Олена ТЕЛІГА
ЛИСТИ, СПОГАДИ
1
До Михайла
Теліги 1
Горні Черношіце2, 30 квітня 1925 р.
30.IV.1925 Горні Черношіце
Там за віконцем розцвілі вишні,
А тут, в кімнаті - фіялки сині.
Чому ж зникли всі сни колишні?
Чому на душу лягають тіні?
Це початок мого вірша, який ніколи не буде мати закінчення,
мій єдиний, мій коханий Михайлик! Бо я тільки одержала від Вас
листа, і одразу з душі зникли всі "тіні", і я певна,
що з'являться всі колишні сни, а за вікном такі чудові вишні,
а в кімнатці фіялки.
Та й взагалі, жити на світі чудово!
Правда, іноді жують все батьки3, ну да що ж їм стареньким робити,
як не читати нотації своїй безшабашній дочці? У них же нема
таких важливих справ, як, наприклад, у нас з Вами, які потребують
чипішити годинами, та й того дуже мало. Ну і хай собі бурчать
трошечки, але драм, їй-Богу, ніяких не було, а мого єдиного
Михайлика всі наші в и к л ю ч н о поважають і на рідкість довіряють
йому.
Між іншим, папа приїздив до Праги і оповідав, як Ви чудово грали
на якійсь вечірці і який Ви були "холосий" в українському
вбранню. От шкода, що я Вас не бачила!!!
Михайлику єдиний, зустріч моя найсвітліша! Яке ж щастя, я зустрінулася
з Вами. Тепер, що зі мною не буде, я завжди буду знати, що є
на світі люди такі, як Ви. Не пошлі, не порожні - милі, милі...
Ви пишете, що приїдете до Праги аж за тиждень, бо в цю суботу
поїдете на вечірку. Це, звичайно, шкода, бо я за Вами буду скучати...
Але, звичайно, на вечірку піти варто. Потім будете оповідати
мені про неї, й я буду така горда, що ось Ви бачите стільки
людей, панночок, але кохаєте лише одну мене!
"Любов свобідна", Михайлику, і я ніколи не візьму
ніяких обіцянок і нічого такого... Робіть, любий, як знаходите
краще, ходіть всюди, знайомтесь, танцюйте, "фліртуйте".
І мені Ви ніколи не зробите неприємности. Тільки така любов
гарна, як у нас, коли вона не "каторга єгипетська",
не обов'язок, а світле, радісне, вільне щастя! Любов неможлива
без повного цілком довір'я. А я Вам вірю безмежно! Тільки будьте
завжди щирим, а я знаю, що я для Вас - ЄДИНА.
Між іншим, Михайлику, з фотографією у мене вийшла мука!!!! (Я
попала до якогось дивного фотографа. Зфотографувавши мене, він
залишився незадоволений першою фотографією (Слечна віпада лепше,
ніж на подобенце*) і зафотографував мене ще раз, причому примусив
мене фотографуватися, крім того, ще раз в капелюсі (Все за ту
ж ціну - чудак!!). І одні з цих фотографій будуть готові в понеділок,
а другі в середу. Я роблю так: в понеділок посилаю Вам фотографію
одного типу - відразу ж, а в середу - другого. Одна фотографія
буде маленька і буде нагадувати, яка Оленочка малесенька, а
друга велика буде нагадувати Вам про велике моє кохання... (Знаєте,
є такий вірш: "Я любви не числю и не мерю... Heт, любовь
есть вся моя душа"4). Так що в вівторок Ви вже будете мати
якусь мою фотографію.
Якби Ви знали, Михайлику, яка я тепер зайнята! Акуратно ходжу
на лекції5. Ходжу на студію театральну. В суботу у нас академічне
свято, і проф. Вагнер мучає мене з віршами.
Потім я деякий час мушу уділяти своїм "претендентам"
і вести з ними "інтелігентні" розмови. І це найтяжче.
Краще три години лекції Білецького плюс реферат з грецької літератури,
ніж година розмови з деякими з них.
І найменше часу уділяю я моєму єдиному Михайликові... Та зате
думкою я ввесь час з Вами. Хоч би скорше Ви приїздили до Праги,
аби Вас могла побачити. Цілую Вас щиро і міцно, надовго Ваша
Оленка.
ПС. А я вже думала, що Ви мене забули, коли Ви мені не писали.
Пишіть!!!
Опубл.: Самчук Улас. На коні вороному: Спомини
і враження. - Вінніпеґ, 1975. - С . 90-91.
1 Короткі біографічні дані про Михайла Телігу
та інших осіб, які зустрічаються в листуванні, див.: Анотований
покажчик імен.
Це перший і єдиний відомий нам лист юної Олени Шовгенової,
написаний ще до одруження з Михайлом Телігою. Щодо обставин
їхнього знайомства в літературі зустрічаються різні версії.
Зоя Плітас, яка товаришувала з Оленою Шовгеновою з літа 1922
р., писала в своїх споминах, що познайомилися вони в Празі на
концерті, який узимку 1924 р. організувало в Студентському Домі
"Видавництво української молоді" під керівництвом
Є. Вирового для збирання коштів на видання творів молодих письменників.
Олена брала активну участь у підготовці цього концерту, і найбільшою
їй нагородою за це, писала З. Плітас, "було її знайомство
з Михайлом Телігою, її майбутнім чоловіком, який на тій вечірці
грав на бандурі та співав українські думи" (див. с. 236).
По-іншому описує знайомство О. Шовгенової та М. Теліги О. Жданович,
який сам познайомився із Телігами лише в 1935 р. (Теліга. Збірник,
с. 398) і про їхню першу зустріч міг знати лише з чиєїсь розповіді.
За його твердженням, юна амбітна донька ректора УГА Оленка Шовгенівна
була незадоволена українським емігрантським оточенням, у середовищі
якого не знаходила по-справжньому принципових молодих людей,
була обурена тим, що дехто з них, щоб їй сподобатися, переходив
у спілкуванні з нею на російську мову, бо вона ще непевно почувала
себе, говорячи українською, хоч і добре розуміла її. Одного
разу вона зустріла на вулиці молодого, стрункого студента, який
при зустрічі сміливо і твердо глянув їй у вічі. Зустрінувши
наступного дня його на якійсь вечірці, вона попросила приятеля
познайомити їх. За Ждановичем, найбільше враження на Олену справило
те, що на її запитання російською мовою: "Ви галічанін?"
він спокійно і твердо відповів: "Ні, я кубанець!"
Після цього знайомства, стверджує О. Жданович, "Олена Шовгенівна
вже не забувалась і більше по-московськи не розмовляла"
(Теліга. Збірник, с. 169).
Марта Скорупська, автор детальних, документованих приміток до
листування О. Теліги з Н. Лівицькою-Холодною, припускає, що
цей епізод біографії О. Теліги міг бути вигаданий О. Ждановичем
із бажання тісно поєднати теми кохання та патріотизму. Оскільки
біографічний нарис "На зов Києва", вперше опублікований
у зредагованій ним збірці "Прапори духа. Життя і творчість
Олени Теліги" (На чужині: Сурма, 1947), писався в романтичному
та героїчному дусі під впливом свіжих вражень від трагічної
загибелі О. Теліги, він містить ряд фактичних помилок, які були
повторені в наступних перевиданнях і стали частиною офіційної
біографії О. Теліги (Листування. - С. 552).
Додамо від себе, що наявність неточностей у нарисі О. Ждановича
та в спогадах інших авторів, які він включив до збірника, зумовлені
не лише емоційною ситуацією часу їх написання, але й неможливістю
скористатися документальними джерелами.
Щодо обставин знайомства Олени з М. Телігою, то більш правдоподібною
видається розповідь З. Плітас. Твердження О. Ждановича про те,
що саме після зустрічі з М. Телігою О. Шовгенова більше не розмовляла
по-московськи, суперечить її розповіді, переданій У. Самчуком,
з якої випливає, що поштовхом до різкого переходу на спілкування
лише українською мовою стало висміювання цієї мови російськими
емігрантами у її присутності на одному балу. Це її глибоко обурило.
"З того часу, - розповідала вона, - я почала, як Ілля Муромець,
що тридцять три роки не говорив, говорити лише українською мовою.
На велике здивування усіх моїх знайомих і всієї Господарської
академії" (див. с. 311). Очевидно, усвідомлення себе українкою
і бажання досконало оволодіти рідною мовою і визначили вибір
Оленою свого майбутнього фаху - українська мова та література.
З М. Телігою, за З. Плітас, вона познайомилася, вже будучи студенткою
Українського педагогічного інституту ім. М. Драгоманова в Празі.
2 Горні Черношіце - Курортна місцевість під Прагою,
де улітку жила родина Шовгенових.
3 …іноді жують все батьки… - Див.: Шовгенів Іван
та Шовгенова Юлія.
4 "Я любви не числю и не мерю... Heт, любовь
есть вся моя душа" - Цитата з невідомого нам вірша.
5 Акуратно ходжу на лекції - У цей час Олена навчалася
на другому курсі історико-літературного відділу (підвідділ української
мови та літератури) Українського педагогічного інституту імені
М. Драгоманова в Празі.
До змісту Олена ТЕЛІГА ЛИСТИ,
СПОГАДИ