ПЕТРО СОРОКА
ДЕННИКИ
ЖИВИ З БЛИСКАВКОЮ
Мало хто цікавиться життям невдахи, навіть
якщо він талановитий невдаха.
Читач з нестихаючим інтересом лише тоді прочитує книгу, коли
герой добивається успіху, багатства і слави. Читачеві досить
своїх гірких невдач і поразок, чому він має перейматися ще й
розчаруванням інших?
Коли разом з героєм твору проходиш шляхом, що веде до зірок,
тоді і в твоїй душі засвідчуються радість та оптимізм.
Я теж полюю за книгами про переможців життя, а не трагічних
невдах.
Дайте мені зразок ошелешуючого красивого злету, і я почуватимуся
щасливим. Не переймаюся тим, що це тільки ілюзія щастя, бо хіба
наше життя не складається з таких ілюзій?
Якщо це художник – хай випаде на нього велика слава і його картини
продаються за фантастичними цінами, якщо письменник – його книги
мають стати бестселерами світового масштабу, якщо вчений – зроблені
ним відкриття мають потрясти світ. (Читаючи Мітчела Уілсона
„Американські вчені й винахідники”).
Екстрасенси стверджують, що людська заздрість має руйнівну,
нищівну силу, вона здатна пробити захисну оболонку людини, тобто
її біополе.
Древні греки і римляни писали про заздрість богів і ті трагедії,
що з нею пов’язані.
Очевидно, варто якось захищатися від чорної людської заздрости.
Але як?
Відомий американський фізик Уіллярд Гіббс отримав за свої дивовижні
наукові відкриття 19 нагород і почесних дипломів, в тому числі
престижну Головну міжнародну премію. Але навіть найближчі його
друзі не знали про ці нагороди до того часу, поки не прочитали
некрологи в газетах.
Крізь віддаль і час – телефонний дзвінок Марії Куземко. Ми не
бачилися, мабуть, років тринадцять. Вона зникла з політичного
і літературного овиду, й було дуже сумнівно, що вирине знову.
Час письменника минає швидко, а політика й поготів.
Але було приємно почути її голос – все такий же молодий і натхненний,
що виказував нестаріючу душу.
Кожен наступний день не схожий на попередній, а отже і в описах
не повинно бути повторень. Треба зауважувати деталі, яких не
було раніше, хоча це так непросто. Але ніколи клен не палахкотить
так, як минулого року і вітер та дощ ніколи не повторюють своїх
мелодій.
„Пишеш ті книги, які не зовсім хочеш писати. В цьому є щось
невідворотне”, – скаржилися Гонкури. Я іноді теж ловлю себе
на тому. Є книги, що народжуються ніби поза моєю волею, і мені
тільки залишається подивуватися як вони вигулькнули на світ
Божий. Я мав їх написати – і все. Так, зокрема, народилися монографії
про Докію Гуменну, В.Жилу, І.Кошелівця, Романа Бабовала, Івана
Филипчака, Ганну Черінь, Святомира Фостуна, Марту Мельничук,
Степана Пушика.
Про багатьох хотілося б написати, зокрема, про Михайла Ситника,
але „не йде”.
Майже все, що я прочитав Миколи Петренка, глибоко лягло мені
в душу, все позначене незаперечним і сильним талантом. Тут і
лірика, і проза, і гумор. Письменник такого яскравого і різнобічного
творчого обдарування мав би належати до ієрархії визнаних майстрів,
а не тулитися на задвірках літературного життя. Раніше його
ігнорували, бо належав до розряду „поскрибованих”, зазнав репресій,
пройшов концтабори, нині критики не звертають на нього уваги,
бо він людина пенсійного віку і його час начебто минув.
Отака покручена і клята доля.
А які чудові книги подарував нам М.Петренко тільки за останні
роки: шаламенно-іронічні мемуари „Лицарі пера і чарки”, щемку
лірику і трагічні новели з камчатського зошита „Написане на
снігу”.
Але все в такій убогій поліграфічній „одежині”, що не дає жодного
шансу потрапити навіть в десятку кращих книг року чи „засвітитися”
на книжковому форумі, не кажучи вже про якусь престижну і вагому
літературну премію.
На щастя, таку несправедливість письменник, здається, сприймає
без урази і продовжує плідно і невтомно працювати.
„Слова, слова...” Григорія Білоуса з тих рідкісних
книг, до яких хочеться провертатися. Принаймні так у мене. Це
листи письменника до найближчих друзів, своєрідний ліричний
щоденник душевно багатої і творчо обдарованої людини. Скільки
тут поетичних знахідок, афоризмів, небуденних спостережень,
цікавих сцен! Рядовий белетрист із того багатющого матеріалу,
згромадженого у книзі, зробив би декілька десятків томів добротної
прози. У Г.Білоуса все стиснуто до неймовірної щільности.
Такі книги не прочитуються за одним подихом, їх читання розтягуєш
щонайменше на рік.
Кожен раз, коли повертаюся до „Слів”, стає світліше і радісніше
од думки, що в наш несамовитий, ком’ютерно-мобільний вік ще
є на світі люди, для яких епістолярія не анахронізм, а невситима
потреба душі.
Поширене означення „стиль – це людина”, треба
було б замінити більш чітким і точним „стиль – це душа людини”.
Але сподіватися на це марно, бо слово „душа” сьогодні вперто
ігнорується, а якщо вживається, то далеко не в тому високому
і конкретному значенні, яке пропонує Біблія. Тож забуті й оці
чудесні твердження Івана Огієнка:
„Стиль – це правдива душа письменника в його творах, у яких
вона завжди сильно відбивається. У кожному творі можемо бачити
всю авторову істоту. Заховати свою істоту чи підмінити її настільки,
щоб вона в творі була іншою від дійсності, це річ неможлива,
чи можлива у малій мірі”.
Відкрити і полюбити поета можна за строфу, навіть за одну фразу.
Так у мене вийшло з Олексою Веретенченком, у якого наткнувся
на таке зізнання:
„Слава Богові, слави не треба.
Мармур мертвий. Слово – живе!”
Я був би добрим викладачем там, де студенти тягнуться до знань
і зацікавленні у власному вдосконаленні, але там, де потрібен
примус і насилля – я ніякий учитель.
Кілька годин з Дмитром Павличком, який приїхав
у Тернопіль з дружиною Даною. Востаннє я бачився з ним років
чотирнадцять тому – ми удвох провели на Лановеччині весь день.
Але він забув і мене, і цю поїздку. Тільки згодом став пригадувати.
Сьогодні – це вже літня, стомлена життям людина: вицвілі очі,
мішки під очима, порізане зморшками чоло, але голос ще неймовірно
сильний і молодий та й здоров’я, очевидно, міцне. Коли говорить,
чітко артикулює кожне слово, розповідає цікаво, легко займається
і реагує на кожне слово співбесідника. Але марнославства у ньому
багато, відчуття власної значимости й гідности – понад усе.
Може, це й добре і, може, так і має бути в людини талановитої,
ерудованої, що володіє багатьма світовими мовами, на яку впала
гучна всеукраїнська слава. Сьогодні, які і раніше, багато пише,
охоче друкується і видається, не здійснюючи жорсткої селекції
написаного, покладаючись на нещадний час, нагадуючи в цьому
І.Франка та В.Сосюру. А час, увочевидь, залишить із написаного
ним один томик. Але це буде безсмертний том.
У більшості митців талант з роками пригасає. Тільки одиниці
не деградують. Літні письменники знову стають графоманами –
і коло замикається.
Але яке це щастя, коли і на схилі віку письменник зберігає добру
форму та продовжує створювати шедеври.
Далі
До змісту Петро СОРОКА
ДЕННИКИ