Роман КОВАЛЬ
КОЛИ КУЛІ СПІВАЛИ
Біографії отаманів Холодного Яру і Чорного лісу
Отаман Богдан
Якби не Юрій Горліс-Горський, пам’ять про
цього отамана, напевно, давно вже б згасла, хоч чоловік він
був неабиякий.
“Про зухвалі наскоки Богдана на большевиків і денікінців нам
оповідали ще в Матвіївці, – писав Юрій Горліс-Горський. –
Розпитуємо про нього нашого господаря...
– Богдан – прізвище його чи псевдонім? – питає один старшина.
– Бачте... Він байстрюк. Мати дівчиною-сиротою принесла його
з наймів із Чигирина... А як люди питали, де взяла, казала
– Бог дав... Через те, кажуть, і прозвали його Богданом. Виросло
у злиднях в орла-парубка... Пішов на війну і вернувся відзначеним
підстаршиною, а як почалася отут у нас боротьба, Богдан і
почав коники викидати. Та й заливав же він гарячого сала за
шкуру москалям! Пішла слава: отаман Богдан, отаман Богдан!..
А воно всього війська – сам отаман, візник (теж добрий хлопець)
та пара добрих коней у тачанці. На тачанці – кулемет “Кольт”,
а до крила прив’язаний легкий німецький міномет.
У візника ручний кулемет “Люїс”. І ото під’їжджає було вночі
під яку станцію, заповнену потягами та військом, найчастіше
коли відступали большевики, а потім денікінці, та й пішов
“воювати”! Лівою рукою стріляє з “Кольта”, а правою одягає
на міномет міни і пускає їх. Візник із “Люїса” строчить...
Ті собі стріляти в темряву, не знаючи по кому, і підійметься
такий бій – наче зійшлося дві дивізії...
Звичайно, паніка... Кидають усе і тікають хто потягом, хто
пішки, а Богдан заїде на покинуту станцію, а тоді до найближчого
села. Побудить кулеметом дядьків і посилає, щоб забрали собі
майно та зброю. А як хоче зробити напад, де треба більше людей,
то тільки передасть одному-другому і до нього збіжиться з
півсотні добрих вершників (наших хлопців на це діло двічі
запрошувати не треба), але більше любить сам. А стріляє, бісова
кров, аж чудно! Як нема з ким битися, виїде з нудьги у степ
і б’є з кулемета зайців... Так ото і живе на колесах. Рідко
до своєї пустки-хати повертає.
Де ніч застала – там ночує. Всюди пошана йому за відвагу –
і нагодують, і чарку дадуть, і дівчата не цураються, а оце
– женитися задумав... Та бач – губа не дура – хоче, щоб генерали
у нього на весіллі гуляли.
З подальшої розмови довідуємося, що байстрюк Богдан покохав
дочку першого господаря у своєму ж селі, але батько й слухати
не хотів про шлюб і випросив Богданових сватів із хати. Заявив,
що віддасть свою одиначку тільки за поважного господаря, а
не за голодранця, у якого одна хата, та й та з побитими вікнами,
який і не дбає, аби щось мати. Не помогли й сльози дівчини,
що любила Богдана.
Тоді Богдан став свататися по-іншому – оригінальним способом.
Проїжджаючи щодня коло хати своєї коханої, випускав по вікнах
півстрічки з кулемета. Більшість селян держала сторону Богдана.
Нарешті батькові набридло ховатися попід лавки і він згодився
на шлюб.
На весілля з’їхалося багато озброєних людей із цілої округи,
які навезли харчів і горілки, щоб мав чим Богдан частувати,
не з тестевого... Весілля із сальвами, з ракетами, – гулялося
на цілій вулиці не один день. Такі весілля бачила Чигиринщина
тільки, мабуть, при гетьманах. Бачачи пошану населення до
зятя і що навіть полковники приїхали на весілля, батько примирився
й за столом цілувався вже з Богданом, виказуючи ще за побиті
шибки”1.
Оті полковники були представниками української армії, частини
якої якраз у лютому 1920 року прийшли на Холодноярщину. Їх
відпустив – і погуляти, і розвідати обстановку – командарм
Михайло Омелянович-Павленко, якого козаки з любов’ю називали
Дідусем.
Оце, власне, і майже все, що досі було відомо про знаменитого
повстанського ватажка. Автор єдиного спогаду про нього (Горліс-Горський)
не вказав ні прізвища, ні місця народження отамана.
Небагато можна додати і сьогодні, через 85 років після тих
гарячих подій. Вдалося з’ясувати, що Богдан походив із родини
Лаврішків, яка жила в Старій Осоті Чигиринського повіту Київської
губернії2. Напевно, це прізвище його матері, адже він був
“нагуляний” і вже ніхто не скаже, хто його батько.
Кілька слів про рідне село отамана. Перша згадка про Стару
Осоту датується початком ХVII століття, але люди тут жили
з прадавніх часів. Між Новою і Старою Осотою були поховання
скіфського і сарматського часів. 1840 року під час ремонту
греблі тут знайдено людський і кінський скелети, залишки багатого
озброєння та вбрання, зокрема два золотих ґудзики у вигляді
урн, два персні та бронзовий ідол Пріапа в кільці, прикрашеному
плодами й арабесками сферичної форми. В околицях села варто
було б пошукати й інші скарби, адже місцеві люди оповідали,
що за часів Коліївщини гайдамаки йшли на Умань якраз через
Осоту, де й нібито закопали скарби і частину зброї3.
Осота завжди була неспокійним селом. 1833 року тут спалахнуло
повстання проти гніту чужинців. Очолили гайдамаків М. Дубина,
І. Сергаченко, Н. Лопата і О. Нечай4. Хвилювалися тут люди
і в час революції, яку і досі чомусь називають Першою російською.
1905 року застрайкували робітники цукрозаводу, вимагаючи підвищення
заробітної плати і скорочення робочого дня. А на другий рік
уже повстали селяни. Їхні вимоги також були соціальні. Вони
прагнули ніби й небагато: хотіли жати за шостий, а не за дванадцятий
сніп5.
Билися в Осоті й 1918 року проти кайзерівців, які здійснювали
реквізицію худоби, хліба і цукру. Мешканці села пішли у партизанський
загін І.К. Тихоненка, заступника отамана Свирида Коцура. Вже
влітку 1919-го осотянці билися проти червоних, а восени –
й проти денікінців. І хоч виганяли заброд селяни, та не з
медом жилося і осотянцям, адже їхнє село розляглося неподалік
залізничної станції Фундукліївка, лише за якихось 10 верст
від неї. А в ті часи краще було жити подалі залізниць, бо
саме вздовж них гуртувалася ворожа сила – бронепотяги та ешелони
з москалями, китайцями, татарвою, башкирами, латишами та іншими
запеклими “друзями” України. Та Богдан їх не боявся, якраз
на залізниці, у Фундукліївці, він і творив чудасії…
“Збере чоловік з 20 – 30 на конях і гайда на станцію, – розповідав
земляк отамана К. Федоренко. – Уночі наскочать та як почнуть
стріляти з оружия, то ті денікінці чи красні – хто куди. А
вони вагони розкривають і все беруть, багато людям роздавали,
чи хліб, чи імущество яке. Чув, що казали, наче Богдан часто
до Холодного Яру їздив, у Медведівку, казали, що він із Чучупаками
у зговорі був”6.
Оскільки Богдан уславився у боротьбі з денікінцями, то червоні
якийсь час вважали його “своїм”. Он про яку пригоду отамана
повідав його товариш Марченко, член штабу Холодноярської організації.
Історію переповів Юрій Горліс-Горський.
“Марченко, кучерявий чорнявий хлопець, усміхнувся:
– Звичайна історія. Прийшла в Олександрівку 60-та червона
дивізія. Приїжджають до нас у село два вершники – шукають
“товаріща Баґдана”. Ведемо їх до Богдана. Виявляється, що
привезли пакет зі штабу дивізії. Адресовано: “Командиру революционной
повстанческо-крестьянской дивизии товарищу Богдану”. Видно,
хтось сказав їм, що під час повстання проти Денікіна Богдан
водив тисяч п’ять народу. Начальник і воєнком дивізії запрошують
його листом приїхати на вечірку, яку влаштовує “політпросвєт”
дивізії. Буде виступ місцевого хору і п’єса “Паризька комуна”,
доповіді про міжнародне і внутрішнє становище. Відсилає відповідь,
що приїде. Казали, щоб не їхав, може, яка засідка. Жінка молода
– в плач, але ти ж знаєш його!
Зібрали чоловік двадцять “почесного конвою” на конях, Богдан
на своїй тачанці – приїжджаємо до театру. Половина хлопців
із парою “Люїсів” зосталися надворі, його візник тачанку поставив
так, щоб із “Кольта” добре було бити, за міномет хлопець сів,
Богдан “Люїса” на плече – заходимо всередину. Оркестр нам
зараз марш врізав, дивізійне начальство дрібним чортом розсипається:
“Таваріщ Баґдан, таваріщ Баґдан, как би там насчьот аб’єдінєнія
абєіх дівізій?”
Посадили нас у першому ряду. Виходить на сцену воєнком:
– Товаріщі! Зараз місцевий хор виконає “Інтернаціонал”. Попрошу
всіх встати!
Підняли завісу. Богдан встає і “Люїсом” до підлоги як гримне!
– Чому “Інтернаціонал” на початку? Ви в Україні, а наш народний
гімн “Ще не вмерла...”.
Підняли галас:
– Товариш Богдан! Це ж контрреволюційна пісня, як можна?
– Як “контрреволюційна”? При царі за неї в тюрму садили і
при радянській владі співати не можна? Від імені селянської
дивізії, від імені дванадцяти тисяч озброєних революційних
селян (а “товаріщів” в Олександрівці чоловік триста!) вимагаю,
щоб був виконаний наш народний гімн, інакше нам із вами не
по дорозі!
Пошепталися, погоджуються... Ну, а хор наш просвітянський
як врізав, аж стіни трясуться.
Скінчили. Воєнком знову виходить:
– А тепер, товаріщі, буде виконаний гімн трудящихся всіх націй!
Богдан “Люїса” на плече:
– А то вже хай олександрівські жидки послухають, мені він
не подобається!
Зала так і завмерла. Ми вийшли, скочили на коней і, поки “товаріщі”
схаменулися, були вже за Олександрівкою”7.
За свідченням повстанця Марченка, навесні 1920 року отаман
Богдан міг зібрати “чоловік сімдесят-вісімдесят на конях і
чоловік із двісті на тачанках і підводах із добрими кіньми”.
Марченко казав, що Богдан “пішки не любить воювати, а хлопців,
що забагато пошани до смерті мають, не візьме”. Про осотянців
та їхніх сусідів Марченко говорив так: “Самі села у нас –
як вітер подме... Як допечуть добре “товаріщі”, то всі підуть.
У кого рушниці нема, з косою або зі штилем піде, але як загориться,
так і згасне... Дядьки у нас важкі – його на два-три дні від
жінки та господарства не відтягнеш. Але як розлютується –
з косою на панцирник попреться”8.
У Старій Осоті, що розкинулося на горбах і в ярах вздовж річки
Осотянки, Богдан жив на кутку Поселянівка9, у старій хаті
над ставом. А у Новій Осоті народився отаман Денис Гупало.
Та він ще до “германської” війни переїхав у Новомиколаївку.
Зрозуміло, що Стара Осота насамперед пов’язана з іменем Богдана
– він тут народився, тут отаманував, тут і загинув. Трагедія
сталася невдовзі після весілля. Ніби відчував Богдан, гучно
відзначаючи своє одруження, що це чи не остання радісна подія
його особистого життя.
Земляк отамана К. В. Федоренко розповідав, що Богдан у своєму
селі “нікого не боявся”. Яка б військова частина не прийшла
до Старої Осоти, “він на тачанці по селі їздить, наче свій.
Його і красні не трогали”. 8 квітня 1920 року в село прийшли
будьонівці, “а він поперед них на тачанці як пролетить, аж
курява піднялася, а вони запитали людей, хто це їде. Кажуть:
“Богдан”. А вони за ним на конях. Та на містку шаблями і порубали”10.
“Як убили Богдана красні, то не дали і й поховать його, –
розповідала землячка отамана Оляна Ялисеївна Чернявська. –
Викинули скалічене тіло коло ставу, і собаки тиждень кишки
його тягали по селу. Так розказували мені моя мати, Лапай
Одарка, 1875 року народження”11.
А К. Федоренко стверджував, що отамана поховали “біля дороги
навпроти економії в Олександрівці. Там довго дерев’яний хрест
стояв, а потім десь дівся”12.
Яків Якович Вітер зі Старої Осоти стверджував, що Богдана
поховали край дороги, при в’їзді на Поселянівку. “Довго стояв
хрест, – згадував він, – і не стало його, як будували після
війни дитячий санаторій”13.
К. Федоренко вважав, що Богдан загинув “по-дурному”. Напевно,
так і було. Але якби Богдан був розсудливим, то ніколи б не
став отаманом. Адже для здорового глузду “божевіллям” є виходити
на прю з московською ордою. А Богдан зі жменькою хоробрих
став на шляху дикої навали. І тому залишився в пам’яті народу.
___________
1 Горліс-Горський Ю. Холодний Яр. – Київ – Львів – Дрогобич:
Відродження, 2006. – С. 28 – 30.
2 Авторські польові дослідження Юрія Ляшка. – Записано від
К. В. Федоренка (1906 р. н.) в м. Олександрівці Кіровоградської
області. 20.02.1997.
3 Кузик Б., Білошапка В. У плині часу. Енциклопедія Олександрівщини.
– Київ: Мистецтво, 2002. – С. 250.
4 Там само.
5 Там само. – С. 252, 253.
6 АПД Юрія Ляшка.
7 Горліс-Горський Ю. Холодний Яр. – Київ – Львів – Дрогобич:
Відродження, 2006. – С. 54, 55.
8 Там само. – С. 60.
9 Нині – село Поселянівка Олександрівського району Кіровоградської
області. Знаходиться неподалік Матвіївки та Головківки Чигиринського
району Черкаської області.
10 АПД Юрія Ляшка.
11 Авторські польові дослідження Лідії Титаренко. – Записано
від Чернявської (Лапай) Оляни Ялисеївни (1920 р. н.) в с.
Поселянівка Олександрівського району Кіровоградської області
2004 року.
12 АПД Юрія Ляшка.
13 Авторські польові дослідження Василя Білошапки. – Записано
від Вітра Якова Яковича (1926 р. н.), уродженця Старої Осоти
Олександрівського району Кіровоградської області в м. Олександрівка
23 грудня 1997 року.
Далі
До змісту Роман КОВАЛЬ КОЛИ КУЛІ СПІВАЛИ