“Дружба
народів” по-московськи
Перебуваючи влітку 2000 року
на Кубані, ми з дружиною відвідали могили
родичів на кладовищах станиць Ахтанизівської
та Старотитарівської, що в Темрюцькому районі
Краснодарського краю. Мою увагу привернули
прізвища на пам’ятниках небіжчикам: вони майже
всуціль українські. Незважаючи на те, що юридично
(за паспортом) населення цих станиць на всі
сто відсотків числиться росіянами. Російських
прізвищ із загальної кількості, за моїми підрахунками,
близько 5 відсотків. Стосовно загальної кількості
могил вони становлять менше 1%. Серед них
значна кількість прізвищ належить росіянам,
переселеним з Московщини на місце висланого
на Північ та до Сибіру розкуркуленого в часи
колективізації українсько-козацького люду.
Це Осьмакови, Суховарови, Фіногеєви та ін.
Є й просто зрусифіковані прізвища – Коржови,
Драпови, Ковальови, Педанови, представників
яких серед живих я знаю особисто як україномовних
і козацького походження (їх і у станицях називають
Коржами, Драпами, Ковалями, Педанами).
Наведу прізвища ахтанизівців та титарівців
(серед них є чимало колоритних), і хай читач
пересвідчиться, що то за “росіяни”: Бажан,
Бакай, Басанько, Бігун, Білобаба, Блажній,
Боженко, Бордюг, Борисенко, Бугаєць, Бурлака,
Васюк, Власенко, Вовк, Воловченко, Гайдебура,
Гніденко, Головня, Головченко, Голуб, Горілик,
Гринько, Гулий, Демидчик, Денисенко, Димний,
Діденко, Довгай, Дудка, Журавель, Заворотній,
Зайченко, Замора, Йорж, Карась, Китляр, Ковтун,
Козинець, Козюренко, Колмичок, Коломієць,
Коротченко, Кохан, Красноголовий, Криворучко,
Круповець, Кубрак, Кулида, Кулик, Куличенко,
Кучма, Лантух, Лупик, Любенко, Любець,Максимець,
Мартиненко, Маслюк, Мигитко, Мойса, Мороз,
Музиченко, Нихаєнко, Обабко, Одиноченко, Окатий,
Олефіренко, Передеря, Передистий, Переловець,
Петряник, Погиба, Погрібняк, Покормяка, Потапенко,
Прийма, Проскурка, Путар, Пушкар, П’ятенко,
Разба, Рак, Рогоза, Савченко, Семеняка, Сергієнко,
Силівря, Слись, Собко, Стрижак, Сусло, Тимченко,
Тихий, Ткаченко, Товстогуз, Троць, Хобляк,
Хоменко, Христюченко, Хутро, Царук, Церюпа,
Цибуля, Циганок, Цілий, Чабанець, Чергунець,
Четітка, Чорноморець, Чуб, Чумак, Чуян, Шамрай,
Шамро, Шаповал, Шевченко, Шлома, Шрам, Щека,
Щербина, Якуша, Ярмак...
Якщо предки обох зазначених станиць – колишні
запорожці (пізніше козаки Титарівського куреня
Чорноморського козацького війська) – за походженням,
без сумніву, були українці, то прізвища на
могилах мешканців рибальського селища Пересипа
Ахтанизівської станичної ради, що не належали
до козацького стану, а були т. зв. іногородніми,
тобто пізнішими переселенцями, теж засвідчували
українське походження їхніх носіїв: Бабарико,
Борейко, Бурносенко, Векша, Воропай, Галушка,
Гетьман, Голубенко, Губатенко, Джунь, Задоя,
Карауша, Костирко, Крайниченко, Кротенко,
Кузьменко, Кухаренко, Лавренко, Лахно, Лимаренко,
Лотник, Ляба, Минайленко, Мироненко, Муха,
Онищенко, Прощенко, Романенко, Рубан, Слоква,
Сокіл, Стеблина, Устименко, Хуторний, Чекмак,
Черепаха...
Як же сталося так, що суцільно український
люд Чорноморії (західної частини Кубанської
землі) перевернувся, за термінологією кубанців
1950-х років, на кацапів, москалів?
У помсту за відчайдушний національний опір
московсько-більшовицькій навалі в часи так
званої громадянської війни московська влада
в 1930-і роки, відчувши себе в силі, розгорнула
небачено жорстокий терор над українським населенням
Кубані.
Було скасовано козацький стан і фізично винищено
національно свідомий елемент. Козацьку еліту
“за контррєволюціонний саботаж протів колєктівізаціі”
вислано на вимирання до Сибіру та північних
районів Росії. Найбільш активні верстви сільського
населення вислані у повному складі, наприклад,
станиці Полтавська, Уманська, Поповичівська
вислані повністю. Одночасно штучно організованим
голодом виморено до 20% станичного населення.
Розгромлено національно-культурне життя (ця
акція відома під назвою “розгрому українізації”:
закрито українські школи та інші учбові заклади,
ліквідоване українське книгодрукування й преса,
знищено українських письменників, культурних
діячів, учителів).
У часи розгрому українізації на Кубані було
винищено чекістами бандуристів, щоб своїми
піснями про козацьке минуле не відволікати
народ від побудови “нового щасливого життя”.
От саме в цей час і в таких умовах українське
населення Кубані було записано в росіяни.
Зламана терором, доведена до стану жаху, людність
не наважувалась на протести. Як свідчить “Атлас.
Українці – східна діаспора” (Київ, 1993) наслідком
цієї московської акції чисельність українського
населення Кубані згідно з даними всесоюзних
переписів скоротилася з 75 – 95% в 1926 році
до 2% в 1959 році.
Москву не задовольнили ті величезні матеріальні
ресурси, що вона за 300 років свого панування
виссала з України для зміцнення своєї могутності.
Імперія за часи більшовицької влади насильно
перепомпувала до складу російського етносу
багатомільйонне населення українських територій,
які насильно включила до Російської РФСР:
Кубані, Ставропілля, Таганрожчини, Вороніжчини,
Курщини, Білгородщини, Брянщини та інших.
І цей хижацький паразитизм Москва називала
“дружбою народів”.
Внаслідок цієї “дружби” за рахунок українців
та інших народів московського Союзу чисельність
росіян за 70 років зросла вдвічі.