Просвіта Дзвін Севастополя Союз українок ТРЦ Бриз
На першу Галерея Вільна трибуна УКІЦ УГКЦ
Відгуки Бібліотека Пласт Смішного! Лінки

Богдан Лановик
Микола Лазарович
Роман Матейко

Чорна тінь голодомору 1932—1933 років над Тернопіллям
КНИГА ПАМ`ЯТІ

70-м роковинам страхітливого голодомору 1932-1933 років,
пам'яті невинно убієнних мільйонів українських селян присвячується

Голодомор 1932-1933 років у літературній творчості та фольклорі

Частівки

Сидить Ленін на горі,
А Сталін в болоті —
Що зробили куркулеві,
Те буде й голоті.

Здохла чи вмерла —
Копитами небо підперла:
Масло-пшеницю
Вивезли за границю,
Ячмінь та овес
Згноїв МТС.

Не дивуйтесь, добрі люди, —
Завтра й з вами таке буде.

Хліб качали-вимітали —
Весь народ сумує,
А великий голова
Мовби і не чує.

Пахаренко В. Слово, що здолало смерть // Літературна Україна. — 1992. — 7 трав.

 
Одна лата, два кулі —
Записало в куркулі,
Описало всі горшки
І загнало в Соловки.

Мати в созі, батько в созі,
Діти плачуть по дорозі,
Нема хліба, нема сала,
Тільки кіно та вистава,

А на хаті один куль,
Та й то кажуть, що куркуль.

Тато в созі, мама в созі,
У нас хата стоїть з лоззя,
А на хаті один куль —
А всі кричать, що куркуль.

Хотіли стать хазяями
При совітській владі,
Як залишимось живими,
То будемо раді.

Ой яблучко наливається,
А комунська власть наживається.
Ой яблучко українськеє,
А з’їсть тебе рило свинськеє.

Ой яблучко, в революцію —
Клади жито на лопату в контрибуцію.
Ой яблучко, що за нація —
Надоїла куркулям конфіскація.

Ой яблучко, на чотирі часті —
Нема хліба на Вкраїні
При совіцькій власті.

Батько в созі, мати в созі,
Діти плачуть по дорозі,
Приїхало ГПУ,
Гонить людей в кропиву...

Індуси* пасуть гуси,
А созівці — бугая,
Індуси їдять гуси,
А созівці — журавля.

Свині нині не кричать,
Не реве худоба —
Викинь зуби на полицю
Та лягай до гроба.

Був господарем при непі,
А у созі, як в халепі:
Хто як хоче поганяє,
Бо за дурня тебе має.

Як мав землю я свою,
Стрівав в полі я зорю,
Нині сплю я до тих пір,
Доки збудить бригадир.

Чи роби, чи сиди —
соз не дасть тобі їди.

Сидить дід на стерні
Та штани латає,
Стерня його ззаду коле,
А він колгосп лає:
— Проробив дванадцять день,
Записало трудодень.

Мала баба одну козу
І ту віддала колхозу,
Сіла собі при столі
І рахує трудодні.

Сидить баба в буряні
Та рахує трудодні.
Врахувала триста день:
— Дайте хліба хоч на день.

Ціле літечко робила,
Кіло гречки заробила,
Кіло гречки, два ячменю,
Та й журюся, де я змелю.

Питалася баба діда:
— Чи дадуть в колгоспі хліба?
— Дадуть хліба ще й коржа,
Будем їсти без ножа.

Пийте воду, їжте січку —
Виконуйте п’ятирічку!
Пусте пузо, штани в клітку —
Виконуйте п’ятилітку!

Чом село так лементує?
То буксир в нім хазяйнує:
У людей хліб забирає —
Хай село все вимирає.

Чечевицю і горох,
І картоплю, й буряки —
Все беруть буксирники,
Хай здихають мужики.

Батько в созі, мати в созі,
Діти плачуть по дорозі,
Нема хліба, нема сала,
Бо місцева власть забрала.

Не шукайте домовину —
Батько з’їв свою дитину.
З бичем ходить бригадир —
Заганяє на Сибір.

Голод, холод в нашій хаті,
Ніщо їсти, ніде спати,
Наш сусід уже здурів
І дітей своїх поїв.

Де буксир господарює,
Все село почує:
Там і крики, і плачі,
І виття собачі.

Ой за князів Кочубеїв
Хліба вистачало,
А як прийшли безштаники,
То його не стало.

Ой ви жорна мої,
Щебетушечки,
Меліть з кори борошенце
На пампушечки.

Нехай кишки воркотять —
Вони їсти хотять.
Чого ж очки не сплять,
Вони ж їсти не хотять.

Встань, Тарасе, з домовини,
Глянь на горе України —
Пухнуть люди, мруть-конають,
Через сози погибають.

Устань, Ленін, подивися,
До чого ми дожилися:
Клуня раком, хата боком,
Кінь в колгоспі з одним оком,

Ні корови, ні свині —
Тільки Сталін на стіні.

Ленін Сталіну сказав:
— По мені наказуй:
Хліба дуже не давай,
М’яса не показуй.

Ні корови, ні свині,
Тільки Ленін на стіні,

Ще й показує рукою,
Куди йти за кропивою.

Висить Сталін на стіні,
Посміхається мені,
Ще й показує рукою,
Куди їхать за мукою:

Чи в Ромни, Чи в Сенчу?
Краще в ступі потовчу!..

Нема хліба, нема моні,
А ми плескаєм в долоні.

Встань-но, Ленін, подивися,
Як колгоспи розжилися:
Гарба раком, трактор боком
І кобила з одним боком.

Їде Сталін на тарані,
Дві сельодки у кармані,
Цибулиной поганяє,
Америку доганяє.

А на хаті серп і молок,
А у хаті смерть і голод.

Устань, Ленін, подивися,
До чого ми дожилися:
Ловим миші та товчем —
Лемішаники печем.

Крупська грає на гармошці,
Сталін жаре гопака,
Дожилася Україна —
По сто грам на їдока.

Ой спасибі Іллічу,
Що я хліба не печу.
Треба Сталіна просити,
Щоб нічого не варити.

Батьку Сталін, подивися,
Як  ми в созі розжилися:
Хата раком, клуня боком,
Троє коней з одним оком.

Сидить Сталін на престолі
Та на скрипці грає.
На Вкраїну хлібородну
Скоса поглядає.

Ой скрипочка горіхова,
А смичок із рути,
Як заграє вказівоньки,
На Вкраїні чути.

Ой грав Сталін,
Ой грав Сталін,
Став перебирати:
Так обдерли Україну,
Що аж ребра знати.

Ой грав Сталін,
Ой грав Сталін,
Аж струни порвались.
На Вкраїні люди вмерли,
Деякі остались...

Не дивуйся, братан,
Що ми комуністи, —
Мужики нароблять хліба,
А ми будем їсти.

Комуністи на Вкраїну
Несуть чорну хмару —
Безневинним хліборобам
Голод — люту кару.

Ой Постишев, вражий сину,
Всохли б тобі руки,
Як ти віддав Україну
На голодні муки.

Встав би батько Махно —
Не дав комунистим
Хліб мужицький відбирати
І в комуні їсти.

— Кудий йдеш, куди йдеш,
Куди шкандибаєш?
— У райком за пайком,
Хіба ти не знаєш?!

Ой не піду за Пилипа,
Піду за «буксира»,
Бо у нього повно хліба
І масла, і сира.

Дожилася Україна...: Народна творчість часів голодомору і колективізації на Україні. Зібр. і прокомент. І. Бугаєвич; Післямова П. Мовчана. — К.: Український письменник, 1993. — С. 7, 11-12, 15.


Не журися, Гапко,
Що ми комуністи:
Мужики робитимуть,
А ми будем їсти!

Сидить дівка на рядні,
Числить свої трудодні,
Трудодні, трудоодиниці.
Батько ходить без штанів,
Мати без спідниці.

Сидить баба на рядні,
Та й рахує трудодні.
Має сорок й один день.
Дайте хліба хоч на день!

Ходить Сталін, та й питає,
Чого дітям не хватає.
— Нема хліба, нема солі,
А до того іще й голі.

Ленін грає на баяні,
Сталін вдарив гопака,
Що у нашому колгоспі
Дали сто грам на їдака.

Працювала десять день,
Заробила трудодень.
А від того трудодня
Голодую я щодня.

Жито і пшеницю
Посилають за границю.
А посліди і бур’яни —
Для робочих і селян.

Колосочки я зібрала
На колгоспнім полі
І за це мені дали
Десять літ неволі.

Україно моя,
Хліборобна.
Москві хліб віддала,
А сама голодна.

В 32-му году
Люди їли лободу.
В 33-му году
Стали мерти на ходу.

Ой ти, Сталін, шкуродер,
Що ти з нас зробив тепер,
Бандити стали панувати,
А на Сибірі — батько й мати...

Семенко Ю. Народне слово. Збірник сучасного українського фольклору. Львів, 1992. — С. 37-39, 41-43.


Ой, купались сірі гуси
У Пслі коло кручі.
Плачуть люди голоднії,
З колгоспу ідучи.

Зацвіли волошки сині
В степу при дорозі.
Та померли ж мої діти
З голоду у «созі».

Гринь Г. Чорно-червона коса 33-го // Голос України. — 2003. — 5 липня.


Мамцю, їсти!
Татку, їсти! —
Надриваються малі.
Все забрали активісти —
Голод на селі.

Як Ленін умирав,
Сталіну приказував,
Щоб людям хліба не давав,
Сала не показував.

Народні примовки про «Щасливе колгоспне життя» // Голос України. — 1993. — 10 вересня.

* Індусами називали селян-індивідуальників, що не записувалися до СОЗу – товариства спільного обробітку землі.

Ідея та наповнення - Микола ВЛАДЗІМІРСЬКИЙ