Микола СЦІБОРСЬКИЙ
НАЦІОКРАТІЯ
VІ. НАЦІОКРАТІЯ
V. ДЕРЖАВНИЙ СИНДИКАЛІЗМ
Соціальний поділ внутрі нації - це конечність, створювана
розвитком суспільно-виробничих відносин. Соціальні групи (або
як їх називають - класи) нації - це органічні спільноти, що в
кожному даному історичному періоді надають структурі. суспільства
конкретних форм і означають її завдання.
Проблема соціального поділу нації є надзвичайно складною й многогранною.
Її неможливо розрішувати ані методами класової реакції, що намагається
здержати розвиток суспільно-політичних і господарських відносин
(як це робить сучасний капіталізм), ані вузькоглядними догмами
перманентної класової війни (як це робить комуно-соціалізм). Дійсність
свідчить, що капіталізм і комуно-соціалізм проявляються в соціальній
площині в однакових по суті, хоч і відмінних у формах, негативних
наслідках якраз тому, що оба вони є насамперед класовими концепціями.
Надміру протегуючи одну соціальну групу (в першому випадку - буржуазію;
в другому - штучно сфабрикований "пролетаріат") коштом
життєвих інтересів, а то й існування інших груп - вони унеможливлюють
усебічний розвиток суспільного організму, а саму державу й владу
обертають у знаряддя своїх класових цілей.
Націократія заперечує принцип класової боротьби
та право окремих соціальних груп на монопольне панування в державі
й на експлуатацію суспільства. Розглядаючи націю, як живе, суцільне-хоч
і різноманітне в своїх складових частинах - єство, вона розв'язку
соціальних проблем переносить у площину національної солідарності,
що - визнаючи пріоритет інтересів нації-держави над інтересами
окремих груп - видвигає принцип надкласовості. Здійснення надкласової
солідарності можливе лише на базі пристосованої до неї господарської
системи. Стверджуючи, що ні капіталістичний, ні комуно-соціалістичний
устрої не посідають необхідних для цього прикмет, націократія
- як бачили ми вище - розбудовує власну господарську систему,
де різноманітність стимулів економічної діяльности та інтересів
поодиноких соціальних груп узгіднюється й зрівноважується плановим
втручанням держави, що паралізує переростання господарських засобів
в антисоціальні фактори та регулює справедливий розподіл національного
доходу між всіма продукуючими верствами нації.
Одначе цього замало. Бо економічна політика, а з
нею й зверхницька роль держави можуть давати корисні наслідки
лише тоді, коли саму державу й її владу персоніфікують не класові
й узурпаторські кліки (як це бачимо в умовах капіталістичної "демократії"
і комуністичної диктатури), а ціле національне суспільство, зорганізоване
в формах, що - беручи його за неподільну єдність - водночас рахуються
з його органічним, функціональним розподілом на окремі частини
(соціальні групи). Цею формою суспільної організації є для націократії
- державний синдикалізм.
В своїй, практичній суті синдикалізм - це насамперед
(умовлене розвитком господарської спеціалізації об'єднання людей,
зайнятих виробництвом у певній господарській галузі, для охорони
їхніх професійних інтересів. Вияви професійної організації бачимо
вже в середньовічних корпораціях, що в свій час відіграли велику
економічну роль в феодальному суспільстві. Капіталізм і нові ідеї
економічного лібералізму спричинилися до занику корпорацій; вузько-становий,
монополістичний характер старого корпоративного устрою вже не
міг узгіднитися з вимогою "вільної гри" капіталістичних
сил. Та згодом антисоціальні тенденції капіталізму - що все загострювалися
з розвитком нового класу промислового пролетаріату, зроджуючи
класову боротьбу - викликали появу нових, форм професійних об'єднань:
так зв. синдикати (звідси назва - синдикалізм).
Синдикалістичний рух проявився в кількох формах,
але найбільш характерним для передвоєнної доби був революційний
(або як його ще навивають - сорелівський) синдикалізм. В основу
своєї програми він поставив солідарність інтересів представників
окремих виробничих фахів, змагаючи до об'єднання їх у замкнені
від сторонніх елементів, професійні робітничі організації (синдикати),
відповідно до їхньої господарської діяльности. Ці спілки мали
стати основою професійно-виробничого розподілу суспільства в будучому
синдикалістичному устрою. Можливість боротьби з капіталізмом і
буржуазно-демократичним устроєм, революційний синдикалізм бачив
у безкомпромісовій революційній акції. Відрізняючись від соціалізму
своїм світоглядом і тактикою (соціалізм - матеріалістичний і опортуністичний;
синдикалізм - волюнтаристичний і революційний), він тим не менше
залишився насамперед інтернаціонально-класовою концепцією.
Від революційного синдикалізму, державний синдикалізм
української націократії різниться відмінністю світогляду й завдань
суспільної реконструкції. Державний синдикалізм заступає інтернаціонально-класову
суть революційного синдикалізму культом власної нації - держави.
Ідеологічні підстави й гіркий досвід пережитих Українською Нацією
"соціалістичних" експериментів вказують йому, що розв'язка
соціальних проблем лежить не в класовій боротьбі і не в уроєних
(а у своєму реалізмі - хижих і спекулятивних) інтернаціональних
догмах, лише в духовій, моральній і виробничій єдності всіх соціальних
груп нації та їх збірній відповідальності за її розвиток і будучність.
Революційний синдикалізм бачить своє завдання в об'єднанні й захисті
інтересів окремих професійних груп, що мають творити автономні
господарські організми у вигляді синдикатів - розпорошуючи в цей
спосіб державу й розкладаючи її на ряд атомів. Натомість синдикалізм
націократії - уважаючи державу основою політичного й економічного
розвитку національного суспільства-своїм устроєм ще більше злютовує
її монолітність, бо перетворює окремі, об'єднані в синдикатах,
соціальні групи в організми, що стають нерозривними, функціональними
частинами самої держави, кермуючи нею та контролюючи її чинність
в інтересах цілої нації.
Державний синдикалізм розглядає всіх членів суспільства
як виробників певних цінностей. Не класові її маєткові привілеї,
не абсурдні пережитки старого правного й морального укладу, лише
виробнича функція індивіда й груп стає вирішальною в означенні
їх ролі в суспільстві. Обумовлена сучасною структурою суспільства
соціальна мораль не може толерувати, щоб на його організмі продовжували
жирувати відмираючі, безчинно-споживаючі, паразитарні клітини,
коштом використання й розвитку молодих, творчоздібних сил... Відкидаючи
спекулятивну мораль капіталістичної демократії, що демагогічними
гаслами маскує визиск, нерівність і стихії ненависті, як також
і примітивний "споживчий" варваризм комуно-соціалізму
- державний синдикалізм будує свій устрій на здоровій етиці, конкретизованій
в засаді: "продукт праці належить працюючим", на принципі
органічності суспільства й на продукуючому обов'язку всіх його
груп, що єдино зумовлює їх права на матеріальний еквівалент і
суспільно-політичне значіння в державі.
В умовах капіталістичної демократії безпосереднім,
кермуючим чинником державного й економічного життя є не організовані
згідно з професійним принципом соціальні групи, лише партії. Претендуючи
на заступництво інтересів цих груп партії є на ділі найбільш парадоксальним
виявом викривленої структури капіталістичного, здеформованого
суперечностями й виробничою анархією, суспільства. Творячи собою
його дивовижну надбудову - зорганізовану не на органічному принципі
виробничого розподілу, лише на підставі "політичних переконань"
- ці партії найчастіше стають деструктивним знаряддям "вільної
гри" капіталістичних відносин і "закамуфльованих"
теоріями "свободи-рівності" егоїстичних групових інтересів.
Націократія "вільну гру" виробничої анархії
заступає - господарським планом; хаос своєкорисних "політичних
переконань" - суворою повинністю служби нації-державі та
визнання її зверхнього авторитету, а галапасництво надмірних аматорів
"свободи -рівності" - зрівноважує примусом обов'язку.
Соціальний зміст нації визначають в дійсності не монархісти, консерватори,
республіканці, клерикале, демократи, ліберали, радикали, соціалісти,
комуністи і т.д., лише її продукційні групи; ці останні бере синдикалізм
націократії за основу свого суспільно-політичного й економічного
устрою, перетворюючи саму державу в спілку працюючих, де кожний
громадянин і соціальні колективи співпрацюють на означених їхньою
функцією місцях для досягнення загально - духового й матеріального
- розвитку цілої нації-держави.
Випливаюча з сучасної суспільно-виробничої структури
нашої нації економічна система націократії, базована на комбінованій
співчинності державного, муніципального, кооперативного й приватного
капіталу під плановим господарським кермуванням і соціальним контролем
держави - обумовлятиме й організаційні форми синдикалістичного
устрою. Всі органічні клітини суспільства (виробничі групи) будуть
зорганізовані в синдикати (спілки) відповідно до своєї праці,
професій і господарських функцій. Основними групами, що репрезентуватимуть
у синдикатах інтелектуальну й фізичну працю нації, є: продукуюча
інтелігенція - поділена на різні фахові підгрупи (вчені, техніки,
педагоги, літератори, лікарі, службовці і т.д.); робітництво всіх
родів промисловості й транспорту, різних виробничих категорій;
селянство та сільськогосподарське робітництво; ремісництво; власники
промислових і торгівельних приватних підприємств, тощо.
Організуючи представників конкретних фахів і професій
на місцях (в містах, промислових і сільських осередках), синдикати
окремої виробничої категорії сполучатимуться згідно з адміністративно
- територіальним поділом держави і принципом вертикальної централізації
у вищі об'єднання; синдикалістичні союзи. (Так, для прикладу,
професія лікарів матиме місцеві синдикати, що об'єднуватимуться
далі в повітові й краєві союзи, аж до загальнодержавного "Центрального
Союзу Синдикатів Лікарів"; подібно творитиметься "Центральний
Союз Синдикатів Робітників Гірної Промисловості" і т.д.).
Синдикати та їх союзи в своєму внутрішньому устрою користуватимуться
відповідними автономними правами (вибір кермуючих органів, членська
ініціатива, тощо); ця автономність має забезпечити об'єднаним
у них виробничим групам суспільства спроможність здорової самодіяльності,
а самі синдикати перетворювати в школу національно-політичного,
громадського й професійного виховання членських мас. Але опікуючись
самодіяльним розвитком синдикатів, націократія водночас уводить
їх як складові елементи в державний організм і підпорядковує їх
кермуючому контролю держави. Власне цей право-публічний зміст
синдикатів надає їм державного характеру (звідси й назва - державний
синдикалізм у відмінність до неорганізованих, вузько-класових
синдикатів капіталістичного правопорядку).
В умовах капіталістичної демократії, праця - це
лише визискуваний "товар", що улягає бездушним законам
"попиту-пропозиції"... Цим своїм вихолощеним змістом
вона стає для мільйонів людей прикрою, а то й зненавидженою необхідністю,
що обумовлює фізичне, безцільове животіння. Синдикалізім націократії
повертає праці людини її втрачений духовий і цільовий зміст. Всіх
виробників-громадян він ставить у положення співтворців, співгосподарів
витворюваних цінностей, що перейняті пафосом свого конструктивного
обов'язку, переконанням важливості своєї суспільної функції та
гордою свідомістю: "держава - це я".
Саме, зорганізоване в синдикатах, суспільство стане
вирішальним, кермуючим чинником соціально-економічного життя держави.
Узгіднення інтересів окремих суспільних груп, захист інтересів
праці, колективні договори, свідома кермуюча участь і матеріальна
зацікавленість робітників у виробництві підприємств, соціальне
законодавство, справедливий перерозподіл національного доходу,
нарешті - планове визначення чергових завдань народного господарства
в цілому і в окремих його частинах - отже всі ті проблеми, що
в умовах капіталістичної анархії й комуністичної диктатури викликають
чи одверту класову боротьбу, чи стихію здушеної терором соціальної
ненависті - всі ці проблеми солідарно вирішуватиме саме, об'єднане
в синдикатах, суспільство. Синдикалістичний устрій стане лабораторією
соціально-економічного життя нації.
Ці завдання виконуватимуть утворені на паритетних
підставах із представників різних категорій синдикатів Господарські
Ради. Функціонуючи в різних ступенях адміністративно-територіального
поділу держави, вони матимуть своє завершення у Всеукраїнській
Господарській Раді, що в характері державної установи буде дорадчим
органом при законодавчій і виконавчій владі держави. Мало цього.
Забезпечуючи свою надкласову суть - націократія відкидає участь
політичних партій у державному управлінні. Свій державний устрій
вона будує на поєднанні збірної волі національного суспільства
та його конструктивної самодіяльності зо зверхницьким авторитетом
нації-держави. Як побачимо далі, державний синдикалізм являтиметься
важливим політичним чинником цього устрою.
З повищого нарису державного синдикалізму виявляється
гармонізуюча суть націократії, що - виходячи з неподільної єдності
нації - водночас рахується з органічністю її поділу на окремі
складники та пов'язує ці останні функціональною залежністю знову
в єдність, реалізуючи в цей спосіб свій зміст режиму панування
цілої нації у власній державі.
[ ПЕРЕДМОВА ] [
І. ДЕМОКРАТІЯ ] [ II. СОЦІЯЛІЗМ
] [ ІІІ. КОМУНІЗМ ] [ ІV.
ФАШИЗМ ] [ V. ДИКТАТУРА ]
[ VІ. НАЦІОКРАТІЯ ] [ VІ.I. ІДЕОЛЬОҐІЧНІ
ПІДСТАВИ НАЦІЇ ] [ VІ.II. ІСТОТА
І ЗАВДАННЯ ДЕРЖАВИ ]
[ VІ.ІІІ. СУСПІЛЬНО - ВИРОБНИЧА СТРУКТУРА
НАЦІЇ. ]
[ VІ.IV. СОЦІЯЛЬНО - ЕКОНОМІЧНІ ПІДСТАВИ
НАЦІOКРАТІЇ ] [ VІ.V. ДЕРЖАВНИЙ СИНДИКАЛІЗМ ]
[ VІ.VI. НАЦІОНАЛЬНА ДИКТАТУРА
]