Сергій ПЛАЧИНДА
СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ МІФОЛОГІЇ
II. СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ
МІФОЛОГІЇ
X
ХЛІБНИК - домашнє божество, що оберігало
зерно і борошно в засіках від псування та гризунів. Згідно з
повір'ям, сприяло вдалому випіканню хліба. (За О. Афанасьєвим)
ХОР - бог західних дощових вітрів, мряки.
Син Стрибога. Зображувався заплаканим юнаком в мокрій одежі.
(За П. Трощиним).
ХОРС - бог Сонця. Один з найголовніших
персонажів давньоукраїнської міфології. Ім'я X., на думку деяких
вчених, іранського (оріанського) походження. (За Д. Шеппінгом).
Ц
ЦЕЦЯ - богиня літа у давніх білорусів. Зображувалася
у вигляді дорідної гарної жінки, яка несе в руках соковиті плоди.
Голова прикрашена вінком з пшеничного колосся. (За О. Афанасьєвим).
ЦМОК (ЗМОК) - бог хатнього добробуту, родинного
вогнища у давніх українців, згодом у білорусів. Зображувався
у вигляді змії, що символізувала блискавку. Згідно з повір'ям,
мав серед людей своїх улюбленців, до яких приходив у вигляді
курки, ящірки чи вужа і підкидав якісь коштовності. (За О. Афанасьєвим,
Д. Шеппінгом).
Ч
ЧЕРЕВУХА - міфічна потвора, що несла людям
хворобу шлунка та інших нутрощів. За повір'ям - одна з доньок
МАРИ. (За П. Трощиним).
ЧИСЛОБОГ -бог лічби (математики). Зображувався
сивоголовим мудрецем з півмісяцем на грудях, що вказувало на
його зв'язок з астрономією. Саме постать Ч. в українській міфології,
на думку вчених, спричинилася до відомого вислову Іоанна Єфеського
534 р.: "Анти грамотніші й мудріші від ромеїв". (За
П. Трощиним).
ЧОРНОБОГ - бог зла, ворог Вирію, людей
і світла. Заступник усіх злих сил, володар підземного мертвого
царства. Згідно з повір'ям, перетворювався у ЧОРНОГО ЛЕБЕДЯ
та постійно воював з БІЛОБОГОМ. (За П. Трощиним).
ЧОРТ (НЕЧИСТИЙ, ДІДЬКО, БІС. ДИЯВОЛ, САТАНА,
ЩЕЗНИК, ТОЙ, ЗЛИЙ) - один з найрозповсюдженіших негативних персонажів
стародавньої української міфології та демонології християнської
доби. За найдавніших часів носив ім'я й подобизну ЧОРНОБОГ А,
котрий був антиподом БІЛОБОГА і всього прекрасного на землі.
З розвитком матеріального та духовного життя давніх українців
Чорнобог "переполовинився" на ЧОРТА і ПЕКА, володаря
ПЕКЛА (за старовинними міфами, ЧОРНОБОГ і його дружина МАРА
спородили ЧОРТА, ПЕКА та інші злі сили).
Уявлявся Ч. вельми різноманітне. Переважно - це худорлява, рухлива,
гола людиноподібна істота невеликого зросту, з рудою шерстю,
що густо вкриває все тіло. Має коротенькі ріжки на круглій свинячоподібній
голові. Очі круглі, малі, червоні. Замість носа - свиняче рило.
Зуби дрібні, але гострі. Кігті - на руках, .ліктях, колінах
і ногах. Довгий вертлявий хвіст. З одягу - куці ногавиці.
Здатен блискавично переміщуватися в повітрі й миттєво перевтілюватися
в людей, звірів і неживі предмети. За легендами, найчастіше
перевтілюється у вовка, "знайомого кума", вояка, барана,
кота, півня, мишу і т. п. Молоді чортики прибираються у вродливих
парубків, приходять на вечорниці з горілкою ("чортове пійло",
"чортами вигадане") та ласощами, пригощають дівчат,
зманюють їх, лягають спати з ними й залоскочують до смерті.
За легендою, Ч. спочатку був один на увесь світ (як син ЧОРНОБОГА
і МАРИ). Але йому надокучило "без товариства", і він
пішов у Вирій до Білобога, заклявся не робити зла людям, а за
те - дати йому "товариша". Білобог повірив ЧОРТОВІ
й дозволив підійти до озера, вмочити у живу воду пальця й стріпнути
позад себе, внаслідок чого з'явиться "товариш". Однак
ЧОРТ умочив не пальця, а всю руку та як став нею стріпувати,
то з безлічі крапель утворилися тринадцять чортячих полчищ ("дружин"),
які тут же збунтувалися проти Вирію. Розгнівані боги скинули
чортів з Вирію. Вони летіли до землі, за легендою, сорок діб,
а коли Білобог сказав "амінь", то "кожен де був,
там і лишився: у воді - водяник, у лісі - лісовик, у болоті
- болотяник, у полі - польовик" і т. д.
Чорти, за повір'ям, - безсмертні, їх "ніщо не бере",
окрім стріл Перуна. Тільки блискавка Перуна може вбити чорта
навіки (в цій особливості вчувається старовинне походження міфа).
Тож, якщо блискавка спалила дерево, під ним перебував чорт;
коли в грозу згоріла хата - туди забіг був дідько.
Чорти, згідно з повір'ям, поділяються на "дурних"
і "мудрих". "Мудрі" навчили людей добувати
вогонь, робити вози і млини, пекти хліб, ковалювати, мірошникувати
тощо. "Дурні" - вигадали горілку, корчму і корчмаря,
куриво, люльку, злі слова і т. п.
Бувають і "збиточні" чорти, які їздять верхи на конях,
аж з тих піна летить, перевертають вози з снопами, б'ють людей,
топлять їх у воду тощо. Є повір'я і про "справедливих"
чортів: бідний брат, якого зухвало обдурив і прогнав старший,
приносить скромну вечерю старцеві (перевтіленому ЧОРТОВІ) й
одержує щедру винагороду, ціле багатство, а коли приносить вечерю
багатий, його "старець" карає і т. д.
За легендами, чорти люблять позбиткуватись над людьми: п'яного
проведуть буцімто в розкішний палац, нагодують, напоять "заморськими
винами", укладуть у перину, а коли чоловік проснеться,
помічає, що лежить у калюжі серед болота. Особливо розповсюдженими
були народні оповіді про "знайомого кума", який кличе
родичів у гості, наливає їм чарки, а коли вони перед питтям
перехрестяться, бачать, що сидять на цямрині й тримають у руках
очеретинку і т. п.
Численні міфи, легенди, оповіді про Ч. відігравали позитивну
роль у боротьбі проти зла і злодіянь, в утвердженні здорової
народної моралі. (За В. Гнатюком).
ЧУР (ЦУР, ШУР) - один з найдавніших і найпопулярніших
у давніх українців "домашніх" богів; охоронець домашнього
вогнища, тепла, затишку. Бог добробуту, добрий дух дому та заступник
роду. Іноді уявлявся та зображувався у вигляді вогню, що палає
в печі. Вирізьблювався на дереві, вишивався на рушниках. За
повір'ям, звертання до Ч. охороняло людину від зла. (За О. Афанасьєвим).
ЧУРБАН (знак ЧУРА) - межовий стовп, кінець
хазяйської землі, що її межі опікує, згідно з повір'ям, сам
ЧУР. Священний стовп, якого не можна було пошкодити. Сприймався
також як знак Симаргла, бо в Чурбані - як і в кожній міцній
деревині - таїться живий вогонь, що добувається тертям чи утворюється
під час горіння дерева. (За О. Афанасьєвим).
До змісту