Олена Телiга
О краю мій…
ОПОВІДАННЯ, ПУБЛІЦИСТИКА, РЕЦЕНЗІЇ
ВСТУПНЕ СЛОВО НА АКАДЕМІЮ В ЧЕСТЬ
ІВАНА МАЗЕПИ
Є різні думки про те, хто творить історію.
На думку одних, історію творять народні маси; на думку інших
— суспільні верстви; нарешті, на думку третіх — ціла світова
історія, це лише історія великих одиниць. Бо чим би був, наприклад,
арабський народ, що довгі віки блукав пісками своєї батьківщини,
займався дрібними ґешефтами і дрібними грабунками, коли б не
з’явився серед нього великий Магомет, якого дух видобув таку
енергію з цього народу, що знак півмісяця запанував над половиною
світу.
Чим була маса українських племен, доки на чолі її не станув
великий муж Святослав Завойовник, що славу української зброї
поніс силою своєї волі аж під мури Царгороду, на береги Дунаю
і Каспія, створюючи велику, могутню імперію. І що створила відважна,
бурхлива козацька маса, доки не оформив її поривів великий політик
і відважний полководець Богдан Хмельницький. Це ж він замість
ряду неокреслених бунтів проти Польщі створив один великий зрив,
замість повстанчих ватаг — могутню армію, і на місце дрібних
домагань поставив велику ідею незалежности української держави.
І цю державу він побудував, зміцнив і — вмираючи — лишив її
забезпеченою тривкими політичними союзами, що запевняли її розвиток
і зріст. Але наступники, які не дорівнювали величі свого попередника,
привели до визволення відосередкових сил, що спричинилося до
упадку держави і дало той період нашої історії, який звемо Великою
Руїною.
Сила нації змаліла, козацька імперія почала котитися вділ. Що
ж сталося? Адже ж народні маси лишились ті самі, матеріял для
армії не змінився, міжнародня ситуація не була більш некорисною,
як давніше, і на чолі держави так само стояли провідники — гетьмани.
Лише вони, ці нові провідники, не потрапили опанувати маси і
скерувати її до однієї мети. Бо народня маса завжди готова до
чину, тільки треба вміти її попровадити, бо народня маса завжди
як чародійний музичний інструмент, на якому великий мистець
дасть прекрасний, величний концерт, а в руках іншого цей інструмент
буде або мовчати, або фальшувати безжалісно.
Велика Руїна все поглиблювалася і поглиблювалася. І навіть останній
козак, славний Петро Дорошенко, не міг воскресити давньої могутности
української держави.
Ситуація видавалася безнадійною. Держава в упадку, народ розбитий
ворожими впливами. Залоги ворогів в наших містах, селах, хуторах...
І ось в такий час гетьманську булаву було віддано в руки Івана
Мазепи.
Цим фактом в нашу історію увійшов справжній герой і розпочав
нову добу.
Так, справжній герой. Постать барвна, яка і досі ще приваблює
і дає натхнення багатьом поетам, письменникам, малярам і музикам.
Блискучий лицар, в якім закохувалися до найпізнішої його старости
найгарніші жінки того часу. Постать створена не лише на героя
історії, а й на героя роману чи поеми, а передусім на героя
самого життя, паном якого він був — у кожній ситуації.
Вийшов він родом з української шляхти, якій так близькі були
лицарські войовничі традиції; струнким юнаком вступив він на
службу до двору польського короля Яна Казимира. Його перебування
там і враження, яке він робив на оточення, було настільки блискуче,
що навіть уява польського поета, не підсилювана національними
симпатіями, малює нам Мазепу як властивого короля того двору,
що більш за справжнього панував над юрбою. Що і на цій юрбі,
на чужому йому оточенню, витискав печать своєї слави і вийнятковости,
перед якою усувалися в тінь і короновані голови.
Як цікаві і романтичні були його пригоди на цьому дворі, так
цікавим, романтичним був і кінець їх: дикий, невговтаний кінь
поніс його від м’яких килимів і блискучого паркету королівського
палацу назад у рідні широкі степи, що мали стати новим могутнім
палацом для його національної величі. Бо ця багата натура вміла
чарувати і захоплювати не лише пишне товариство на двірських
балях і воєнних забавах, а й нове своє оточення в битвах і політичних
переговорах. І як легко здобував він собі серця найчарівніших
жінок, так переможно здобув він собі серця суворої козацької
нації.
Покинувши двір короля, Мазепа став генеральним писарем і головним
дипломатом у гетьмана Дорошенка. Згодом сповняв він функції
головного дипломата у другого гетьмана, Івана Самойловича. І
тут він здобув собі такі симпатії козацтва, що незабаром перебрав
від Самойловича гетьманську булаву.
А був це час, коли Москва чимраз більше стискала кліщі, в яких
мала сконати незалежність української держави. Лише Мазепа своїм
політичним хистом міг змірятися і так довго перемагати хитрість
московського царя, який за всяку ціну вирішив остаточно підірвати
коріння українського народу. І вже на самому початку свого панування
Мазепа приступив до залізно послідовної реалізації найвищої
мети свого життя: обрубати нахабні московські пальці, що вже
глибоко вбилися в живе тіло української нації. У цій боротьбі
треба було бути і лисом, і левом. Мазепа вмів це в собі злучити.
Ослаблена Україна не могла в безпосередній одвертій боротьбі
поставити чоло перебудованій і зміцненій Петром московській
державі.
Треба було з’єднати собі козацтво і старшину. Треба було приборкати
неспокійне Запоріжжя. І врешті, треба було погодити інтереси
старшини і нижчих верств. Словом, треба було з’єднати націю,
надхнути її однією ідеєю, дати їй одну спільну душу — і все
це треба було робити під пильним оком Москви, в інтересах якої
лежало — за всяку ціну не допустити до цього.
Мазепа мусів довгі роки маневрувати поміж льояльністю супроти
царя, щоб не викликати військових репресій і одночасно вести
потаємно підготовку нації до останньої розправи.
Як же тяжко було з’єднати собі козацтво і рівночасно заспокоїти
вимоги Москви, висилати це козацтво допомагати при будові Петербургу.
Яким треба було бути геніяльним дипломатом, щоб прихилити собі
старшину і рівночасно не дозволяти їй зводити порахунки з Польщею,
яка тоді могла бути союзником супроти найбільшого ворога — Москви.
І тільки Мазепа міг зуміти підготовляти союз зі шведським лицарським
королем Карлом XII, в той же час воюючи з ним, щоб не зрадити
себе перед Петром.
І так довгими роками цей великий грач провадив свою небезпечну
гру, де ставкою завжди було життя або смерть — не лише особиста,
а й цілого народу. А рівночасно, в ті тяжкі роки, що не одного
б цілковито зломити, цей залізний характер остільки заховав
спокій нервів і творчість думки, що започаткував нову добу розвитку
української культури. Гетьман провадив небезпечну гру, але весь
її тягар і всю відповідальність за неї цей вроджений провідник
ніс виключно сам. Навіть найближчі не бачили, що він ходить
на краю прірви. І не могли того зауважити, бо Мазепа, не маючи
наразі змоги збройним чином, війною зміцнювати свою державу,
зміцнював її спокійно, мов не над прірвою, а на твердому ґрунті,
розбудовою української культури. Доба його панування була золотою
добою українського мистецтва. В Україні поставали нові церкви,
палаци, школи і академії. Виключно його заслугою був розвиток
стилю, що носить назву українського барокко. Але це не був той
тип культурного діяча, що бачить спасіння для своєї нації лише
в розвитку науки і освіти, тільки повний і всесторонній державний
муж, який хвилини, вільні від війни, присвячує розвиванню духових
цінностей нації, як Наполеон, що у хвилину, коли не видавав
військових наказів, укладав кошторис у палаючій Москві своєї
Паризької Опери.
Цей великий політик, як ніхто інший, зрозумів, що велич нації
і сила держави будується et arte et marte, себто мистецтвом
і війною. І це тому великому меценатові культури належать такі
пам’ятні слова: «Нехай вічна буде слава, же през шаблі маєм
права».
Ті права він вмів і встановлювати, і боронити. Він так само
як вагу цінностей культурних розуміє вагу цінностей політичних
і державних. В одній зі своїх проклямацій Мазепа каже: «Відомо,
що перше ми були те, що тепер московці: влада, першенство і
сама назва Русь від нас до них перейшла». Це був найглибший
доказ свідомости свого суверенітету і самостійницького стремління
нації. І це його становище було настільки владне і глибоке,
що викликало найглибшу пошану і його союзників. І шведський
король Карло XII, такий же лицар, як і Мазепа, цілковито прийняв
його розуміння прав нації. Так дві найчільніші постаті тієї
доби були об’єднані не лише формальним союзом, а і духовим братерством.
І проклямація Карла XII звучить як вираз думання тодішнього
українця:
«Відомо всьому світу, що народ руський зі своїми козаками був
спочатку народом самодержавним, тобто од самого себе залежним
під правлінням князів своїх чи самодержців.
«З’єднався потім з Литвою і Польщею для спротиву з ними проти
татар, що їх руйнували, але пізніше за насилля і несамовитості
поляків звільнився від них власною своєю силою і хоробрістю,
з’єднався з Московією добровільно і по одному одновірству, і
зробив її таку, як вона тепер є».
Лише на підставі такого розуміння прав і інтересів обох союзників
міг постати обосторонній трактат українсько-шведський, в якому
стремління і поняття української сторони окреслено Мазепою чітко
і однозначно в словах:
«Все, що завоюється з бувшої території Московщини, належатиме,
на підставі воєнного права, тому, хто ним заволодіє. Але все
те, що, як виявиться, належало колись народові українському,
передається і задержується при українськім князівстві».
Як же глибоко і переконливо мусів вірити в слушність своєї справи
Мазепа, коли ця його віра цілковито уділилася великому королеві.
Так, це було справжнє уділення віри, а не тимчасовий зв’язок,
вимушений короткотривалою збіжністю інтересів. Спільна велич
так зблизила цих двох вийняткових мужів, що навіть страшна програна
[битва], навіть проклятий день Полтави, де погасли зорі обидвох
полководців і завалилися всі великі пляни і надії, не розірвав
їх, не підірвав їх взаємного довір’я і почуття зв’язаности.
Як разом цих два леви укладали пляни перемоги, так спільно зносили
наслідки важкої програної. Мазепа вів раненого союзника і приятеля
лише йому знаними стежками диких степів, по яких носив його
колись скажений кінь його крилатої юности...
Там же, в цих широких степах, де зійшло яскраве сонце його панування,
закотилося воно багряно — назавжди.
Так хоч по його смерті минули вже віки, хоч наша земля зродила
вже багато героїчних постатей, все ж Мазепа лишається найбільш
яскравою між них і найбільш приваблює і до сьогодні письменників,
поетів, малярів і музиків, політиків і істориків.
Але для потомних поколінь, для завзятої, войовничої молоді Мазепа
лишився не лише як блискуча романтична постать, істинно великий
майстер життя, але як найвищий символ змагань української нації
за свою державну незалежність.
Вороги не задовольнилися тим, що перемогли його на полі бою.
Для них він був так небезпечним, навіть по смерті, що вони хотіли
б вигнати його присутність і з душ українських. Притягнено для
цього Церкву. Священикам було наказано проклинати його з церковних
амвонів, але це не зменшило сили його впливу. І честю, а не
лайкою звучало в ушах кожного правдивого українця погірдливо
вживане нашими ворогами слово — «мазепинець».
Бо Мазепа — це ціла окрема і повна, вийняткового значення доба
в нашій історії. Мазепа — це символ справжнього голови держави
і символ змагання за її суверенність.
Як голова держави — це той, хто взяв виключно на свої плечі
всю відповідальність перед Богом, історією і власним народом.
Це той, хто вже тоді розумів, що таке держава і що таке нація.
Розумів, що держави стоять не на династії, а на внутрішній єдності
і силі народу.
І це той, хто силу нації бачив не лише в озброєнні військовому,
а і в духовому. Як символ змагань, Мазепа — це той незламний
дух, що з залізною консеквенцією вів свій нарід з безнадійної
руїни до тієї незалежности, яка і досі для нас всіх є найвищою
метою.
І тому Мазепа такий близький нам, бо ритм його життя, його відчування
і бажання були наскрізь сучасні і наскрізь наші своєю повнотою
і своїм невпинним шуканням прекрасного і величного для нашої
батьківщини — безнастанно зазираючи в бездонні очі смерти.
До змісту книги Олена
Телiга О краю мій…