Іван ДЗЮБА
ДУХОВНІ СПУСТОШЕННЯ
І ТРАНСФОРМАЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ СУСПІЛЬСТВІ
XX СТ.
Упродовж ближчого часу наша газета познайомить
читачів зі статтями академіка, президента Асоціації українознавців
Івана Михайловича Дзюби, в яких аналізуються актуальні питання
нашої сучасної духовності, проблеми і перспективи культури.
У Криму Іван Михайлович бував з кінця 1950-х років, написав
тут статті про Ш. Монтеск'є, О. Довженка, О. Кобилянську.
В ряді своїх праць торкався проблеми кримських татар, колоніальної
політики російського царату в Криму, відзначив симпатію
української інтелігенції до національного відродження кримських
татар.
Мені не подобається часто вживаний нині термін:
"духовний геноцид". Застосування терміну геноцид до явищ
небіологічного характеру робить цей термін усього лиш гострою
емоційною метафорою, яка - хоч це і парадоксально - не передає
глибини трагізму і тривалості наслідків того, що пережив
український народ у сфері духу і культури.
Геноцид - це винищення певного соціуму, а в переносному
значенні - злочинна дія, після якої в певних сферах суспільного
життя залишається "випалена земля".
Те, що робилося в духовній сфері, мало інший характер. Випалювано
не все, і випалені ділянки інтенсивно засаджувано - створювався
новий біоценоз змішаного характеру. Тобто духовність не
знищували тотально, її знищували вибірково, а головне -
підмінювали і змінювали, створювали нову духовність чи псевдодуховність,
нам вільно її називати як завгодно, але влада її над поколіннями
триває й досі, і це найстрашніше. А в добу утвердження і
переможної експансії цієї "нової духовності" вона уявлялася
її адептам як усесвітня і всевічна, як остаточне духовне
визволення людства.
Отже, йдеться не про те, як розуміти ті або ті терміни й
метафори, а про те, як розуміти історичний процес.
Усе XIX століття, особливо ж його друга половина
і початок XX, пройшли від знаком гострої критики буржуазного
суспільства і буржуазності взагалі, під знаком "зривання
всіх і всіляких масок". Це була критика в усіх аспектах
- економічному, політичному, етичному, естетичному, - і
з боку не лише соціалістів та анархістів усіх мастей, а
й консерваторів, неоромантиків, релігійних містиків, реформаторів,
модерністів. На гребені цієї критики виникли такі екстремні
енергії, як націонал-соціалізм і більшовизм. Особливо ж
більшовизм підхопив і руйнівну силу викриття буржуазності,
і екзальтовану мрію про нову духовність, мрію, яка дуже
швидко матеріалізувалася в систему масових гіпнозів і тисків
- ідеологічних, моральних, естетичних. І коли "старе" знищували
задля "нового", багатьом здавалося, що "старе" вже саме
себе заперечило, а нове общяє вищу красу і вищу справедли-
вість, - і не всім і не зразу ставала зрозумілою неадекватність,
а потім і злочинність цієї підміни.
Ми сьогодні не маємо опису і аналізу цього
драматичного світового процесу в усьому його спектрі. А
без урахування світового контексту ми не зрозуміємо адекватно
того, що діялося в Україні і в усьому СРСР у сфері духовності.
Візьмемо простий приклад. Події революції і силове встановлення
радянської влади в Україні, Грузії, Вірменії, Казахстані,
Якутії викликало розкол серед інтелігенції цих народів.
Частина пішла в еміграцію, частина принишкла, частина шукала
співпраці з новою владою, а частина ентузіастично підхопила
її ідеї. Так от, нині поведінка перших двох груп національної
інтелігенції інтерпретується як чесна і правильна, а поведінка
двох останніх як безчесна або принаймні неправильна, гідна
жалю, зумовлена примусом, не вільна, а отже, й внутрішньо
фальшива. Мені вже багато разів доводилося заперечувати
таке спрощене пояснення, але - "вотще". І "вотще" звертаюся
до прихильників такої версії з запитанням: добре, Тичина,
Курбас, Куліш, Хвильовий, М. Бойчук, Тиціан Табідзе, Паоло
Яшвілі, Георгій Леонідзе, Єгіше Чаренц, Аксель Бакунц, Платон
Ойунський, Олексій Кулаковський, зрештою Горький, Маяковський,
Єсенін, Леонов і т. д., і т. д. - були в несвободі, в "полоні",
ламалися під тиском. Але у якому полоні були і під яким
тиском зламалися Ромен Роллан і Пабло Неруда, Луї Арагон
і Пабло Пікассо, Бертольд Брехт і Мартін Андерсен Нексе,
Андрій Упіт і Пятрас Цвірка, Монтвілла і Аугуст Якобсон,
зрештою - ті англійські аристократи, які добровільно і принципово
без винагороди передавали радянській розвідці найважливіші
таємниці Заходу?
Мабуть, тут треба говорити про інший полон - полон ідеї.
А чи досліджено хоча б параметри цього полону, не кажучи
про тонкощі дії його атмосфери? До речі, тут виникає ще
одне запитання: чому з отого першого, радянського полону,
полону подвійного - ідейного і інституційного, - стали вириватися
раніше, бодай навіть у небуття (починаючи з Хвильового),
а в полоні ідейному на Заході ще довго блаженствували? Втім,
тут відповідь очевидніша.
Цим трохи полемічним вступом я хотів розширити тему (втім,
і без того майже неосяжну) і звернути увагу на деякі зігноровані
її аспекти.
А тепер кілька тез уже безпосередньо на цю
тему: як відбувався, які етапи проходив отой процес викорінювання
одних і підсаджування інших елементів духовності, процес
переродження духовності в Україні.
Починати цей довгий історичний ланцюг перетворень
можна - умовно, звичайно, - з підпорядкування в XVII столітті
української церкви Москві, що поступово змінювало її характер,
відривало від українського життя, бюрократизувало її структуру;
задовго до більшовиків церква застосувала дуже ефективний
метод боротьби із сепаратизмом - "горизонтальну ротацію
кадрів"; зрештою, стала основним, поряд із царською адміністрацією,
агентом русифіка-ції. У XIX ст. вона в переважній більшості
була вже не носієм духовності, а носієм духовного гніту.
Застерігаюся: говорю не про християнську релігію, а про
московську церкву, і беру в свідки українську класичну літературу.
Паралельно відбувалася передислокація духовних сил, переміщення
духовних потенціалів з Півдня на Північ. Цей процес з погляду
фактичного описано в багатьох фундаментальних працях, але,
мабуть, ще недостатньо проаналізовано з погляду чинників
і мотивацій. Адже йдеться не тільки про типове імперське
"вербування мізків", а й про тонші механізми культурної
самоконцентрації в центрах світового значення, про особистий
вибір талановитих особистостей у пошуках ширшого простору
для самореалізації, - особливо в добу, коли Україну перетворено
остаточно на зневажену провінцію, а обов'язок служіння рідному
народові ще не став дійовим стимулом для багатьох.
Елементом справді лінгвоцидної і культуроцидної
політики царизму була довга низка актів заборонного характеру
протягом XVIII і XIX століть. Вони відомі, але їх не знають
і не хочуть знати ті, хто сьогодні веде шалену кампанію
проти міфічної "українізації".
А ось про один знаменний етап ідеологічного етноциду, який
можна віднести й до духовного геноциду (якщо погодитись
із цим терміном), ми й самі забуваємо. Маю на увазі ентузіастичну
діяльність київського гурту "русских националистов", "истинно
русских людей" на початку XX ст. (Мушу попросити пробачення
у етнічних росіян і нагадати, що ті люди були не росіянами,
а звичайними малоросами, з тих, про кого справедливо сказав
В. Ленін: "инородцы обычно пересаливают по части истинно
русского настроения"). Київські "русские" повели широким
фронтом наступ на паростки українства, в київській же пресі
викриваючи мазепинців і сепаратистів, висміюючи українську
мову, мовляв, недолугі потуги "разных франков й грушевских",
а в "науковых" "працях доводячи штучність української мови,
безперспективність української культури і необхідність утвердження
"єдиного (або: триєдиного) русского народа", "единой (або:
триединой) русской культуры". Дивним чином ці замшілі тексти
київських "русских националистов" через століття витягують
і, навіть не провітривши, передруковують і використовують
в українофобській пропаганді як московські слов'янолюби,
так і київські "інтернаціоналісти".
Ще одним ударом по українській духовності
було тотальне знищення української громадянської і культурної
інфраструктури в Галичині після її окупації російським військом
у 1914 - 1915 роках. Це теж малознана сторінка української
трагедії.
Терор проти української інтелігенції і навіть взагалі проти
носіїв української мови здійснювали протягом 1918 - 1919
років і денікінці, і червоні війська.
Але з остаточним утвердженням радянської влади, а власне
ще раніше - з 1919 року, другого приходу більшовиків, починається
принципово інакша національна і культурна політика. Методи
фізичної ліквідації культурних діячів тривають, але "впорядковуються",
трохи обмежуються - до "необхідного" мінімуму, а на перший
план виходить перспективна національно-культурна програма
як складова частина програми більшовизації України.
Тут треба враховувати, що в перші роки більшовизм перемагав
і утверджувався на етосі соціальної і національної справедливості
(в іпостасі інтернаціоналізму), всебічного заперечення спадщини
царизму, в тому числі і Російської імперії як тюрми народів.
Це мав бути плацдарм світової революції, в якій ударною
силою були б колоніальні народи. Саме в цьому контексті
можна зрозуміти українську політику більшовизму 20-х років;
як і зусилля боротьбистів та націонал-комуністів максимально
використати цю обставину; як і пафос української літератури
і публіцистично-політичної думки, сконцентрований на ідеї
будівництва могутньої індустріальної, культурно самобутньої,
в усіх відношеннях модерної України. Це була спроба національної
самореалізації у формах, адекватних тодішній історичній
реальності, і непростимою інтелектуальною убогістю є зведення
цієї драми до колабораціонізму чи пристосуванства української
інтелігенції.
Московський центр розумів ситуацію набагато краще, ніж нинішні
переоцінювачі історії. Коли зникли останні надії на світову
революцію і на перший план вийшло зміцнення великодержавного
моноліту, - зростання національних еліт і національних культур,
насамперед української, стало сприйматися як смертельна
загроза. І ви-бірково сплановані репресії проти української
інтелігенції приблизно від 1928 року починають переростати
в масовий терор.
Я не буду тут наводити факти і цифри про небачені
в історії масштаби цього терору - все це описане вже в багатьох
фундаментальних дослідженнях, створених і в діаспорі, і
в пострадянській Україні. Тут я зміг би хіба що повторити
загальновідоме.
Хочу лише звернути увагу на те, що терор здійснювався під
потужним ідеологічним прикриттям і психологічною обробкою,
що створювало атмосферу масової істерії, - а це було важливим
елементом довготривалого спотворення духовності. Як і тактика
в боротьбі з українською інтелігенцією: нацьковування одних
груп на інші, використання спершу комуністичних вірних проти
скептиків, потім заляканих проти вірних, потім новозавербованих
проти "старих" і т. д. Усе це створювало таку психологічну,
а отже, й духовну атмосферу в суспільстві, яка ставала базою
формування нового типу інтелігента, позбавленого ідентичності
і напряму "підключеного" до струмів офіційної політики.
Глибокий і довготривалий деструктивний вплив
на психику і духовність народу мала добровільна або вимушена
участь сотень тисяч, а може, і мільйонів українців у політичних
кампаніях проти "ворогів народу" і в розкуркуленні, коли
нерідко сусіди в сусідів вишукували зерно або стягали хустку
з голови у виселюваної "куркульки" і не соромлячись ходили
в чужих чоботях. І причини, і наслідки такої соціальної
поведінки ще мало досліджені в нашій етно- і соціопсихології.
І, звичайно ж, мільйони жертв голодомору -
це не тільки страшні муки кожної людини з цих мільйонів,
і не тільки страшний удар по вітальній силі нації, це й
удар по її майбутньому, це нищення її духовності: зникла
Атлантида традиційного українського села.
Після всього цього, здавалося б, уже немає про що говорити.
Але в історії не буває пустот. Хоч і зі страшними ранами,
українське суспільство існувало і навіть потроху загоювало
рани. А ніяке суспільство не може існувати без деяких функцій
духовного порядку, тим більше суспільство, яке має бути
потужним. Отож діти вчилися в школах і інститутах; виходили
книжки; інтенсивно розвивалися технічні і природничі науки;
працювали театри і клуби; люди співали і танцювали в гуртках
художньої самодіяльності. Тобто народ жив, хоч і зранений,
і жила його духовність, хоч і ущерблена, а в чомусь спотворена.
Аналіз характеру цієї духовності та її спотворень,
її здобутків і втрат, її впливу на сучасний духовний стан
суспільства, - це окрема тема.
Тут хочу тільки додати: ми говоримо про духовний геноцид
більшовицьких часів, але недобачаємо той, що може статися
на наших очах: інакшого характеру, але з можливими не менш
драматичними наслідками. З побуту народу вимивається книга.
В масштабах усієї країни експропрійовано книгарні. Руйнуються
або занепадають бібліотеки. Сільська молодь фактично позбавлена
рівних умов (а може, і взагалі умов) для продовження освіти.
Деградує побут мільйонів людей, а відповідно і їхня соціальна
та приватна поведінка.
Значна частина засобів масової інформації
працює на пониження морального рівня і примітивізацію запитів
та смаків людності. І безсоромно паразитує на національній
несформованості, на глибокій зрусифікованості суспільства,
нагнітаючи шалену кампанію компрометації української культури
і українства взагалі, що виливається вже в хуліганське шельмування
нашої класики, в зухвале огидження дорогих українцям імен,
- під децибели фарисейської риторики про свободу слова та
права людини, що не мають жодного відношення до цих публічних
паскудств. Коли читаєш таку пресу, створюється враження,
що живемо в окупованій країні, і окупант звіріє з кожним
днем.
А нещодавно нас порадували новиною: наступного
року в Києві, з ініціативи і, певно, не без грошиків наших-таки
лицарів з большой дороги українських реформ, відбудеться
Всесвітній форум російської преси. Можна було б тільки гордитися
таким вибором, якби ж в Україні і в Києві, де мало не щотижня
з'являються все нові й нові російськомовні газети, була
б, крім російської преси, хоч трохи рівнозначна українська.
А за нинішніх реалій проведення в Києві цього міжнародного
шоу нагадуватиме бенкет, який після перемоги на Калці монголи
вчинили на помості, під яким корчилися полонені русичі...
Як не згадати Шевченкове: "Моголи, моголи..."
Наші рідні моголи, яких повно і в бізнесових структурах,
і в засобах масової інформації, і в усіх так званих гілках
влади, які в гризні між собою готові пожертвувати Україною.
Газета "Кримська Світлиця"