Бальтасар ГРАСІАН
КИШЕНЬКОВИЙ ОРАКУЛ,
або
НАУКА РОЗСУДЛИВОСТІ, ДЕ ЗІБРАНІ АФОРИЗМИ, ВЗЯТІ 3 ТВОРІВ ЛОРЕНСО
ГРАСІАНА
ПЕРЕДМОВА
Від дня народження і до останнього подиху людина
мережить своє буття по канві приписів і моральних настанов того
середовища, в якому судилося жити. Кожна цивілізація, кожна
людська спільнота виробляє свій кодекс гідностей і передає досвід,
життєву мудрість від покоління до покоління.
Чим афористичніша форма настанови, тим вагомішого звучання набуває
думка, в ній закладена.
Знаємо короткі, мов спалахи блискавки. Десять Заповідей Божих.
i стільки ще нев'янучих, відточених житейським досвідом скарбів
мудрості, без яких важко навіть уявити людську цивілізацію.
Політики, видатні вчені, письменники всіх часів і епох полишали
дітям і внукам свої знання, своє розуміння практичної філософії,
- вчили доброті, повазі до особистості, вселяли впевненість,
що за найтяжчих обставин кожен може вплинути не тільки на власну
долю, а й на події, що відбуваються у світі.
І чим непевніші часи переживає суспільство, тим настійніший
інтерес до духовного надбання предків, до розгадування його
кодів. Може, тому з такою увагою перечитуємо нині і Повчання
Володимира Мономаха, і афоризми римських філософів, і настанови
мудреців Сходу.
Серед творів цього афористичного жанру справжньою перлиною є
"Кишеньковий оракул або Наука розсудливості" Бальтасара
Грасіана. Триста правил-порад видатного іспанського письменника,
філософа-мораліста, що жив чотири століття тому, і сьогодні
читаються з непослабним інтересом. Бо дихають надією і мужністю,
вірою в людину.
Лариса КОПАНЬ
1.
Усе вже сягло зрілості, і найбільше - особистість.
Нині від одного мудреця більше вимагається, ніж у давнину від
сімох1, і в поводженні з
однією людиною за теперішнього часу потребується більше мистецтва,
аніж колись із цілим народом.
2.
Натура і культура - два стержні, на яких ґрунтуються всі
цноти. Одне без одного півсправи. Освіти замало, треба
ще обдарування. Та лихо нікчеми в тому, що він помиляється щодо
свого покликання в житті, у виборі занять, місця в краю рідному,
в колі друзів.
3.
Діяти приховано. Несподіваність - запорука успіху.
Від гри відкрито - ні користі, ні радості.
Не оголошуючи своїх замірів, збудиш інтерес, особливо там, де
висота становища породжує загальне очікування, оточує задуми
таїною й самою цією загадковістю вселяє благоговіння.
Навіть коли хочеш бути зрозумілим, остерігайся відвертості і
не дозволяй будь-кому проникати в твою душу. Мовчазна стриманість
- святилище розсудливості. Оголосити задум - загубити його:
тоді в ньому заздалегідь знаходять недоліки, а зазнає невдачі
- виявиться бідолашливим удвічі. Отож, у діяннях бери за подобу
божественне, аби завжди вабити до себе напружену увагу.
4.
Мудрість і відважність - основа величі. Безсмерті,
вони дарують безсмертя. Скільки людина знає, настільки вона
людина; знаючий - всемогутній. Для нікчеми світ - тьма.
Розум і сила - очі й руки; без відважності мудрість безплідна.
5.
Нехай тебе потребують. Не різьбяр творить кумира,
а той, хто його обожнює. Нехай ліпше тебе просять, ніж дякують.
Покладатися на підлу подяку - обкрадати благородну надію: наскільки
перша забудькувата, настільки друга пам'ятлива. Залежні корисніші
від люб'язних; вгамувавши спрагу, від джерела відвернуться,
вичавлений апельсин викинуть із золота в болото. Кінець нужді
- кінець дружбі, а з нею й службі. Отож.нехай буде першим твоїм
житейським правилом - підтримувати потребу в тобі, не задовольняти
її повністю, нехай постійно потребують тебе, навіть вінценосний
патрон. Але не варто занадто великою прихованістю вводити в
оману, себто завдавати ближньому зло заради особистого блага.
6.
Зрілість людини. Зрілими не народжуються, але
день у день вдосконалюють свою особистість, дістаючи вишкіл
у своїй справі, людина досягає вищої зрілості, повноти гідності
й переваг - це виявляється у вишуканості смаків, у витонченості
розуму, в вагомості суджень, в бездоганності бажань. Іншим так
і не вдається досягти довершеності, їм завше чогось не вистачає;
інші досягають її пізніше. Добродій досконалий у усьому, мудрий
в речах, розсудливий в діях - завше приємний людям поміркованим,
вони бажають спілкування з ним.
7.
Уникати перемог над вищим. Перемогти - означає
викликати неприязнь, перемогти ж свого володаря - нерозумно,
а то й небезпечно. Перевага ненависна, тим паче особам ясновельможним.
Свої переваги при бажанні можна приховати, як красу - неохайністю
одягу. Багато хто, особливо ж сильні світу сього, охоче згоджуються
й поступаються іншим в удачі, в будь-яких обдаруваннях, окрім
розуму: розум панує над всіма дарами, найменша образа розуму
- образа його ясновельможності. Хто стоїть високо, бажає царювати
і в найвищому. Ясновельможностям догідливіша поміч, а не перевага;
їм потрібно, щоб порада була лише нагадуванням про те, що забуто,
а не поясненням того, що йому самому незрозуміле. Показовий
урок подають нам зорі: світлозорі діти сонця, вони ніколи не
осмілюються затьмити його променіння.
8.
Владарювання над своїми пристрастями - ознака найвищої
величі духу. Сама ця велич відгороджує дух чужих йому
ницих впливів. Нема вищої влади, ніж влада над самим собою,
над своїми пристрастями, ніж перемога над їхнім свавіллям. I
якщо пристрасть все-таки заполонить особистість, не давати їй
доступу до сану, тим-паче високого: ось гідний засіб уникнути
розчарувань, ось найкоротший шлях до доброї слави.
9.
Позбавлятися недоліків, які притаманні землякам твоїм.
Вода набуває гарних чи поганих якостей від грунту, в якому струменить,
а людина - від краю, в якому народжується. Одні зобов'язані
країні більше, ніж інші, бо народилися під ласкавішим небом.
Кожному народові, навіть вельми освіченому, притаманний якийсь
природний недолік; сусіди, бува, зауважують його зі сміхом або
зловтіхою. Виправити або хоча б приховати ці родимі плями -
неабияке мистецтво: така людина вславиться як виняток серед
своїх земляків, - а що виняткове, те коштовне. Бувають ще вади
родинна станові, посадові, вікові, і якщо всі вони збіжаться
й не буде людина прагнути їх уникнути, то почварою стане нестерпною.
10.
Щастя й слава. Наскільки перше непостійне, настільки
друга незмінна. Те - для життя цього, а ця - для посмертного;
те перемагає заздрість, ця - забуття. Щастя бажають, іноді досягають;
славу заслуговують. Жадобу доброї слави породжує мужність. Слава
завжди була й пробуватиме сестрою велетів, вона - супутниця
крайнощів: диво чи страховисько, предмет захоплення або гидування.
11.
Спілкуватися з тими, від кого можна навчитися.
Нехай буде твоє спілкування з друзями школою знань, а бесіда
- вишукано приємним навчанням: дивись на друзів як на наставників
і задобрюй користь від навчання насолодою від розмови. Дружба
розумних взаємно вигідна: хто говорить, тому прибуток у похвалі
слухача, а хто слухає, в того розуму додається. Та завше ми
про це забуваємо, бо марнославність заслоняє вигоду. Розсудливий
відвідує славних мужів, чиї помешкання - осередок доблесті,
а не оселя суєтності. Вельможі освічені не лише самі подають
словом і ділом приклад величі, а й їхнє найближче оточення створює
мовби академію добрих і вишуканих звичаїв.
12.
Природа і мистецтво, матеріал і творчість.
Навіть красі треба допомагати: навіть прекрасне постане почварним,
якщо не ушляхетнене мистецтвом, що усуває вади і вияскравлює
краще. Природа кидає нас напризволяще - вдамося ж до мистецтва!
Без нього й досконала натура залишиться незавершеною. У кого
нема культури, в того й гідності наполовину. Від людини, яка
не пройшла доброї шкоди, завше віддає грубістю: їй треба шліфувати
себе, прагнучи в усьому довершеності.
Далі