|
Богдан Лановик
Микола Лазарович
Роман Матейко
Чорна тінь голодомору 1932—1933 років над Тернопіллям
КНИГА ПАМ`ЯТІ
70-м роковинам страхітливого
голодомору 1932-1933 років,
пам'яті невинно убієнних мільйонів українських селян присвячується
Голодомор 1932-1933 років у літературній творчості та фольклорі
Анекдоти
Професор
Поїхав Сталін до своїх земляків у Грузію. Йде по Тбілісі.
Чистильники взуття одне знай загукують його — чоботи в нього добрячі,
заробити можна. Він і сам глянув на свої чоботи, підійшов до одного.
Грузин задрав голову і впізнав:
— Тебе, батька, без очереді, — каже. І щітками — раз-два, раз-два.
До цього чистильника черга стояла. Якийсь професор — ззаді йому
не видно переднього — репетує: як це так без черги. Коли Сталін
пішов, професор став лаяти чистильника ще дужче за безлад.
— А ти хто такий? — питає той.
— Я професор!
Чистильник розвів руками:
— Професор? Який з вас професор? Ґрип був, ґрип є! Тиф був — тиф
є! Малярія була — малярія є! Ото професор, — показав він у бік Сталіна.
— Хліб був — хліба нема! Ковбаси були — ковбас нема! Вино було,
тепер вина нема. А ви говорите: про-фе-сор!
Піклування
Захотілося Сталіну побачити свого друга, з яким він
колись ще дома по чужих садках лазив. Приїхав той у Москву на ослі.
Переодягли його в суконний костюм, дали прості, проте добрі, чоботи
і впустили в Кремль.
Сидить він з Сталіном, говорить і поглядає крізь вікно на двір.
— Чого ти все у вікна зазираєш? — запитав Сталін.
— Дивлюсь, чи не знайшов мій осел паші.
— Даремно ти турбуєшся про одного осла, — порадив Сталін, — у мене
мільйони людей завжди голодні і то мені байдуже.
Мудрість
— Доброго ослюка ми купили. Вчений та мудрий. Мати
поставила молоко на лаву, а він вискочив на неї, встромив у миску
передні ноги і носа, попив усе молоко, а тоді стоїть, облизується...
Як би його назвати?
— Якщо він справді мудрий, то назви Йоськом. Ослик підходить по
натурі до Йосипа Сталіна. Той теж мудрий лазити в чужі миски. На
своєму віці весь час залазить залазить в миску українську, то в
білоруську, то ще в якусь іншу.
Прохання рятівника
Спіткало на курорті Сталіна нещастя: купався і ледве
не втопивсь — рибалка витяг посинілого в човен.
— Чим тебе нагородити: патефон, вельосипед чи може орден Леніна
дати?
— Не першого тебе, чоловіче, рятую, віддячували, але не так, — здивувався
рибалка. — Хто ж ти є, що можеш орден дати?
— Невже не пізнаєш? Я Сталін!
— Сталін?! — викрикнув, бо аж злякався рятівник.
А потім шепотом, щоб бува хто не почув, хоч нікого поблизу не було:
— Так ви Сталін? Ні патефона, ні ордена мені не треба... Мовчіть,
ото й буде найкраща нагорода. Бо як узнають колгоспники, що я врятував
від смерті вас, Сталіна, то, їй-же Богу, вб’ють мене за це.
Чому корови з дороги звернули?
Їхав Сталін з Молотовим автомашиною на курорт. Чередники
гнали з паші чимало корів — було це на початку колективізації. Курява,
як туман, розляглася. Авто догнало череду, дає сигнал, а корови
дороги не звільняють.
— Зараз пропустять, — сказав Молотов. Він виліз з автомобіля і заїкаючись:
— Корови, — говорить, — дайте дорогу, бо як не звернете, то запишу
до колгоспу.
Злякались корови і повтікали хто — куди. Череди, як не було. Сталін
з Молотовим поїхали далі.
Вгадав
Їздив Калінін розпитувати, чи добре живеться селянам
України — годувальникам Совєтського Союзу.
Їде він одного разу і бачить на станції бірваних, голодом заморених
людей, що їдуть у протилежному напрямі.
— Хто ви такі? — запитав.
— Українці, селяни.
Калінін від здивування аж за борідку схопився. На картинах, плякатах,
у кіно він завжди бачив українських селян вусатих, у вишитих сорочках,
які в руках мали пшеничні колоски. А тут сиділи якісь неголені та
обірвані.
— Куди ви їдете? — знову запитав.
— Шукаємо, де краще живеться.
— Добре там, — говорить Калінін приказкою, — де нас нема.
— Вгадав: отож ми й їдемо туди, де вас чортма, — відповіли селяни.
Не жив — мучився
Судили мужика.
— Скільки ви прожили вже років?
— 30.
— Чому ж тут написано більше?
— Родився я сорок років тому, 10 був у колгоспі. Хіба ж то я жив
— мучився!
Темпи
Повернувся селянин з Москви, де був делегатом. Розповідає,
як добре годували, водили по місту переодягнених у нові костюми,
розказували про ріст індустрії, темпи.
— Найголовніше, — з’ясував один, — темпи... Може спитаєте, що це
таке? Пам’ятаєте, за селом до розкуркулювання були великі загони
для овець. Тепер там гробки, у голод 33-го року вони щоденно, хоч
на одну могилу, а збільшувалися...
Оце зростання і зветься темпами.
Рятуйте!
В найстрашніші часи колективізації в одному селі вперше
проводили радіо. Коли провели, якийсь селянин зайшов у приміщення,
обдивився радіоприймач і несміливо запитав:
— І ото воно без дротів передає?
— Без дротів.
— І всюди чути?
— Всюди.
— І за кордоном?
— І за кордоном.
Тоді дядько швиденько підбіг до радіо й прокричав:
— Рятуйте!
На всі
У часи голоду 1933 року на Україні пухлий селянин
підходить на станції до каси і, простягаючи повну жменю паперових
грошей, просить квиток.
— Куди? — питає касир.
— На всі...
Слухняні виконавці
У часи колективізації хлібозаготівель і інших стягувань
з села в район з центру прибуває телеграма: «Негайно заготуйте сорок
тисяч воробйов». Район поставив на ноги всіх мисливців, які постріляли
горобців де тільки можна було. Згодом з’ясувалося, що в телеграмі
мовилося про хліб, а «Воробйов» означало підпис.
Семенко Ю. Народне слово. Збірник сучасного українського
фольклору. Львів, 1992. — С. 48-50, 53-54, 58, 60, 71-72.
До змісту
книги "Чорна тінь голодомору 1932—1933 років над Тернопіллям"
|
|