Мішель де МОНТЕНЬ
ПРОБИ
ПРО ВМІННЯ РОЗМОВЛЯТИ
Найплідніша і найприродніша вправа нашого розуму
— по-моєму, розмова. З усіх видів життєвої діяльності вона для
мене найприємніша. Ось чому, аби мене змусили негайно зробити
вибір, я волів би, напевне, радше втратити зір, ніж слух і дар
мови. Афіняни, а слідом за ними й римляни надавали в своїх академіях
високу вагу цьому мистецтву. В нашу добу італійці зберегли в ньому
деякі навички на велику для себе вигоду, якщо порівняти їхню здатність
судження з нашою. Навчаючись чого-небудь з книжок, посуваєшся
вперед повільно, мляво, без усякого запалу; живе ж бо слово і
вчить і вправляє. Якщо я веду розмову з людиною сильної душі,
сміливим суперником, він нападає на мене з усіх боків, коле і
справа і зліва, його уява розпалює мою. Дух змагання, прагнення
до перемоги, бойовий запал поривають і підносять над самим собою.
Цілковита згода — властивість для розмови вельми нудна.
Наш розум зміцнюється у спілкуванні з умами сильними й ясними,
і годі уявити собі, як багато він втрачає, як баналізується в
щоденному зіткненні і спілкуванні з умами ницими й ущербними.
Це найзгубніша зараза. З досвіду свого знаю, чого це варте. Я
люблю співбесіду й суперечку, але з небагатьма і в тісному колі.
Бо виставлятися напоказ сильним світу, хизуватися своїм розумом
і красномовністю я вважаю справою, негідною порядної людини.
У співбесіду й суперечку я вступаю дуже легко й охоче, тим паче
що загальноприйнятні думки не знаходять у мені сприятливого грунту,
куди можна було б проникнути й пустити коріння. Ніяке судження
не вразить мене, ніяка думка не образить, хоч які вони були чужі.
Нема примхи такої легковажної і химерної, яку б я не вважав цілком
допустимим виплодом людського розуму. Ми, не визнаючи за судженням
своїм права виносити присуди, повинні поблажливо ставитися до
найрозмаїтіших помислів, і якщо ми з ними не згодні, будемо їх
усе ж спокійно вислуховувати. Якщо одна шалька терезів геть порожня,
хай на другу, схиляючи її, ляжуть бодай би сонні марення якоїсь
бабці. Гадаю також цілком простимим воліти непарні числа, четвер,
а не п'ятницю, намагатися бути за столом не тринадцятим, а дванадцятим
або чотирнадцятим, охочіше спостерігати, як заєць біжить вздовж
дороги, по якій подорожуєш, ніж як він перебігає її, і при взуванні
простягати челядникові спершу праву ногу. Усе це вигадки, яким
вірять навколишні, заслуговують принаймні того, щоб їх вислухати:
як на мене, це все байки, але й байки це вже щось. Народні прикмети
і ворожіння все ж не ніщо, а щось. Той же, хто думає інакше, намагаючись
уникнути забобону, впадає в порок безглуздої впертості.
Супротивні моїм поглядам судження не ображають і не пригнічують
мене, а лише збуджують і підстьобують мої розумові сили. Ми не
любимо повчань і настанов; одначе треба вислуховувати їх і приймати,
надто коли вони підносяться у вигляді співбесіди, а не якоїсь
нотації. При найменшому запереченні ми стараємося обдумати не
обгрунтованість чи необґрунтованість його, а яким чином, правдою
чи неправдою, його спростувати. Замість того, щоб розкрити обійми,
ми стискаємо кулаки. Я ж ладен вислухати від друзів найрізкішу
відсіч: ти дурень, ти верзеш нісенітницю. Я люблю, щоб порядні
люди сміливо говорили один з одним і слова у них не розбігалися
з думками. Нам слід мати вуха стійкіші й витриваліші і не виніжувати
їх, слухаючи самі лише поштиві слова й вирази. Я люблю товариство
людей, у яких близькі взаємини базовані на почуттях сильних і
мужніх, так само як любов, яка може кусатися й дряпатися до крові.
їй не вистачає запалу й великодушності, якщо вона не задерикувата,
якщо вона така добропорядна і вишукана, що боїться різких штурханів
і весь час силкується стримуватися.
Адже не можна сперечатися, не спростовуючи супротивника.
(Ціцерон)
Той, хто заперечує мені, пробуджує у мене не
гнів, а увагу: мене вабить співбесідник, який протирічить мені
і тим самим учить мене. Загальною справою і його і моєю має бути
істина. Що зможе він відповісти, якщо лють уже потьмарила його
розум, а роздратування витіснило тяму? Було б корисно битися в
наших суперечках об заклад, щоб за помилки ми розплачувалися чимось
речовим, вели їм облік і щоб служник міг сказати нам: торік ви
втратили сотню екю на тому, що двадцять разів виявили невігластво
і впертість. Хто б не підніс мені істину, я радісно вітаю її,
охоче здаюся їй, простягаю їй свою пониклу зброю, навіть здалеку
бачачи її наближення...
Я справді більше шукаю товариства тих, хто мене повчає, ніж тих,
хто мене побоюється. Мати справу з людьми, які захоплюються вами
і в усьому вам поступаються, втіха вельми прісна і навіть шкідлива
для нас. Антисфен наставляв своїх дітей ніколи не висловлювати
ані найменшої вдячності тому, хто їх хвалить. Я куди більше пишаюся
перемогою, яку отримаю над самим собою, коли в розпалі суперечки
змушую себе схилятися перед доказами супротивника, ніж радію,
долаючи супротивника через його слабкість. Одне слово, я ладен
приймати й відбивати всі удари, які завдають мені за правилами
герцю, навіть найневміліші, але не переношу неправильних. Сутність
справи мене обходить мало, висловлювані думки байдужі, і я більш
чи менш байдужий до наслідку суперечки. Я ладен бодай цілий день
спокійно вести суперечку, якщо в ній дотримується лад. Я вимагаю
не стільки сили і тонкості аргументів, скільки ладу, того ладу,
якого завжди дотримують у своїх словесних чварах пастухи чи прикажчики,
але ніколи не дотримуємо ми. Якщо цей нелад і виникає, то тому,
що спір переходить у пересварку, а це трапляється і у нас. Проте
запал і роздратування не відвертають їх від сутності суперечки:
мова мовиться про одне й те саме. Якщо вони перебивають одне одного,
не вислуховують до кінця, то принаймні весь час розуміють, про
що йдеться. По-моєму, будь-яка відповідь гарна, якщо вона до речі.
Але коли суперечка перетворюється в безладну сварку, я відходжу
від суті справи і захоплююся формою, злюся, дратуюся і починаю
проявляти в суперечці впертість, несумлінність, пиху, а потім
мені доводиться за все це червоніти. Годі вести чесну й щиру суперечку
з дурнем. Вплив такого несамовитого радника, як роздратування,
згубний не лише для нашого розуму, а й для сумління. Лайка під
час суперечки повинна заборонятися і каратися, як інші словесні
злочини. Якої тільки шкоди не спричиняє і не нагромаджує вона,
незмінно породжувана злісним роздратуванням.
Вороже почуття викликають у нас спершу докази супротивника, а
потім і самі люди. Ми вчимося в суперечці лише заперечувати, а
що кожен тільки заперечує і вислуховує заперечення, це приводить
до того, що втрачається, знищується істина. Ось чому Платон у
своїй державі позбавляв права на суперечку людей з умом ущербним
і нерозвинутим.
Навіщо вирушати на пошуки істини зі супутником, що не вміє іти
так рівно і прудко, як треба? Предмету не завдається ніякої шкоди,
якщо від нього відступають, щоб знайти правильний засіб міркувати
про нього. Я маю на увазі не прийоми схоластичних силогізмів,
а природний спосіб здорової людської тями. До чого це все може
привести? Один із суперечників поривається на захід, другий —
на схід, обидва втрачають з уваги найголовніше, никаючи в нетрях
неістотних частковостей. Після години бурхливого обговорення,
вони вже самі не знають, чого шукають: один поринув на дно, другий
занадто високо заліз, третій метнувся вбік. Той чіпляється за
одне якесь слово чи порівняння; цей настільки захопився своєю
власною промовою, що не чує співбесідника і віддається лише своєму
перебігові думок, не зважаючи на ваш. А третій, усвідомлюючи свою
недолугість, всього боїться, все відкидає, з порога плутає слова
і мислі або ж у розпалі суперечки раптом роздратовано умовкає,
напускаючи на себе гордовиту зневагу від досади за своє невігластво
чи з дурної фальшивої скромності ухиляючись від заперечень. Одному
важливо лише завдавати ударів, байдуже, що при цьому він відкриває
свої слабкі місця. Другий рахує кожне своє слово, і воно заступає
йому докази. Один діє лише міццю свого голосу і легень. Другий
робить висновки, що суперечать його ж власним засновкам. Цей забиває
вам вуха пустослів'ям всіляких передмов і відбігів убік. Той озброєний
лише лайливими словами і шукає будь-якого дріб'язкового приводу,
щоб розсваритися і тим самим ухилитися від співбесіди з людиною,
з якою йому годі змагатися умом. І нарешті ще один найменше стурбований
розумністю доказів, зате він забиває вас у кут діалектикою своїх
силогізмів і доймає формулами свого ораторського мистецтва.
Але що як я вважаю речі не тим, чим вони є насправді? Це цілком
можливо.
І тому я ладен осудити своє нетерпіння і зразу ж сказати, що воно
хибує однаково і в слушному, і в неслушному, бо невміння терпимо
ставитися до невластивих тобі самому повадок це завжди прояв роздратування.
І крім того, сказати щиро, нема глупоти більшої, набридливішої
і дикішої, ніж обурюватися і ображатися глупотою, що панує навколо.
Бо ця глупота обертається проти нас же таки. І в такого собі старосвітського
філософа ніколи б не бракувало приводів проливати сльози, аби
він приглядався до самого себе. Місон, один з семи мудреців, у
багато чому схожий з Тімоном і Демокрітом, на запитання, над чим
він сміється, відповів: «Та саме над тим, що висміюю в собі».
Скільки дурниць я кажу і роблю щодня, навіть на мій власний погляд,
а ще більше цих дурниць виходить у мене на думку інших! Якщо через
це я сам собі губи кусаю, що ж роблять інші? Одне слово, треба
жити серед живих людей і не турбуватися про те, а паче всього
не втручатися в те, як вода тече під мостом. І правда, чому без
усякого роздратування ми бачимо людину кривобоку, клишоногу —
і страшенно лютуємо, зустрівшись із людиною, у якої ум набакир?
Джерело цієї зловредної гнівливості — не стільки провинність,
скільки сам суддя. Завжди пам'ятаймо вислів Платона: «Якщо що-небудь
по-моєму не здорово, то чи не тому, що це я не здоровий? Чи не
сам я в цьому винний? Не можна ж мій докір обернути проти мене
самого?» Слова — божественно мудрі, вони бичують найпоширенішу
з людських облуд.
(Книга III, з глави 8)
До змісту Мішель де МОНТЕНЬ
ПРОБИ