Євген ТОВСТУХА
Фітоетнологія українців
Розділ I
С і ч е н ь
Чи відпочивав коли-небудь спадкоємний селянин-виробничник
у січні. Безперечно ні!.. Він завжди перебував у значних турботах-клопотах.
Гадках-сподіваннях про землю, худібку, птицю. Садовину, озиме
збіжжя. Та й про надійне зберігання ярого зерна-насіння, щоб
вчасно посіяти та посадити і ранньовесняні культури, і городину,
як зійде сніг та запарує у проміннях весняного сонця Земля-Матінка.
Пан-Господар та Пані-Господиня доглядають тварин, пильнують
зимовий приплід і поклоняються небові. Адже від нього залежить
все: погода і негода, а значить і добробут та збитки. Сніги
і завірюхи. Тепло, дощ та година. Останнім словом, селяни характеризують
не часовий відтінок, а оптимальні і тривалі умови для сільськогосподарських
робіт, догляду за полями та ланами. Луками і сіножатями для
спішного використання сприятливих численних чинників – вчасного
збирання та зберігання урожаю поточного року.
Звичайно, у процесі тривалого господарювання на землі у наших
автохтонів-праукраїнців та українців, (у звичаєвому праві),
відбувалися значні і значущі як господарські, так і культурно-мистецькі
зрушення і досягнення. Праця несла не лише фізичну втому і нервове
виснаження негараздами, неврожаєм та природними катаклізмами...
Досвід наснажував людину сподіваннями про краще життя та буття,
добробут, високу духовність. Людина вивчала небо, землю, воду,
себе. Колективна праця, набуття епох і поколінь, спадкоємне
звичаєве право значно організовувало працю, досвід, інтелект.
Удосконалювало науку про землю, знаряддя праці, народну агрокультуру.
На певному етапі у звичаєвому праві виникає особливе мистецтво
– замовляння. Людина замовляє небо, сонце, землю, воду, себе.
Свої успіхи у праці, певні чи значні досягнення у господарюванні
вона пов’язує з божествами. Але з особливими (!). У праукраїнців
та українців ми майже не знаходимо домінування підступних і
злих-презлих та ненажерливих вищих істот. Боги наших далеких
і близьких пращурів допомагають землянину і народити та доглянути
дитину, оберігають нащадків від пошестей і злих сил, навчають
як зростати, набувати науки та життєвого досвіду, повноцінно
жити та працювати, бути відданими рідній землі, коханій чи коханому.
Пильнують рід і родовід, звичаї, славлять Долю-Матінку. Матір-Слава
(Покрова) навчає юнаків вояцького мистецтва для боротьби з ворожими
зазіханнями. А коли у людини закінчується земний життєвий шлях,
то Боги забирають її душу до Вирію. І також з певною означеною
метою: допомагати сущим на землі людяно жити, працювати, пильнувати
звичаєве право суголосно традиціям і рідній вірі. На дощечці
77 “Велесової Книги” ми знайомимося з нашими рідними Богами:
Білояр, Ладо, Купало, Сінич, Житнець, Вінич, Зернич, Овсянич,
Просич, Студень, Ледич, Лютець, Птичець, Звіринець, Мілич, Дождець,
Погодець, Ягодець, Пчолич, Ростич, Ключень, Озорець, Вітрич,
Соломич, Грибич, Лович, Бесідець, Сніжич, Странець, Свідич,
Радич, Квітич, Крович, Травич, Стеблич, Маслянець, Живич, Відич,
Листвич, Водич, Звіздич, Громич, Сімич, Липець, Рибич, Березич,
Зеленець, Горич, Страдич, Чурець та Родич. Як постає з цього
надто значного переліку, наші прапрапращури мали виняткові знання,
високорозвинену мову означень і поетичну уяву. Багато з наведених
слів стали прообразами назв місяців: Бере-зич, Квітич, Травич,
Липець, а також значних фенологічних змін у природі: Сніжич,
Водич, Громич тощо. Перелічені Боги дають нам значну і точну
інформацію про господарську діяльність наших пращурів, як спадкоємних
оріїв. Вони косили сіно (Сінич), вирощували жито (Житнець),
овес (Овсянич), просо (Просич). Шанували і поклонялися траві
(Травич), воді (Водич). Ловили рибу (Рибич), святкували спасівські
дари (Спасич), пасічникували (Пчолич). Прапрапращури логічно
мислили (Мислич), вели бесіди з людьми та навколишнім світом
(Бесідець). Вони замовляли природу, рослин і тварин. Небо і
воду. Все живе і неживе, що оточувало людину. Наші пращури не
лише віддавалися праці. Вони вміли і святкувати. Урочисто, по-особливому.
Святкували і щомісячно, і в певні пори року. Псевдо свят (майже
на щодень впродовж року) принесло експансивне християнство.
Але ці, так звані свята і святі,– чужі і ворожі нашому народові
впродовж століть і навіть тисячоліть. Тому ми не зупиняємося,
а відкидаємо їхній отруйний примітивізм, який тотально нищив
і нищить праукраїнські та українські етнічні переконання, руйнує
прадавні культурно-виробничі підвалини нашого звичаєвого права.
Отже, першим натяком суголосного зв’язку, що його чинив наш
далекий пращур з природою, поставали замовляння. Праукраїнець
та українець замовляв персоніфіковану, люту і страшну стихію
– холод – мороз. А тепер наведемо кілька десятків гадок про
природу замовлянь.
Далі
До змісту Євген ТОВСТУХА
Фітоетнологія українців