Бальтасар ГРАСІАН
КИШЕНЬКОВИЙ ОРАКУЛ,
або
НАУКА РОЗСУДЛИВОСТІ, ДЕ ЗІБРАНІ АФОРИЗМИ, ВЗЯТІ 3 ТВОРІВ ЛОРЕНСО
ГРАСІАНА
241.
Кепкування зносити, але самому не кепкувати. Перше
- познака поштивості, друге - забіякуватості. Хто серед товариства
веселих гнівається, схожий на осла і осла в собі виказує. Дозволений
жарт приємний, а який хто стерпить - залежить від здатності
терпіти. Хто від дошкульного жарту потерпає, дає привід для
нових клинів. Краще не зважати, а найпевніше - не нахилятися
по рукавичку. Досить серйозні справи поставали із жарту - жарт
вимагає чималого уміння і розсудливості. Перш ніж вдаватись
до жарту, потрібно знати межу терпіння у того, з кого хочеш
покепкувати.
242.
Уперто іти до мети. У декого всі сили витрачаються,
аби почати, нічого не доводять до кінця; розпочинають, але не
продовжують; такому характеру бракує постійності. Похвальби
їм не дочекатися, бо, нічого не завершуючи, застряють напівдорозі.
У одних це від нетерпеливого духу - недолік іспанців, так само
терпеливість - перевага бельгійців. Бельгійці доводять справу
до кінця, іспанці насамкінець псують справу; поки не переможуть,
стараються, а перемігши, тут же задовольняються, скористатися
перемогою не вміють - показують, що могли б, але не хочуть.
Від нездатності це чи від легковажності - все одно невиліковна
вада. Коли справа путня, чому не завершити? Коли пропаща - навіщо
було починати? Розумний впольовує свою дичину, а не витрачав
всі сили, щоб за нею шукати.
243.
Не треба бути лише голубом. З голубиною лагідністю
нехай єднається хитрість зміїна! 54
Легко обдурити людину порядну: хто сам не бреше, всім вірить,
хто не обдурює, іншим довіряє. Ошуканству піддаються не лише
через нетямковитість, але також через чесність. Два роди людей
здатні передбачити і знешкодити ошуканство: обдурені, провчені
на власній шкурі, і хитрі, які одбулися чужою. Нехай проникливість
буде настільки чутливою в підозрах, наскільки хитрість спритна
в підступних замірах. І не треба бути настільки добродійним,
щоб штовхати ближнього свого на лукавство. Поєднавши в собі
голуба і змію, будь не потворою, а зугарним витвором.
244.
Мистецтво зобов'язувати до вдячності. Дехто, приймаючи
послугу, мовби сам її робить; здається і навіть віриться, що
одержуючи, вони самі дають. Є люди настільки удатні, що, просячи,
честь роблять, свою вигоду перетворюють на почесть для благодійника.
Так хитро уміють справу повернути, що подумаєш - не хтось благодійник,
а вони ощасливили. Незвичайною такою політикою змінюють вони
порядок зобов'язань - просто не знаєш, хто кому подає милість.
Платять словесами, одержуючи щось більш суттєве; в їхньому задоволенні
для тебе і честь, і лестощі; поштивість підносять як завдаток,
і там, де вони мають бути вдячні тобі, виходить, що ти винен
їм. Таким робом переводять борг із пасивного стану в активний
- погана граматика, зате яка політика! Немале це мистецтво,
але вправніший той, хто, розкусивши ошуканство, вдається до
обміну: відплатить за лестощі такою ж честю. Тоді кожний залишиться
при своєму.
245.
Інколи судити по-своєму, а не так, як усі; це
свідчить про розум. Не цінуй того. хто ніколи не заперечує,
- це не говорить про його любов до тебе, а про любов до себе;
не давай себе обдурити, не плати за лестощі, а відкидай їх.
Краще шануй за благо, коли хто на тебе й ремствує, особливо
ті, хто погано говорить про всіх добрих. Засмучуйся, коли все,
що робиш, усім подобається, - певний знак, що справи твої недобрі.
Досконале доступне небагатьом.
246.
Не виправдовуватись, поки не вимагають. А хоч
і почнуть вимагати, надмірні виправдання - визнання злочину.
Заздалегідь вибачатися - звинувачувати себе. Пускати собі кров,
коли при доброму здоров і, - не оберешся і хворощів, і недругів.
Передчасно доводячи свою правоту, пробудиш задрімалу підозру.
Розсудливий же і вигляду не подасть, що припуститься підозри,
- те означало б напрошуватися на образу; ні, він постарається
й розсіяти бездоганністю своїх дій.
247.
Трохи більше знати, трохи менше жити. Дехто міркує
навпаки - для них бездіяльність миліша праці. Нам нічого не
належить, окрім нашого часу; в часі живе навіть той, котрий
простору не почуває. Однаково бідолашні ті, хто тратить дорогоцінне
життя на заняття дріб'язкові, - і ті, хто надмірно обтяжені
високими. Не перевантажуй себе ні трудами, ні чужою заздрістю
- ти погубиш своє життя і умертвиш свій дух. Дехто поширює це
правило і на знання - але ж хто не пізнає, той не живе.
248.
Не давай останньому себе захопити. Є люди останнього
враження - невігластво вдаряється в крайнощі. Бажання, і судження
таких людей - мов той віск: останнє кладе своє відбиття, стираючи
всі попередні. Ніколи їх не прив'яжеш, бо легко втратиш: перший
зустрічний пофарбує у свій колір. Вічні діти, вони до кінця
життя не годяться в повірники. Без кінця міняючи думки і захоплення,
завжди вагаються, воля і розум у них шкандибають, хилитаючись
то в один, то в другий бік.
249.
Не починати життя з того, чим потрібно закінчувати.
Дехто відпочивати розташується на початку дороги, залишаючи
труди на кінець. Ні, спершу - головне, а залишиться час - другорядне.
Інший хотів би одержати перемогу напередодні битви. Є й такі,
що в навчанні починають із менш важливого, а знання важливі
і корисні залишають на кінець життя. А дехто почав призбирувати
багатство, коли сам при останньому подиху. У житті, як і в навчанні,
важлива метода.
250.
Коли розуміти навпаки? Коли співрозмовник лукавить.
Щодо декотрих тлумач усе навпаки: їхнє "так" - це
"ні", їхнє "ні" - це "так". Відгукуються
зле - значить, цінують, адже коли покупець хоче річ дістати,
він її дешевить. На їхню похвалу також не покладайся - щоб не
хвалити добрих, хвалять лихих. Але для кого немає лихих, для
того немає й добрих.
251.
Застосовувати всі засоби людські, наче не існувало божественних,
і всі божественні, наче не існувало людських. Правило
великого вчителя 55, коментарі
тут зайві.
252.
Не тільки для себе - і не тільки для інших: і
те, і інше - вульгарна тиранія. Хто хоче жити тільки для себе,
хоче затим і мати все тільки для себе. Такий дрібницею не поступиться,
найменшою зручністю; іншому не послугує, лише на свою фортуну
покладається, а підпора ця кепська. Буває корисно належати іншим,
аби інші належали тобі, і, якщо посада твоя громадська, будь
рабом всезагальним або "разом із тягарем скинь із себе
і сан", - скаже старенька Адріану 56.
Але є і люди, які цілком віддають себе іншим, - дурість завжди
впадає в надмірність, собі на лихо: такому жодна година не належить,
усе - для інших, таких і називають "загальний друг";
ось і виходить - усім дадуть розумну пораду, тільки не собі.
Розсудливий нехай пам'ятає, що інші його шукають не заради нього,
а заради себе, заради вигоди - від нього або через нього.
Далі