. Ця обставина простежується
і в фактах утвердження етнічних «типів» у давньоруському іконописанні,
«ліризмі» церковної архітектури, адаптації мелодики православного
хорового співу до музичного відчуття і сприйняття наших виконавців
тощо.
Особливо тісне переплетіння етнічного й релігійного демонструє
доба вітчизняного «ренесансу» другої половини XVI — першої
половини XVII століть, яка створила ідейні передумови для
Визвольної війни нашого народу. Саме православ’я стало провідним
фактором національного самозбереження і рушійною силою культурного
розвитку, що засвідчує філософська й етична думка того часу,
полемічна література, різноманітні патерики й житія.
Подальше всебічне зросійщення зумовило тимчасову втрату церквою
низки етнічних ознак. Її канонічне підпорядкування Московському
патріархату, витіснення української мови з богослужбової практики
й просвітницької діяльності духовенства, суцільна регламентація
духовного життя поставили православну ієрархію поза рамками
процесу національного пробудження, який набирає сили з ХІХ
століття. Водночас на рівні повсякденної свідомості віра продовжує
залишатись ключовою ознакою національної ідентифікації.
Духовно-національне пробудження початку ХХ століття поставило
на порядок денний питання набуття самостійності національною
Церквою. Результатом зусиль у цьому напрямку стала Українська
автокефальна православна Церква (УАПЦ), що кілька разів поставала
на наших теренах у 20—40 роках. Зрештою, з розпадом радянської
імперії і крахом комуністичного режиму наприкінці 80 — на
початку 90-х років процес національно-релігійного відродження
набирає небачених раніше масштабів. На жаль, у незалежній
Україні він ускладнився церковним розколом, що спричинив оформлення
не лише УАПЦ та Української православної Церкви Київського
патріархату (УПЦ КП), але й Української православної Церкви
(УПЦ) — фактичного підрозділу Московської церкви в Україні,
а часом — інструменту імперської полі-тики Москви в нашій
державі.
Сумні наслідки атеїстичного виховання, нівелювання релігійної
моралі в часи тоталітаризму, розмитість традицій релігійного
виховання в сім’ї, спротив комуно-шовіністичних кіл процесу
набуття церковної автокефалії в Україні, реґіоналізація політики
щодо церкви сучасними державними структурами створюють суттєві
перешкоди для виконання церквою її функцій джерела, носія
і стимулюючого фактора національної духовності. Водночас переборення
церковного розколу привело б до утворення в Україні найбільшої
з-поміж православних церков, і значення цієї обставини не
можна переоцінити. Тож саме в цьому напрямку і слід працювати
національно свідомим кадрам.
Іван МОЗГОВИЙ,
доктор філологічних наук, завідувач кафедри культурології
Сумського державного педагогічного університету
До змісту книги ЧИ МАЄ
УКРАЇНСЬКА НАЦІЯ ПЕРСПЕКТИВУ?
До
розділу "Просвіта"