Бальтасар ГРАСІАН
КИШЕНЬКОВИЙ ОРАКУЛ,
або
НАУКА РОЗСУДЛИВОСТІ, ДЕ ЗІБРАНІ АФОРИЗМИ, ВЗЯТІ 3 ТВОРІВ ЛОРЕНСО
ГРАСІАНА
37.
Кидати й відбивати потаємні стріли. Належить до
найбільших тонкощів поводження.
Таємними стрілами перевіряються заміри, приховано й глибоко
досліджуються серця. Стріли ці часом підступні, смертельні,
змочені зіллям заздрості, змащені отрутою пристрасті - невидимі
блискавки, що повержують з висот фавора й шаноби. Безліч позбулася
ласки найвищої та всенародної, вражена дрібненьким слівцем,
в той час як ціла змова, складена пащекуватістю юрби й зловорожістю
окремих осіб, не змогла й похитнути їхнього стану. Часом стріли,
навпаки, діють на користь, підтримуючи й закріплюючи добру славу.
Та з такою ж спритністю, з якого їх пускає замір, обережність
повинна їх зустрічати, а прозірливість - передбачити, бо знання
- найнадійніший захист, і передбачений удар вже не такий небезпечний.
38.
Вчасно припинити вдалу гру. Правило досвідчених
гравців. Вміти достойно відступати
так само важко, як відважно наступати; коли справді досить,
коли досягнуто багато, - підведи риску. Безперервне везіння
завше підозріле; надійніше -. вперемішку: кисло-солодке певніше
від суцільних солодощів. Коли тобі раз по раз щастить, є небезпека,
що все розвалиться й впаде. Часом милості фортуни бувають короткими,
зате великими. Та довго тягти пестунчика на плечах набридає
й Фортуні.
39.
Шукати того, що досягла розквіту й зрілості. Всі
творіння природи досягають довершеності лише у певну пору: попереду
того вони зріють, опісля - псуються. Та твори мистецтва рідко
бувають такими, щоб їх не можна було поліпшити. Перевага доброго
смаку - здатність насолоджуватися речами лише в їхньому завершеному
вигляді; не кожному вона дана, а іншому й дана, та нерозвинута.
Навіть у плодах розуму є своя найвища ступінь зрілості: вмій
її розпізнати, щоб її поцінувати й себе розвинути.
40.
Любов народу. Нелегко досягти загального захоплення,
ще важче - любові. Частіше це дається долею, та більше - старанням;
перша закладає начало, друге - продовжує. Самих достоїнств замало,
хоча завше гадають, що, заслуживши повагу, не важко досягти
й любові.
Щоб завоювати благоговіння, потрібні благодіяння: твори добро
навсібіч, не скупись на добрі слова і ще кращі діла - люби,
щоб тебе любили. Люб'язність - політичне приворотне зілля видатних
людей. Спершу берись за діяння, а потім за перо; від полів брані
до полів паперових, бо письменникам також дарується любов народу,
притому вічна.
41.
Не захоплюватися, понад міру. Уникай найвищих
ступенів, аби не зруйнувати картину й не прославитися дурнем.
Захвалювати, роздавати захоплення - ознака обмеженості розуміння
й смаку. Похвали збуджують цікавість, розпалюють бажання, і
якщо достоїнства виявляються нижчі від твоєї оцінки - а здебільша
так і буває, - обдурене чекання помститься за обман презирством
- і до того, що захвалювалося, і до того, хто вихваляв. Людина
розсудлива є стримана, вона радше буде скупою, ніж розтринькуватою.
Чудодійне рідкісне: будь помірним у захопленнях. Непомірне захоплення
схоже на брехню люди втратять довіру до твоїх смаків, що неприємно,
і до розуму, що вже й зовсім кепсько.
42.
Про вроджену владність. Одне з потаємних джерел
вищості. Нарочиті хитрощі тут не допоможуть. Їй підкоряються
всі непомітно для самих себе, визнаючи тим самим таємну силу
володаря природного. Наділені даром повелівати - це королі за
достоїнством, леви за правом народження; вони приборкують серця
й навіть позбавляють дару мови усіх без винятку, що німіють
від благоговіння. І коли інші достоїнства сприяють, люди ці
створені бути першими, вершителями справ державних, бо одним
порухом досягають більшого, ніж інші довгими розмовами.
43.
У думках із меншістю, в речах із більшістю. Бажання
пливти проти течії настільки чуже здоровому глуздові, наскільки
й небезпечне. Лише Сократ зміг на це відважитися. Незгода сприймається
як образа, бо відкидає думку інших; число незадоволених множиться,
одні хвалитимуть те, що ти осуджуєш, інші стоятимуть за тих,
хто хвалить. Істина - доля небагатьох, помилковість - звичайна
й повсюдна. Зі слів на майдані не впізнаєш мудреця - не своїм
голосом він там говорить, а голосом людської глупоти, хоч би
в душі з нею й не згоджувався. Розсудливому не менш огидно бути
запереченому, ніж самому сперечатися: він охоче вислухає думку
іншого, але не натовпу. Думка вільна, над нею не можна і не
дозволено чинити насильство. Нехай не сховається вона в святилище
мовчання, а якщо й з'явиться на світ, то лише для втаємничених.
44.
Симпатія між великими людьми. Герою властиво зближуватися
з героями: потаємна це і прекрасна властивість - одне з чудес
природи.
Існує спорідненість сердець і характерів, нікчемна чернь пояснює
це дією приворотного зілля. Початок симпатії - повага, та веде
вона й далі - до прихильності, а потім і до глибокої приязні.
Вона переконує без слів й винагороджує без заслуг. Симпатія
буває двох рівнів, активного й пасивного; і та і ця - блаженство
для високої душі. Велике мистецтво - розпізнати й, вгадувати,
розрізняти й завойовувати, а коли немає цієї таємничої здатності,
ніяка наполегливість не допоможе.
45.
Роби розрахунок, та не зловживай ним. Напоказ
його не виставляй, тим паче не дозволяй розгадати; розрахунок
треба приховувати, він насторожує, особливо розрахунок тонкий,
він ненависний. Навкруги обман, тому будь насторожі, та не виявляй
своєї недовіри, аби не викликати недовіри до себе; це небезпечно,
бо, породжуючи ворожнечу, розбудиш до помсти й розбурхаєш таке
зло, яке тобі й не снилося. Вмілий розрахунок - запорука успіху
в діянні; розмірковування - найкращий помічник.
Найвища майстерність в ділах досягається при повній упевненості.
46.
Вгамовувати свою антипатію. Ми легко піддаємося
почуттям неприязні, навіть признаючи справжні достоїнства. Природний
цей вульгарний нахил іноді дерзає замахнутися й на мужів великих.
Нехай розсудливість загнуздує її - нема гіршої ганьби, ніж неприязнь
до кращих; наскільки похвальна симпатія до героїв, настільки
ж ганебна антипатія до них.
47.
Уникати зобов'язань. Одне з найперших правил розсудливості.
Великі здібності ставлять перед собою мету велику й далеку;
довгий шлях до них, і люди часто так і застрягають напівдорозі,
надто пізно беручися за головне.
Від зобов'язань легше ухилитися, ніж вийти з них із честю. Вони
- зваба для розуму. Тут ліпше втікати, ніж перемагати. Одне
зобов'язання тягне за собою інше, більше, - і ось ти остаточно
загруз. Є люди гарячі за натурою і навіть по крові, такі легко
беруть на себе зобов'язання; але той, чий шлях осяяний розумом,
проходить повз спокуси. Він вважає більшою доблестю не встрявати,
ніж перемогти, і там, де один дурень вже попався, не бажає стати
другим.
48.
Наскільки людина глибока, настільки вона особистість.
Завжди і у всьому - всередині має бути більше, ніж ззовні. Є
люди з одним фасадом, як будинки, недобудовані за браком матеріалу:
зовні - палац, а всередині - халупа. На прихисток тут не сподівайся,
говорити з такими людьми ні про що: після привітань під час
зустрічі замовкають речі. Спершу, люб'язно забалакуючи, гарцюють
незгірше сицилійських огирів, та тут же перетворюються на мовчунів
- де немає джерела думок, слова вичерпуються швидко. Таким неважко
приворожувати людей, як і вони, поверхових, але не тих, хто
заглядає вглиб і бачить, що їхні голови, як у тій мудрій байці,
порожняві9.
Далі