|
Ренат ПОЛЬОВИЙ
КУБАНСЬКА УКРАЇНА
Кубанські
враження
Влітку 1997 року,
після п’ятирічної перерви, довелося
мені побувати в Темрюцькому районі
на Кубані. Дуже прикре враження
на мене справив стан національного
питання в Краснодарському краї,
людність якого з часів заселення
запорозькими козаками (кінець
XVIII сторіччя) вважалася українцями.
Ще перепис населення 1926 року
засвідчує в Чорноморії (західна
частина краю) до 100% українців.
У 1933 р. московсько-більшовицька
влада шляхом терору й голодомору
переписала українців Кубані росіянами.
Від того часу понад півстоліття
цьому населенню неухильно, на
державному рівні, втовкмачувалося
в голови, що вони росіяни. І в
цьому досягнуто чималих успіхів.
Думалося, що розвал совєтської
імперії створить умови для відродження
в місцевої людності самоусвідомлення
своєї приналежності до українства.
Цьому б насамперед сприяв розвиток
культурних зв’язків. Все нібито
йшло до того. Пам’ятаю, як браталося
кубанське козацтво з українським
на святі 200-ї річниці переселення
запорожців на Кубань – початку
колонізації українським етносом
земель Північного Кавказу.
Але від того часу нічого на краще
не змінилося. Здавалося б, українським
національно-культурним відродженням
мусила б передовсім перейматись
Кубанська козацька рада. Але,
очолена ставлениками Москви, вона
послужливо підтримує московську
антиукраїнську політику. В її
друкованих виданнях оспівуються
заслуги козацтва в служінні петербурзьким
монархам, велич московської імперії,
пропагується ідея об’єднання українців
та білорусів в одній слов’янській
державі з росіянами, героїзуються
“подвиги” сучасних козаків-добровольців,
що загинули в “гарячих точках”
колишньої совєтської імперії (зокрема
в Придністров’ї), постійно нагнітається
істерія навколо питання “законного”
повернення Криму (разом із Севастополем)
до складу Росії (в розмовах зі
мною мої кубанські родичі – прості
люди, задурені російською пропагандою,
– щиро обурюються: “Відколи це
наш Крим став українським?”).
У виданнях Кубанської козацької
ради трапляються й “наукові” праці,
в яких стверджується, що кубанські
козаки, як і їхні предки-запорожці,
ніякі не українці, бо походять
від особливого степового народу
– бродників, а тепер стали росіянами.
На позиції російськості теперішнього
кубанського козацтва стоїть і
рада. Отже, цей напрямок її політики
цілком протилежний справі зближення
з єдинокровною Україною.
А тим часом поодинокі носії української
ідеї, як голова товариства “Чорноморська
Січ” Олег Голуб, зазнають утисків.
У станичних школах, як і раніше,
вчителі ганьблять українську мову
(а нею ж досі розмовляють люди
старшого й середнього віку); вчителі
перед учнями називають її неоковирною,
грубою, “топорной”. Про таку позицію
вчителів розповідали вдома діти
моїх родичів.
Я добре пам’ятаю кубанські станиці
1950 – 1960-х років: вони були
всуціль українськомовними. За
повної відсутності українських
навчальних закладів діти шкільного
віку розмовляли лише українською
мовою. Це було проблемою для російської
школи. Скаржився тоді мені директор
станичної освітньої установи:
“Нічєво нє можем падєлать с етім
хахлацкім язиком. Урок єщьо атвєчают
па-рускі, а на любой битовой вапрос
– на мєстном діалєктє. Іной раз
і сам нєвольно перєходішь на нєво.
А ведь ми – педаґоґі – абязани
єво іскоренять”.
Та поступово зросійщення поширювалось.
Прискорювалось впровадження у
станицях російськомовних дитячих
садків “со строгім язиковим рєжімом”.
Отоді не стало в станицях українськомовних
дітей (цей найдієвіший русифікаційний
захід було запроваджено й в Україні
за часів брєжнєвщини).
Проголошена радою російсько-козацька
ідея в народі не вельми популярна.
Чисельність тих, хто записався
в козаки, зокрема в нашій станиці
Ахтанизівській, дуже невелика.
Молоді серед них мало. Серед простих
людей побутує переконання, що
козацький рух – це провокація
влади, аби виявити прихильників
цієї ідеї і при нагоді всіх знищити.
Та воно й не дивно, бо ще багато
живих свідків жахіть здійснюваної
більшовиками ліквідації козацького
стану, так званого розкозачування,
коли слово “козак” стало означати
“ворог народу”.
Люди й досі цураються свого козацького
походження. Пам’ятаю, як обурилася
моя теща Олександра Денисенко,
коли мій приятель, бажаючи зробити
комплімент, назвав її козачкою
(це відбулося під час її приїзду
до нас в Україну в гості у 1970-х
роках). Вона запально вигукувала:
“Так, ми козаки! Ну то й що, що
ми козаки? А хіба козаки не люди?!
Мій чоловік загинув на фронті
в козацьких військах!” Довго її
заспокоювали, пояснюючи, що нічого
образливого в цьому слові не вбачалося.
Тещу можна було зрозуміти, адже
вона за свою приналежність до
козацтва зазнала з малими дітьми
тяжких поневірянь, коли її чоловік,
втікши з-під арешту, від
1933 року до початку війни переховувався
по кубанських плавнях, а енкаведисти,
полюючи за ним, робили на їхньому
обійсті засідки.
З цієї ж причини моя родичка Марія
Штригиль у моїй присутності ганила
свого сорокарічного сина Миколу,
коли той знічев’я сказав, що отаман
станичного козацького осередку
Семеняка вже вкотре пропонує йому
записатися в козаки. Вона люто
закричала: “Я тобі покажу козаків!
Ще нам “козачества” не вистачало!..”
А дід її чоловіка був шанованим
козаком і останнім станичним отаманом,
що в 1920 р. емігрував за кордон,
де і помер. Нащадки ж усе життя
прожили в страху, чекаючи, як
віл обуха, помсти від влади. Отакі
невтішні кубанські враження.
Попри все, навіть бажання самих
кубанців, дух український витає
над Кубанню. Дасть Бог, коли материнська
земля в Україні рясно заплодиться
справжніми українцями, згадаємо
ми своїх кровних родичів-кубанців
і возз’єднаємося в одній родині
і в одній господі.
До змісту книги
Бібліотека "Українського життя в Севастополі"
|
|