Сергій ПЛАЧИНДА
СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ МІФОЛОГІЇ
II. СЛОВНИК ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ
МІФОЛОГІЇ
Л
ЛАД - бог шлюбу та родинної злагоди й вірності
та людської благополучності. Чоловік Лади. Зображувався лише
разом з нею. Свято Л. відбувалося з 25 травня по 25 червня.
В жертву Л. приносили білого півня (символ подружньої вірності).
(За П. Трощиним).
ЛАДА - велика давньоукраїнська богиня весни. Свято
Л. наставало тоді, коли починав танути сніг, і тривало до початку
весняних робіт. Зображувалась здебільшого у вишивці верхи на
коні разом зі своєю донькою ЛЯЛЕЮ та пучечком червоної калини
в руці.
За давньою легендою, Л., несучи весну на землю Оратанії, лягла
спочити серед степів Тавриди й міцно заснула. Цим скористалася
Мара, вона густо засіяла довкола сплячої Л. колюче терня, котре
швидко проросло й забуяло. Пробудили Л. далекі й відчайдушні
моління оріїв, які благали тепла на свої рахманні ниви. Підхопилася
Л., кинулася бігти в бідний край - нести тепло і весну, але
колюче терня нестерпно дерло її тіло. І там, де падали краплі
Л. крові на землю, виростали буйні кущі червоної калини. (За
М. Кожухар-Плачиндою).
Міфічний образ давньоукраїнської богині Л. трансформувався у
міфології багатьох індоєвропейських народів, які походять від
праукраїнців-оріїв.
ЛАДОВИЦІ - дівчата, що брали участь у хороводах
на честь богині весни ЛАДИ.
ЛАДУВАННЯ - святкування ЛАДИ, ігри та пісні
на честь богині весни.
ЛЕДА (ЛАДОНА) -богиня весни й родючості
в давніх поляків. Рівнозначна ЛАДІ. (За О. Афанасьєвим).
ЛЕЛЬ - бог кохання й бджолярства (бджола
в давніх українців - емблема кохання, що поєднувала в собі,
за повір'ям, "солод меду й гіркоту жала"). Іноді уявлявся
"вічним парубком", який приносить юнакам і дівчатам
найвищу радість кохання, опікує дітей, любить квіти, сприяє
бортничам. Л. - один з найдавніших персонажів давньоукраїнської
міфології. Л. Силенко (США) ототожнює образ Л. з шумерським
та ассиро-вавілонським богом Лілем та Енлілем, древньоіндійським
богом Лелем.
ЛІДИ ("КРИЖАНІ ЛЮДИ") -дванадцять
давньоукраїнських общин, котрих об'єднав наддніпрянський (оріанський)
воєвода Лід і повів "на нові землі" до Малої Азії,
а звідти - до Північної Італії, де ці общини взяли участь у
творенні давньоукраїнської держави Етрурії (див. ЕТРУСКИ).
ЛІДНИЦЯ -.міфічна потвора, що несла простуду,
відморожувала людям кінцівки тощо. За повір'ям, одна з тринадцяти
доньок МАРИ. Зображувалась у вигляді обледенілої баби, в якої
замість очей - дві крижини. (За П. Трощиним).
ЛІСОВА МАТИ - дополітеїстичний образ-тотем,
що склався в часи матріархату. Жінка, яка найкраще знає довколишні
ліси, сприяє збиральництву своєї общини (родини). (За М. Слободянюком).
ЛІТНИК - божество теплих літніх вітрів.
Син Стрибога. Зображувався у вигляді смаглявого юнака у широких
білих шароварах. (За О. Афанасьєвим).
ЛОМОТА - міфічна потвора, що несла людям
хворобу кісток, кінцівок, нарости на суглобах тощо. Одна з тринадцяти
доньок МАРИ. Зображувалась у вигляді потворної баби з вивернутими
кінцівками, повернутою назад головою тощо. (За П. Трощиним).
ЛЯЛЯ (ЛЕЛЯ) -у давніх українців (згодом-у
давніх білорусів) донька або посестра ЛАДИ. Свято Л. відбувалося
22 квітня, чим завершувалися торжества заклинання й зустрічі
ЛАДИ-весни. (За М. Слободянюком).
ЛЯЛЬНИК (ЛЯЛЬНІК)-у давніх українців (згодом
- і в давніх білорусів) свято ЛЯЛІ, дівочі хороводи, танки тощо.
Зібравшись на лузі, дівчата обирали вродливу подругу, Одягали
її в білий одяг, клали на голову вінок. Садовили її на дернову
лаву, обкладаючи з усіх боків хлібом, сиром, яйцями, глечиками
з молоком тощо. Довкола водили хороводи з піснями: "Дай
нам житцу, дай пшаніцу - Ляля, Ляля, наша Ляля!" і т. д.
Потім частували всіх учасників наїдками, що були на лаві, водили
дівчину по селу, ввечері врочисто її роздягали і ховали одяг
до наступної весни. (За П. Трощиним).
ЛЯКЛИВИЦЯ - міфічна потвора, що несла людям
переляк, боязкість тощо. За повір'ям, одна з тринадцяти доньок
МАРИ. (ЗА П. Трощиним).
До змісту