Бальтасар ГРАСІАН
КИШЕНЬКОВИЙ ОРАКУЛ,
або
НАУКА РОЗСУДЛИВОСТІ, ДЕ ЗІБРАНІ АФОРИЗМИ, ВЗЯТІ 3 ТВОРІВ ЛОРЕНСО
ГРАСІАНА
ПРИМІТКИ
1 ...ніж у давнину від сімох... - "Сімома
мудрецями" в давній Греції називали тих, що жили в VІІ-VІ
ст.ст. до нашої ери - філософів і державних мужів: Фалеса, Піттака,
Солона, Клеобула, Періандра, Хілона, Біанта. Інколи називалися
й інші імена - Місон, Анахарсіс.
2 ...хмари Піфона борються зі світлосяйними
променями Аполлона. - Аполлон, син Юпітера і Латони, одразу
після народження озброївся луком і стрілами і вбив дракона Піфона,
післаного ревнивою Юноною переслідувати матір Аполлона та Артеміди,
Латону. В космологічному трактуванні це боротьба Сонця (Аполлона)
з випарами, які виходять із Землі (Юнони), затемнюючи Небо (Латону),
приховують від очей Сонце і Місяць (Артеміду), сестру Аполлона.
3 ...варварство Тиграна... - Мова, либонь,
про Тиграна V, царя Вірменії з 60 р.н.е.
4 ...сім вільних мистецтв. -- "Сімома
вільними мистецтвами" (або "науками"), що складали
основу схоластичної освіти в середні віки, були: граматика,
риторика, діалектика ("тривіум", перший цикл) і арифметика,
геометрія, астрономія, музика ("квадрівіум",
другий цикл). Такий поділ предметів був уведений в VI ст. і
зберігався в європейських університетах до XV ст.
5 ...приховував свою лисину лавровим вінком.
- Юлій Цезар одержав від сенатора право носити лавровий вінок
постійно; до цього, за звичаєм, вінок одягали лише в урочистих
випадках.
6 Синдересис - одне з основних понять в
етичному світогляді Грасіана: тонке розуміння, щасливо поєднане
з правильною інтуїцією.
7 ...коли його твори подобалися багатьом!
- Мається на увазі римський філософ Луцій Анней Сенека, автор
багатьох трактатів у дусі стоїчної ("моральної") філософії.
Наведена думка висловлена в його "Моральних листах доЛупілія".
8 ...нерозумно після сорока звертатися до Гіппократа
по здоров'я... - така була думка римського імператора Тіберія,
як повідомляє Таціт в "Анналах", але називає він вік
не 40, а 30 років.
9 ...їхні голови, як у тій мудрій байці, порожняві.
- Лисиця, забравшись у майстерню для ліплення, побачила трагічну
маску, але, заглянувши всередину, переконалася, що там порожньо.
(Езоп. Байки).
10 ...уявний наставник Сенеки. - Сенека.
Моральні листи.
11 Пристрасті - гумори духу... - В основі
античної і середньовікової медицини лежало сформульоване Гіппократом
вчення про чотири гумори, або соки (кров, флегма, світла жовч
і чорна жовч), від співвідношення яких залежить здоров'я людини
і її темперамент.
12 ...поспішай повільно. - Улюблене прислів'я
імператора Августа (Светоній. Життя дванадцяти цезарів. Август).
13 3 доблестю не жартують... - Перефразоване
іспанське прислів'я "З любов'ю не жартують" (також
назва однієї з комедій Кальдерона).
14 "Час та я - на будь-якого ворога*
- вислів приписується імператору Карлу V.
15 Луціна - прізвисько Юнони ("світло"),
покровительки пологів, новому життю, що з'являється на світ.
Шанувалася в римлян також як особлива богиня, якій споруджувалися
храми та вівтарі.
16 ...Як Мітрідату - без отрути - Мітрідат
VI Євпатор (III - 63 до н.е.) - цар Понту, заклятий ворог римлян,
вживав певну дозу отрути, щоб, звикнувши до неї, не остерігатися
від отруювачів.
17 ...новий світ із новими дивами краси...
- Мова про короля Кастилії та Ліону Альфонса Х Мудрого (1252
- 1284), який прославився прихильністю до наук і був автором
історичних, філософських, астрономічних і поетичних творів.
Ознайомившись із досить заплутаною системою руху світил у Птолемеєвих
таблицях, він, за переказом, сказав, що якби він створював всесвіт,
то влаштував би його значно простіше.
18 Фавоній - у римлян західний вітер (грец.
Зефір).
19 ...пізнати себе. - "Пізнай самого
себе" - напис на фронтоні храму Аполлона в Дельфах. Вислів
приписується Фалесу Мілетському, Хілону Лакедемонському, а також
Біанту з Прієни.
20 ...встиг іще взятися за справи світу іншого.
- Дослідник Грасіана, Мігель Ромера-Наварро, який опублікував
у 1954 р. критичне видання "Кишенькового оракула",
вважає, що мова тут йде про Альфонса Х як автора "Книг
по науцї астрономії". Артуро дель Ойо, видачець і коментатор
однотомного зібрання творів Б.Грасіана, за яким здійснено дане
видання, називає Фердінанда V Католика: він, "упоравшись
зі Старим Світом", устиг іще зайнялися Новим. Вірогідніше,
що Грасіан тут має на увазі імператора Карла V, який, відрікшись
в 1555 р. від престолу, пішов у монастир.
21 ...найбільший з великих капітанів. -
Мається на увазі Гонсало Фернандес де Кордова, "Великий
Капітан" (1453 - 1515) - знаменитий іспанський полководець,
який прославився у війнах із маврами (особливо в 1492 р. при
підкоренні Гранади, останнього їхнього оплоту в Іспанії) і в
переможній кампанії 1502 -1503 рр. в Італії, де, завдавши поразки
французам, завоював для іспанської корони Неаполітанське королівство.
Грасіан вбачав у ньому взірець військового і політичного діяча
й неодноразово згадує його в своїх творах.
22 Олександр оплакував не Ахіллеса похованого...
- Поклавши в Іліоні вінок на могилу Ахіллеса, Олександр
із розпачем сказав, що вважає Ахіллеса щасливцем, бо за життя
він мав вірного друга (Патрокла) , а після смерті - великого
співця своєї слави (Гомера). (Плутарх. Життєпис Олександра,
XV).
23 Якийся мудрець зводив всю мудрість до міри
- що думку приписували Клеобулу з Лінда (острів Родос), одному
з семи давніх мудреців, або Солону Афінському, який також входив
у їхнє коло.
24 Аргус - аргівський цар, наділений сотнею
очей, із яких половина була завжди розплющена. Ревнива.Юнона
доручила йому стерегти обернену в корову Іо, коханку Юпітера,
та Меркурій зумів приспати Аргуса грою на флейті й відрубав
йому голову. Тоді Юнона перенесла його очі на хвіст павича.
Епізод із Аргусом, втіленням пильності й напруженої уваги, див.
у кризисі І другої частини "Критикону".
25 ...задрімає Гомер... - "Та прикро,
якщо й добрий наш старець Гомер іноді засинає!" (Горацій.
Наука поезії), 359. Перекл. М.Дмитрієва.
26 Згодою (Nemine discrepante). - Букв.
"ніхто не заперечує" - формула, якою екзаменатори
підтверджували своє одноголосне схвалення.
27 Арроба - іспанська міра ваги, майже
11,5 кг.
28 Єлізіум (Єлисейські поля) - в грецькій
і римській міфології місцезнаходження доблесних і добродійних
душ після смерті.
29 Не бути зеленою книгою... - Арагонська
"Зелена книга" (за кольором шкіряних палітурок) була
впорядкована в 1509 р. євреєм Анчіасом; у ній він зробив опис
ганебного минулого багатьох знатних родин Арагону. В часи Грасіана
"зеленою книгою" називали генеалогічний запис недавно
обернених у християнство маврів та євреїв. Вислів вживався також
у негативному значенні.
30 ...або в усьому - на тварину. - Арістотель.
Політика,1,1,14.
31 Мудрий не залежить ні від кого. - Сенека.
Моральні листи, IX.
32 ...у книзі, творінні мислі. - Як передає
Пліній Молодший ("Листи", III, 5. 10), його дядько
Пліній Старший говорив, що немає такої поганої книги, в якій
не знайшлося б чого-небудь хорошого.
33 ...того органу чутів, який...даний у парному
вигляді спільною нашою матір'ю. - За переказом, Олександр
Македонський, вислуховуючи сперечальників, слухав докази першого,
заткнувши одне вухо, щоб воно було вільним для доказів другого.
34 ...Марціалова Фабулла... - Марціал.
Епіграми, VIII, 79.
35 ...щоб за тобою зітхали... - Таке розуміння
приписувалося імператору Августу, який призначив своїм наступником
жорстокого і підступного Тіберія, - з чим, правда, незгодний
Светоній, який наводив цю версію (Светоній. Життя дванадцяти
цезарів. Тіберій,21,2).
36 ...сказав один письменник... - Мається
на увазі Ціцерон (Про дружбу, XVII, 63; XXII, 85).
37 ...ти будеш першим "розсудливим на
коні"... - Іспанське прислів'я: "Не буває розсудливого
на коні".
38 Фанега - іспанська міра ємкості для
сипучих тіл, - майже 55 літрів.
39 Епіктет (біля 50 - біля 138) - римський
філософ-стоїк, чиє вчення збереглося в записках його послідовника
Арріана. Мається на увазі знаменитий вислів Епіктета: Sustine
et abstine - "Терпи і стримуйся".
40 ...коли б зникли на землі поштивість, великодушність
і вірність, їх знову відшукали б у твоїх грудях. - Слова
французького короля Франціска І.
41 "Половина більше цілого".
- Вислів одного із семи мудреців, Піттака із Мітілени.
42 ..."священний якір"... - Найбільший
якір на кораблі, який застосовується лише в крайніх випадках.
43 ...того не треба робити. - Коментуючи
свій переклад "Оракула" французькою мовою, Амело Делауссе
повідомляє, що про папу Олександра VI Борджа і його сина Чезаре
Борджа ходив дотеп: "Батько ніколи не робив того, що говорив,
а син ніколи не говорив того, що робив".
44 ...у монарха манірність була висміяна як
дивацтво. - Мова про короля Арагона Педро IV Церемонного
(1336 - 1387), який надзвичайно суворо стежив за дотриманням
придворного етикету.
45 ...чаклувати без фессалійських трав...
- Фессалія у древній Греції славилася своїми знахарями і чаклунським
зіллям.
46 ...половина тих, що не здаються. - У
своєму трактаті "Дотепність" (XXVIII) Грасіан указує,
що ця думка належить дону Пабло де Парада, португальському дворянинові,
який служив у іспанській армії. Грасіан із ним познайомився
під час воєнних дій у Каталонії і присвятив йому першу частину
Критикону" (див.прим. І до цієї присвяти).
47 ...вона - безумство - І послання апостола
Павла коринтянам, 3,19.
48 Великі починання навіть не треба обдумувати...
- Правило Юлія Цезаря.
49 ...підпаливши диво світу... - Натяк
на Герострата, який підпалив одне із "семи чудес світу",
храм Діани у Ефесі.
50 ...в самому Коринфі... - Місто-республіка
Коринф славилося у древній Греції витонченістю культури.
51 ...як Янус урівноважений... -Древвьоримського
бога Януса, бога всякого начала, входу і виходу, зображували
із двома лицями - одне дивилося вперед, друге назад. Звідси
посилання на нього як на втілення "рівноваги".
52 ...віконця в грудях. - Згідно з міфологічним
сказанням, бог Вулкан зробив людину і виставив на суд богів.
Тоді бог сміху Мом помітив, що у людини немає найнеобхіднішого
- віконця в грудях, щоб можна було бачити, які каверзи вона
затіває. На думку ж Грасіана, важливіша зіркість - очі на долоні
(людина з очима на долоні - одна із улюблених у Грасіана емблем
знаменитого майстра цього жанру, італійця Андреа Альчіаті, про
якого ДИВ.КР.І, XI).
53 ...відкритим інше вухо для іншої сторони...
- Див. Оракул, прим.ЗЗ.
54 3 голубиною лагідністю нехай єднається хитрість
зміїна! - Євангеліє від Матфея, X, 16.
55 Правило великого вчителя... - Правило
Ігнатія Лойоли (1491 - 1556), засновника ордену єзуїтів.
56 ...скаже старенька Адріану. - Публій
Елій Адріан, римський імператор (117-І38), іспанець за походженням.
Одначе тут Грасіану, напевне, зрадила пам'ять. Подібний епізод
наведений Плутархом (Деметрій, ХШ) у життєписі македонського
царя Деметрія Поліоркета (301 - 288).
57 ...коли посварився з жуком... - Орел,
незважаючи на прохання жука, з'їв спійманого зайця, і жук почав
йому мстити: кожного разу, як у орлиному гнізді з являлося яйце,
жук викочував його із гнізда і розбивав. Орел звернувся до Зевса,
і Зевс дозволив класти яйця йому за пазуху. Але тоді жук, підлетівши
вище, скинув за пазуху Зевса гнойову кульку. Поспішивши струсити,
гній, Зевс упустив яйця, і вони розбилися (Езоп, Байки, 3).
58 ...католицька королева Ізабелла... -
Ізабелла Кастільська (1474 - 1504). Вона і її чоловік Фердінанд
V Арагонський (1474 - 1516) одержали прізвисько "католицьке
подружжя" - за діяльну й успішну боротьбу за звільнення
іспанських територій від маврів, яка закінчилася завоюванням
Гранади (1492). При Ізабеллі також була введена Інквізиція і
відбулося вигнання євреїв із Іспанії.
59 Великий Капітан - Гонсало Фернандес
де Кордова (див. Оракул, прим.21), чий талант полководця проявився
в роки царювання "католицького подружжя".
60 Люстр - період у п'ять років (а не сім,
як тут, де слово "люстр" вжито у значенні "термін"),
яким користувалися римляни для рахунку часу.
61 Антігон Гонат - македонський цар (277
- 240), син Деметрія Поліоркета (див.Оракул, прим.56). Коли
помер філософ-стоїк Зенон із Кітіона (біля 336 - 264), Аятігон
сказав, що вів втратив свідка своїх подвигів і театр своєї слави
(Діоген Лаертський. Життя, вчення і думки знаменитих філософів.
VII. 1.6-8).
62 Хтось бажав, щоб усе в нього було велике,
навіть побутові речі... - Мова про короля Іспанії Філіппа
II (1555 -1598).
63 Той, хто бажав, щоб всі його бачили...
- Бажання, висловлене Марком Лівієм Друзом, римським народним
трибуном в 91 р. до н.е. (в тому ж році убитий), коли архітектор
запропонував йому збудувати такий дім, щоб ніхто не бачив і
не знав, що твориться всередині. На це Друз заперечив: "Вибудуй
мені такий дім, щоб усе, що я роблю, могли бачити всі"
(Патеркул. Історія Риму, II, XIV; також Плутарх. Настанови тим,
хто займається державними справами, IV).
64 Три дари дарують блаженство... - По-іспанському
тут троє слів, що починаються на "5" (santo, sano,
sabio), і в оригіналі говориться про три "с", які
дарують блаженство.
ОСНОВНІ ДАТИ
ЖИТТЯ Й ТВОРЧОСТІ БАЛЬТАСАРА ГРАСІАНА
Бальтасар ГРАСІАН
Портрет невідомого художника.
Калатаюд. Приватне зібрання
8 січня 1601 - у церковноприходській книзі селища
Бельмонте зроблено запис про хрещення Бальтасара Грасіана-і-Моралеса,
сина місцевого лікаря.
1616 - 1619 - діставши початкову освіту в колегії єзуїтів у
Толедо, Грасіан продовжує її в сарагоській колегії цього ордену.
30 травня 1619 - Грасіан вступає як послушник до єзуїтського
"випробувального дому" в м. Торрагоні.
26 квітня 1620 - літературний дебют Грасіана - панегірично-дидактичний
некролог брата по ордену.
21 травня 1621 - кінець терміну послушництва. Грасіана посилають
в м. Калатаюд для вивчення філософії.
Весна 1623 - ліго 1627 - Грасіан продовжує освіту в сарагоській
колегії; він вивчає філософію, виконуючи з 1626 р. обов'язки
секретаря віце-ректора колегії.
Осінь 1627 - весна 1630 - після екзамену, на якому він признаний
достойним викладати філософію та теологію, Грасіан повертається
в Кадатаюд і веде в місцевій колегії заняття з латинської словесності,
30 березня 1630 - березень 1631 - іще рік випробувального терміну
в валенсійській обителі єзуїтів.
Літо 1631 - весна 1633 - Грасіан читає курс моральної теології
в колегії м Леріди.
Весна 1633 - Грасіан починає викладати філософію в колегії м.Гандії
(Валенсія).
25 липня 1635 - давши "чотири обітниці", Грасіан вступив
до ордену.
Літо 1636 - переїзд у м.Уеску (Арагон). Грасіан - проповідник
і сповідник у місцевій єзуїтській колегії - знайомиться з меценатом
В-Ластаносою.
Літо 1637 - у Калатаюді надруковано моральний трактат "Герой"
під псевдонімом Лоренсо Грасіан.
Початок 1640 - Грасіан призначений духовником віце-короля Арагону
герцога Ночери й переїздить до Сарагоси.
Кінець 1640 - у Сарагосі виходить другий трактат Грасіана "Політик"
під тим самим псевдонімом.
Липень 1641 - Грасіан (мабуть, супроводжуючи Ночеру, якого 4
липня заарештовують і ув'язнюють) приїздить у Мадрид.
Лютий 1642 - публікація в Мадриді трактату-антології "Мистецтво
витонченого розуму".
Березень 1642 - Грасіан повертається в Сарагосу.
Осінь 1642 - призначається на посаду віце- ректора "випробувального
дому" в Таррагоні.
Осінь 1644 - Грасіан знову переведений у валенсійську обитель.
Липень 1646 - виходить етичний трактат "Розсудливий"
(м.Уеска).
Вересень 1646 - Грасіан починає виконувати обов'язки священика
в армії маркіза де Леганес, яка йде на допомогу оточеної французами
Леріди.
21 листопада 1646 - успішний штурм закінчується зняттям облоги.
Падре Грасіан, який давав напуття воїнам перед боєм, дістає
прізвисько "Отець Перемоги".
Грудень 1646 - Грасіан повертається в Уеску. Викладаючи святе
письмо, вій одночасно посилено працює над своїми літературними
творами.
Березень 1647 - виходить "Кишеньковий оракул" (Уеска).
Весна 1648 - друге, значно розширене видання трактату-антології
під назвою "Дотепність, або Мистецтво витонченого розуму"
(Уеска).
Літо 1651 - виходить перша частина "Критикону" (Сарагоса)
під псевдонімом Гарсія де Марлонес.
Вересень 1651 - Грасіан дістає кафедру святого письма в сарагоській
колегії.
Весна 1653 - вихід другої частини "Критикону" (Уеска)
під попереднім псевдонімом Лоренсо Грасіан.
Весна 1655 - "Роздуми про причетність" - єдиний твір
Грасіана суто релігійного характеру й опублікований під його
справжнім іменем.
Літо 1657 - третя частина "Критикону" (Мадрид).
Початок 1658 - Грасіан одержує публічну догану, його висилають
із Сарагоси в занедбаний Граус й присуджують до покаяння.
Квітень 1658 - часткове помилування. Грасіана переводять в колегію
Тарасони й відмовляють у проханні про перехід до іншого ордену.
6 грудня 1658 - Бальтасар Грасіан помер у віці п'ятдесяти восьми
років.
Перекладачі П.Засенко, А.Камінчук.