ЮРІЙ ВИННИЧУК
РЕПОРТАЖ З УКРАЇНСЬКОГО ГЕТТО
Спогади, поезії
Життя як поле боротьби.
Перед вами, читачу, спогади і твори палкого
патріота України, біографія якого як в дзеркалі відображає історію
нашого краю XX століття. На жаль, ця збірка є далеко не повною,
автор, либонь, і не надіявся, що вони за його життя побачать
десь світу. Він писав їх для себе і для майбутнього, добре знаючи,
що вони є прямою путівкою в чергове, уже незворотне, виселення
і комуністичну каторгу в далеку Сибір не лише його самого а
й всіх, хто був поряд з ним. То ж мусів таїтися, не ділився
своїми писаннями навіть і з рідними. Перед Вами лише те з його
доробку, що він успів переписати в останні роки свого життя.
Я знав Юрія Винничука ще за його життя, яке він, скільки мав
сил, присвятив боротьбі за майбутню незалежність України і з
його колонізаторами. В селі це була поважна, скромна і інтелігентна
людина, університетами якого стало його не просте життя. До
нього часто зверталися за порадами, за житейським досвідом.
Відомо було всім, що він з родиною після війни був репресований,
що його виселяла радянська влада разом з багатьма нашими односельцями,
та що повернувся з заслання до рідного села лише в останні роки
1950-х. Але мало хто знав, що він був вояком, командиром-булавним
кавалерії Української Галицької Армії, що пройшов з нею весь
її тернистий бойовий шлях національно-визвольної війни, бойові
традиції якої передавав Українській Повстанській Армії.
«Записки з денника» Юрія Винничука, так він їх сам називав,
мені передав його внук, нинішній сільський голова в селі Княже
Ярослав Фербей, з проханням оцінити написане дідом. Я взяв в
руки старий затертий учнівський зошит з видертими сторінками,
списаний олівцем і учнівською ручкою дрібним почерком. Взявся
їх читати і не зміг відірватися – перед очима постала документальна
історія і трагедія України і посеред них мої реальні односельці,
багатьох з яких пам’ятаю. Спогади прочитав єдиним духом, хоч
інколи приходилося читати їх під лупою, так дрібно було написано,
і у великій мірі затерті часом були цілі сторінки. „Записки
денника” це не лише документальні спогади і записи подій, серед
яких автору приходилося брати участь і жити. Разом з спогадами
є і оповідання і вірші, які взаємно доповнюють одні одних. В
них і тонкі психологічні спостереження, і роздуми, і історичний
аналіз. Врешті, всі вони разом а, надто, його «Репортаж з українського
гетто», стають документальним свідченням про злочини колоніальної
комуністичної влади і її політичної системи, які не вкладаються
в рамки здорового глузду. Злочини, котрі ще до цього часу не
отримали належного засудження.
Вони є унікальними, бодай тим, що Юрій Винничук один з небагатьох
авторів описує комуністичну технологію виселення так званих
„куркулів”, утримання українців в спеціально створених для них
на Прикарпатті гетто і концлагерів перед депортацією на «спецпоселення».
Ці комуністичні гетто в Україні для українців поки що в мемуарній
літературі відображення ще не знайшли. Не обозначені і місця
їх колишнього функціонування.
Що незвичайного є в спогадаю Ю.Винничука? На мій погляд, це
історичний аналіз поразки в українсько-польській війні 1918-1920
років. Історики до сих пір сперечаються стосовно причин здачі
і відступу Української галицької Армії з-під Львова. Головною
причиною видається наступ на Львів польської армії Галлера,
змобілізованої у Франції. Юрій Винничук, в той час булавний,
командир кавалерійської сотні УГА, наводить точну причину, що
привела до поразки Західно-Української Народної Республіки:
дії місцевих радикалів-політиків ЗУНР, які підчас війни, бойових
дій на фронті взялися ділити поміщицьку землю! Саме поділ землі
в тилу споловинив сили полків УГА і привів до загальної поразки
у війні і, як наслідок, до втрати державності. І приводить безперечний
приклад: резервний курінь, який у більшості складався з його
односельців, яких він добре знав, весь покинув фронт і розбігся
ділити землю. Таким чином, за два тижні 200-тисячна УГА без
бою втратила більше половини свого бойового складу. Після загарбання
Польщею Галичини, прийшлося віддати і розподілену землю, і волю…
Цей приклад є надзвичайно повчальним для України і сьогодні,
коли обороні держави відводиться далеко не належне їй місце.
Юрію Винничуку прийшлося чимало років свого життя просидіти
і в польських, і в радянських тюрмах. І якщо причини виселення
комуністами він не приховує, то причини переслідувань польською
жандармерією він у своїх спогадах обходить. Справа в тому, що
за час служби в УГА він був знайомим з більшістю керівників
ЗУНР і УГА і активно їх підтримував після падіння ЗУНР. Виявляється,
Юрій Винничук, і цей факт не відомий історикам, особисто на
власних конях весною 1920 року переправив переслідуваного польською
владою колишнього Командира корпусу Січових Стрільців полковника
Євгена Коновальця через польсько-чеський кордон до свого брата
Олексія в Прагу. Полковник Коновалець успішно дістався Праги,
яка стала центром українського закордонного національного життя
а Коновалець – лідером Української Військової Організації. Зв’язки
з лідерами українського національного руху стали відомими польській
владі, то ж Юрію Винничуку, щоб уникнути арешту, приходилося
постійно переховуватися. З цього приводу він розійшовся в поглядах
і з своїм любимим старшим братом Олексієм, штабс-капітаном Російської
Добровольчої армії, видавцем і одним із організаторів русофільського
руху в Празі. Брат Олексій дорікав у листі молодшому Юрію за
те, що він „впутався в політику” з Євгеном Коновальцем. Цей
факт своєї біографії Ю.Винничук приховував з однієї причини:
за це йому і його родині загрожувало вже не заслання а довічне
ув’язнення в колонії особливого режиму.
Тут слід дещо пояснити. Старший брат Юрія, Олексій Винничук,
теж був мобілізований поручиком Австрійської армії на 1-шу Світову
війну, но через пів року був арештований на фронті за підозрою
в русофільстві і пропаганді ідеї приєднання „Австрійської” України
до Російської імперії, тобто за пропаганду на користь ворога.
Та слідство вагомих підстав не знайшло і він через два роки
був звільнений як з під арешту, так і з армії взагалі. Приєднавшись
добровольцем до «Русского отряда», сформованого в Чехословакії
з російських військовополонених, брав участь в боях проти угорської
Червоної армії Бела Куна, яка намагалася окупувати Чехію. Затим
тривалий час був заступником старости «Союза Русского Сокольства»,
став видним діячем російської еміграції в Празі. Так анархія
в національному русі України пройшлася і по родині Юрія Винничука:
один брат не жалів життя за незалежність свого народу, другий
– був ідеологом його колоніального стану.
Юрій Винничук з „політики” не пішов. В часи організації УПА
він став духовним лідером організації українських повстанців
на Покутті, не голова сільської ради а він був „головним” в
селі, за що з родиною і був висланий на заслання. Та ні польські
тюрми, ні депортація в Сибір на заслання не вбили в Юрія Винничука
віри в конечну незалежність свого народу, у волю і свободу.
Цією вірою пронизані всі його спогади і вірші.
Безсумнівно, Юрій Винничук був обдарованою від природи людиною
і мав літературний дар. Його спогади читаються легко, в них
немає фальші, вони є глибоко патріотичними і написані від щирого
серця. В його особі, якби позволили обставини, Прикарпаття могло
б мати талановитого літератора, зрідни Марку Черемшині. Жалію,
що до нас дійшла лише та їх частина, яку автор взявся переписувати
в останні роки свого життя. Основна їх частка була знищена підчас
арештів і постійних обшуків яничарів від влади. Врешті, після
його нічної депортації до Сибіру, в його будинку розміщався
штаб військ НКВС. Тож вимели не лише записи а все, в тому числі
і його фронтові бойові нагороди.
Але й те, що зосталося із написаного на засланні і після нього,
є безцінним документом епохи боротьби за визволення, епохи тотального
знищення українців. Його спогади розкривають героїчну сторінку
з історії рідного села, з історії боротьби українців за нашу
сьогоднішню Україну. Вони є чи не останніми документами живих
свідків про терор і геноцид, що його провадила комуністична
влада на Прикарпатті.
В Галичині в кожному селі є символічна могила Січових стрільців.
Однак, майже на всіх них відсутні імена цих героїв. Юрій Винничук
наводить чимало прізвищ своїх односельців, котрі разом з ним
сміливо на початку XX століття стали на захист волі і незалежності
свого народу, не скорилися колоніальним зазіханням сусідніх
держав. Називає і декого з тих місцевих яничар, що допомагали
колонізувати рідне село, рідну країну, за кинутий шмат ковбаси
допомагали депортувати до Сибіру не лише родини односельців
а й цілі села в рідному краї. І це теж ми повинні пам’ятати!
Мені прийшлося лише літературно опрацювати архів Ю.Винничука,
дещо, що не змінювало стиль автора, привести до сучасної мови.
Для зручності читання і розуміння описаних подій, я "Записки
денника" розділив на окремі спогади та розділи. Із-за втрачених
сторінок "денника" для логічної передачі думки автора
мені прийшлося перед деякими розділами написати невеличкі вставки,
які лише об'єднали но ні в якій мірі не змінили суть спогадів.
Інколи, коли цього вимагав текст та для більшої реальності часу
описуваних подій, я поставив в спогадах відповідні дати.
Репортаж Юрія Винничука з українського гетто, його спогади і
поезії наглядно засвідчують силу національного духу, нашу невмирущість
і вічний потяг українців до волі. Читаймо їх і набираймося духу,
безстрашного духу, старших поколінь.
Мирослав Мамчак,
Севастополь.
Юрій ВИННИЧУК
РЕПОРТАЖ З УКРАЇНСЬКОГО ГЕТТО
Спогади, поезії