Бальтасар ГРАСІАН
КИШЕНЬКОВИЙ ОРАКУЛ,
або
НАУКА РОЗСУДЛИВОСТІ, ДЕ ЗІБРАНІ АФОРИЗМИ, ВЗЯТІ 3 ТВОРІВ ЛОРЕНСО
ГРАСІАНА
229.
Розподіляти своє життя розумно: не як підкаже
випадок, а щоб і користь була і задоволення. Без передишок життя
обтяжливе, як довга подорож без готелів; різноманітність пізнань
робить його приємним. Перший перегон шляху у благому житті використай
на бесіди з мертвими: ми народжуємося для звання і для самопізнання,
і книги, вірно нам служачи, роблять із людини особистість. Другий
перегон проведи із живими: зауважуй і обдивляйся все прекрасне
у світі. Не все краще знаходиться в одній країні: отець наш
всеосяжний розподілив придане різним землям, і, може статися,
поганенька багатша од всіх. Третій перегон - увесь для себе
самого: вище блаженство в роздумах.
230.
Вчасно розплющувати очі. Не у всіх, хто бачить,
очі розплющені, не всі, хто дивиться, бачать. Пізно розібратися
- мало пуття, одна досада. Дехто починає бачити, коли вже ні
на що дивитися, коли вже зруйнували свої будинки і справи, замість
того, щоб наживати добра. Важко напоумляти, коли до цього немає
бажання; ще важче навіяти бажання, коли немає розуму. Такі люди
- іграшка в руках оточуючих, їх водять, як сліпих, усім на посміх;
і через те, що вони глухі і не бажають чути, то і очі не розплющують,
і, не бачать. 1 тут же, того й дивись, трапиться хитрун, який
сліпоту оцю і глухоту підтримає - йому це вигідно. Біда коняці
за безоким господарем - не бувати їй тілистою.
231.
Ніколи не показувати півсправи - нехай милуються,
коли скінчена вона. Початок завжди недоладний, і недоладний
цей образ залишається в уяві; пам'ять про нього заважає насолодитися
річчю, уже завершеною. Насолодження предметом великим як цілим,
хоч і затруднює судження про частини, саме по собі вдосконалює
смак. Перш ніж стати всім, воно було нічим: коли виникло, було
ще глибоко заховане у своєму ніщо. Поглянь, як готують навіть
найсмачнішу страву, це збудить швидше відразу, ніж апетит. Хай
же умілий майстер остережеться показувати свої твори в зародку:
навчаючись у природи, потрібно показувати їх світові лише тоді,
коли вже можуть з'явитися на світ.
232.
Трохи бути і діловим. Не можна лише розмірковувати,
доводиться й діяти. Дуже вчених легко обманути - їм відомі речі
незвичайні, зате звичайнісінького і необхідного в житті не знають.
Споглядання предметів піднесених не залишає їм часу на узвичаєне,
і оскільки не знають те, що варто знати у першу чергу і на чому
інші собаку з їли, то у поверхового натовпу викликають здивування
або здаються йому невігласами. Отож, нехай постарається муж
учений бути хоч трішки діловим - настільки, щоб його не обманювали,
не висміювали; нехай буде і практичним, що хоча й не визначальне
в житті, але дуже необхідне. Навіщо знання, якщо вони нежиттєві?
У наш час знання життя - саме воно і є істинним знанням.
233.
Бажаючи бути приємним, не схиб - замість задоволення
дістанеш прикрість. Прагнучи привабити, деякі тільки роздратовують,
бо не розібралися в норові. Що одному утішно, для іншого безчесно
- думав зробити послугу, а завдав образи. Викликавши невдоволення,
не чекай ні вдячності, ні дару, бо збився з бажаного шляху.
Не знаючи норову, як догодити? Ось і буває: хотів виголосити
хвалу, а прорік хулу і одержав, що заслужив. А той хотів розважити
красномовством, але тільки до смерті набрид балаканиною.
234.
Запорукою твоєї репутації хай буде чужа честь.
Туди, де користь певна, рушай самотиною, а непевна - у товаристві.
У справах честі набувай союзників, аби кожний, боячись за добру
свою славу, беріг чужу. Якщо можна, не ризикуй, а якщо вже доведеться,
нехай на місце обережності стане розрахунок. Нехай буде справа
взаємоважливою і ризик спільним- аби нинішній співучасник раптом
не перетворився на свідка.
235.
Уміти просити: для одних немає нічого труднішого,
для інших - нічого легшого. Є люди, які не уміють відмовляти,
- до таких не потрібен і підхід. Є й інші, у кого "ні"
- перше слово в будь-який час дня; з такими потрібна кмітливість.
І з усіма - уміння підійти вчасно, коли душа весела: після приємного
насичення тіла чи духу. Якщо ж до того у прохачеві не передбачають
таємного заміру, дні веселощів стають днями милості, яка щедро
виливається назовні. Не підходь із проханням, коли на твоїх
очах щойно комусь відмовили, - вдруге легше вимовляти "ні".
Удачі не обіцяє і час печалі. Добре також зобов'язати заздалегідь
- це нібито початок обміну, не відплатити тобі було б ницістю.
236.
Робити заздалегідь як послугу те, що потім матиме вигляд
нагороди. Засіб вправних політиків. Винагорода напередодні
заслуг - випробування вдячності. У такої попереджуючої винагороди
дві переваги - завбачливість того, хто нагорождує, зобов'язує
того, хто одержує. Один і той же дарунок після послуги - повернення
боргу, до неї - позичка. Вишуканий спосіб переміщення боргу
- зобов'язання нагородити, яке лежало на тому, хто вище, перекладається
на того, хто нижче, а останній має віддячувати. Таке обходження
годиться з людьми обов'язковими, а для ницих плата наперед виявиться
швидше вуздечкою, аніж острогом.
237.
Не перейматися таємницями тих, хто стоїть вище.
Думаєш - з тобою ділять млинці, а виходять - гулі та синці.
Багато повірників ось так гинули. Повірник - той же колобок,
і чекає на нього та ж доля. Коли владика звідує тобі свої таємниці
- це не фавор, а данина. І багато хто потім розбиває дзеркало
за те, що нагадує їм про це; вони ненавидять того, хто знає
їхнє лиходійство. Бійся, щоб хто-небудь від тебе надто залежав,
тим паче владу маючий. Пов'язком нехай краще будуть послуги,
що ти їх зробив, аніж прихильність, що ним спричинена. Особливо
небезпечна відвертість дружня: звідомив свої таємниці іншому
- став його рабом. Для пана це протиприродне і довго тягтися
не може. Він прагне повернути втрачену свободу і ради цього
готовий потоптати все. навіть справедливість. Отже, таємниць
не вислуховуй і сам не повідомляй.
238.
Знати, чого тобі не вистачає. Багато хто міг би
стати особистостями, коли б не були позбавлені якоїсь якості,
без якої не досягнути досконалості повної. Дехто досяг би багато,
притлумивши в собі мізерність. Комусь не вистачає серйозності,
через яку тьмяніють блискучі здібності; комусь - м'якості поведінки,
недолік, більше всього відчутний для сім'янина, особливо у персон
поважних. Цим не завадило б додати рішучості, тим - стриманості.
Від усіх цих недоліків, коли пізнав їх у собі, неважко позбутися
- старанність перетворить звичку на другу натуру.
239.
Не бути занадто розумним - краще бути розсудливим.
Більше знати, ніж належить, означає вирізнятися витонченістю,
а де тонко, там і рветься, надійніше загальноприйняте. Добре
бути людиною багатознаючою, але не педантом. Багато розмірковувати
- суперечки затівати. Корисніше мати діловий здоровий глузд,
що не розмірковує більше, ніж потрібно.
240.
Удаватися в грі до невідання. Знаючий і той інколи
ставить на цю карту: бувають випадки, коли мудріше проявити
невігластво. Не потрібно бути невігласом, але невігласом прикинутись
інколи не завадить. З дурнями ні до чого бути мудрецем, з причинуватими
- розсудливим; з кожним говори його мовою. Дурний не той, хто
дурістю затуляється, а хто на неї невиліковно хворий. Справжня
дурість- вроджена, але є в підробка - ось чого сягає хитрість!
Гарний спосіб здобути прихильність - одягтися в шкіру найпримітивнішої
тварини.
Далі