Бальтасар ГРАСІАН
КИШЕНЬКОВИЙ ОРАКУЛ,
або
НАУКА РОЗСУДЛИВОСТІ, ДЕ ЗІБРАНІ АФОРИЗМИ, ВЗЯТІ 3 ТВОРІВ ЛОРЕНСО
ГРАСІАНА
73.
Зникати. Риса людей розсудливих.
Витонченим жартом вони знаходять собі вихід із найзаплутанішого
лабіринту. З усмішкою вміють вони вийти цілі й неушкоджені з
найзапеклішої суперечки. Цим славився, хоч який був доблесний,
найбільший з великих капітанів21.
Гречний спосіб не відмовити прямо - поміняти розмову; іноді
нічого немає розумнішого, як вдати, що не розумієш.
74.
Не бути самодуром. Справжні звірі
- в багатолюдних містах. Недоступність - вада тих, хто не пізнав
себе; чим більше прав, тим крутіший норов. Хочеш поваги, не
починай з образи. Тільки поглянути на цього звіра, котрий завше
готовий розлютуватися! Хто від нього, собі на лихо. залежить,
на розмову з ним йде, як на бій з лютим тигром, озброюючись
обережністю та побоюванням. Добиваючись влади, такі всіх залякують,
а підвівшись, на віддяку всім дошкуляють. За посадою їм належить
бути з усіма, та їхня грубість і пиха всіх відштовхують. Належна
кара для таких - триматися від них якомога далі, мудро уникаючи
їхнього товариства.
75.
Вибирати взірець героїчний: не так
для наслідування, як для змагання. Є безліч доказів величі,
живих підручників слави. Нехай всяк у своїй справі дивиться
на перших не лише задля наслідування, а й задля випередження.
Олександр оплакував не Ахіллеса похованого22,
а самого себе, для подвигів іще не народженого.
Ніщо так не збуджує честолюбства, як сурма чужої слави. Вона
знищує заздрість, і вона ж наснажує доблесть.
76.
Не треба завжди кепкувати. Розсудливість
пізнається в серйозному, вона цінується вище, ніж дотепність.
Хто вічно кепкує - порожня людина. Такі люди схожі на брехунів,
ні тим, ні цим не віриш: одним - боячися обману, другим - остерігаючись
насмішки. Ніколи не знаєш, жартують вони чи кажуть правду, а,
значить, діла з ними не зладиш. Вічна бравада - ділу завада.
Дехто зазнає слави дотепника, та втратить повагу в розумних.
Веселощам свій час, решту - справі.
77.
Прилаштовуватися до кожного. Мудрий
Протій - з ученими вчений, зі святими святий. Велике мистецтво
підкорювати серця: подібність народжує благоприхильність. Вивчати
характери й налаштовуватися на лад; йти в ногу з серйозним і
жартівником, політичне перетворюючись, що особливо важливо для
підлеглих. Житейське це мистецтво потребує великих знань, воно
легше дається людині універсальній з освіченим розумом і вродженим
смаком.
78.
Мистецтво починати. Навмання діє
дурість, всі глупці - хоробрі хлопці. В простоті своїй вони
на початку справи не передбачають перешкод, проте в кінці не
сумують від невдач. Розсудливість починає справу з осторогою,
її вивідачі - передбачення й розмірковування, розвідують шлях,
аби рухатися безперешкодно.
Необачність приречена розсудливістю на провал, хоча іноді рятує
вдача. Де остерігаєшся глибини, рухайся обережно: проникливість
намацує дно, розсудливість веде в гавань. Нині в поводженні
з людьми легко сісти на мілину - частіше опускай лот.
79.
Дар дотепу. Якщо знаєш міру, це
не вада, а достоїнство. Дрібка гострого додає смаку. Навіть
великі люди не гидують піти пішаком дотепу, здобути загальне
схвалення, тримаючись, одначе, в рамках розсудливості й шануючи
пристойність. Інші користуються жартом як зручною лазівкою,
бо до деяких речей слід ставитися жартівливо, навіть якщо хтось
і сприймає їх всерйоз. Подібний спокій духу - принада для сердець.
80.
Не всьому вірити. Більше ми дізнаємося
від інших, та менше бачимо самі; ми живемо тим, що чуємо. Слух
- чорний хід для правди і парадний для брехні. Правду ми часто
бачимо, та рідко чуємо - в чистому вигляді майже ніколи, особливо
коли вона йде здалека: в ній тоді є домішок пристрасті, через
яку вона пройшла.
Пристрасть прикрашає в свої кольори все, до чого доторкнеться
- ненавидячи, як і люблячи; головне для неї - справити враження.
Будь насторожі, коли похваляють, і особливо - коли осуджують.
Напруж усю увагу, щоб розгадати наміри посередника, зрозуміти,
що ним керує.
Розмірковування нехай буде щитом від нікчемності й ницості.
81.
Обновляти свою красу. Привілей фенікса.
І величне старіє, а з ним і його слава. Звичка зменшує захоплення,
і нова посередність затіняє зістарену знаменитість. Отже, відроджуйся
- в доблесті, в таланті, в перемогах, у всьому; являй все нові
привабності, з'являйся, як сонце, кожного разу в новому сяйві,
міняючи підмостки, аби в одному місці відсутність твоя зробила
тебе бажаним, а в другому новизна розбудила захоплення.
82.
Не наполягати ні в злому, ні в доброму.
Якийся мудрець зводив усю мудрість до міри 23.
Надмірність і справді призводить до кривди; без кінця чавити
помаранчу - потече гіркота.
Навіть у певному не впадай у крайність. Якщо талант на розтринькування,
він швидко вичерпається. Без усякого сорому доїти, - замість
молока потече кров.
83.
Дозволяти собі дрібні неохайності.
Буває, огріх - найкраща рекомендація достоїнствам. Заздрість
охоче вдається до остракізму - і чим несправедливіше, тим одностайніше.
Найдовершенішому вона поставить на карб його довершеність і,
ні в чому не знайшовши вади, осудить все; Аргусом 24
стає вона, вишукуючи вади в прекрасному, тим і втішається. Так,
як блискавка, хула вражає найвищі достоїнства. Тож нехай іноді
задрімає Гомер25, нехай
дозволить собі неохайність у справах таланту й доблесті, та
не в розсудливості: треба потішити злобу, аби, переповнюючись
отрутою, не лопнула. Ти нібито кидаєш бикові заздрощів плащ
- во спасіння безсмертя.
84.
Добувати користь і з ворога. Будь-яку
річ треба брати вміючи, не за лезо, де поріжешся, а за руків'я,
себе захищаючи; тим паче в суперництві. Розумному більше користі
від недругів, ніж дурневі від друзів. Ворожнеча іноді рівняє
ті гори труднощів, перед якими зупиняється благоприхильність.
Багатьом славу створили їхні вороги. Лестощі куди небезпечніші,
ніж ненависть; друга допомагає позбутися вад, які перші прикривають.
Розсудливий зробить злобу людську своїм дзеркалом, вірнішим,
ніж дзеркало приязні, і або попередить шельмування, або виправить
недоліки. Живучи на рубежі з суперництвом, з недоброзичливістю,
будь насторожі.
Далі