Сергій ПЛАЧИНДА
СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ МІФОЛОГІЇ
II. СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ
МІФОЛОГІЇ
З
ЗЕЛЕНИЙ ШУМ - до політеїстичний образ-тотем
протоукраїнців.
Уособлював розквітлу природу, і зокрема Славуту (Дніпро), що
пробуджується навесні. Святкування 3. Ш. відбувалося за найбільшого
розквіту весни, під час цвітіння дерев. В образі 3. Ш. виступав
хлопчик або юнак, що його обирала община.
З XIV ст. входить до української народної обрядовості, стає
поетичним образом українських пісень і танків:
Ой нумо ж ми, нумо
В Зеленого Шума,
А в нашого Шума
Зеленая шуба і т. п.
(За М. Слободянюком).
ЗЕЛЕНИЙ ЮРІЙ - див. ЮРІЙ ЗЕЛЕНИЙ.
ЗЕМЛЯ-МАТИ -дополітеїстичний образ-тотем
протоукраїнців, які поклонялися родючій ниві, всій землі. Образ
З.-М. ввійшов поетичним символом до фольклору як українського,
так і російського та білоруського народів. Цей образ зберігся
в примовках: "Гріх землю бити - вона наша мати", "Навесні
гріх землю бити - вона вагітна" і т. п. (За М. Слободянюком).
ЗОЗУЛЯ (ВІЩУНКА, ВІЩУХА) - дин з найстародавніших
персонажів української міфології. За поетичною уявою давніх
українців, походить від жінки, що вбила свого чоловіка (в легенді
відбилась конфліктність переходу від матріархату до патріархату),
за що й була заклята Родом чи Перуном - ніколи не мати подружньої
пари й вічно жити одиначкою. (За М. Кожухар-Плачиндою).
Міф про 3. має багато варіантів у всіх індоєвропейських народів,
котрі походять від протоукраїнців - оріїв. Птиця-віщунка. Пророкує
весну і літо, а також - кількість літ життя тому, хто питає
в неї про це. Буває і злою віщухою (наприклад, коли 3. тричі
прокує над хатою - помре
господар і т. п.)
ЗЮЗЯ - бог зими у давніх українців, згодом
у білорусів. Зображувався у вигляді діда невеликого зросту,
з білим волоссям та довгою сивою бородою. Ходить, згідно з повір'ям,
босоніж, без шапки, в білому кожусі. У руці - залізна булава.
Під Новий рік білоруси варили кутю для Зюзі: "Зюзя на дворе
- куця на столе". (За О. Афанасьєвим).
До змісту