Юрій ЛОГВИН
ДІВЧАТА НАШОЇ
КРАЇНИ
ТАЄМНИЦЯ
Тоді вся спілка
тулилась в кімнатах-закапелках на другому (і останньому)
поверсі старосвітського будиночку на площі Калініна
(а перед тим — Думська
площа, а ще була площею Жовтневої революції, а тепер
—
Майдан Незалежності).
Щосереди та п'ятниці,
по роботі, у холі спілки малювали натуру. У закутку
ставили два щити для об'яв —
роздягалка готова. Будь
ласка —
роздягайтесь і марш голяка на подіум. Ентузіасти приходили
заздалегідь, щоб зайняти добре місце.
Відвідувачі цього
рисувального збіговища поділялись на ентузіастів —
серед них найславетніший-славний блаженний Сергій
Отрощенко; "золотарів" —
(тепер їх називають "вуаєристами" —
(вони не стільки малювали, скільки ковтали слину від
споглядання жіночої наготи); і випадкових клієнтів,
часто навіть на піддатті, як от добрий рисувальник
Тарасенко. Одного разу навіть з'явився вальяжний Микола
Петрович Глущенко (клікуха в системі НКВД —
"Ярема"). Стояв під стіною,
щоб ніхто не зазирнув. Він і коли підраховував, що
і за скільки в нього купили з чергової виставки, так
само ставав у глуху оборону, щоб ніхто не міг зазирнути
в його записну книжку.
Натура була головним
чином жіноча, хоча траплялась і чоловіча. Була
одна особливість у поведінці натури —
чим була гірша модель,
тим вона акуратніше приходила на сеанси.
Т. Я. проходила
по першому розряду: зросту високого, бліде лице, очі
зелені, чорне волосся важко падало на тугі білі плечі.
Любила стояти, якмога сильніше виламавшись в талії.
Але ще більше любила позувати лежачи. Викрутить
своє багате тіло, прикриє очі рукою, ніби від яскравого
світла сафіту, і з-під ліктя вивчає, хто і як на її
голизну вибаньчився. А як надибає якогось "золотаря",
що ще й ніби випадково, просто на нього, коли міняє
позу, стегна розтулить... Добре піддатий Тарасенко
одного разу, вздрівши такий фокус, про срамне тіло
Т. Я. виголосив: "Ннну, обєз'яна..."
Зрозуміло, що Т. Я. завжди спізнювалась
і завжди через якусь неймовірну історію... Ну, звичайно
ж, їй вірили, вибачали і чекали... Бо вона таки добре
позувала. Позувала і в інституті. Якось Мобуту мені
жалівся, що вона позичила в нього зі стипендії та
й по тому... Я ж не можу поскаржитись на неї, бо не
мав з нею ніяких стосунків.
Отож зрештою, про справу. Я
спізнився того разу і прогавив кульмінацію події.
Але мені детально про все розповів старий Шамович.
Він приповзав раніше всіх, не дивлячись на свою серцеву
задуху. Потім він і старостою був нашої студії, коли
цей будинок на площі зламали і ми малювали в одній
із кімнат худфонду на подвір'ї зруйнованого Михайлівського
монастиря. Як на диво, Т. Я. прийшла раніше,
навіть раніше деяких ентузіастів. А тут якраз почали
збиратись члени спілки на засідання секції. Прийшов
і "Співак". Деякі уточнення —
"Співак" невеликого зросту,
руденький, з великими залисинами, очі блакитні, вирячені.
Мав сильний і чистий голос. Особливо вражаюче
в нього виходило, коли на повну силу легень у нічному
парадному співав арію Ріголетто із словами: "Партізани,
ісчадьє ада, спрятать куда успелі?.."
Т. Я. стояла в купці ентузіастів
і розпускала чернуху про те, як вона потрапила в авіаційну
пригоду. "Співак" піднявся у спілку і, побачивши Т.
Я., привітався з нею. Вона не відповіла. Він вдруге
привітався. Тоді Т. Я. зовсім відвернулась від
"Співака". Тоді він смикнув її за руку і вже в лице
їй: "Ти чого не хочеш зо мною розмовляти?.." Т. Я.
вишкірилась: "Та пішов ти!.." —
і врізала "Співакові"
по пиці...
"Співаку" стало
млосно. Його поклали на канапу і відпоїли валокардіном..
Мені ця веремія зіпсувала настрій. Тим пак, що я перся
через усе місто на малюнок. Адже ні майстерні, ні
своєї кімнати в мене ні тоді, ні ще багато років по
тому, не було, і до всього, в чому тут справа? Чому
Т. Я. врізала нашому "Співакові"? І, взагалі, все
це мало неприємний присмак —
я захоплювався малюнками
"Співака" ще зі школи. Коли в майстернях виставляли
на худраду, ми, молоді, бігали помилуватись на "співакових"
натурниць. Робив він малюнки сангіною або вугіллям
на великих аркушах рулонного паперу. Я пильно придивлявся
до його вправ. Він так хвацько передавав всі звиви
і опуклості жіночої плоті. Я дивився і запам'ятовував.
Потім, багато років пізніше, мені його прийоми прислужилися.
Через кілька днів
здибався я із Заїкою. Заїка, то особлива тема. Він
належав до одного з найсильніших художніх кланів.
Навіть у ті часи, коли їх "батько" був уже не на горі,
вони мали і закупки з виставок, і заробіток у худфонді.
Заїка завжди знав найсвіжіші новини про всякі художні
та біляхудожні справи. Пам'ять у нього була чудова,
почуття гумору відмінне. Ці дві якості його не покидали
навіть тоді, коли був упитий вщент.
— Вожатий! —
Кажу я йому (бо він був піонервожатим нашого класу,
коли я вчився у художній школі), —
Може ти знаєш чому Т. Я. вмазала "Співакові"?
— Т-т-тттти ппппправильно
пи-пи-пи-таєш. В-в-в-вона у-у-у-ууу ннас нна К-ккинь
Г-г-г-грусті к-к-кккрутилась...
Тут я зрозумів,
що Заїка випив щонайменше пляшку оковитої і треба
набратись терпіння, щоб дізнатись про причину ляпаса.
Заїка пояснював так довго, що я, з ним розмовляючи,
підпав під його сугестію і теж почав заїкуватись.
Отож, якщо відкинути загикування,
то справа виглядала так. "Співак" був степендіатом
творчих художніх майстерень. І "Борець" теж був стипендіатом
тих майстерень.
Ті майстерні, то був справжній
рай для нашої художньої братії. Безкоштовне
приміщення, стипендія, художні матеріали, натура —
безкоштовно, ще й майстер-друкар
тобі б до послуг і друкарські верстати, якщо ти графік.
У тих майстернях "Співак" малював "большіх" і "малєнькіх
ленінов" та ще кращих, ніж в інституті, оголених натурниць.
Що малював "Борець" —
не знаю. Певно щось про
страйки революційних робітників початку століття.
Ну, і як завжди, тягав пудові гирі, м'язи розкачував.
І ось наш Борець щось заметушився, зашарпався. Збігав
до магазинчику, притяг дві пляшки шампанського і здоровенний
кульок цукерок "Мішка". Може кілограмів зо два. Ходить
"Борець" по майданчику між майстернями і десятикілограмовими
гантелями біцепси наганяє. "Співак" виходить із друкарської
майстерні і питає: "Чого це ти такий веселий?"
— Сьогодні до мене Т.
Я. прийде! Зрештою умовив! Помалюємо, а потім ми її
оприходуємо. Вона от і шампанського і "Мішок" замовила.
Це вже точно, цього разу прийде,.. не підведе...
— Теж мені подія, —
каже "Співак", —
кому вона тільки не давала!
— Може ти хочеш сказати,
що ти теж її шворив?!
— А як же!
— Сказати можна що завгодно...
— Потрібні докази?! —
"Співак" теж завівся.-Так знай, коли вона почне кінчати,
то почне швидко-швидко проказувати: "та-та-та-та-та!"
Як завжди, Т. Я. спізнилась, але вже ж прийшла. "Борець"
помалював її. А потім, коли вона наїлась "Мішок"
і видудлила пляшку шампанського, то зляглась із "Борцем".
І справді, як її вже розібрало,
то вона затріскотіла, як заведена:
"та-та-та-та-та-та..."
"Борець" не витримав розреготався.
Т. Я. враз протверезіла і спинилась:
"Чого регочеш?"
А "Борець" і скажи, що його
"Співак" попередив про оту її примху.
Т. Я. встала, вдяглась і, як
"Борець" її не умовляв, пішла геть. А всі деталі
"Заїка" тому так добре знав, бо він ще на той час,
по протекції свого знаменитого дядька, виконував службу
і коменданта, і інтенданта того хитрого художнього
будиночку у вишневім ряснім саду. Із сумом згадую
свого піонервожатого. Жива була душа —
п'яний, як чіп, а почнеш
говорити з ним про мистецтво, а він тобі хоч яке завгодно
місце з Гололя процитує. Чи порівняє якийсь фрагмент
з "Двох грошів надії" з "Кубанськими козаками". Хоч
як він пив до кінця своїх коротких днів, та розуму
не пропив, а от тіло знищив.
Далі