Просвіта Дзвін Севастополя Союз українок ТРЦ Бриз
На першу Галерея Вільна трибуна УКІЦ УГКЦ
Відгуки Бібліотека Пласт Смішного! Лінки

Сергій ПЛАЧИНДА
СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ МІФОЛОГІЇ

II. СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ МІФОЛОГІЇ

P

РАДОГОСТ (РАДЕГОСТ, РАДЕГАСТ) - бог торгівлі та мореплавства у західних українських племен. У прибалтійців (зокрема у бод-ричів) _ верховний бог Сонця й родючості. Зображувався у шоломі й кольчузі, з віщою птицею на голові та намальованою бичачою головою на грудях. Бодричі мали скульптури Р. з чистого золота, зокрема - в Ретрському храмі. (За О. Фамінциним).

РОД - першобог давньоукраїнської міфології, зачинатель усього живого, "Господар Світу" (Б. Рибаков). Р.-творець ВИРІЮ, батько БІЛОБОГА й ЧОРНОБОГА, відає долями богів і людей. Культ Р., на думку Б. Рибакова, сформувався за бронзової доби, в часи повного розквіту патріархату.

РОДОВА МАТИ - дополітеїстичний образ-тотем часів матріархату. Найстарша чи наймудріша жінка, яка очолювала рід (задругу), чинила суд і т. п. (За М. Слободянюком).

РОЖАНИЦІ - давньоукраїнські першобогині родючості, небесні "ГОСПОДИНІ СВІТУ" (мати й донька). Уявлялися напівжінками-напівлосицями. Згідно з повір'ям, жили на небі, ототожнювалися з найважливішими зоряними орієнтирами - Великою Ведмедицею (за давніх часів - Велика Лосиця) та Малою Ведмедицею (Мала Лосиця). За часів мезоліту на стадії мисливства Р., згідно з уявленнями, народжують тварин, риб, птахів і т. д. У добу енеоліту (розвиток землеробства) дбають про врожай, накликають дощі тощо. Культ Р. розквітнув за часів матріархату. Зображальницька символіка Р. і лосиці, що пливуть по небу: четверо жіночих грудей, що напоюють землю водою і т. п.,- наявна в орнаменті посуду за бронзової доби XV - XII ст. до н. е. Відгомін культу Р. пізніше втілився в образах богині ЛАДИ та її доньки ЛЯЛІ. (За Б. Рибаковим).

РОСЬ-МАТИ - дополітеїстичний образ-тотем протоукраїнців, які обожнювали ріку Рось, вважали її своєю матір'ю і т. п. (За М. Слободянюком).

РУЄВIТ - бог літа, землі, родючості у прибалтійських українських племен. Мав сім облич "під одним чолом", на чересі - сім гострих мечів - за кількістю теплих весняно-літніх місяців. Згідно з легендами, сприяв добрим врожаям, людській благополучності. (За О. Фамінциним).

РУН Віра (Рідна Українська Національна Віра) - відроджена давньоукраїнська релігійна конфесія, що її реставрував на історичному матеріалі давньоукраїнської міфології і язичництва видатний український історик, шумеролог, етнолог і філософ Лев Силенко (США). РУНВіра ставить за мету утвердити священну для українців НАЦІОНАЛЬНУ ВІРУ, якою вона була до насильницького скасування язичництва 988 року, і тим самим прищепити віруючим національну гідність, шану і любов до України, її природи, культури, історії, мови. За вченням Силенка, РУНВіра - це "віра в єдиного Господа на ім'я ДАЖБОГ".
"Щоб українець став Людиною з великої літери, він мусить виконувати заповіді РУНВіри",- стверджує Л. Силенко. Цих заповідей сімнадцять:

1. РОЗУМІЙ І ЛЮБИ БОГА ПО-РІДНОМУ.
2. НЕ ПОКЛОНЯЙСЯ'ЧУЖОЗЕМНИМ ПОНЯТТЯМ БОГА.
3. САМОВДОСКОНАЛЮЙ РОЗУМ, ДУШУ І ТІЛО.
4. ВІР У СЕБЕ.
5. ЛЮБИ РОДИЧІВ СВОЇХ.
6. ВИХОВУЙ ДІТЕЙ СВОЇХ У ДУСІ РУНВІРИ.
7. ШАНУЙ ДУХОВНІСТЬ ПРЕДКІВ СВОЇХ.
8. ШАНУЙ СВЯТА РУНВІРИ.
9. НЕ САМОЗАБУВАЙСЯ НА ЧУЖИНІ.
10. ЖИВИ ДЛЯ ДОБРА УКРАЇНИ.
11. НЕ ОБМОВЛЯЙ.
12. БУДЬ ПРАВДИВИМ СВІДКОМ.
13. БОРОНИ СВОЇ СКАРБИ І НЕ ПРИВЛАСНЮЙ ЧУЖІ.
14. НЕ ЛЮБИ ВОРОГІВ НАРОДУ СВОГО, НЕ БУДЬ РАБОМ.
15. НЕ ЛИШАЙ В БІДІ ПРИЯТЕЛЯ СВОГО.
16. НЕ ЗНЕВІРЮЙСЯ.
17. ЛЮБИ ДІТЕЙ СВОГО Й ЧУЖОГО НАРОДУ
.

РУНВіра дає нове поняття про "рай" і "пекло", котрі - "в душі людини". Щоб мати рай у своїй Душі, треба, за вченням Силенка, щодня творити своє буття "ЗА ЗАКОНАМИ ПРАВИЛЬНОГО ЖИТТЯ", їх сім:

1. ПРАВИЛЬНЕ МИСЛЕННЯ: ВОЛЯ, МЕТА, ВІДВАГА.
2. ПРАВИЛЬНЕ БАЖАННЯ: ЛЮБОВ, СПРАВЕДЛИВІСТЬ, ПОСЛІДОВНІСТЬ.
3. ПРАВИЛЬНЕ ВИКОНАННЯ: ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, ТОЧНІСТЬ, ДИСЦИПЛІНА.
4. ПРАВИЛЬНЕ СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ: ПОВНОЦІННЕ, НЕЗАЛЕЖНЕ, УЗГОДЖЕНЕ "Я".
5. ПРАВИЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ: ЯКІСНА ЇЖА, НАЦІОНАЛЬНІ СТРАВИ, ОБРЯДОВІСТЬ.
6. ПРАВИЛЬНА ЛЮБОВ: СПІВПЕРЕЖИВАННЯ І ЖЕРТОВНІСТЬ, НЕНАВИСТЬ І МИЛОСЕРДЯ, ДУШЕВНА КРАСА І ВІРНІСТЬ.
7. ПРАВИЛЬНА ВІРА: ПРИРОДНЕ II НАРОДЖЕННЯ, БЛАЖЕННЕ РОЗУМІННЯ, ПРАВИЛЬНЕ ПРИЗНАЧЕННЯ
.

РУНВіра відкидає постулат Біблії про те, що "всяка влада Богом дана". "ТІЛЬКИ РІДНА ВЛАДА БОГОМ ДАНА,- стверджує РУНВіра,- вона є слугою народу, живе з народом і в ім'я народу".
РУНВіра вчить, що лише народ, який має свою національну віру, вільно утверджує свій спосіб життя, свої моральні цінності, святині обряди і традиції.
Маючи рідну віру народ не підпорядковує себе іноземним релігійним авторитетам, догмам, канонам, ритуалам. Для кожного народу його рідна національна релігія є найкращою, бо багато добрих матерів на світі, але РІДНА МАТИ - НАЙКРАЩА.
РУНВіра шанує інші релігії, їх багато, твердить РУНВіра, бо "багато неоднакових розумінь Бога. Є релігії інтернаціональні (буддизм, християнство, мусульманство), а є народи, які мають свої національні релігії (японці, китайці, індуси та ін.). Але й інтернаціональні релігії мають національне підґрунтя. Без індуської віри не було б буддизму, без єврейської (іудаїзму) - християнства.
Кожен народ має даровану Господом свободу свого розуміння Бога. АЛЕ ВЕЛИКИЙ І ЩАСЛИВИЙ. ДО КРАЮ ВІЛЬНИЙ І МУДРИЙ ТОЙ НАРОД, ЩО МАЄ СВОЮ РІДНУ НАЦІОНАЛЬНУ ВІРУ. ТАКИМ МАЄ СТАТИ ВЕЛИКИЙ УКРАЇНСЬКИЙ НАРОД".
Повністю всі засади й постулати РУНВіри викладені в Українській Біблії - книзі Лева Силенка "МАГА ВІРА".

РУСАЛКИ (МАВКИ, ЛОСКІТНИЦІ) - водяні божества. За народними уявленнями, Р. - жінки та діти, які померли неприродною смертю (серед них чимало самогубців). Живуть, згідно з повір'ям, здебільшого в річках, з весни виходять на берег, гойдаються на гіллях дерев, розчісують своє довге зелене волосся, співають, водять веселі танки, заманюють юнаків своєю вродою і чарами. Здатні творити як добро (оберігати поля від всякої біди й т. п.), так і зло (залоскочувати юнаків до смерті, закручувати сіті рибалкам, насилати на поля град і т. д.). Давні українці задобрювали Р. - влаштовували "проводи русалок", жертвоприношення, поклоніння річкам. Це відзначив Прокопій Кесарійський у VI ст.
Поетичний образ Р. входить з XIV ст. до української народної творчості. (За Д. Зеленіним).

До змісту

Ідея та наповнення - Микола ВЛАДЗІМІРСЬКИЙ